Terug
Gepubliceerd op 24/06/2022

Notulen  OCMW-raad

do 02/06/2022 - 21:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 28 april 2022

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
      Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 28 april 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Vaststelling jaarrekening 2021

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De jaarrekening 2021 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld. De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De jaarrekening 2021 dient vastgesteld te worden voor het luik OCMW door de raad voor maatschappelijk welzijn (opsplitsing in schema J3).

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van de lokale besturen.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Verwijzingsdocumenten

        Ontwerp van jaarrekening 2021

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door Gijs Degrande, beantwoord door Kris Vincke.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Tegenstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 8 stemmen tegen
        Beslist

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2021 voor zijn gedeelte vast.  

        Artikel 2: Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

    • Bestuur en beleid

      • Organisatiebeheersing 2021 - rapport

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        Feiten en voorgeschiedenis

        In de OCMW-raadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd.  Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.

        Het bevat o.a. de volgende elementen:

        • het model dat wordt gehanteerd (= Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen);
        • de periodiciteit waarmee de werking wordt geëvalueerd;
        • de aanpak en verantwoordelijkheden in verband met organisatiebeheersing;
        • de wijze waarop de algemeen directeur aan het politieke niveau rapporteert over de organisatiebeheersing.

        Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

        De rapportering voor 2021 wordt ter kennisname aan de OCMW-raad voorgelegd.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad, en de artikelen 217 tot en met 220, betreffende organisatiebeheersing.

        Argumentatie

        Het rapport organisatiebeheersing geeft weer welke stappen er op dit vlak werden gezet in 2021 waaronder de identificatie van risico’s en beheersmaatregelen op vlak van zelfevaluatiethema 6 personeelsbeleid.  Het rapport bevat de effectieve rapportering over de beheersmaatregelen en aandachtspunten met een stand van zaken op vandaag. 

        • Het thema 6 personeelsbeleid werd als eerste gekozen uit de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van audit Vlaanderen - om rond te werken in het kader van de zelfevaluatie.
          Op basis van het zelfevaluatierapport rond thema 6 personeelsbeleid werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s :
          1. Geen garantie op continuïteit van dienstverlening
          2. Medewerkers raken gedemotiveerd doordat er geen mogelijkheden zijn tot jobrotatie of doorgroeien
          3. Niet goed functioneren van diensthoofden
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als ocmw.
          Elk van de onderdelen van het verbeteractieplan moeten nu verder worden omgezet of werden reeds omgezet in concrete acties op de werkvloer.
        • Het thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten werd als tweede thema gekozen om rond te werken.
          Op basis van het zelfevaluatierapport rond thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s :
          1. De kosten voor de organisatie lopen op omdat aankopen en overheidsopdrachten enkel op korte termijn worden bekeken
          2. Het budget blijkt ontoereikend voor een bepaald project
          3. Opdrachten worden niet of laattijdig uitgevoerd omdat niet duidelijk is wie verantwoordelijk is
          4. De organisatie heeft geen zicht op haar voorraden of materieel
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’ wordt een verbeteractieplan opgemaakt dat zowel geldig zal zijn voor gemeente als ocmw.
          Elk van de onderdelen van het verbeteractieplan zal verder omgezet worden in concrete acties op de werkvloer.

        • Het thema 3 monitoring werd als derde thema gekozen om rond te werken.
          Het traject wordt gestart in juni 2022 met het uitsturen van de vragenlijst.

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten
        • Rapport organisatiebeheersing 2021 (+ bijlagen bij het rapport).
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Neemt kennis

        Artikel 1: Het rapport organisatiebeheersing 2021, zoals opgesteld door de algemeen directeur in overleg met het managementteam wordt ter kennis genomen. Dit rapport maakt integraal deel uit van deze OCMW-raadsbeslissing.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Personeelszaken

      • Personeel: aanpassing rechtspositieregeling - invoering korting op gebruik van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Overeenkomstig artikel 186 decreet lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de rechtspositieregeling vast. De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van
        rechtswege van toepassing op het personeel van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient en dat een betrekking bekleedt die ook bestaat bij de gemeente. De raad voor maatschappelijk welzijn dient de rechtspositieregeling vast te stellen voor specifiek personeel, waaronder wordt verstaan het personeel dat een betrekking bekleedt die niet bestaat in de gemeente die het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bedient (maatschappelijk assistenten).

        Feiten en voorgeschiedenis

        Aan de raad wordt voorgesteld om personeelsleden korting te geven voor het gebruik van de buitenschoolse kinderopvang. Als inrichtend bestuur van een buitenschoolse kinderopvang is het toegelaten om eigen medewerkers een max. van 30% korting te geven op het gewone tarief.  Het invoeren van een korting voor het gebruik van de buitenschoolse kinderopvang is een extra legaal voordeel dat interessant kan zijn om nieuwe (deeltijdse) medewerkers aan te trekken.

        Regelgeving
        • Rechtspositieregeling van het OCMW zoals goedgekeurd door de OCMW-raad op 08 maart 2010 en latere wijzigingen
        • Artikel 19, §2, 19° van het Uitvoeringsbesluit RSZ-Wet, ingevoerd bij het KB van 28 februari 2002
        Argumentatie

        Als inrichtend bestuur kunnen we max. 30% korting geven op het gebruikerstarief van de eigen diensten op voorwaarde dat dit geldt voor alle personeelsleden van gemeente & OCMW, niet alleen de begeleiders van de kinderopvang. Het aanbieden van dergelijke korting kan een extra troef zijn voor het aantrekken van personeel. De korting geldt niet voor het gebruik van de dienst onthaalouders noch voor de speelpleinwerking omdat we dan in concurrentie zouden gaan met andere onthaalouders of andere aanbieders van vakantiewerking. Er wordt voorgesteld dat de korting wordt toegekend vanaf 01 juli 2022.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor personeelsbeleid.

        Verwijzingsdocumenten
        • Schriftelijk akkoord van de vakorganisaties via mail van 3 mei 2022 (ACV Openbare Diensten) en van 4 mei 2022 (ACOD Lrb en VSOA)
        • Advies van het MAT van 17 januari 2022.
        Financiële impact

        Er maken momenteel ongeveer 5 personeelsleden van het OCMW gebruik van de buitenschoolse kinderopvang.
        Inkomsten van ongeveer € 1.450,00 op jaarbasis (= gemiddelde periode 2019-2021). 
        Korting van 30% = € 435,00 minder inkomsten op jaarbasis.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk werk beslist om een korting van 30% toe te kennen aan personeel dat gebruik maakt van de dienst buitenschoolse kinderopvang voor opvang van zijn/haar (plus-)kinderen. 
        Artikel 2: De rechtspositieregeling aan te vullen met  "Afdeling IV: Korting op gemeentelijke dienstverlening. Art. 213ter. Het personeelslid krijgt korting voor het gebruik van de dienst buitenschoolse kinderopvang voor zijn/haar (plus) kinderen. De korting bedraagt 30% van het normale tarief. Deze vermindering geldt niet voor de kosten van deelname aan de gemeentelijke speelpleinwerking of de dienst onthaalouders. De korting wordt toegekend vanaf 01 juli 2022."
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

    • Sociale zaken

      • Werkkracht 10 - goedkeuring begroting 2022

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vicky Reynaert, schepenen
        Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Werkkracht 10 staat in voor de organisatie van wijk-werken en het opnemen van de regierol sociale economie in de Brugse regio. De modaliteiten werden vastgelegd in een beheersovereenkomst en er werd een beheerscomité samengesteld. Stad Brugge is de beherende gemeente van het samenwerkingsverband.

        In de statuten van Werkkracht 10 is opgenomen dat de begroting van de organisatie van wijk-werken jaarlijks ter goedkeuring dient te worden voorgelegd aan de 10 deelnemende gemeenten.

        De begroting 2022 van Werkkracht 10 werd op 23 februari 2022 door het beheerscomité goedgekeurd en wordt hierbij ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Regelgeving

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Begroting Werkkracht 10 - 2022

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De begroting 2022 van Werkkracht 10 ILV wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter