Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

Notulen  gemeenteraad

do 24/03/2022 - 19:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
      Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      Schepenen Patricia Waerniers en Vicky Reynaert zijn verontschuldigd. 

      Raadsleden Rolle De Bruyne, Dries Dhont, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse en Branco François zijn verontschuldigd. 

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 24 februari 2022

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
      Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 februari 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 februari 2022.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 februari 2022 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Juridische zaken

      • Goedkeuring Erfpachtovereenkomst Govaertskapel

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Er is een overeenkomst tussen de Kerkfabriek Sint-Lambertus en het gemeentebestuur Beernem omtrent de erfpacht van de kapel aan de Beekstraat (cfr. collegezittingen van 16 juli 2021 en 4 februari 2022). Zie kadastrale gegevens in bijlage. 

        Bij erfpacht heeft de erfpachter (gemeente) het volle gebruik en genot van het in erfpacht gegeven onroerend goed. De erfpachter moet alle onderhoudsherstellingen en grove herstellingen uitvoeren aan het onroerend goed teneinde de waarde ervan niet te verminderen. Zoniet, kan de erfpachtgever de gemeente in gebreke stellen, zelf de werken laten uitvoeren en de gedane kosten op de gemeente verhalen. De erfpachter kan alle bouwwerken en beplantingen uitvoeren voor zover hij de waarde ervan niet vermindert. Tijdens de duur van de erfpacht is de erfpachter gehouden tot alle lasten en belastingen met betrekking tot het onroerend goed dat het voorwerp is van de erfpacht.

        De kapel is dringend aan herstel toe en het pleisterwerk schilfert af. De kapel staat altijd in de schaduw en kan bijgevolg nooit opdrogen. Er is bovendien geen anticapillair membraan aanwezig waardoor er opstijgend vocht is. Het pleisterwerk is vochtig en moet behandeld worden. Ook de houten structuur van het dak is helemaal vochtig. Zie voor meer info over bouwkundig onderzoek de bachelorproef van Vivesstudenten in bijlage. Naast de bouwkundige werken zal er ook groenonderhoud vereist zijn.

        Notaris Vanlatum-Verdun maakte een ontwerp erfgoedovereenkomst op. Wat de overeenkomst betreft:

        • De bestemming als kapel moet blijven, met de mogelijkheid tot eventuele nevenbestemmingen na schriftelijke toestemming van de eigenaar. 
        • De maximale duurtijd van erfpacht is 99 jaar.
        • Ingevolge de nieuwe erfpachtwet (geïntegreerd in het Burgerlijk Wetboek) is het niet langer vereist om een canon/vergoeding te voorzien. De erfpacht wordt kosteloos gevestigd.

        Bijzondere voorwaarden:

        • De erfpachtgever verleent aan de erfpachter, voor de duur van de erfpacht, het recht om een doorgang naar de Kerselaerstraat te creëren, dienstig voor fietsers en voetgangers.
        Regelgeving
        • Wet houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek van 04 februari 2020, titel 7 Erfpachtrecht
        • Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten
        • Kadastrale gegevens van het onroerend goed dat in erfpacht wordt gegeven
        • Bachelorproef studenten Vives
        • Ontwerpovereenkomst erfpacht Govaertskapel
        Financiële impact

         

        Dienst Cultuurdienst
        Omschrijving onderhoud restauratie klein onroerend erfgoed
        Raming (incl. btw) € 5.000,00 (incl. btw)
        Budgetcode 0729-04/6159999
        Beschikbaar krediet € 5.000,00 (incl. btw)

         

        Dienst Cultuurdienst
        Omschrijving Erfgoedpremie
        Raming (incl. btw) €20.000,00 (incl. btw)
        Budgetcode 0729-00/6491000
        Beschikbaar krediet € 20.000,00 (incl. btw) mits meerjarenplanaanpassing
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: De erfpachtovereenkomst betreft de Govaertskapel en het terrein rond de kapel, gelegen in de Beekstraat, kadastraal gekend onder Beernem, sectie E, kadasternummers 0747BP0000 en 0747DP0000.
        Artikel 2: De ontwerpakte tot erfpacht, opgemaakt door notaris Vanlatum Verdun, Bruggestraat 49, 8730 Oedelem, wordt goedgekeurd.
        Artikel 3: De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Omgeving

      • Afwegingskader voor bedrijfsverzamelgebouwen op het industrieterrein Beernem

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Er is een stijgende vraag van ontwikkelaars om bedrijfsgebouwen op het industrieterrein om te vormen naar bedrijfsverzamelgebouwen bestaande uit verschillende kleine units, terwijl de wachtlijsten van ondernemers bij de WVI aantonen dat er nood is aan grotere bedrijfsruimten. Om hier een evenwicht in te stellen, heeft het college beslist om een afwegingskader op te maken.

        Het afwegingskader werd opgemaakt door de dienst omgeving in overleg met dienst lokale economie en wvi. Volgende afwegingscriteria voor een nieuw bedrijfsverzamelgebouw zijn opgenomen:

        Eén of meerdere bedrijfsverzamelgebouwen zijn aanvaardbaar op het industrieterrein, maar het mag de draagkracht van het industrieterrein niet overschrijden. Elke omgevingsaanvraag bevat een motivatienota waarin aangetoond wordt dat aan de hiernavolgende criteria voldaan is.

        • Definitie: een bedrijfsverzamelgebouw is een bedrijfsgebouw dat minstens 3 units omvat waarvan een bedrijf er één of meerdere kan kopen of huren, op voorwaarde dat het bedrijf van de verhuurder/eigenaar gevestigd is in één van de units.
        • Bestemming: De units moeten gebruikt worden voor een economische activiteit, conform de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan, BPA of GRUP.
        • Minimale grondoppervlakte: één unit heeft een minimale grondoppervlakte van 250 m².
        • Aantal toegelaten bedrijfsunits: Op het gehele industrieterrein zijn er maximaal 26 units toegelaten.
        • Mobiliteit: Door de realisatie van een bedrijfsverzamelgebouw mag geen verkeersonveilige situatie ontstaan.
        • Ontsluiting: Elke unit moet rechtstreeks aan de openbare weg kunnen ontsloten worden.
        • Parkeren: Er dienen voldoende parkeerplaatsen (minstens 2) op eigen terrein voorzien te worden, toegankelijk via één oprit en conform de voorschriften van het BPA/GRUP. Wanneer er handelsruimten voorzien worden, moet er per volle 50 m² netto-handelsruimte 1 parkeerplaats voorzien worden.

        Het ontwerp 'afwegingskader voor bedrijfsverzamelgebouwen op het industrieterrein Beernem' werd voorgelegd aan de Raad van Bestuur van de wvi en aan de GECORO op 17 februari 2022.

        De Raad van Bestuur van de wvi heeft volgend standpunt ingenomen:

        Ivm verhuring: WVI blijft de focus houden op de dominante stroming in de markt in haar werkingsgebied en dat is de wens van de ondernemer om te kunnen aankopen. Derhalve houdt zij het principiële verbod op verhuur aan waarbij er een aantal beperkte uitzonderingsmogelijkheden zijn.
        Als zich in de markt  een structurele  huurbehoefte zou stellen kan WVI, de ruimtelijk-economische overweging in functie van het faciliteren van deze behoefte maken in samenwerking met de gemeente en specifieke projectzones definiëren waarbinnen verhuur toegelaten wordt.
        Wij noteren echter dat de gemeente Beernem geen voorstander is van nog meer units voor verhuur.
        Wel zijn wij gebonden aan de verkoopvoorwaarden die verbonden zijn aan de initiële verkopen. Zoals reeds aangegeven zijn deze doorheen de jaren wat gewijzigd. Zo zijn er in Beernem dus enkele gevallen waar er een termijn van 20 jaar opgenomen is binnen dewelke de goedkeuring van WVI tot doorverkoop en verhuring vereist is, daarna in principe niet meer.

        Het advies GECORO luidt als volgt:

        De GECORO adviseert dit afwegingskader gunstig, maar wenst volgende aanvullingen:
        -      Ontsluiting: Elke unit moet rechtstreeks aan de openbare weg kunnen ontsloten worden. Tenzij het perceel groot genoeg is, moet er gestreefd worden naar 1 oprit.
        -      Parkeren: Er dienen voldoende parkeerplaatsen (minstens 2) op eigen terrein voorzien te worden, een aanvulling van de nodige bedrijfsvoertuigen.

        Het afwegingskader houdt rekening met beide adviezen.

        Regelgeving

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor lokale economie.

        Verwijzingsdocumenten
        • Afwegingskader voor bedrijfsverzamelgebouwen op het industrieterrein
        • Uittreksel verslag GECORO van 17 februari 2022
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepenen Ruben Strobbe en Jan Vanassche.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het afwegingskader voor bedrijfsverzamelgebouwen op het industrieterrein wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Het afwegingskader wordt gehanteerd bij de beoordeling van omgevingsaanvragen tot het oprichten van een bedrijfsverzamelgebouw op het industrieterrein Beernem.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Communicatie

      • Kennisname klachtenrapport 2021

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        Overeenkomstig artikel 8 van het reglement inzake klachtenbehandeling rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad over de klachten ingediend in 2021.

        De klachten zijn geëvalueerd door het managementteam.
        Het bestuur ziet de evaluatie van de klachten als een opportuniteit tot het bijsturen van de werking van de organisatie.

        Regelgeving
        • Artikel 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur
        • Reglement klachtenbehandeling van 28 maart 2019
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor communicatie.

        Verwijzingsdocumenten

        Klachtenrapport 2021

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het klachtenrapport 2021.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Sport

      • Goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag 2021 van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS"

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        De overeenkomst van de interlokale vereniging burensportdienst IGOS bepaalt in artikel 13 over informatieverstrekking dat de rekening van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende steden en gemeenten. De rekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende steden en gemeenten goedkeurt. Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Beernem is lid van de interlokale vereniging burensportdienst. In de zitting van 19 september 2019 werd door de gemeenteraad de verlenging/heroprichting van de interlokale burensportvereniging IGOS goedgekeurd.

        Het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021 van de interlokale vereniging werden door alle schepenen van sport van de deelnemende steden en gemeenten goedgekeurd. De stukken worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Jaarrekening en jaarverslag 2021 van de interlokale vereniging burensportdienst IGOS.

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De jaarrekening en het jaarverslag 2021 van de interlokale vereniging "Burensportdienst IGOS" worden goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de sportdienst voor gepast gevolg.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: Crisis Oekraïne

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 17 maart 2022 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen. Het agendapunt handelt over de crisis in Oekraïne waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om het voorstel goed te keuren.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Op 24 februari 2022 vielen de gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie binnen in Oekraïne. Met deze inval begon de Russische Federatie de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. De ongeziene humanitaire gevolgen van deze invasie zijn een flagrante schending van het internationaal recht dat stelt dat staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enige staat.

        De inmenging van de Russische Federatie in de soevereiniteit van Oekraïne kent een lange voorgeschiedenis: het illegaal inlijven van de Krim in het voorjaar van 2014, middels een militaire operatie en het organiseren van een illegaal referendum, dat in strijd was met het internationaal recht, en de verantwoordelijkheid in het in stand houden van de zogenaamde, internationaal niet-erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, onder meer door militaire inmenging en het organiseren van illegale verkiezingen die in strijd waren met de Akkoorden van Minsk en het internationaal recht.

        De Russische Federatie treedt ook ongemeen hard op tegen haar eigen onderdanen die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, met massale arrestaties tot gevolg. Ook dat is een schending van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden.

        Het is niet de gewoonte van de gemeenteraad van Beernem om zich uit te spreken over een buitenlands conflict of oorlog. Onze gemeente is uiteraard ook geen speler in dit brutale geopolitieke machtsspel, een spel dat boven onze hoofden wordt gespeeld. En we zijn ons zeer goed bewust van het feit dat we met een gemeenteraadsbeslissing de Russische tanks niet terug naar Moskou zullen sturen. Maar de waanzin die we zien aan de rand van Europa maakt dat we deze keer niet zomaar kunnen wegkijken. Als vertegenwoordigers van de inwoners van Beernem kunnen en moeten een duidelijk en niet mis te verstaan signaal geven. 

        De grootschalige oorlog heeft ongezien groot menselijk leed tot gevolg. In de eerste plaats in Oekraïne waar miljoenen mensen hun woningen en levens verwoest zien worden, waar duizenden onschuldige burgerslachtoffers vallen en waar Oekraïners vechten voor hun vrijheid, voor hun leven, om te overleven. De oorlog zorgt onvermijdelijk ook voor grote stromen van oorlogsvluchtelingen. Ook in Beernem moeten we werk maken van een warme ontvangst voor zij die noodgedwongen op de vlucht zijn.

        Gelet op de humanitaire ramp is de nodige financiële noodhulp zeker op zijn plaats. Daarnaast moeten we de nodige maatregelen treffen om de mensen uit Oekraïne die hier na de vlucht uit hun eigen land terechtkomen, op een goede en verantwoorde manier op te vangen. In dat kader denken we ook aan de niet onbelangrijke taalbarrière en stellen we voor om vrijwilligers te zoeken die als tolk of buddy deze oorlogsvluchtelingen willen begeleiden.

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad (artikel 4)
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Gijs Degrande.

        Verwijzingsdocumenten
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door burgemeester Jos Sypré en voorzitter Kris Vincke beantwoord door raadslid Gijs Degrande.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad betuigt zijn solidariteit met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie, uit zijn ongenoegen en verontwaardiging over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie en roept op in naam van alle inwoners van Beernem tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.

        Artikel 2: In samenspraak met de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking (GROS) wordt een substantiële financiële ondersteuning voor noodhulpsituaties uitgetrokken in het kader van de humanitaire crisis in Oekraïne;

        Artikel 3: De noodzakelijke maatregelen worden genomen in het kader van de instroom, de organisatie van de opvang en van de begeleiding van de oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne in onze gemeente;

        Artikel 4: Er wordt een oproep gelanceerd en zoektocht georganiseerd naar vrijwilligers die Oekraïense vluchtelingen in Beernem willen bijstaan als tolk, vertaler en/of als buddy (in bijzonder de volgende talen: Oekraïens, Russisch, Krim-Tataars, Roemeens,Hongaars, Bulgaars, Pools, Duits, Wit-Russisch, Slowaaks, Grieks, Gagaoezisch en Romani);

        Artikel 5: Op de gemeentelijke website wordt op een pagina (bv. www.beernem.be/help-oekraïne) een duidelijk overzicht gegeven van de organisaties en kanalen waar inwoners uit onze gemeente goederen kunnen doneren of een financiële gift doen.

        Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: samenwerking Vlaamse ombudsdienst

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 17 maart 2022 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de gemeenteraadszitting te behandelen - Het agendapunt handelt over samenwerking met de Vlaamse ombudsdienst waarbij gevraagd wordt aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling en daarvoor een samenwerking aan te gaan met de Vlaamse Ombudsdienst.
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de gemeenteraadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeente Beernem heeft een uitgewerkt klachtenreglement. Inwoners kunnen met hun klacht terecht bij de communicatiedienst of op het meldingsformulier op de website. Met dit voorstel willen we aanvullend op de bestaande regeling mogelijk maken dat inwoners die niet tevreden zijn over de manier of het resultaat van de eerstelijnsklachtenbehandeling een beroep kunnen doen op de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst.

        Klachten moeten een degelijke en eerlijke behandeling krijgen. In het belang van de gemeentelijke klachtenbehandeling is het aangewezen dat burgers die niet tevreden zouden zijn ook terecht kunnen bij een onafhankelijke instantie.  Een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst biedt die garantie en is bovendien een goede zaak voor zowel de burger als voor de geloofwaardigheid van het bestuur.

        In Vlaanderen werken steeds meer lokale besturen samen met de Vlaamse Ombudsdienst voor de uitwerking van een lokaal ombudswerk dat klachtenbehandeling ook een luik lokale bemiddeling en verzoening bevat. De Ombudsdienst waakt over de kwaliteit van de klachtenbehandeling. De brede expertise, de onafhankelijkheid en het fijnmazige netwerk waarop de Vlaamse Ombudsdienst hiervoor een beroep kan doen, vormen daarbij alleen maar voordelen.   

        Sinds 2005 fungeert de Vlaamse Ombudsdienst zowel als ombudsdienst van de centrale Vlaamse overheid, als de plaatselijke lokale ombudsman van Vlaamse lokale besturen. In 2021 werkten al 21 lokale besturen samen met de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst (Kortrijk, Pelt, Sint-Truiden, Opwijk, Halle, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw, Beerse, Boutersem, Zoersel, As, Oudsbergen, Dessel, Keerbergen, Sint-Katelijne-Waver, Wervik, Bilzen, Haacht, Melle, Roeselare en Wetteren) en bij verschillende andere lokale besturen lopen opstartgesprekken. Vandaag is de samenwerking nog gratis, maar mogelijk evolueert het samenwerkingsmodel geleidelijk naar betalende samenwerking van onbepaalde duur.

        Meer info:

        Op 21 februari 2019 keurden de gemeente- en OCMW-raad van Beernem het reglement klachtenbehandeling goed. Daarbij werd geen tweedelijnsklachtenbehandeling voorzien. Met dit voorstel gaat de gemeenteraad principieel akkoord met de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling via een samenwerking met de Vlaamse Ombudsdienst. Dat betekent dat de eerstelijnsklachtenbehandeling bij de klachtencoördinator van de gemeente blijft, maar dat in geval de klachtindiener ontevreden is over de wijze waarop de klacht is afgehandeld of over het resultaat dat hij/zij een beroep kan doen op de Vlaamse ombudsman.

        Regelgeving
        • Artikelen 21 en 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad (artikel 4)
        • Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Christine Stroobandt.

        Verwijzingsdocumenten
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door burgemeester Jos Sypré beantwoord door raadsleden Christine Stroobandt en Gijs Degrande.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 6 stemmen voor, 12 stemmen tegen
        Beslist

        Het agendapunt wordt verworpen met 6 stemmen voor van de N-VA fractie en 12 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Groen.

        Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling en gaat daarvoor een samenwerking aan met de Vlaamse Ombudsdienst.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, Vicky Reynaert, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Dries Dhont, Branco François, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Kurt Vanneste
        Opgravingen n.a.v. aanleg Fluxysgasleiding 2015 - uitgesteld naar volgende zitting door verontschuldiging van schepen Patricia Waerniers 
        In 2015 vonden er opgravingen plaats in Beernem en Oedelem naar aanleiding van de aanleg van een Fluxysgasleiding van Alveringem tot Maldegem.
        Er werden toen veel opgravingen gedaan van archeologische waarde.
        Er was sprake van dat een expo van deze vondsten zou worden georganiseerd via een rondreizende tentoonstelling.
        Deze vondsten moesten eerst aan een onderzoek onderworpen worden en er ging een subsidie voor syntheseonderzoek aangevraagd worden bij het agentschap onroerend erfgoed.
        Kunt u me de stand van zaken geven op dit ogenblik?

        Raadslid Roos Lambrecht
        Straatnamen : meer vrouwennamen - uitgesteld naar volgende zitting door verontschuldiging van schepen Patricia Waerniers 
        Vanuit Groen willen we dat er bij de toekenning van straatnamen in nieuwe verkavelingen ook vrouwennamen gekozen worden. Nu worden in Beernem de meeste straten naar mannen genoemd. Het is overduidelijk dat er weinig straten naar vrouwen genoemd worden.  Nog vrij recent werden zelfs 3 straten in Sint- Joris naar (de uitsluitend mannelijke) voorzitters van de plaatselijke voetbalclub genoemd. Het wordt hoog tijd om ook verdienstelijke of belangrijke vrouwen een plaats te geven op een van de straatnaamborden van nieuwe straten. Daarom vragen we om eens uit te zoeken welke vrouwen er in het verleden veel betekend hebben voor Beernem en een straatnaam verdienen, zodat deze in de toekomst gebruikt kunnen worden.

        Doortrekken fietspad
        De vernieuwing van de stationsomgeving gaat verder zijn gang. Er is veel groen en hoewel de leesbaarheid van het eigenlijke stationsplein nog kan verbeteren, mag het resultaat geslaagd genoemd worden. Toch hebben we enkele bemerkingen en suggesties, meer bepaald over het fietspad dat van het Stationsplein (de zijstraat van de Hubert d’Ydewallestraat) naar het eigenlijke plein met de perrons loopt.

        We vinden het vreemd en wat absurd dat het fietspad, komende van het station, niet doorgetrokken werd tot aan het kruispunt met de d’Ydewallestraat. Dat kon nochtans zonder veel moeite, denken we. Nu ontbreekt een stuk en dat is heel raar.

        Onze vragen en suggesties (zie foto’s in bijlage):

        • kan het fietspad (de rode slemlaag) aan beide zijden van het Stationsplein doorgetrokken worden tot aan het kruispunt met de Hubert D’Ydewallestraat? Dit komt zeker de veiligheid van de fietsers en de duidelijkheid naar zowel de automobilisten als de fietsers ten goede, menen we.
        • Kan er in afwachting van het eventuele doortrekken van het fietspad een parkeerverbod ingesteld worden aan de rechterkant van het Stationsplein, komende van de Hubert D’Ydewallestraat? Nu zijn fietsers verplicht om uit te wijken omwille van de geparkeerde wagens.
        • Kan er na het doortrekken van het fietspad ook een stationeerverbod komen aan de rechterkant, komende van de Hubert d’Ydewallestraat? Zo wordt vermeden dat chauffeurs  in de buurt van het station naast het fietspad gaan stilstaan, om passagiers te laten uitstappen. De openslaande deuren aan de passagierskant kunnen dan gevaarlijke toestanden opleveren voor de fietsers, zeker op de piekmomenten (’s morgens) wanneer automobilisten en fietsers op hetzelfde moment aan het station arriveren. Passagiers laten uitstappen kan het best op de voorziene parkeerplaatsen.

        Raadslid Marjan Lootens

        Vraag kortparkeerplaatsen
        Langs de Wingenesteenweg zijn er iedere dag heel wat parkeerplaatsen ingenomen door bewoners van de appartementen die zich daar bevinden.
        Dit zorgt ervoor dat klanten van de handelszaken gelegen langs diezelfde Wingenesteenweg vaak moeilijk een parkeerplaats vinden bij het bezoeken van de handelszaak.
        Kunnen er kortparkeerplaatsen voorzien worden ter hoogte van de handelszaken zodat deze nog vlotter bereikbaar zijn?

        Suggestie reiten waterlopen
        Jaarlijks worden de grachten en beken op grondgebied Beernem gereit, wat de capaciteit van deze waterlopen alleen maar ten goede komt.
        Voor de landbouwers die percelen hebben langs deze waterlopen is er de wettelijk voorziene aanvaardingsplicht van het reitingsslib. Vaak komt de vraag van landbouwers of ze kunnen weten wanneer er langsgekomen wordt om de waterloop te reiten zodat ze het slib eventueel kunnen afvoeren of zoals jammer genoeg veel te vaak voorkomt het slib ontdoen van afval.

        Op de Watertalk tool kunnen de landbouwers nagaan wanneer er gereit zal worden op het desbetreffende perceel, door simpelweg het adres of een perceelsnummer in te geven.

        • Kan er in de nieuwsbrief landbouw en/of in Open Blad aandacht besteed worden aan de tool Watertalk? In de nieuwsbrief zou ook een korte handleiding kunnen opgenomen worden.
        • Kan de campagne van Proper en Net afgestemd worden op het reiten van deze waterlopen?
        • Kan er in Open Blad een overzicht van de te reiten waterlopen opgenomen worden, gekoppeld aan een oproep tot ploggers om het slib te ontdoen van afval?

        Raadslid Arthur Mortier

        Suggestie verruiming treinaanbod

        In april wordt de nieuwe stationsomgeving ingehuldigd. Jammer maar ik kan deze niet bijwonen. De mooie stationsomgeving is een nieuwe trekpleister voor onze bewoners geworden. Waarschijnlijk volgt er een speech van de burgemeester tijdens deze opening. Daarom deze suggestie

        Waarschijnlijk komt er aan bod dat de reizigers 2 jaar lang in moeilijke omstandigheden het openbaar vervoer hebben moeten nemen, dat de bewoners van Beernem eindelijk terug door de fietstunnel kunnen om de andere kant van het spoor te bereiken, en dat deze werken tot ieders tevredenheid achter de rug zijn. Hopelijk komt er ook een krachtig signaal dat het treinaanbod helemaal niet voldoet aan de verwachtingen van de Beernemse burger. Van de 4 IC treinen stopt er geen enkele in Beernem, wat de L-trein betreft, waarom geeft deze geen aansluiting te Aalter op een IC-trein?

        Hopelijk wordt dit het zwaartepunt in het betoog van de burgemeester.

        Impact stijgende energieprijzen

        De stijgende energieprijzen doen iedereen pijn, zowel de burger als de overheid. Onze gemeente heeft heel wat gebouwen, sportaccommodaties, enz…en straks nog een zwembad. Ik vermoed dat de meeste gebouwen en het zwembad met aardgas verwarmd worden en recent werden er ook enkele vrachtwagens aangekocht die op aardgas rijden. Mijn vragen zijn de volgende :

        a) Is er een actieplan om het personeel, gebruikers, verenigingen van onze accommodaties aan te zetten tot een zuinig water en energieverbruik?

        b) Wat is de verwachte impact op de begroting van onze gemeente op de stijgende energieprijzen?

        Raadslid Branco Francois

        Ethisch hacken - uitgesteld naar volgende zitting door verontschuldiging van raadslid Branco François

        In 2020 hebben we ingetekend op het Traject Ethisch Hacken van de VVSG en Howest. Dit voorjaar kan er opnieuw ingetekend worden op dit traject. Hoe werd dit traject geëvalueerd? Zijn er al stappen ondernomen op basis van dit traject? Blijven wij dit traject verder zetten?

        Raadslid Lode Vanneste

        Fietslease voor het gemeentepersoneel

        Op de gemeenteraad van 16 december 2021 stelde de N-VA via een extra agendapunt voor om aan onze gemeentelijke medewerkers de mogelijkheid te geven om een bedrijfsfiets via het systeem van fietslease aan te bieden. Daarbij kunnen de ambtenaren op vrijwillige basis een of meerdere vakantiedagen, een deel van hun eindejaarstoelage of hun fietsvergoeding inruilen tegen een nieuwe fiets. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. Het voorstel zou afgetoetst worden bij de vakbonden en daarna zou er terug gekoppeld worden tijdens een volgende gemeenteraad.

        Op het schepencollege van 25 februari 2022 werd beslist om  het systeem van fietslease niet aan te bieden aan het gemeentepersoneel. De uitrol van het systeem zou voor teveel werk zorgen voor de personeelsdienst. Ook de kostprijs van het systeem zou te duur zijn. Volgens de notulen zou  de kost voor de tool die moeten worden aangekocht 4000 euro bedragen. Daarna blijkt het systeem 6 euro per maand per gebruiker te kosten. Ook de vakbonden bleken een koele minnaar van het systeem.

        Hierover de volgende vraag: Hoe motiveert het college haar keuze om niet in te stappen op het systeem van fietslease gezien de explosief gestegen prijzen aan de pomp, de moeilijkheden die er zijn om nieuwe gemeentelijke medewerkers aan te werven én haar ambitie uit het MJP om van Beernem een fietsgemeente te maken?

        Inzet robotmaaiers - uitgesteld naar volgende zitting door verontschuldiging van schepen Patricia Waerniers 

        Tijdens de zitting van het schepencollege op 4 maart 2022 werd de opmaak van een Maaiplan besproken. In de notulen over dit agendapunt stond onder meer het maaien van de sportterreinen vermeld. Daarbij stond ook het advies van de sportdienst te lezen om tijdens het groeiseizoen het gras twee keer te maaien en om dat bij voorkeur net voor het weekend te doen.

        Omdat het niet evident is om alle terreinen net voor het weekend kort te maaien, dringt de sportdienst er op aan om naar oplossingen te zoeken waarbij er twee keer gemaaid wordt in plaats van een keer. De sportdienst geeft aan dat dit kan door de inzet van maairobots of door een externe firma in te schakelen die de groendienst kan ontlasten bij het maaien van de velden.

        Het voorstel om robotgrasmaaiers in te schakelen lanceerde ik op de gemeenteraad van september 2021. De bevoegde schepen bleek op dat moment al de nodige research te hebben gedaan in de gemeente Oudenburg waar deze toestellen worden ingezet.

        Hierover de volgende vragen:

        a) Wat is de stand van zaken in dit dossier? Welke stappen werden genomen sinds september 2021?

        b) Wanneer worden de eerste robots door de groendienst in gebruik genomen?

        Staat voetbalterreinen - uitgesteld naar volgende zitting door verontschuldiging van schepen Patricia Waerniers 

        Verschillende voetbalterreinen in onze gemeente bleken dit seizoen opnieuw in een bijzonder matige toestand. Vooral op de velden van Drogenbrood was en is het amper mogelijk om op een normale manier de voetbalsport te beoefenen. In het verslag van het schepencollege van 18 februari staat in dat verband te lezen dat de opdracht ‘renovatie grasvelden 2022-2023-2024’ opnieuw zal worden uitbesteed aan de hand van een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Daarbij zullen verschillende aannemers worden aangesteld.

        Welke bijkomende initiatieven zal het gemeentebestuur nemen om de staat van de Beernemse voetbalterreinen (in het bijzonder de velden in Drogenbrood) volgend seizoen structureel te verbeteren?

        Raadslid Piet De Rycke

        Autovrije zondag
        Velen onder jullie herinneren zich nog de autoloze zondagen in tijden van olieschaarste. Ondertussen werd recenter dit concept hernomen maar eerder in kader van een bewustmaking rond ‘zachte’ mobiliteit. O.a. in Brugge en in Gent vinden autoloze zondagen plaats rond het derde weekend van september.

        Voor velen (zoals opendeurdag bedrijventerrein, sneukeltocht, …) kan het net ook een ‘win’ zijn om hun organisatie extra in de verf te zetten.

        Graag doe ik de suggestie om een autovrije/arme zondag te organiseren op grondgebied Beernem. Zo kunnen we de zwakke weggebruiker extra in de kijker zetten en tevens de mensen laten nadenken over onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
        Is het mogelijk de haalbaarheid van een autovrije zondag te bestuderen?

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter