De voorzitter opent de vergadering.
Voorafgaandelijk aan de zitting is er om 19u30 een uiteenzetting rond het project DNA van het Dorp in het OC De Kleine Beer.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 02 juni 2022.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02 juni 2022 worden goedgekeurd.
Conform artikel 23 §3 van de Wet betreffende de civiele veiligheid wordt het Jaarlijks Actieplan ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er is een tussenkomst door raadslid, Jef Vansteenhuyse, beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt gunstig advies verleend met betrekking tot het jaaractieplan 2022 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Vanuit de Vlaamse Overheid werden oproepen gelanceerd om een aanvraag in te dienen.
Er zijn 2 soorten oproepen om de opstart van Digibanken te ondersteunen.
VOORTRAJECT
Doel: Deze oproep voorziet de mogelijkheid aan kandidaat-partnerschappen om – voorafgaand aan een effectieve opstart van de Digibank - binnen een beperkte termijn de nodige lokale partners te zoeken. Zo hebben de partners de tijd en ruimte om toe te werken naar een inhoudelijke en operationele onderbouwing van het Digibankproject. Meer concreet verbinden de kandidaat-partnerschappen zich ertoe om:
Duur: maximaal 4 maanden.
Subsidie: maximaal 15.000 euro per project.
IMPLEMENTATIETRAJECT
Doel: ondersteuning voor de effectieve opstart en uitvoering van lokale Digibankprojecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie. De lokale Digibankprojecten werken in deze fase aan alle drie de doelstellingen.
De aanvraag:
De aanvraag bestaat uit:
• Een ondertekende samenwerkingsovereenkomst waarin het opgezette partnerschap is geformaliseerd;
• Een inhoudelijke samenwerkingsstrategie, die de uitvoering en de langetermijnvisie verankert in SMART-geformuleerde outputindicatoren op het niveau van de drie doelstellingen;
• Een nauwkeurige begroting met een overzicht van de kosten, ontvangsten per doelstelling en partner;
• Een concrete en ambitieuze planning van de uitvoering van het implementatietraject;
• Een verklaring op eer over de DAEB-deminimissteun door de promotor en per partner die kosten wenst in te brengen;
• Eén ingevulde analyse inzake “ernstige afbreuk” op projectniveau;
• Een RSZ-schuldenattest van de promotor en per partner die kosten wenst in te brengen.
Duur: minimaal 24 maanden (tot uiterlijk 31 december 2024)
Subsidie: maximaal 500.000 euro per project.
Samen met Werkkracht10 werd gekozen om eerst in te zetten op het voortraject. De aanvraag hiervoor werd ingediend op 15 november 2021 en werd goedgekeurd op 18 januari 2022. Het voortraject liep van 1 februari 2022 tot en met 31 mei 2022. Kernpartners Damme, Oostkamp, Knokke-Heist, Brugge, CTO KU Leuven, Werkkracht10 en POM West-Vlaanderen nemen hier de leidende rol. Stad Damme is de promotor voor het voortraject.
Het uitgangspunt is om 3 implementatietrajecten voor digibanken in te dienen in het arrondissement Brugge. Per regio is een lokaal bestuur de promotor.
Digibanken zetten samenwerkingsverbanden op door partners of dienstverleners te betrekken bij het project.
Voor alle partners moet een samenwerkingsovereenkomst worden ondertekend, met extra bijlagen. Anders zou het nooit mogelijk zijn om kosten in rekening te brengen tijdens het implementatietraject.
Gemeente Oostkamp zorgt als promotor voor regio West de formalisering van de partnerschappen.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Deze kloof is aanwezig op verschillende vlakken. Zo hebben mensen in een kwetsbare positie een ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze vaak over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening. De Vlaamse overheid wil kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf door de oprichting van Digibanken. Dit project kadert binnen het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’.
Wat is de ambitie?
Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via drie doelstellingen:
Wat doet een Digibank?
Digibanken voorzien in een open en laagdrempelig aanbod op vlak van alle drie de doelstellingen. Voorbeelden hiervan zijn:
Daarnaast dragen Digibanken bij tot een circulaire economie. Dit kunnen ze bijvoorbeeld bereiken door het herstellen en recycleren van IT-materiaal.
De structuur en samenstelling van elk Digibankproject kan lokaal of regionaal verschillen. De lokale partnerschappen kiezen zelf voor welk gebied (welke steden en/of gemeenten) hun project werkzaam is. Elk Digibankproject verbindt zich ertoe om minimaal 1.000 personen te bereiken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociaal beleid.
Er wordt geen inbreng van eigen middelen verwacht. De subsidie van 500.000 euro wordt voldoende geacht om dit traject af te werken.
De subsidie zal onder meer besteed worden aan:
Er is een tussenkomst door raadslid Christine Stroobandt, beantwoord door schepen Vicky Reynaert.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent de goedkeuring om een aanvraag in te dienen voor een projectsubsidie voor het implementatietraject van een digibank waar Oostkamp de rol van promotor opneemt voor de regio West (Beernem, Jabbeke, Oostkamp, Torhout en Zedelgem) tot en met 31 december 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die wordt gebruikt om partners te betrekken bij het digibankproject.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Jelle Dewyse en Sarah Rogge, wonende te Waregem, Stormestraat 155 bus 42 wensen een stuk grond aan te kopen palend aan hun eigendom gelegen in Beernem, Galgeveld 15. Het betreft een stukje restgrond van het openbaar domein.
Het college verklaarde zich in de zitting van 01 april 2022 bereid om deze grond te verkopen, aangezien deze geen meerwaarde is voor het openbaar domein. Het perceel kan enkel gebruikt worden als tuingrond.
De aanvrager moet instaan voor een opmetings- en schattingsplan, alsook voor alle gemaakte kosten.
Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 3e afdeling, sectie D, openbaar domein. Volgens het opmetingsplan van 22 maart 2022, opgemaakt door landmeters-experten Teccon uit Gent, heeft het perceel een oppervlakte van 51 m². Volgens het bijgaand schattingsverslag van 18 februari 2022 wordt de verkoopwaarde geschat op € 75,00/m². De totale verkoopprijs is € 3.825,00.
Notaris Philippe Vanlatum uit Beernem heeft een ontwerpakte opgemaakt t.o.v. Jelle Dewyse en Sarah Rogge.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De verkoop van de restgrond gelegen te Beernem, Galgeveld, palend aan nummer 15, kadastraal gekend onder Beernem, 3e afdeling, sectie D, openbaar domein, met een oppervlakte van 51 m² volgens het opmetingsplan van 22 maart 2022 en voor een totale verkoopprijs van € 3.825,00, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Philippe Vanlatum uit Beernem, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 4: De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennisgeving en voor gepast gevolg bezorgd aan notaris Philippe Vanlatum, Bruggestraat 49, Beernem.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Sven Jonckheere en Maxime Verlinde, wonende te Beernem, Berenheemstraat 23 wensen een stuk grond aan te kopen palend aan de achterperceelsgrens van hun eigendom. Het betreft een stukje restgrond van het openbaar domein.
Het college verklaarde zich in de zitting van 25 maart 2022 bereid om deze grond te verkopen, aangezien deze geen meerwaarde is voor het openbaar domein.
De aanvrager moet instaan voor een opmetings- en schattingsplan, alsook voor alle gemaakte kosten.
Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, openbaar domein. Volgens het opmetingsplan van 5 april 2022, opgemaakt door landmeterskantoor Van Eester uit Boechout, heeft het perceel een oppervlakte van 52,30 m². Volgens het bijgaand schattingsverslag van 23 februari 2022 wordt de verkoopwaarde geschat op € 67,00/m². De totale verkoopprijs is € 3.504,10.
Notaris Evy Thielemans uit Beernem heeft een ontwerpakte opgemaakt t.o.v. Sven Jonckheere en Maxime Verlinde.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De verkoop van de restgrond gelegen te Beernem, Berenheemstraat, palend aan nummer 23, kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie C, openbaar domein, met een oppervlakte van 52,30 m² volgens het opmetingsplan van 5 april 2022 en voor een totale verkoopprijs van € 3.504.10, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Evy thielemans uit Beernem, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de hypotheekbewaarder te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 4: De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennisgeving en voor gepast gevolg bezorgd aan notaris Evy Thielemans Bloemendalestraat 44, Beernem.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Tijdens de gemeenteraad van 25 februari 2021 (GR/2021/011) werd de principebeslissing genomen om een ontwerpopdracht uit te schrijven voor de bouw van een gemeenteschool op de site van de Beernemstraat.
Tijdens het schepencollege van 09 juni 2021 (CBS/2021/1318) werd de opdracht toegewezen aan architectenbureau Vandecasteele en Vanhooren.
Op 01 juli 2022 dient het subsidiedossier bij Agion ingediend te worden.
De gevraagde documenten voor de subsidieaanvraag in te dienen vóór 01 juli zijn:
*** Plannen: O.2113_P1_Plan_Denotelaar_AB_8-10 is niet toegevoegd aangezien dit plan enkel spreekt over de polyvalente ruimte wat geen deel uitmaakt van dit subsidiedossier.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Ruben Strobbe, schepen Jan Vanassche en burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie voegt volgende stemverklaring toe bij hun stemgedrag:
Stemverklaring
Ondanks de aankondiging eind 2021 komt er de eerste jaren geen polyvalente zaal en daarmee kan ook de belangrijke doelstelling van de brede school de komende jaren niet gerealiseerd worden. Ook niet alle aangekondigde ontsluitingen worden gerealiseerd, al zeker niet naar de Beekstraat toe. Inzake groene buitenruimte zien we geen perspectief voor de aanpalende delen naar de Beernemstraat en naar de Beekstraat, opnieuw in contrast met het mooie plan dat aan het brede publiek is voorgesteld. Het is ook duidelijk dat de kostprijs tot de nodige bezorgdheid noopt (kosten tijdelijke huisvesting, extra’s die al dan niet meegenomen worden, indexering van het subsidiebedrag enz.). De N-VA-fractie is dan ook bezorgd over het verder verloop. We zien een minimale versie van de mooie voorstelling die we eind vorig jaar kregen. Daarom onthoudt onze fractie zicht op dit punt. Dit project is broodnodig en de N-VA vraagt aandacht voor de kostprijs, zorg voor een goede, veilige ontsluiting, voor een echte brede school en zorg voor bijkomende groene omgeving.
Artikel 1: De subsidieaanvraag wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135, §2.
Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 2, 40 en 41.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
Het Samenwerkingsakkoord van 04 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het Interregionaal Samenwerkingsakkoord verpakkingsafval genoemd).
Het besluit van de Interregionale verpakkingscommissie van 20 december 2018 tot erkenning van de vzw Fost Plus als organisme voor verpakkingsafval.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2013 houdende vaststelling retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 november 2014, 25 februari 2016, 25 maart 2021, 18 november 2021, 16 december 2021 en 27 januari 2022 houdende wijziging retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
De collegebeslissingen van 21 oktober 2013, 13 januari 2014, 19 januari 2015 en 29 januari 2018 houdende actualisatie retributie aanvoer landbouwfolie naar het recyclagepark Beernem.
Op het recyclagepark wordt steeds vaker roofing en isolatiemateriaal aangeboden. Voorheen konden kleine hoeveelheden van deze materialen aanvaard worden in de container grofvuil, maar sinds recent staat IVBO dit niet meer toe. Er is echter op heden geen container stortafval klasse II op het park. Er wordt dus voorgesteld om een container stortafval klasse II tot te voegen, via de overeenkomst met IVBO inzake het beheer van de fracties van het recyclagepark. Hiertoe dient het nodige budget voorzien en het retributiereglement aangepast te worden.
Advies college van burgemeester en schepenen: Het college van burgemeester en schepenen gaf in zitting van 20 mei 2022 gunstig advies, mits volgende voorwaarde: 'Na een jaar dient de inzameling van voormelde fractie geëvalueerd te worden en zal het retributiereglement desgevallend aangepast worden indien blijkt dat de retributie onvoldoende is om de kosten te dekken.'
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fractie stortafval klasse II toe te voegen aan de fracties die ingezameld worden via het recyclagepark en hiertoe het benodigde budget te voorzien via een begrotingswijziging.
Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om het retributiereglement te actualiseren aangezien zachte PE-folies sinds 01 januari 2022 niet langer worden ingezameld als afzonderlijke fractie nu deze in de PMD-zak worden ingezameld.
Concreet wijzigt volgende in artikel 3, paragraaf 1:
Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 24 juni 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark.
IVBO berekende een raming van ca. € 12.000,00 per jaar voor de verwachte totaalkost voor inzameling, afvoer en verwerking van stortafval klasse II. Er is op begrotingspost 0309-01/6159999 'exploitatiekosten recyclagepark' geen budget voorzien voor deze bijkomende uitgave.
Het betreft een dure fractie. IVBO stelt voor om de retributie gelijk te stellen met de duurste tariefgroep op het recyclagepark van Beernem, nl. asbest: € 2,00 per zak of bundel van 50l en € 24,00 per m3. De inkomst vanuit de retributie wordt geraamd op max. € 7.000,00 per jaar en zal bijgevolg niet kostendekkend zijn.
Advies financieel directeur: Hiervoor is geen budget voorzien. Als retributie de kost niet dekt zullen extra budgettaire middelen moeten gevonden worden.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande.
Artikel 1: Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 houdende aanpassing van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
Artikel 3: Op begrotingspost 0309-01/6159999 'exploitatiekosten recyclagepark' wordt € 12.000,00 per jaar extra budget voorzien voor de verwachte totaalkost voor inzameling, afvoer en verwerking van stortafval klasse II.
Artikel 4: Na een jaar zal de inzameling van stortafval klasse II geëvalueerd worden en zal het retributiereglement desgevallend aangepast worden indien blijkt dat de retributie onvoldoende is om de kosten te dekken.
Artikel 5: Deze beslissing is van toepassing vanaf 24 juni 2022.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:
- de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge
- de voorzitter van de politierechtbank te Brugge
- de lokale politie
- de IVBO
- de OVAM
- de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135, §2.
Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 2, 40 en 41.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
Het Samenwerkingsakkoord van 04 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het Interregionaal Samenwerkingsakkoord verpakkingsafval genoemd).
Het besluit van de Interregionale verpakkingscommissie van 20 december 2018 tot erkenning van de vzw Fost Plus als organisme voor verpakkingsafval.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Er bestaat een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor een aantal afvalstoffen, zoals gedefinieerd in het VLAREMA, artikel 3.1.1.
Er bestaat een terugnameplicht voor verpakkingsafval van huishoudelijke oorsprong, waardoor minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong selectief moeten worden ingezameld.
De gemeente wil, in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het Materialendecreet, het niet aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.
De gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2013 houdende vaststelling politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark.
De gemeenteraadsbeslissingen van 03 juli 2014, 20 november 2014, 25 februari 2016, 25 maart 2021, 18 november 2021 en 27 januari 2022 houdende wijziging politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
Op het recyclagepark wordt steeds vaker roofing en isolatiemateriaal aangeboden. Voorheen konden kleine hoeveelheden van deze materialen aanvaard worden in de container grofvuil, maar sinds recent staat IVBO dit niet meer toe. Er is echter op heden geen container stortmateriaal klasse II op het park. Er wordt dus voorgesteld om een container stortmateriaal klasse II tot te voegen, via de overeenkomst met IVBO inzake het beheer van de fracties van het recyclagepark. Hiertoe dient de politieverordening aangepast te worden.
Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de politieverordening ook te actualiseren aangezien zachte PE-folies sinds 01 januari 2022 niet langer worden ingezameld als afzonderlijke fractie nu deze in de PMD-zak worden ingezameld.
Concreet wijzigen volgende artikels:
Advies college van burgemeester en schepenen: Het college van burgemeester en schepenen gaf in zitting van 20 mei 2022 gunstig advies.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fractie stortafval klasse II toe te voegen aan de fracties die ingezameld worden via het recyclagepark.
De aangepaste politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 24 juni 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aangepaste politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2022 houdende aanpassing politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 24 juni 2022.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:
- de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge;
- de voorzitter van de politierechtbank te Brugge;
- de lokale politie;
- de IVBO;
- de OVAM;
- de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 23 juni 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Vaart-Noord 16 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de vergadering van 10 mei 2022 verleende de Cultuur- en Erfgoedraad positief advies voor de straatnaam Lendebrugge. De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: het toponiem Lendebrugge staat in bronnen als volgt vermeld:
In de collegezitting van 20 mei 2022 besliste het college om te kiezen voor de straatnaam "Lendebrug".
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor burgerzaken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de nieuwe straat in de gelegen Vaart-Noord 16 wordt principieel de straatnaam "Lendebrug" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 03 juni 2021 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen Bruggestraat 103-105 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Deze verkaveling voorziet de aanleg van een nieuwe weg.
Het is wenselijk dat er in deze verkaveling 2 straatnamen worden toegekend.
In de vergadering van 10 mei 2022 verleende de Cultuur- en Erfgoedraad positief advies voor de straatnamen Biestmeersch en Nederte. De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende:
Het college volgt dit advies niet, maar stelt volgende straatnamen voor: Biestmeers en Serrestraat
Biestmeers is een afgeleide van het advies gegeven door de Cultuur en Erfgoedraad.
Serrestraat is een verwijzing naar de vele serres voor tuinbouw die er tot voor enkele jaren in de omgeving stonden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor burgerzaken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de nieuwe straten in de verkaveling gelegen Bruggestraat 103-105 worden principieel de straatnamen "Biestmeers" en "Serrestraat" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Lode Vanneste
Stationsomgeving
Begin april 2022 was er de officiële opening van de vernieuwde stationsomgeving. Naast verschillende vernieuwingswerken aan het station werd ook het stationsplein ingericht als een groene zone. Op het plein is er een nieuwe kiss- and ridezone en zijn er 21 parkeerplaatsen aangelegd waarvan 2 voor mindervaliden. Daarnaast werd ook eenrichtingsverkeer ingevoerd op het Stationsplein.
Jammer genoeg lijken er zich enkele maanden later een aantal problemen en aandachtspunten te stellen.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Lien De Wispelaere
Verslagen kindergemeenteraad
Waar kunnen we het verslag van de kindergemeenteraad bekijken? Graag doe ik de suggestie om dit op gemeentelijke website te plaatsen en ook aan de gemeenteraadsleden en mogelijke geïnteresseerden te bezorgen.
Raadslid Gijs Degrande
Feest Vlaamse Gemeenschap
Graag verneem ik de plannen van het gemeentebestuur rond het Feest van de Vlaamse Gemeenschap.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter