Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

Notulen  gemeenteraad

do 27/01/2022 - 19:30 digitaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marjan Lootens, Branco François, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan Lootens, Branco François, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen: 

      • er is een commissievergadering rond het rapport 'bestuurskrachtmeting'. Deze vindt plaats op woensdag 09 februari 2022 om 19u30 in het OC De Kleine Beer
      • er is een vergadering van de gemeentelijke verkeerscommissie op woensdag 02 februari 2022. Deze vindt plaats om 14u00 in de raadszaal van het gemeentehuis.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 16 december 2021

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marjan Lootens, Branco François, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 december 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 december 2021.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 december 2021 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Recyclagepark en afvalbeleid

      • Aanpassing politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135, §2.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 2, 40 en 41.
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
        • Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        • De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
        • Er bestaat een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor een aantal afvalstoffen, zoals gedefinieerd in het VLAREMA, artikel 3.1.1.
        • Er bestaat een terugnameplicht voor verpakkingsafval van huishoudelijke oorsprong, waardoor minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong selectief moeten worden ingezameld.
        • Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
        • De gemeente wil, in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het Materialendecreet, het niet aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2013 houdende vaststelling politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark.
        • De gemeenteraadsbeslissingen van 03 juli 2014, 20 november 2014, 25 februari 2016, 25 maart 2021 en 18 november 2021 houdende wijziging politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Voor autobanden geldt een aanvaardingsplicht. Dit houdt in dat wie oude banden laat vervangen door nieuwe bij een garage of bandenspecialist, daar de oude banden gratis kan achterlaten. Recytyre is het beheersorganisme dat instaat voor de correcte inzameling van afvalbanden via diverse partners. Ook de recyclageparken vormen hier een belangrijke schakel. Geregistreerde recyclageparken hebben recht op gratis ophaling en verwerking van de oude banden. De inzameling van autobanden via het recyclagepark is evenwel geen verplichting.

        Regelgeving
        • Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135, §2.
        • Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 2, 40 en 41.
        • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet genoemd),inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
        • Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        Argumentatie

        Als gevolg van de overdracht van het beheer van de fracties van het het recyclagepark aan IVBO heeft IVBO tot doel gesteld dat alle parken binnen het werkingsgebied autobanden zouden inzamelen vanaf de start van de overdracht van het beheer, dus voor Beernem vanaf 01 januari 2022. Voor Beernem is dit een nieuwe fractie. De beslissing kon niet meer tijdig voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

        Per gezin mogen max. 4 oude banden per jaar aangeboden worden.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fractie autobanden toe te voegen aan de fracties die ingezameld worden via het recyclagepark.

        Hiertoe dienen artikels 50, 51, 52 en 58 van de politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.

        De aangepaste politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 28 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.

        Verwijzingsdocumenten

        Politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De aangepaste politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2021 houdende wijziging politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
        Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 28 januari 2022.
        Artikel 4
        : Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:

        • de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge;
        • de voorzitter van de politierechtbank te Brugge;
        • de lokale politie;
        • de IVBO;
        • de OVAM;
        • de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
      • Aanpassing retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119bis en 135, §2.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikels 2, 40 en 41.
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
        • Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        • Het Samenwerkingsakkoord van 04 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval (hierna het Interregionaal Samenwerkingsakkoord verpakkingsafval genoemd).
        • De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
        • Er wordt naar gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2013 houdende vaststelling retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
        • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 november 2014, 25 februari 2016, 25 maart 2021, 18 november 2021 en 16 december 2021 houdende wijziging retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark.
        • De collegebeslissingen van 21 oktober 2013, 13 januari 2014, 19 januari 2015 en 29 januari 2018 houdende actualisatie retributie aanvoer landbouwfolie naar het recyclagepark Beernem.
        Feiten en voorgeschiedenis

        Voor autobanden geldt een aanvaardingsplicht. Dit houdt in dat wie oude banden laat vervangen door nieuwe bij een garage of bandenspecialist, daar de oude banden gratis kan achterlaten. Recytyre is het beheersorganisme dat instaat voor de correcte inzameling van afvalbanden via diverse partners. Ook de recyclageparken vormen hier een belangrijke schakel. Geregistreerde recyclageparken hebben recht op gratis ophaling en verwerking van de oude banden. De inzameling van autobanden via het recyclagepark is evenwel geen verplichting.

        Regelgeving
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikels 119, 119bis en 135, §2.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid de artikels 2, 40 en 41.
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet), inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
        • Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het VLAREMA) en latere wijzigingen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 09 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval.
        Argumentatie

        Als gevolg van de overdracht van het beheer van de fracties van het het recyclagepark aan IVBO heeft IVBO tot doel gesteld dat alle parken binnen het werkingsgebied autobanden zouden inzamelen vanaf de start van de overdracht van het beheer, dus voor Beernem vanaf 01 januari 2022. Voor Beernem is dit een nieuwe fractie. De beslissing kon niet meer tijdig voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fractie autobanden toe te voegen aan de fracties die ingezameld worden via het recyclagepark.

        Hiertoe dient artikel 3 van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.

        Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 28 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.

        Verwijzingsdocumenten

        Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Financiële impact

        De verwachte uitgaven:

        • Kost voor transport en verwerking is ten laste van Recytyre.
        • Kost voor huur bandengondel/container is ten laste van de gemeente: ca. 40 à 50 euro per maand.

        De verwachte inkomsten:

        • Recytyre geeft een vergoeding (service fee) van 44,95 euro per ton.
        • Inwoners kunnen kosteloos tot 4 banden per gezin per jaar naar het recyclagepark brengen, volgens de voorwaarden van Recytyre.

        Er is op jaarbasis dus een beperkte, verwachte bijkomende uitgave.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2021 houdende wijziging van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
        Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 28 januari 2022.
        Artikel 4
        : Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:

        • de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge
        • de voorzitter van de politierechtbank te Brugge
        • de lokale politie
        • de IVBO
        • de OVAM
        • de Afdeling Milieu-inspectie van het departement Omgeving.
    • Jeugd

      • Werkingsverslag JONG DOBS: goedkeuring

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Het werkingsverslag 2021 werd reeds unaniem goedgekeurd door het beheerscomité. Vervolgens moet het dossier door de gemeenteraden van Beernem, Damme en Oostkamp worden goedgekeurd.

        Het werkingsverslag 2021 wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        JONG DOBS is de intergemeentelijke samenwerking tussen Beernem, Damme en Oostkamp. De intergemeentelijke verenging bestaat uit de tienerwerking T-rit en een inclusieve werking Dobbertje Dobs.

        Regelgeving
        • Decreet over het Lokaal Bestuur
        • De oprichtingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement van de intergemeentelijke vereniging JONG DOBS, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beernem op 17 maart 2003, de gemeenteraad van Damme op 24 april 2003 en de gemeenteraad van Oostkamp op 20 maart 2003.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen bevoegd voor jeugd, dhr. Ruben Strobbe.

        Verwijzingsdocumenten

        werkingsverslag 2021

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Het werkingsverslag JONG DOBS wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.

    • Toerisme

      • Samenwerkingsovereenkomst: ‘Het Landschapspark Bulskampveld vertelt… het verhaal van een streek’

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Oproep LEADER Midden-West-Vlaanderen Lokale ontwikkelingsstrategie 2014 – 2020

        Feiten en voorgeschiedenis

        In het college d.d. 22 maart 2019 werd de intentieverklaring van het Leaderproject 'Het landschapspark Bulskampveld vertelt…' goedgekeurd en ondertekend.
        Dit project werd goedgekeurd op 20 juni 2019 door de Plaatselijke Groep van Leader Midden-West-Vlaanderen.
        In functie van de haalbaarheid van het uitvoeren van de acties, werd het project met een jaar verlengd tot 15 maart 2023.

        Regelgeving

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Argumentatie

        Het 'Landschapspark Bulskampveld vertelt... het verhaal van een streek' wil een toonaangevend project zijn dat de streekidentiteit van het Landschapspark verder op de kaart zet. We houden hierbij rekening met de verschillende sectoren en stakeholders (landbouw, bewoners, toeristen en ondernemers) en met de draagkracht van het gebied. 

        Er wordt gericht ingezet op 4 doelstellingen:

        •  ontsluiten en beleefbaar maken van de verhalen;
        • de verhalen valoriseren;
        • het Landschapspark leefbaar en beleefbaar maken;
        • garant staan voor een blijvende coördinatie en communicatie.

        De partners streven zo naar een betere uitbouw van het Landschapspark als een samenhangend geheel met een goed uitgebouwd evenementen- en activiteitenaanbod. Innovatieve en belevingsvolle producten zoals een erfgoedfietsroute en geanimeerde vertelavonden met erfgoedverhalen worden ontwikkeld.

        Ondernemers reiken elkaar de hand via netwerkmomenten en streekverkenning en via een gepersonaliseerd coachingtraject worden creatieve ideeën daadwerkelijk uitgevoerd. Het nodige wordt gedaan om dit aanbod creatief in de markt te zetten via communicatie en promotie en de draagkracht wordt versterkt door in een participatief traject te zoeken naar remediëring voor extra recreatief verkeer.

        Dit alles gebeurt in de schoot van het bestaande samenwerkingsverband van het Landschapspark Bulskampveld waarin lokale overheden, landbouw- en natuurorganisaties en andere partners elkaar gevonden hebben en sinds 2009 voor realisaties op het terrein zorgt.

        De promotor voert volgende onderdelen van het project uit:

        • het betalen van de loonkost van de projectcoördinator gedurende 2 dagen per week gedurende de looptijd van het project;
        • het communiceren over het project conform de omschrijving ‘communicatie en promotie’ zoals beschreven in de projectaanvraag;
        • het uitwerken van de doelstellingen en acties zoals beschreven in de projectaanvraag in bijlage;
        • andere acties die een logisch gevolg zijn van het goed laten verlopen van dit project.

        De partner voert volgende onderdelen van het project uit:

        • de cofinanciering van een deel van de acties;
        • het bijstaan van de projectcoördinator van de promotor, in het bijzonder voor de acties die zich op het grondgebied van de partner afspelen;
        • andere acties die een logisch gevolg zijn van het goed laten verlopen van dit project.

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor toerisme.

        Verwijzingsdocumenten
        • Samenwerkingsovereenkomst 'Bulskampveld vertelt...'
        • Projectaanvraag Landschapspark 'Bulskampveld vertelt'
        Financiële impact

        Financiering project:
        Totaalbudget:                      € 192.500
        LEADER (50%):                    €   96.250
        Westtoer + provincie:          €   82.250
        Gemeenten (4 x € 3.500):   €   14.000

        Dienst

         toerisme

        Omschrijving

         bijdrage gemeente Beernem Leader-project

        Raming (incl. btw)

         € 3.500

        Budgetcode

         0520-00/6499000 Leader-project Tielts Plateau

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Jan Vanassche.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst met Westtoer i.k.v. het project ‘Landschapspark Bulskampveld vertelt… het verhaal van een streek’ wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Onderwijs

      • De Notelaar: scholengemeenschap De Oostkant - protocol lerarenplatform 2021-2022

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van januari 2018 van een pilootproject 'lerarenplatform' betreffende het bieden van werkzekerheid en een opdracht die voldoende substantieel is aan tijdelijke leerkrachten werd een protocol afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisatie(s) ACOD, COV en VSOA.
        De deelnemende samenwerkingsplatformen uit het basis- en secundair onderwijs krijgen hierdoor de mogelijkheid om een aantal leerkrachten een aanstelling te geven van 01 september tot en met 30 juni van het lopend schooljaar.

        Regelgeving
        • Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
        • Ministeriële omzendbrief Bao/2018/01 van 9 mei 2018: Lerarenplatform in het basisonderwijs
        • Onderwijsdecreet XXIX 
        • Programmadecreet BA 202
        Argumentatie

        Het pilootproject lerarenplatform startte op 01 oktober 2018. Via onderwijsdecreet XXIX werd het met een schooljaar verlengd. De verlenging van het lerarenplatform in het basisonderwijs voor het schooljaar 2021-2022 is opgenomen in het programmadecreet BA 2020. 

        Dit protocol is noodzakelijk om binnen de scholengemeenschap een eigen beleid te kunnen voeren betreffende reguliere vervangingen van korter dan een schooljaar van personeelsleden aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs - en onderwijzend personeel en dit in functie van eigen lokale noden en prioriteiten. Dit heeft tot doel de werkdruk van leerkrachten te verminderen en het comfort van de leerlingen te verhogen. Het samenleggen van de middelen op het niveau van de scholengemeenschap maakt het zo mogelijk een geresponsabiliseerd en flexibel beleid te voeren betreffende deze vervangingen, op maat en in functie van de eigen lokale noden en prioriteiten.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.

        Verwijzingsdocumenten

        Protocol lerarenplatform scholengemeenschap De Oostkant 2021-2022

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het protocol, afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisaties, in uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering van januari 2018 betreffende een pilootproject 'lerarenplatform', wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • De Notelaar: scholengemeenschap De Oostkant - nieuw convenant voor korte vervangingen 2021-2022

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Sinds het schooljaar 2008-2009 dienen de scholen in het basisonderwijs, in een samenwerkingsplatform, een eigen beleid te kunnen voeren betreffende vervangingen van korte afwezigheden van personeelsleden, aangesteld in een wervingsambt van het bestuurs - en onderwijzend personeel in functie van eigen lokale noden en prioriteiten. De vervangingseenheden kunnen enkel worden aangewend indien ze worden samen gelegd in een samenwerkingsverband, meer bepaald en bijvoorbeeld een scholengemeenschap. De vervangingseenheden worden toegekend en kunnen worden aangewend op voorwaarde dat een convenant werd afgesloten tussen de betrokken schoolbesturen en minstens een vakorganisatie. De gemeenteschool ‘De Notelaar’ maakt deel uit van de scholengemeenschap 'De Oostkant'.  

        Alle basisscholen kunnen ook in het schooljaar 2021-2022 deelnemen aan het project betreffende de vervanging van korte afwezigheden, zoals ingevoerd bij Besluit van de  Vlaamse Regering van 27 januari 2006.

        Regelgeving
        • Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
        • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder hoofdstuk VIII bis, afdeling 6 (zoals ingevoegd bij onderwijsdecreet XVIII).
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. 
        • Besluit van de Vlaamse regering van 27 januari 2006 tot invoering van een tijdelijk project betreffende vervangingen van korte afwezigheden.
        • Ministeriële omzendbrief Pers/2005/23 van 16 november 2005: Vervangingen van korte afwezigheden in het basis- en secundair onderwijs.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.

        Verwijzingsdocumenten

        Convenant - scholengemeenschap 'De Oostkant'

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het nieuw convenant, afgesloten tussen de scholengemeenschap 'De Oostkant' en de representatieve vakorganisaties in uitvoering van het Besluit van de Vlaamse regering tot invoering van een tijdelijk project betreffende vervangingen van korte afwezigheden gedurende het schooljaar 2021-2022, wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal opgestuurd worden naar het secretariaat van de scholengemeenschap 'De Oostkant', Kragendijk 182, 8300 Knokke-Heist.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Gemeenteschool De Notelaar - goedkeuring aangepast huishoudelijk reglement beheerscomité / werkingsreglement OCSG

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Branco François, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking 'Scholengemeenschap De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011.
        Bij gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2011, 22 mei 2014 en 02 juli 2020 werd voornoemde intergemeentelijke samenwerking (en overeenkomst) verlengd tot respectievelijk 31 augustus 2014, 31 augustus 2020 en 31 augustus 2026.

        Regelgeving
        • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
        • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage d.d. 29 april 1992.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2005 houdende de goedkeuring van de overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking 'Scholengemeenschap De Oostkant' zoals verlengd bij gemeenteraadsbeslissingen van 24 mei 2011, 22 mei 2014 en 02 juli 2020.
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
        Argumentatie

        Ingevolge de aanstelling van schepen Piet De Groote als burgemeester van Knokke-Heist, werd de volgende aanpassing aangebracht aan het huishoudelijk reglement van het beheerscomité en het werkingsreglement van het OCSG:

        Schepen Piet De Groote (Knokke-Heist) werd aangesteld als burgemeester van Knokke-Heist en wordt vervangen door schepen Annie Vandenbussche (Knokke-Heist).

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.

        Verwijzingsdocumenten
        • Aangepast huishoudelijk reglement beheerscomité
        • Aangepast werkingsreglement OCSG
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De volgende aangepaste documenten voor de intergemeentelijke samenwerking Scholengemeenschap 'De Oostkant' worden goedgekeurd:

        • huishoudelijk reglement van het beheerscomité,
        • werkingsreglement van het lokaal comité OCSG.

        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal opgestuurd worden naar het secretariaat van de 'Scholengemeenschap De Oostkant’, Kragendijk 182 te 8300 Knokke-Heist.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De vragen en suggesties, ingediend door de raadsleden, worden besproken.

        Raadslid Roos Lambrecht
        Schepenhuys ter beschikking stellen van start-ups
        In het Schepenhuys werden al dikwijls prachtige tentoonstellingen georganiseerd, ook voor de studenten is dit een aangename plaats om te studeren. Op de verhuurkalender van het Schepenhuys zien we wel nog heel wat plaatsen die opgevuld kunnen worden. Daarom stel ik voor om de lege ruimtes in het gebouw ter beschikking te stellen van startende ondernemers of ambachtslieden die graag eens een concept willen uitproberen voor ze het definitief lanceren.

        Sommige mensen hebben nu al een webwinkel, maar durven de stap naar een echte winkel misschien niet zetten. Je kan dus een ruimte aanbieden waar men zaken kan verkopen.

        Bv. de exproruimte waar mensen dan bv. keramiek kunnen verkopen, zelfgemaakte juwelen of misschien een ruimte om gezelschapsspelletjes te spelen met een drankje (zoals 't Spel op de wagen in Brugge) of misschien met een paar vrienden een winkel zoals “Made in Beernem”. Eens wat meer leven op de markt van Oedelem is welkom.

        Kan de gemeente dit mee ondersteunen en promoten? Zo helpen we mee om van Beernem een levende gemeente te maken en twijfelende ondernemers een duwtje in de rug te geven. 

        Nieuwe omgeving station
        De nieuwe stationsomgeving oogt heel fraai: er is veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid en het plein is ook vergroend. Het geheel moet nog verder afgewerkt worden, maar het ziet er alvast veelbelovend uit. Voor sommige chauffeurs is het evenwel nog niet heel duidelijk dat er op de groenvakken niet geparkeerd mag worden, waardoor deze beschadigd geraken. Die groenvakken zijn laag, waardoor automobilisten die niet altijd opmerken. Is er een mogelijkheid om die zichtbaarder te maken door een zekere afbakening te voorzien of zit dit nog in de pijplijn?

        Raadslid Jef Vansteenhuyse
        Financiële ruimte na de vierde aanpassing van het MJP
        Wat is de financiële ruimte die er momenteel nog kan vrijgemaakt worden voor een nieuw initiatief of project zonder dat er andere, geplande acties uit het meerjarenplan geschrapt dienen te worden?

        Het inschrijven van bijkomende leningen door de gemeente Beernem
        Voor welk bedrag kan de gemeente nog bijkomende lening inschrijven in het meerjarenplan indien het antwoord op de eerste vraag (over de financiële ruimte na de vierde aanpassing van het meerjarenplan) negatief is of indien er slechts heel minieme financiële ruimte is voor nieuwe projecten?

        Project ‘Waterlandschapspark Beverhoutsveld’
        Recent keurde N-VA-minister Zuhal Demir 16 gebiedsgerichte projecten en 8 systeeminnovaties in onze provincie goed die droogte en wateroverlast aanpakken.  Een van de projecten is gesitueerd in Beernem. Daarbij is het de bedoeling om Beverhoutsveld om te vormen tot een klimaatrobuust landbouwgebied.  Ook de waterhuishouding zal daarbij aangepakt worden. Hierover de volgende vragen:

        1. Kan het college toelichting geven bij het uitgewerkte plan?
        2. Hoeveel zal de toegekende subsidie voor Beernem bedragen?
        3. Uit communicatie in de media van schepenen Vanassche en Saelens staat te lezen dat alle maatregelen begroot worden op 2 miljoen euro. Waar staat dit bedrag van 2 miljoen euro voor het gehele project vermeld in het meerjarenplan?

        Raadslid Lode Vanneste
        Aanleg fietspaden langs de Wellingstraat vanaf de brug over de E40 tot de grens met Oostkamp
        Binnen het meerjarenplan 2020-2025 vinden we de Beleidsdoelstelling ‘Met een betere mobiliteit’. Daarbij staat de ambitie vermeld om van Beernem een fietsgemeente te maken. Daarbij wordt onder meer gestreefd om op termijn alle woonkernen en kernen van de buurgemeentes onderling te verbinden met vrij liggende fietspaden.

        Een van de concrete dossiers en acties uit het meerjarenplan is de aanleg van fietspaden langs de Wellingstraat vanaf de brug over de E40 tot de grens met Oostkamp. Zo zullen de nodige gronden worden aangekocht en wordt de aanbesteding en de uitvoering in de periode 2020-2025 voorzien.

        Op de gemeenteraad van december 2021 was er de vierde aanpassing van het meerjarenplan. Daarbij werden een aantal aanpassingen gedaan om de bouw van het nieuwe zwembad mogelijk te maken. Eén aanpassing bestond er uit om het voorziene budget van € 428.000 voor het fietspad Wellingstraat uit te stellen naar de volgende legislatuur.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Wat is de huidige stand van zaken in dit fietspadendossier? Welke stappen (administratief, procedureel, juridisch etc.) werden tot op heden al gezet?
        2. Hoeveel onteigeningen dienen er te gebeuren in kader van dit project? Wat is het totale budget dat hiervoor wordt vrijgemaakt? Hoeveel innemingen zijn er al gebeurd? Welk budget werd daarvoor al uitgetrokken? Hoeveel onteigeningen moeten er nog gebeuren?
        3. Wat is het totale budget dat voorzien wordt voor de realisatie van dit project? Welke partners naast de gemeente Beernem staan in voor de cofinanciering? Wat is daarbij hun respectievelijke inbreng?
        4. Hoe rijmt het gemeentebestuur het uitstellen van dit belangrijke fietspaddossier met de doelstelling uit het MJP 2020-2025  om van Beernem een fietsgemeente te maken?

        Vernieuwen Voetpaden en woonstraten

        In het MJP 2010 – 2024 staat bij Actie 8.6.2. “Voetpaden en woonstraten” vermeld dat er op sommige plaatsen een vernieuwing van de omgeving noodzakelijk is, eventueel met een nieuw ontwerp. Verder staat in het meerjarenplanning hierover het volgende te lezen:

        “De meerderheid denkt daarbij aan de volgende locaties waarvan een volgorde nog moet bepaald worden. Op heden denken we hierbij onder andere aan de volgende locaties waarvan een volgorde nog moet bepaald worden: vervangen betonstraatstenen Sijselestraat, Galgeveld, Vaart-Zuid en Smissestraat, voetpaden Parkstraat, voetpaden bejaardenwoningen Berkenstraat, ...”

        Op de gemeenteraad van december 2021 gebeurden een aantal aanpassingen om de bouw van het nieuwe zwembad mogelijk te maken. Zo wordt een budget van
        € 450.000 geschrapt voor voetpaden en woonstraten. Dit bedrag zou later heropgevist worden bij een nieuwe aanpassing van het meerjarenplan.

        De volgende vragen hierover:

        1. Welke voetpaden en woonstraten werden tijdens de eerste helft van deze legislatuur al vernieuwd? Welk budget werd daarvoor uitgetrokken? Waren er andere partners die instonden voor de cofinanciering?
        2. Welke voetpaden en woonstraten in onze gemeente zullen de komende drie jaar effectief wél nog vernieuwd worden (gezien het schrappen van het budget van € 450.000) ?

        Raadslid Christine Stroobandt
        Herinrichting Bargepark – stand van zaken participatietraject

        De vorige legislatuur liep er een participatietraject voor de herinrichting van het Bargepark. Een aantal punten in dit traject werden reeds gerealiseerd (de bouw van het nieuw scoutslokaal) of zijn momenteel in uitvoering (een extra ontmoetingsruimte). Een aantal zaken werden nog niet verwezenlijkt.  Zo dient er nog aandacht besteed worden aan duidelijke toegangen die goed aansluiten op leesbare paden voor zwakke weggebruikers doorheen het dorp. Ook moeten omwonenden nog gestimuleerd worden om zich gezamenlijk in te zetten voor het park.

        Daarbij de volgende vragen:

        1. Zal men de nog te realiseren zaken uit het participatietraject effectief nog aanpakken in het tweede deel van deze legislatuur?
        2. Wanneer zal de volledige herinrichting van het Bargepark voltooid zijn?

        Uitbouw e-inclusiebeleid
        Recent raakte bekend dat de gemeenten Beernem, Oostkamp, Zedelgem, Torhout en Jabbeke een subsidie van € 200.000 ontvangen van de Vlaamse overheid voor de uitbouw van het lokaal e-inclusiebeleid. Hierover de volgende vragen:

        1. Op welke manier zullen de verschillende gemeenten via een gemeenschappelijk project inzetten op digitale inclusie? Wat zijn daarbij de concrete plannen en initiatieven?
        2. Op welke manier zal Beernem het voortouw nemen bij het uitwerken van een dossier in kader van de samenwerking met de omliggende gemeenten?

        Raadslid Branco François
        Parking rondpunt Bloemendalestraat
        Op de parking in de Bloemendalestraat aan het rondpunt is het ’s avonds moeilijk om er te parkeren. De parking is vrij smal waardoor het ook overdag al niet simpel is om er te manoeuvreren. Wanneer het donker is, wordt parkeren een echte uitdaging. Deze parking wordt in de avond veel gebruikt gezien de ligging naast het restaurant d ’Afspanning.

        Kan er extra verlichting voorzien worden ter hoogte van de parking om eventuele ongelukken te voorkomen?

        Sportinitiaties nieuwe sporten
        De laatste jaren zitten een aantal sporten duidelijk in de lift. Een mooi voorbeeld vinden we met rugby in onze eigen gemeente. Ook darts wint de laatste tijd aan belangstelling. Het zou mooi zijn als onze gemeente een aantal nieuwe sporten in de verf zet door sportinitiaties aan te bieden voor jongeren. Dit kan naar het voorbeeld van onze buurgemeente Maldegem. Enkele sporten die aan bod zouden kunnen komen zijn darts, roundnet, ultimate Frisbee en Lacrosse. 

        Graag de suggestie aan het college om samen met de sportdienst dergelijke nieuwe sportinitiaties uit te werken.

        Budget kindergemeenteraad
        Recent publiceerde de Jeugdraad een update over haar ambitienota 2018. Daarin stond het volgende te lezen:

        “Wij willen graag een budget dat apart gezet wordt, ongeveer € 10.000, waar de jeugd samen over kan beslissen wat er mee gedaan wordt. Toen we dit vertelden op de gemeenteraad (we hebben onze ambitienota voorgesteld in de gemeenteraad januari 2019), hadden verschillende gemeenteraadsleden en schepenen hier interesse in. Dus we schreven een officieel advies om dit er door te krijgen.

        Nu is het echter stil… er is dan toch geen budget, of er wordt wat rond de pot gedraaid. Er staat niets over in het meerjarenplan. “

        Onze N-VA-fractie bracht op de gemeenteraad van 17 December 2020 het amendement om de kindergemeenteraad een tweejaarlijks budget van 5.000 euro te geven. Dit werd toen niet goedgekeurd door de meerderheidspartijen.

        Jammer want een dergelijk jeugdbudget is en blijft  duidelijk een vraag is vanuit de Beernemse jongeren. Een apart budget voor de kindergemeenteraad kan hierbij een mooie eerste stap zijn. Het zou zelfs een grote stap zijn als het aankomt op echte participatie. Om opnieuw de jeugdraad te citeren:

        “We moeten oppassen dat de kindergemeenteraad geen schijnparticipatief toneel is.”

        Het huidige bestuur communiceert voortdurend dat participatie belangrijk is. Daarom de suggestie om versneld werk te maken van een afzonderlijk budget voor de jeugd.

        Raadslid Lien De Wispelaere
        Trooststoelen
        In Parijs en Amsterdam zijn ze het gebruik van trooststoelen op begraafparken al gewoon. Dat zijn lichte, verplaatsbare stoelen die mensen makkelijk kunnen verplaatsen om in alle rust even plaats te nemen om te herinneren en troost te zoeken dicht bij een geliefd persoon.

         In Leuven staan er sinds kort al enkele trooststoelen en ook Aalst en Kortrijk zijn het idee genegen.

        Omdat deze trooststoelen een meerwaarde betekenen voor de vele mensen die rouwen om een geliefde, doe ik graag de suggestie om ook op onze Beernemse begraafparken een aantal dergelijke stoelen te voorzien.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter