De voorzitter opent de vergadering.
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 september 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 16 september 2021
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 september 2021 worden goedgekeurd.
Artikelen 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur
De welzijnswet verplicht elke werkgever, dus ook de lokale besturen, tot het voeren van een welzijnsbeleid.
De gemeenten en OCMW's van Beernem, Oostkamp en Zedelgem en de WVI namen in 2016 een principebeslissing om samen te werken m.b.t. preventie op het werk door de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk via de intercommunale WVI.
Pas recent kregen de drie lokale besturen en de WVI informeel gunstig advies van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg om de procedure voor een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk te mogen opstarten.
De WVI zal hiertoe een kostendelende vereniging oprichten en een preventieadviseur aanwerven die de welzijnstaken opneemt voor de aangesloten besturen. De directe en indirecte loonkosten van de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk zullen worden verdeeld onder de betrokken besturen.
Voor de jaarlijkse afrekening van de kosten van de KDV is een budget voorzien van € 10.000 bij het OCWM en van € 14.500 bij de gemeente. Hiervoor is krediet voorzien op artikel 2021/GBB-OCMW/0115-00/6150006/OCMW/RVMW/IP-GEEN- Bijdrage WVI Gemeenschappelijke interne preventiedienst.
De gemeente en het OCMW van Beernem zouden samen +/- 1 dag per week een beroep kunnen doen op de preventieadviseur.
Momenteel zijn er 2 interne preventieadviseurs in dienst, een voor het OCMW en een voor de gemeente.
Beiden beschikken echter over onvoldoende ruimte in hun takenpakket om de wettelijk verplichte welzijnstaken correct uit te voeren en op te volgen.
Opdat de WVI zou kunnen overgaan tot aanwerving dient een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten.
Het college verleende gunstig advies m.b.t. de samenwerkingsovereenkomst in de zitting van 03 september 2021.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld toe te treden tot de KDV GIPD-WVI en de samenwerkingsovereenkomst KDV GIPD-WVI (kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst-WVI) goed te keuren.
De samenwerkingsovereenkomst bevat de volgende zaken:
*** De zelfstandige groepering “kostendelende vereniging KDV GIPD-WVI” wordt opgericht en werkt als een zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid overeenkomstig art. 44, §2bis, tweede lid van het BTW-wetboek.
- hetzij de aanwerving van gemeenschappelijk gespecialiseerd personeel,
- hetzij het ter beschikking stellen van eigen gekwalificeerd personeel als gemeenschappelijk personeel van de zelfstandige groepering.
*** De werking van de KDV GIPD-WVI wordt opgevolgd door een of meerdere stuurgroepen.
1. Samenstelling stuurgroep
De stuurgroep bestaat uit een afgevaardigde van elk lid.
De leden van de stuurgroep kunnen een plaatsvervanger aanduiden.
2. Bevoegdheden stuurgroep
3. Werking stuurgroep
*** De overeenkomst heeft een vaste duurtijd van 4 jaar.
De periode van 4 jaar gaat van start op de dag van ondertekening van de overeenkomst.
Na afloop van de vaste duurtijd wordt de overeenkomst, behoudens de gevallen van uittreding of stopzetting zoals hierna beschreven, telkens en automatisch verlengd voor één jaar.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelszaken.
Samenwerkingsovereenkomst Kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst - WVI.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het OCMW treedt toe tot de KDV GIPD-WVI (kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst).
Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging gemeenschappelijke interne preventiedienst" met de WVI wordt goedgekeurd. De duurtijd van de overeenkomst bedraagt minimaal 4 jaar.
Artikel 3: Voor het aandeel van het OCMW is krediet voorzien op artikel 2021/GBB-OCMW/0115-00/6150006/OCMW/RVMW/IP-GEEN- Bijdrage WVI Gemeenschappelijke interne preventiedienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeente/het OCMW heeft de WVI bij de gemeenteraadsbeslissing van 09 november 2010 voorgedragen als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Daarbij werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente en het OCMW goedgekeurd. Sinds 01 mei 2011 fungeert de WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor Beernem.
Bij de zesde staatshervorming werd de bevoegdheid over het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) van de federale overheid naar de gewesten overgedragen. Sindsdien spreekt men over de Vlaamse Energielening verstrekt door een Energiehuis (i.p.v. lokale entiteiten). De wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en het Vlaams Energieagentschap werden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in voege trad op 01 oktober 2017. Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingsprocedure ten aanzien van de WVI. Er is geen borgstelling van het lokaal bestuur in het kader van de verstrekte energieleningen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018, gepubliceerd op 11 januari 2019, voorziet wijzigingen van de Vlaamse Energielening en uitbreiding van de taakstelling van de Energiehuizen. Op basis hiervan moeten de Energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elk lokaal bestuur van het werkingsgebied. Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie.
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de WVI en de gemeente/het OCMW vervalt binnenkort en een actualisatie van de taakstelling dringt zich op. Daarom werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De WVI wenst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de 33 lokale besturen van het werkingsgebied waarin het Energiehuis WVI werkzaam is.
De huidige overeenkomst tussen Energiehuis WVI en de gemeente/het OCMW verloopt binnenkort. Daarom vraagt de WVI om over te gaan tot ondertekening van een nieuwe geactualiseerde overeenkomst.
Het Energiehuis heeft de volgende opdrachten:
De gemeente/het OCMW maakt ook deel uit van IGS De Woonwinkel samen met de lokale besturen Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem.
IGS De Woonwinkel heeft deels overlappende opdrachten met het Energiehuis WVI.
Er is een lopende samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel waarin een duidelijke taakverdeling is vooropgesteld.
De Stuurgroep IGS De Woonwinkel heeft de nieuwe overeenkomst tussen Energiehuis WVI en de verschillende lokale besturen besproken en is de mening toegedaan dat de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder dienen te worden geconcretiseerd en dit in het belang van eenduidige en heldere communicatie naar de burgers. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken.
Daarom wordt voorgesteld om de volgende clausule toe te voegen aan de overeenkomst tussen het lokaal bestuur en de WVI onder Art 6. §10: “In de samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel dienen de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder te worden geconcretiseerd. Voorop staat dat de Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken."
Aan de de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met het Energiehuis WVI goed te keuren, mits de clausule voorgesteld door de Stuurgroep IGS De Woonwinkel wordt toegevoegd.
Overeenkomstig artikel 7 §1 van de nieuwe overeenkomst dient een gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep te worden aangeduid.
Mevr. Hilde Versteele, diensthoofd sociale dienst, werd in de zitting van 21 februari 2019 door de raad voor maatschappelijk welzijn aangesteld als vertegenwoordiger voor het OCMW Beernem in de beleidsgroep van het Energiehuis WVI.
Deze aanstelling wordt herbevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor De Woonwinkel.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds de gemeente/het OCMW, wordt goedgekeurd, mits onder Art 6. §10 de volgende clausule wordt toegevoegd:
"In de samenwerkingsovereenkomst tussen Energiehuis WVI en IGS De Woonwinkel dienen de werkingsprincipes inzake aanspreekpunt en doorverwijzing verder te worden geconcretiseerd. Voorop staat dat De Woonwinkel het eerste aanspreekpunt is voor de burger en zorgt voor doorverwijzing naar het Energiehuis conform de gemaakte afspraken."
Artikel 2: Als afgevaardigde voor de beleidsgroep wordt voor het OCMW Beernem mevr. Hilde Versteele aangeduid.
Artikel 3: Het vast bureau wordt belast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokaal bestuur.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de raadsleden, worden besproken.
De ingediende vragen en suggesties werden als volgt behandeld:
Er werden noch vragen, noch suggesties ingediend.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter