Terug
Gepubliceerd op 29/03/2021

Notulen  OCMW-raad

do 25/02/2021 - 21:30 digitaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, OCMW-raadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Barbara Vandenbrande, OCMW-raadslid
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 28 januari 2021

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, OCMW-raadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Barbara Vandenbrande, OCMW-raadslid
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 28 januari 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2021 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 en 74 van het decreet lokaal bestuur: gele doos met dringende medische info voor hulpbehoevende en oudere inwoners

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, OCMW-raadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Barbara Vandenbrande, OCMW-raadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • E-mailbericht van raadslid Gijs Degrande d.d. 18 februari 2021 waarbij een extra agendapunt wordt aangeleverd namens de N-VA-fractie om op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn te behandelen - Het agendapunt handelt over het voorzien van een gele doos met dringende medische info voor hulpbehoevende en oudere inwoners.
        • Artikelen 21, 74 en 77 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
        • Extra agendapunt: Overeenkomstig artikel 21 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden uiterlijk vijf dagen (de dag van de raadszitting niet inbegrepen) vóór de vergadering, vóór 09u00, punten aan de agenda toevoegen. Hiertoe bezorgen ze per e-mail hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
        • Het agendapunt werd tijdig aangeleverd en is dus ontvankelijk.
        Feiten en voorgeschiedenis

        ‘De gele doos’ is een herkenbare gele bewaardoos voor cruciale persoons-, contact- en medische gegevens. Bij een onverwachte interventie of vermissing kunnen diensten als brandweer, hulpverleners en politie sneller de nodige informatie over een persoon in nood terugvinden. Op die manier gaat geen kostbare tijd verloren en kunnen hulpverleners op een snelle en efficiënte manier handelen in een acute situatie.

        Regelgeving
        • decreet lokaal bestuur
        • huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Argumentatie

        Een gele doos kan persoonlijke informatie bevatten, contactpersonen of medische gegevens zoals bijvoorbeeld bloedgroep, aandoeningen, allergieën, medicatielijsten, levensnoodzakelijke medicijnen zoals insuline e.d. Wanneer de eigenaar van de doos een sticker van het project op de deur van bv. de hal met de woonkamer kleeft, is meteen ook duidelijk dat er een ‘gele doos’ aanwezig is. De doos wordt in de koelkastdeur bewaard omdat dit een gemakkelijk vindbare plaats is voor hulpdiensten.

        Het concept van de ‘gele doos’ blijkt in heel wat steden en gemeenten zoals Brugge en Gent een groot succes.

        Er wordt voorgesteld om ook in Beernem een gele doos te voorzien bij bijvoorbeeld 65-plussers, chronisch zieken, mensen met dementie, hulpbehoevenden, mensen met een beperking of bij wie het wenst.
        Het is niet alleen een extra ondersteuning voor de hulpbehoevende en oudere inwoners in Beernem die ervoor kiezen om langer zelfstandig thuis te wonen, maar kan er ook toe bijdragen dat hulpverleners onmiddellijk over essentiële gegevens beschikken in noodsituaties.

         

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lien De Wispelaere.

        Verwijzingsdocumenten
        • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie
        • E-mailbericht Gijs Degrande
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door schepen Vicky Reynaert, beantwoord door raadslid Lien De Wispelaere.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Declerck
        Voorstanders: Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier
        Tegenstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 16 stemmen tegen
        Beslist

        De artikelen 1 en 2 worden verworpen:

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het principe goed om een gele doos te voorzien bij bijvoorbeeld 65-plussers, chronisch zieken, mensen met dementie, hulpbehoevenden, mensen met een beperking of bij wie het wenst in Beernem.

        Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn verzoekt het vast bureau om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Arthur Coucke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, OCMW-raadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Barbara Vandenbrande, OCMW-raadslid
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de raadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De ingediende vragen en suggesties werden als volgt behandeld:

        Raadslid Rolle De Bruyne
        Wegvallen subsidies Minawerkers
        We hebben vernomen dat de subsidies voor de Minawerkers (Mina = Milieu- en Natuurwerkers) volgend jaar, in 2022, zouden wegvallen; een beslissing van de Vlaamse regering op voorstel van de bevoegde minister van Omgeving, mevr. Demir.

        We vinden dit erg jammer omdat het hier over sociale tewerkstelling gaat en kwetsbare mensen daardoor opnieuw in de klappen delen. Deze Minawerkers leveren nochtans schitterend werk: zo verrichten ze heel wat aanplantingen o.a. in Beverhoutsveld, knotten ze bomen, maaien ze bermen, enz. Kortom, ze zorgen ervoor dat de natuurwaarden en het milieu in onze gemeente erop vooruitgaan.

        Als het klopt dat die subsidies zouden wegvallen, wat voor gevolgen heeft dit voor de gemeente en voor de Minawerkers zelf?

        Kan de gemeente nog op een andere manier ervoor zorgen dat deze Minawerkers in dienst blijven zodat ze hun onmisbaar werk kunnen voortzetten?


        Schepen Vicky Reynaert antwoordt dat het gemeentebestuur inderdaad zeer verbaasd was toen het deze beslissing vernam. We maken een van de grootste pandemieën aller tijden mee, er zijn gigantisch veel mensen technisch werkloos, er zijn heel veel mensen hun werk kwijt, de arbeidsmarkt is ook sterk gewijzigd. Het valt dan ook erg te betreuren dat de Vlaamse regering nu ook nog eens subsidies voor sociale tewerkstelling gaat schrappen. 

        Daarenboven - en zoals raadslid Rolle De Bruyne ook al aangeeft - zorgen de Minawerkers mee voor het onderhoud van het groen in de gemeente. Door de coronacrisis doen veel Beernemse inwoners niets anders dan rondwandelen in hun eigen buurt en hun gemeente, en dan zijn mensen echt wel vragende partij dat dat groen goed in stand wordt gehouden. Beernem is een zeer, zeer groene gemeente, en de gemeentelijke groendienst levert uitstekend werk, maar kan de hulp van de Minawerkers wel erg goed gebruiken.

        Eigenlijk is die beslissing zeker nu, zeker in deze tijden, compleet onbegrijpelijk.

        In de beslissing van minister Demir staat te lezen waarom ze die genomen heeft: de gemeenten hebben middelen gekregen uit het Open Ruimte Fonds, en als ze de Minawerkers blijvend in dienst willen houden, moeten ze het geld uit het Open Ruimte Fonds maar gebruiken.

        Dat is eigenlijk zeer pijnlijk om twee redenen:

        1)    Het gemeentebestuur krijgt aan de ene kant wel extra algemene financiering van de Vlaamse regering, maar aan de andere kant wordt er wel geschrapt in de specifieke financiering. Dus er wordt gegeven aan de ene kant, maar afgenomen aan de andere kant.

        2)    Dergelijke boodschappen waren ons wel best begin 2020 meegegeven. Want alle gemeenten hebben dat Open Ruimte Fonds ingeschreven in de algemene financiering, en daarop hun begroting gebaseerd. Een jaar later afkomen met dat argument, getuigt toch ook

        niet echt van goed bestuur richting de lokale besturen. Het gaat toch om 10.500 euro per jaar.

        In het bestuursakkoord staat ingeschreven dat wordt ingezet op sociale tewerkstelling en groen, dus op 05 februari 2020 heeft het college beslist om de nodige budgetten te voorzien in een wijziging in de meerjarenplanning. De Minawerkers kunnen dus in dienst blijven.

         

        Raadslid Branco François
        Suggestie European Disability Card

        Nu ook onze politiezone mee in het verhaal van de European Disability Card stapt, vraag ik me af waarom onze gemeente achterop blijft? De kaart brengt duidelijke voordelen mee die al eerder besproken werden. Graag stel ik enkele kloven voor die we kunnen overbruggen met deze kaart aan de hand van enkele maatregelen of situaties waar de kaart in onze gemeente van dienst kan zijn:

        • De EDC kan een rol spelen bij het vaccineren e.g. transport, hulp ter plaatse, …
        • Er kan een rol weggelegd zijn in het later of vroeger afhalen van kinderen op school om zo de vele prikkels te mijden. Dit kan nuttig zijn e.g. voor kinderen met autisme.
        • Als gemeente kunnen we winkels aanmoedigen om acties te koppelen aan de kaart bijvoorbeeld voor hulp tijdens het winkelen, aangezien dit voor mensen met een motorische of visuele beperking niet evident is.
        • Bij voorstellingen in O.C. De Kleine Beer of andere culturele events kan de gemeente de EDC inschakelen e.g. om plaats te voorzien voor een doventolk of andere speciale begeleiding, voor geluidsondersteuning …
        • In de bibliotheek kunnen we grootletterboeken en Daisy-luisterboeken/-spelers aanbieden voor houders van de kaart of een bibliotheek-aan-huis-systeem mogelijk maken.
        • De EDC kan een rol spelen bij kortingstarieven e.g. in het zwembad, bij de kinderopvang…
        • De gemeente kan verenigingen aanmoedigen om acties te koppelen aan de kaart zoals een lager lidgeld.
        • Een brainstorm in de raad van lokale economie om zo mogelijkheden aan onze lokale handelaars aan te reiken.

         

        Schepen Vicky Reynaert benadrukt eerst en vooral dat het bestuur, na de vragen en het agendapunt vanuit de opositie, er wel degelijk mee bezig is geweest. Vorige keer heeft de schepen reeds geantwoord dat als je zo’n kaart invoert, je er een beleid moet aan koppelen, anders blijft het een kaart waar je niet veel mee bent.

        Als je die kaart kan gebruiken in Beernem, dan verwachten de mensen dat ze effectief iets extra kunnen krijgen met die kaart dat ze vandaag de dag niet kunnen. En dat extra, dat betekent, nieuw beleid invoeren, wat ofwel centen kost, ofwel extra personeelsinzet vereist.

        Het bestuur heeft dit ondertussen besproken met de Raad voor Personen met een Beperking. Zij hebben inderdaad ook een lijstje van voorstellen overgemaakt. Deze voorstellen gaan over ofwel korting voor cultuur, sport, OC De Kleine Beer, het zwembad, ofwel over het voorzien van extra begeleiding voor mensen met een beperking als zij naar het zwembad gaan, naar De Kleine Beer. Dat laatste is niet zo gemakkelijk te realiseren, want dat vergt personeelsinzet, dus dat moet goed bekeken worden. De voorstellen hebben dus wel degelijk een budgettaire impact. Bovendien moet er een afstemming gebeuren tussen alle gemeentelijke diensten; de diensten cultuur, jeugd, sport, kinderopvang moeten allemaal betrokken worden. Op basis van het verslag werd gevraagd aan de administratie om dit verder op te nemen. Dat is de stand van zaken tot dusver.

        Schepen Reynaert zegt dat ze naar aanleiding van het vorige agendapunt vastgesteld heeft dat onze inwoners niet altijd goed op de hoogte zijn van hun rechten. Ze legt uit dat men voor de aanvraag van een EDC kan langsgaan bij het Sociaal Huis van de gemeente Beernem, waar ze zullen helpen om de aanvraag te doen. Daarnaast kunnen ouders van kinderen met een beperking een beroep doen op een socio-pedagogische toelage van 375,00 euro per jaar van de gemeente. Dat is veel meer dan dat mensen met kinderen met een beperking zullen kunnen bekomen door kortingen via de EDC-kaart, want met die kaart moeten ze dan al bepaalde activiteiten ondernemen, en dat is ook niet altijd mogelijk. De schepen conlcudeert dat het opnemen van sociale rechten een groot probleem is en blijft en hoopt dat de gemeenteraadsleden kunnen helpen om deze boodschap te verspreiden.

         

        Raadslid Christine Stroobandt
        Suggestie ‘digibuddies’
        Met 'Vlaanderen Radicaal Digitaal' wil de Vlaamse overheid digitale informatiestromen, digitale en interactieve netwerken en gekoppelde databanken centraal zetten. Bij de digitalisering van de Vlaamse overheid gaat men uit van 9 principes waarvan het volgende principe centraal staat: uitgaan van de behoeften van gebruikers, aandacht hebben voor zij die minder makkelijk kunnen werken met een pc en vereenvoudiging.

        In het kader van het Vlaamse relanceplan wordt 50 miljoen euro vrijgemaakt om iedereen in het digitale verhaal mee te krijgen. Van die 50 miljoen gaat 30 miljoen naar het systeem van de UITpas, dat kwetsbare mensen internettoegang geeft. De overige 20 miljoen gaat naar het verbeteren van hun digitale vaardigheden. Dat gaat naar verschillende projecten, waaronder ook de start-up BEEGO. 

        Tot nu toe kwamen zowel de Uitpas als BEEGO, als hulpmiddel om iedereen de kans te bieden zich voor te bereiden op de zich snel verderzettende digitalisering, niet in aanmerking voor de meerderheid. Omdat lokale besturen het beste weten wie de mensen zijn die hulp nodig hebben, lanceert men ook nog het project van de digibuddies. Vrijwilligers die buurtbewoners helpen met hun digitale vragen. Die hulp is gratis. Hier kan medewerking van buurtambassadeurs, het werk om dit te organiseren verlichten.

         

        Schepen Vicky Reynaert antwoordt dat ze op zoek gegaan is naar de details van het project van de digibuddies. Eerst en vooral werd er gebeld naar de Vlaamse administratie, maar daar kon men niet verder helpen. De schepen kon echter de vraag die Brecht Warnez hierover had ingediend in het Vlaams Parlement bekijken. Minister Somers legde uit dat hij wil werken aan de digitale geletterdheid van de burgers, en dat dit kan via digibuddies, in essentie vrijwilligers die inderdaad mensen helpen met hun digitale vragen. Hij wil werken aan de uitrol van een Vlaams breed netwerk van digibuddies, ondersteund door een digitaal platform. Op de concrete vragen van collega Warnez welke gemeenten in aanmerking komen, wat de voorwaarden zijn en hoeveel budget er ter beschikking is per gemeente, antwoordde de minister dat hij nog in overleg is met mediawijsheid en de VVSG in verband met de meer concretere uitwerking naar budgettering, timing en specifieke aanpak, en dat er dus nog even geduld wordt gevraagd.

        Schepen Reynaert kent bijgevolg zelf de concrete voorwaarden niet en kan dus nog niet zeggen hoe en wanneer de gemeente Beernem eventueel kan instappen in dit project.

        De schepen vermeldt verder dat minister Somers ook aangaf dat hij een eenmalig investeringsbudget heeft vrijgemaakt van 50 miljoen euro, dat kan worden besteed in deze legislatuur. Hoe het dan daarna verder moet en wie dan de kosten gaat dragen, dat is nog niet duidelijk.

        Ondertussen heeft het gemeentebestuur Beernem ook een nieuwe brugfiguur aangeworven, die de brug vormt met de scholen en jeugdverenigingen, maar ook met vrijwilligers. De brugfiguur zal een kader opmaken voor de vrijwilligerswerking. In Beernem is het een historische traditie om een deel van het sociaal beleid uit te besteden aan vrijwilligers. Dat is zeer mooi van de mensen, maar dat is niet altijd even evident. Om bepaalde doelstellingen uit te voeren, moet je voldoende vrijwilligers vinden, je moet vraag en aanbod aan elkaar koppelen, je moet de vrijwilligers een kader bieden, je moet die mensen ondersteuning bieden zodat ze ergens terechtkunnen als ze vragen hebben én je moet vooral realistisch zijn: die mensen werken op vrijwillige basis, dus als die mensen daarmee willen stoppen, dan moet dat te allen tijde kunnen. Maar tegelijkertijd wil je als gemeente wel een beleid aanbieden, en eenmaal mensen een bepaald beleid gewoon zijn, moet je dat ook kunnen verderzetten en moet je dus ook blijvend vrijwilligers vinden. Net omdat omkadering gewoon hoognodig is, werd de brugfiguur aangeworven. Deze brugfiguur heeft nu al in één geval een inwoner met een digitale vraag gekoppeld aan een vrijwilliger.
        Het bestuur zal dit verder opvolgen, en kijken of het voor dit project van de Vlaamse overheid in aanmerking komt.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter