Terug
Gepubliceerd op 20/09/2024

Notulen  gemeenteraad

do 20/06/2024 - 19:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      • Raadsleden Christine Stroobandt en Arthur De Brabander zijn verontschuldigd 
      • Reminder: inschrijven commissievergadering 04 juli + keuze avondmaal doorgeven ten laatste tegen 21 juni 2024 (= morgen).
      • Communicatieambtenaar Julie Sap werd 4e op het BK tijdrijden vandaag -  proficiat van alle raadsleden! 
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 23 mei 2024

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2024.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23 mei 2024 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Vaststelling jaarrekening 2023

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De jaarrekening 2023 en de daarbij horende bijlagen werden opgemaakt door de financieel directeur. Aan de raadsleden werden de documenten tijdig ter beschikking gesteld.
        De raadsleden konden eveneens een gedrukte versie van de jaarrekening opvragen bij de financieel directeur.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De documentatie omvat de achtergrondinformatie die nuttig is om de jaarrekening te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport is opgenomen.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De jaarrekening 2023 dient vastgesteld te worden voor het luik gemeente door de gemeenteraad (opsplitsing in schema J3).

        De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven over het luik OCMW dat door de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2024 werd vastgesteld.

        Regelgeving
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 en latere wijzigingen betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van de lokale besturen.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Verwijzingsdocumenten
        • Jaarrekening - financiële bundel
        • Jaarrekening - doelstellingenrealisaties
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande beantwoord door schepenen Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Vicky Reynaert en burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 voor zijn gedeelte vast.  

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 integraal (inclusief het OCMW-luik dat door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 20 juni 2024 werd vastgesteld) goed.

        Artikel 3: Deze rekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

      • Vaststelling aanpassing 7 meerjarenplan 2020-2025 gemeente Beernem en goedkeuring aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW Beernem

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 e.v. DLB

        Feiten en voorgeschiedenis

        Het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Beernem werd vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 19 december 2019.

        De aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW werd vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 14 december 2023.

        De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt in deze zitting ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        De nodige documentatie werd vooraf aan de gemeenteraadsleden bezorgd volgens de wettelijk voorgeschreven termijnen.

        Argumentatie

        Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen:
        1. de strategische nota;
        2. de financiële nota, die bestaat uit:
            a. het financiële doelstellingenplan (schema M1);
            b. de staat van het financieel evenwicht (schema M2);
            c. het overzicht van de kredieten (schema M3);
        3. de toelichting.

        De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad (de aanpassing van) het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het (aangepaste) meerjarenplan definitief is vastgesteld.
        De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
        • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.

        Verwijzingsdocumenten
        • aanpassing 7 van het meerjarenplan Beernem 2020-2025
        • schema M2: staat van het financieel evenwicht
        • overzicht wijzigingen tabel investeringen
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande beantwoord door schepenen Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Vicky Reynaert en burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Tegenstanders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 8 stemmen tegen
        Beslist

        Artikel 1: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld. De gewijzigde kredieten voor 2024 worden vastgesteld.

        Artikel 2: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 inclusief de gewijzigde kredieten voor 2024, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 20 juni 2024, wordt goedgekeurd.

        Artikel 3: De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 bestaande uit de wettelijke rapporten en toelichting voor gemeente en OCMW Beernem in zijn geheel is derhalve vastgesteld.

        Artikel 4: Deze beslissingen worden gemotiveerd door het principe van goed bestuur waarbij de nodige budgetten voorzien worden om de doelstellingen te realiseren die het bestuur voor ogen heeft.

        Artikel 5: Het voorliggende geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 wordt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid en in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering overgemaakt.

        Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het DLB.

    • Veiligheidsdiensten

      • Politiezone Het Houtsche - goedkeuring gewijzigde gemeentelijke dotatie dj. 2024

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur
        • Titel 3.5. De gemeentelijke dotatie aan de Politieraad, 3.5.1. overeenstemming tussen politiebegroting en gemeentebegroting van de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002
        Feiten en voorgeschiedenis

        In Titel 3.5 "De gemeentelijke dotatie aan de Politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen politiebegroting en gemeentebegroting van de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002" wordt bepaald dat het ten stelligste aanbevolen is dat de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vastgesteld wordt in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de politiezone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk de gemeentebegroting.

        Uitgaande van de autonomie van de gemeente is het aangewezen dat de gemeente zich akkoord verklaart met de gemeentetoelage die in de begroting 2024 van de politiezone Het Houtsche ingeschreven zal worden. 

        De ontwerp-politiebegrotingswijziging 2024 werd ontvangen op 06 mei 2024.

        Regelgeving
        • Artikel 33 van het decreet lokaal bestuur.
        • Omzendbrief BB-2015/02 van 10 juli 2015 betreffende de onderrichtingen voor het  aanpassen van meerjarenplannen en het opstellen van de budgetten 2016 van de gemeenten van het Vlaams Gewest.
        • Omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002 houdende wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002 houdende het administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones.
        Argumentatie

        De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begrotingswijziging 2024 van de politiezone Het Houtsche.

        De exploitatietoelage bedraagt € 1.422.077 (een verlaging met € 106.720,00 ten opzichte van de voorziene dotatie in het oorspronkelijk budget 2024).
        De investeringstoelage blijft ongewijzigd op € 0,00.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor bestuurlijke politie.

        Verwijzingsdocumenten

        Politie: begrotingswijziging dienstjaar 2024

        Financiële impact

        Dienst

        financiën - gemeentelijke toelage politiezone Het Houtsche

        Omschrijving

        politiebegroting dienstjaar 2024 - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem

        Raming (incl. btw)

        De exploitatietoelage 2024 bedraagt € 1.422.077,00.
        De investeringstoelage 2024 bedraagt € 0,00.

        Budgetcode

        0400-00/6494000 exploitatietoelage en 0400-00/6640000 investeringstoelage

        Beschikbaar krediet

        1.422.077,00 en € 0,00

        Financieel advies: akkoord

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de gemeentelijke toelage voor de politiezone Het Houtsche in het gemeentebudget 2024 wordt aangepast en vastgesteld op artikelnummer 0400-00/6494000 van het exploitatiebudget ten bedrage van € 1.422.077,00 en op artikelnummer 0400-00/6640000 van het investeringsbudget ten bedrage van € 0,00.

        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de politiezone Het Houtsche en aan de gemeentelijke financiële dienst.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Bestuur en beleid

      • Organisatiebeheersing 2021-2024 - rapport

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen en daarover jaarlijks te rapporteren uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        Feiten en voorgeschiedenis

        In de gemeenteraadszitting van 22 april 2021 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd. Het kader omvat op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken over de wijze waarop op langere termijn aan de versterking van de organisatiebeheersing zal worden gewerkt.

        Het bevat o.a. de volgende elementen:

        • het model dat wordt gehanteerd (= Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen);
        • de periodiciteit waarmee de werking wordt geëvalueerd;
        • de aanpak en verantwoordelijkheden in verband met organisatiebeheersing;
        • de wijze waarop de algemeen directeur aan het politieke niveau rapporteert over de organisatiebeheersing.

        Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, werd geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

        De rapportering voor 2021-2024 wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Regelgeving

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en de artikelen 217 tot en met 220, betreffende organisatiebeheersing.

        Argumentatie

        Het rapport organisatiebeheersing geeft weer welke stappen er op dit vlak werden gezet in 2021, 2022, 2023 en in het voorjaar van 2024 waaronder de identificatie van risico’s en beheersmaatregelen op vlak van volgende zelfevaluatiethema's: thema 6 personeelsbeleid, thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten, thema 3 monitoring, thema 1 doelstellingenmanagement, thema 2 belanghebbendenmanangement, thema 4 financieel management. Het rapport bevat de effectieve rapportering over de beheersmaatregelen en aandachtspunten met een stand van zaken op vandaag. 

        • Het thema 6 personeelsbeleid werd als eerste gekozen uit de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van audit Vlaanderen - om rond te werken in het kader van de zelfevaluatie.
          Op basis van het zelfevaluatierapport werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s:
          01. Geen garantie op continuïteit van dienstverlening
          02. Medewerkers raken gedemotiveerd doordat er geen mogelijkheden zijn tot jobrotatie of doorgroeien
          03. Niet goed functioneren van diensthoofden
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als OCMW.

        • Het thema 9 facilitaire middelen, opdrachten en contracten werd als tweede thema gekozen om rond te werken.
          Op basis van het zelfevaluatierapport werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s:
          01. De kosten voor de organisatie lopen op omdat aankopen en overheidsopdrachten enkel op korte termijn worden bekeken
          02. Het budget blijkt ontoereikend voor een bepaald project
          03. Opdrachten worden niet of laattijdig uitgevoerd omdat niet duidelijk is wie verantwoordelijk is
          04. De organisatie heeft geen zicht op haar voorraden of materieel
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als OCMW.

        • Het thema 3 monitoring werd als derde thema gekozen om rond te werken.
          Op basis van het zelfevaluatierapport werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s:
          01. De organisatie beschikt niet over de informatie om de realisatie van haar doelstellingen en haar dienstverlening op te volgen.
          02. De organisatie weet niet of de dienstverlening efficiënt en effectief verloopt.
          03. Dezelfde gegevens worden dubbel geregistreerd
          04. Het meetsysteem is niet aangepast aan de organisatie waardoor het niet of foutief gebruikt wordt
          05. Beslissingen worden genomen op basis van foutieve of niet relevante rapporten
          06. Medewerkers weten niet hoe/waar ze de gegevens moeten bijhouden, registreren of ingeven in het meetsysteem
          07. Er zijn rapportgegevens beschikbaar maar ze worden niet gemonitord
          08. De organisatie weet niet of de dienstverlening efficiënt en effectief verloopt.
          09. Diensten worden apart gemonitord, waardoor de opvolging van de organisatie als geheel niet of onvoldoende gebeurt
          10. De organisatie kan haar doelstellingen onvoldoende realiseren omdat de monitoring niet systematisch wordt bijgestuurd.
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als OCMW.

        • Het thema 1 doelstellingen- en procesmanagement werd als vierde thema gekozen om rond te werken.
          Op basis van het zelfevaluatierapport werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s:
          01. De toekomstfocus is niet gekend
          02. Doelstellingen houden onvoldoende rekening met de context van de organisatie
          03. De doelstellingen zijn onvoldoende gekend bij de belanghebbenden, zowel intern en extern
          04. De financiële gevolgen van de doelstellingen zijn niet realistisch ingeschat
          05. De organisatie kan haar doelstellingen onvoldoende realiseren omdat het (beleids-)planningsproces niet systematisch wordt bijgestuurd
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als OCMW.

        • Het thema 2 belanghebbendenmanagement werd als vijfde thema gekozen om rond te werken.
          Op basis van het zelfevaluatierapport werd door het MAT gekozen om prioritair te werken rond volgende risico’s:
          01. De organisatie vergeet belangrijke belanghebbenden bij de uitbouw van haar dienstverlening
          02. De samenwerking tussen politieke organen en administratie verloopt ongestructureerd en verschilt sterk van dienst tot dienst.
          03. Mogelijke synergiën tussen gemeente en OCMW worden nog te weinig benut.
          04. De organisatie weet niet welke samenwerkingen allemaal lopen
          Op basis van de prioritair aan te pakken risico’s werd een verbeteractieplan uitgewerkt - zowel geldig voor gemeente als OCMW.

        • Het thema 4 financieel management werd als zesde thema gekozen om rond te werken. Het traject werd gestart in februari 2024 met het uitsturen van de vragenlijst. De antwoorden worden geanalyseerd. In een volgende stap zal een stuurgroepvergadering georganiseerd worden en een zelfevaluatierapport en verbeteractieplan opgemaakt worden.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor algemeen bestuur en beleid.

        Verwijzingsdocumenten
        • Rapport organisatiebeheersing 2021-2024 (+ bijlagen bij het rapport).
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Branco François beantwoord door burgemeester Jos Sypre en algemeen directeur Els Declerck. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het rapport organisatiebeheersing 2021- 2024, zoals opgesteld door de algemeen directeur in overleg met het managementteam wordt ter kennis genomen. Dit rapport maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst die in het kader van het verlengingstraject Digibank Brugge West wordt afgesloten met andere lokale besturen

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        De Vlaamse Overheid lanceerde de oproep ‘Verlenging – Digibanken’ voor bijkomende ondersteuning van de bestaande digibankenprojecten in 2025 en 2026.

        Er zal opnieuw verder gewerkt worden aan de 3 doelstellingen van een digibank.

        • Duur: 19 maanden (van 01 januari 2025 tot en met 31 juli 2026)
        • Subsidie: maximaal € 500.000,00 per Digibank.

        Voor deze oproep zal met resultaatsverbintenis gewerkt worden:

        o Een basisbedrag van € 350.000,00 wanneer tot 1000 gebruikers bereikt worden.
        o Een tweede schijf van € 100.000,00 wanneer 1001 tot 1500 gebruikers bereikt worden.
        o Een derde schijf van € 30.000,00 wanneer 1501 tot 1750 gebruikers bereikt worden.
        o Een vierde schijf van € 20.000,00 wanneer meer dan 1750 gebruikers bereikt worden.

        Er is geen cofinanciering nodig.

        Regelgeving

        Artikel 40 e.v. van het Decreet over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        In een eerste fase (2023) werd een aanvraag ingediend waarin de ambitie om het digibankproject na 31 december 2024 te verlengen werd gemotiveerd (CBS/2023/1704). De Vlaamse Overheid keurde op 21 december 2023 deze aanvraag goed. De goedgekeurde projecten krijgen de mogelijkheid om de opgebouwde dienstverlening te verlengen met anderhalf jaar, zodat zij voldoende tijd krijgen om de activiteiten te verankeren in de lokale werking en zo het project te verduurzamen.

        In de tweede fase (2024) vraagt de Vlaamse overheid om de samenwerking te formaliseren.

        Indienen finale documenten:

        • Via PLATOS
          • Deadline: 01 september 2024
        • Promotor dient in namens partnerschap
        • Documenten
          • Samenwerkingsovereenkomst
          • Samenwerkingsstrategie
          • Begroting
          • Planning
          • RSZ-schuldenattest (per partner die middelen ontvangt)
          • Btw-verklaring (per partner die middelen ontvangt)

        In een derde fase (2025 - medio 2026) voeren de digibankprojecten hun dienstverlening, zoals voorzien in de goedgekeurde samenwerkingsstrategie en -overeenkomst, uit.

        Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd van de samenwerkingsovereenkomst die als basis dient voor de partners in het project Digibank Brugge West.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor inclusie.

        Verwijzingsdocumenten
        • Samenwerkingsstrategie

        • Samenwerkingsovereenkomst

        • Begroting

        • Planning

        • Stand van zaken implementatietraject

        Financiële impact

        Er wordt geen inbreng van eigen middelen verwacht. De subsidie van € 500.000,00 wordt voldoende geacht om dit traject af te werken.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad verleent de goedkeuring om een aanvraag in te dienen voor een projectsubsidie voor de verderzetting van het project Digibank Brugge West  (Beernem, Jabbeke, Oostkamp, Torhout en Zedelgem) tot en met 31 juli 2026.

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed die wordt gebruikt om partners te betrekken bij het digibankproject.

        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Technische dienst

      • Aankoop verreiker buitendienst - Goedkeuring bestek & lastvoorwaarden

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        De huidige verreiker (Merlo) is van het bouwjaar 2004 en heeft ongeveer 11.000 draaiuren. 

        Deze wordt dagelijks gebruikt door de technische dienst. De Merlo wordt binnen de technische dienst ingezet, laden van steenslag, veegafval, zout, dolomiet, houtschors, opkorten boxen etc... Door verstrengde veiligheidswetgeving is het economisch en praktisch niet te verantwoorden om een verreiker aan te kopen die ook kan ingezet worden als hoogwerker.

        Bij de overdracht van het recyclagepark werd beslist om over te gaan tot de aankoop van een nieuw toestel aangepast aan de huidige wetgeving en de noden van de technische dienst.

        Feiten en voorgeschiedenis

        CBS/2023/517 Overdracht beheer recyclagepark - aanpassingen recyclagepark

        Regelgeving
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
        • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
        • Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
        • Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Argumentatie

        Er heeft binnen de technische dienst een uitgebreide behoefteanalyse en marktverkenning plaatsgevonden. Het verslag 'marktverkenning' werd als bijlage toegevoegd. Doordat we winterpermanentie in eigen beheer (laden zout in strooicontainer) doen dienen we over een voertuig te beschikken wat ± 2 ton kan storten met een vrije uitval 3 m.

        Na intern beraad werd een lastenboek opgesteld om een verreiker aan te kopen met een minimaal hoogtebereik van 6m en minimale last van 3,2 ton. 

        De configuratie wordt afgestemd op de noden van de technische dienst, op de wensen en bezorgdheden van de betrokken medewerkers. 

        De aankoop van deze verreiker past in de lange termijn visie rond duurzaam onderhoud van het openbaar terrein waarin waarbij een balans wordt gezocht tussen werken in eigen beheer uitvoeren en samenwerking met de private markt. De aankoop van dit voertuig past in een rationalisatie oefening van de voertuigen. 

        In bijlage het bestek voor de aankoop van de verreiker.

        Aan het college wordt gevraagd om dit bestek ter goedkeuring samen met het voorstel tot gunningswijze -onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking -voor te leggen aan de gemeenteraad van 19 april 2024.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor technische dienst en openbare werken.

        Verwijzingsdocumenten
        • marktverkenning
        • bestek
        Financiële impact

        Dienst

        Technische dienst

        Omschrijving

        Voertuigen technische buitendiensten

        Raming (incl. btw)

         € 90.750,00 (incl. btw)

        Budgetcode

         0200-00/2430200

        Beschikbaar krediet

         € 133.860,93

        Advies financiële dienst: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 0200-00/2430200 van de buitengewone dienst.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024/BD/005 en de raming voor de opdracht “Aankoop verreiker buitendienst”, opgesteld door de Dienst Ruimte. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 75.000,00 (excl. btw) of € 90.750,00 (incl. 21% btw).
        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 0200-00/2430200 van de buitengewone dienst.
        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Omgeving

      • Goedkeuring visie woontypologie dorpskernen Sint-Joris en Oostveld

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid
        • Artikels 40 en 41 van het decreet voor lokale besturen.
        • Meerjarenplan: Actieplan 12.2: We ontwikkelen een planologische visie op dorpskernen
        Feiten en voorgeschiedenis

        In het meerjarenplan 2020-2025 werd als actie de opmaak van een planologische visie op de gewenste woontypologie in de dorpskernen opgenomen met onder meer het aanduiden van zones waar meergezinswoningen toegelaten zijn, een visie op de gewenste bouwhoogtes en het gabariet van nieuwe bouwvolumes binnen de zone voor meergezinswoningen en het al dan niet toelaten van het opsplitsen van bestaande woningen in meerdere entiteiten.

        De opdracht werd toegewezen aan de West-Vlaamse Intercommunale (WVI). Het ontwerp 'visie woontypologie' werd opgemaakt voor de dorpskernen Oedelem, Sint-Joris en Oostveld.

        De GECORO heeft op 30 januari 2024 advies uitgebracht:

        • Voor de dorpskern Oedelem werd geoordeeld dat een verdere uitwerking van de studie nodig is om een advies te kunnen uitbrengen.
        • Voor de dorpskern Oostveld werd een gunstig advies gegeven op het ontwerp en geadviseerd om enkel grondgebonden woningen toe te laten, behalve in erfgoedpanden. In erfgoedpanden zijn kleine verdichtingsprojecten mogelijk indien de erfgoedwaarden behouden blijven.
          Het gabariet van eengezinswoningen, zoals vastgelegd in 2005, kan nog steeds worden aangehouden.
        • In de dorpskern Sint-Joris moet de eigenheid van de eengezinswoningen behouden blijven. De GECORO is van oordeel dat er geen bijkomende meergezinswoningen toelaatbaar zijn. Enkel verdichtingsprojecten in erfgoedpanden zijn mogelijk indien de erfgoedwaarde behouden blijft.
          Het gabariet van eengezinswoningen, zoals vastgelegd in 2005, kan nog steeds worden aangehouden.
          De Kooldreef is de enige groene ruimte in de kern van Sint-Joris. Deze moet behouden blijven als groene as. De GECORO is van oordeel dat er geen verdichtingsprojecten aanvaardbaar zijn en er geen bebouwing mag toegelaten worden.

        Het college treedt het advies van de GECORO bij. De visie woontypologie voor de kern van Oedelem wordt verder uitgewerkt. De visie woontypologie voor de kernen Oostveld en Sint-Joris is aangepast aan het advies van de GECORO.

        De visie treedt onmiddellijk in werking voor alle nieuwe projecten. Dit geldt niet voor ontwerpen die al besproken werden in het college.

        De visie woontypologie voor de dorpskernen Sint-Joris en Oostveld wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor ruimtelijke ordening en wonen.

        Verwijzingsdocumenten
        • Visie woontypologie dorpskernen Sint-Joris en Oostveld
        • Uittreksel verslag GECORO van 30 januari 2024
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke
        Onthouders: Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Beslist

        Artikel 1: De visie woontypologie voor de dorpskernen Sint-Joris en Oostveld wordt goedgekeurd als toetsingskader voor toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen.

        Artikel 2: De visie treedt onmiddellijk in werking voor alle nieuwe projecten. Dit geldt niet voor ontwerpen die al besproken werden in het college.

        Artikel 3Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 252, §1 van het gemeentedecreet.

    • Informatica

      • Samenwerkingsovereenkomst gedeelde DPO-medewerker binnen de regio Brugge

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Op 19 maart 2023 trad het Regiodecreet van 03 februari 2023 in werking. Insteek hiervan is dat regio’s beter en efficiënter zouden kunnen samenwerken. In de regio Brugge vindt al sinds 2020 een regiowerking ICT plaats met daarin vertegenwoordigers ICT van alle gemeenten binnen de referentieregio Brugge. Op dit overleg wordt kennis en ervaring uitgewisseld en gaan we na op welke wijze we elkaar kunnen versterken of samenwerken.

        Feiten en voorgeschiedenis

        In het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook General Data Protaction Regulation (GDPR) genoemd, is het noodzakelijk dat elke organisatie over een Data Protection Officer (DPO) beschikt die ervoor moet zorgen dat de richtlijnen geraadpleegd worden. Zeker in het geval van digitale dienstverlening waar burgers persoonlijke gegevens moeten delen, wordt dit steeds belangrijker. Naast het aspect informatieveiligheid en gegevensbescherming worden de uitdagingen rond cyberveiligheid steeds groter waardoor het nodig is om de risico’s te inventariseren, hierover te adviseren en te zorgen voor de nodige bewustmaking bij alle gebruikers. Zo trachten we de risico’s te beperken.

        Regelgeving
        • Artikel 40 e.v. van het decreet voor het lokaal bestuur
        • Regiodecreet
        Argumentatie

        Binnen de regiowerking ICT Brugge gaven meerder lokale besturen aan dat er een dringende nood is om een nieuwe DPO aan te stellen die ingezet kan worden voor zowel informatieveiligheid en gegevensbescherming, alsook voor de uitdagingen rond cyberveiligheid. Een samenwerking tussen de lokale besturen van de referentieregio geniet de voorkeur. Het is immers een grote uitdaging om dergelijk profiel op de arbeidsmarkt te vinden.

        Vanuit gemeente Beernem wordt sterk gestimuleerd om in te zetten op samenwerking binnen de regio.

        Momenteel wordt de DPO-functie opgenomen door een interne medewerker van de dienst Informatica. Na aanwerving van een regionale DPO zal de medewerker met de vrijgekomen uren zijn tijd volledig kunnen besteden aan ICT-systeembeheertaken.

        Uitwerking

        De deelnemende lokale besturen organiseren samen een DPO-werking in de referentieregio Brugge. De regionale DPO-werking heeft tot doel om, via de aanwerving van één DPO voor de regio, in te zetten op een gemeenschappelijke aanpak van juridische vragen, uitstippelen en adviseren van een eenduidig beleid, bewustmaking rond cybersecurity, en alle regionaal te behandelen vragen rond het thema van digital protection en cybersecurity.

        Er wordt bewust gekozen om verder in te zetten op een regionaal verhaal, waar verankering binnen de lokale besturen van de referentieregio een absolute meerwaarde is. Deze samenwerking is toekomstgericht en resulteert in een brede kennisdeling, het efficiënt inzetten van personeelsmiddelen en een gelijke kostenverdeling over de deelnemende lokale besturen. Het ligt in lijn met het regionaal HR doorbraakproject.

        De DPO-werking voor regio Brugge wordt in zijn totaliteit aangestuurd door een stuurgroep; dit zal plaatsvinden binnen het overleg van de regiowerking ICT Brugge. Elk deelnemend lokaal bestuur kan een vertegenwoordiger aanduiden voor de stuurgroep in de regiowerking ICT. De stuurgroep rapporteert aan het Burgemeestersoverleg Regio Brugge.

        De stad Brugge treedt op als beherende gemeente. De kosten zullen door de stad Brugge aan de deelnemende lokale besturen worden gefactureerd op het einde van het kalenderjaar. Voor de verdeling van de kosten wordt uitgegaan van de reële kost (loonkost, opleidingen, verplaatsingen …) voor het afgelopen kalenderjaar. De geraamde bijdrage voor elke gemeente bedraagt 11.000,00 euro per jaar.

        De samenwerkingsovereenkomst bekrachtigt het afsprakenkader tussen de deelnemende lokale besturen. Het wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van ieder deelnemend lokaal bestuur. Volgende lokale besturen nemen deel: Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Zedelgem.

        Advies personeelszaken
        Akkoord met instap in de regiowerking mits de taken opgenomen in de functiebeschrijving (in bijlage) worden overgenomen door de regiowerking. Afvaardiging naar stuurgroep van een van de IT'ers is aanbevolen.

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor ICT.

        Verwijzingsdocumenten
        • Samenwerkingsovereenkomst
        • Functieomschrijving DPO
        Financiële impact

        Advies financiële dienst: 

        Er is geen budget voorzien in het meerjarenplan 2020-2025. Het nodige budget zal moeten voorzien worden bij meerjarenplanaanpassing.

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadslid Branco François beantwoord door burgemeester Jos Sypré.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de deelnemende lokale besturen, met het oog op het organiseren van een DPO-functie voor de referentieregio Brugge. 
        Artikel 2
        : De nodige budgetten dienen voorzien te worden bij een volgende meerjarenplanaanpassing.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Sport

      • Goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag 2023 van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS"

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Beernem is lid van de interlokale vereniging burensportdienst. In de zitting van 19 september 2019 werd door de gemeenteraad de verlenging/heroprichting van de interlokale burensportvereniging IGOS goedgekeurd.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Overeenkomstig de artikelen 13 en 18 van de afgesloten overeenkomst van de interlokale vereniging "burensportdienst IGOS" dient de jaarrekening van de interlokale vereniging ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de participerende steden en gemeenten en dient de jaarlijkse evaluatie te gebeuren door de bespreking van het jaarverslag.

        De rekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende steden en gemeenten goedkeurt. Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Argumentatie

        De jaarrekening en het jaarverslag 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.  De algemene vergadering vond plaats in Damme op 27 februari 2024.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.

        Verwijzingsdocumenten
        • Jaarverslag 2023
        • Jaarrekening 2023
        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De jaarrekening en het jaarverslag 2023 van de interlokale vereniging "Burensportdienst IGOS" worden goedgekeurd.
        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de sportdienst voor gepast gevolg.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

      • Overeenkomst onderhoud voetbalterreinen sportpark Overleie

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Op dinsdag 10 oktober 2023 vond een overleg plaats met een aantal mensen van het bestuur van VVC Beernem, de schepen van sport en de beleidscoördinator Mens omtrent de terreinen en de accommodatie.

        Na de problemen van afgelopen zomer en het niet beschikbaar zijn van de terreinen in september, lagen de terreinen er op dat moment vrij goed en de vereniging wenste vooruit kijken.

        De beregeningsinstallatie werkt goed op sportpark Drogenbrood, de oplevering is intussen gebeurd.

        De vereniging deed volgend voorstel:

        • ze willen zelf instaan voor het onderhoud van de terreinen op zich: bemesting, beregening, maaien, ...;
        • de zone buiten de terreinen en rond afsluitingen (met bosmaaier) zouden ze overlaten aan de gemeente;
        • aanleg door een door de gemeente aangestelde firma aanhouden (op heden is men heel erg tevreden van Lavagro)

        Samengevat: de technische dienst zorgt voor de jaarlijkse heraanleg, de vereniging zorgt voor het dagelijks onderhoud.
        In ruil voor hun inspanningen en eventuele investeringen die ze hiervoor gaan moeten doen, vragen ze of de gemeente op een of andere manier kan tussenkomen.

        Regelgeving

        Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur

        Argumentatie

        De diensten hebben de vraag van de vereniging bekeken en zijn voorstander van het voorstel van de vereniging. Dit zou immers extra marge geven aan de groendienst. Echt financiële winst zal dit niet opleveren, maar er zal meer tijd zijn voor andere taken die het openbaar groen ten goede kunnen komen. De diensten zouden hierdoor voor een stuk ook ontlast worden (coördinator groen, de sportdienst, ...), er zouden geen meststoffen meer moeten aangekocht worden door de gemeente en de verantwoordelijkheid wordt bij de vereniging gelegd.

        De diensten wilden dit opentrekken en de mogelijkheid aanbieden aan alle voetbalverenigingen op Beernems grondgebied om deze werkwijze toe te passen. De gemeente wil de verenigingen de keuze laten om hierin in te stappen.

        Diegene die de huidige werkwijze verder willen hanteren gaan dan akkoord dat de gemeente voorziet in het dagelijks onderhoud. In dit dagelijks onderhoud zit:

        • bemesting volgens noodzaak
        • 1 maaibeurt per week (uitbreiding is niet mogelijk met huidige bezetting)

        Voor de verenigingen die graag zelf instaan voor het onderhoud wordt met een overeenkomst gewerkt waarin ook een vergoeding in opgenomen is. De vergoeding is als volgt voorzien:

        Vergoeding per type terrein

         

         vergoeding onderhoud groot veld excl. heraanleg

         € 2.900,00

         vergoeding onderhoud duiveltjesveld excl. heraanleg

         €    800,00

        Na de principiële goedkeuring door het college van 10 november 2023 en de principiële goedkeuring van de grootorde van tussenkomst op het college van 19 januari 2024, werd het voorstel gedaan aan alle voetbalverenigingen op Beernems grondgebied (zie mail in bijlage).

        VVC stapte intussen in. Die overeenkomst werd op de gemeenteraad van mei goedgekeurd.

        Nu uitte ook KFC Sint-Joris interesse voor sportpark Overleie.

        Voor de geïnteresseerde vereniging werd een overeenkomst opgesteld. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor deze overeenkomst.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.

        Verwijzingsdocumenten
        • overeenkomst voetbalterreinen sportpark Overleie.pdf
        • plannetje sportpark Overleie.pdf
        • mail 22.01.2024 - interessepeiling vergoeding onderhoud voetbalterreinen.pdf
        Financiële impact

        Advies financieel directeur

        Budget zal moeten voorzien worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
        Dit kan gerealiseerd worden met het boni van de rekening 2023 van de gemeente.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de overeenkomst 'onderhoud voetbalterreinen sportpark Overleie' goed.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Cultuur

      • Reglement subsidie voor gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale uitstraling

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Erkende culturele verenigingen worden financieel ondersteund via een subsidiereglement dat punten toekent volgens o.a. het aantal activiteiten dat ze organiseren. Nieuwe initiatieven kunnen rekenen op een impulssubsidie voor Beernemse culturele projecten. Sommige erkende verenigingen concentreren zich echter op het organiseren van 1 of 2 jaarlijks terugkerende grote evenementen met bovenlokale uitstraling. Hun specifieke uitdagingen worden door de andere subsidiekanalen niet ondersteund.

        Argumentatie

        Deze gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale uitstraling brengen steeds meer kosten met zich mee omwille van de veiligheidsmaatregelen opgelegd door politie en/of brandweer. Ook de stijgende kosten voor het voorzien van tijdelijke nutsvoorzieningen en bijhorende keuringen zorgen ervoor dat er steeds minder budget overblijft voor de eigenlijke gemeenschapsvormende en culturele inhoud van het evenement. Om ervoor te zorgen dat deze evenementen hun gemeenschapsvormende rol kunnen blijven vervullen, wil het gemeentebestuur ook hiervoor een subsidie mogelijk maken. Het steunen van laagdrempelige evenementen waardoor de samenhorigheid van Beernemnaars nog duidelijker wordt, is immers een doelstelling in het bestuursakkoord.

        Het reglement is opgemaakt in overleg met de cultuur- en erfgoedraad. 

        Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Waerniers, bevoegd voor cultuur.

        Verwijzingsdocumenten

        Reglement subsidie voor gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale uitstraling

        Financiële impact

        Dienst

         cultuur

        Omschrijving

         subsidie voor gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale
         uitstraling

        Raming (incl. btw)

         € 5.000,00

        Budgetcode

         0710-01/6493000

        Beschikbaar krediet

         € 5.000,00 (na goedkeuring MJP-aanpassing in GR juni 2024)

         

        Advies financiële dienst: Budget voorzien in de meerjarenplanaanpassing die voorgelegd wordt aan de gemeenteraad van 20 juni 2024. In het meerjarenplan 2020-2025 wordt hierdoor jaarlijks € 5.000,00 voorzien voor de subsidie voor gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale uitstraling.

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Patricia Waerniers.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Het voorgelegde reglement "subsidie voor gemeenschapsvormende evenementen met bovenlokale uitstraling" wordt goedgekeurd.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Burgerlijke stand en bevolking

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Kaantjes

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        De gemeenteraad keurde in de zitting van 27 april 2023 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen in Diksmuidse Boterweg 23 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is. Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.

        Regelgeving
        • Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreet van 29 november 2002 (B.S. d.d. 17 december 2002); 
        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        Argumentatie

        In de collegezitting van 23 februari 2024 besliste het college om een oproep te lanceren in Open Blad om suggesties voor een nieuwe straatnaam in te dienen.

        Er werden door de bevolking heel wat verschillende suggesties ingediend.
        Veel suggesties hebben te maken met boter, melk of afgeleiden ervan. Zo is het passend bij Diksmuidse Boterweg en Smoutweg.

        De cultuur- en erfgoedraad stelt in hun advies "Reuzelweg" voor.
        De motivatie van de raad is de volgende:
        Diksmuidse Boterweg en Smoutweg zijn twee huidige namen voor de dichtstbijzijnde straten van de nieuwe verkaveling. Beide namen betreffen eenzelfde noemer: boter en smout. Het is voor de cultuur- en erfgoedraad dan ook best om een naam te kiezen in diezelfde sfeer. Reuzel wordt verkregen door spek te smelten. De raad stelt daarom Reuzelweg voor. Wat blijkt ook: nergens in Vlaanderen is al een straat zo genoemd. We kiezen voor -weg omdat de beide andere straten ook -weg kregen.

        In de collegezitting van 31 mei 2024 is er beslist om een ander voorstel dat werd ingediend te verkiezen nl. Kaantjes.
        Kaantjes zijn het residu van het smelten va reuzel, ook wel bekend als varkensniervet of smout. De oudere generatie is er ongetwijfeld mee bekend.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoed.

        Verwijzingsdocumenten
        • plan van de verkaveling
        • suggesties bevolking
        • advies cultuur- en erfgoedraad
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Aan de nieuwe straat in de gelegen Diksmuidse Boterweg 23 wordt principieel de straatnaam "Kaantjes" toegekend.
        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

      • Definitieve beslissing toekenning straatnaam Tichelweg

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Feiten en voorgeschiedenis

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Voor de trage weg in de Danegemstraat werd een oproep gelanceerd naar de bevolking. Er werden een 7-tal verschillende suggesties ingediend.

        Argumentatie

        Door de bevolking werden er een 7-tal verschillende suggesties ingediend:

        • De Katinne,
        • Kapellewegel,
        • Ticheldreeve of Ticheldreef of Tichelweg,
        • Het Boerenganzenpad,
        • Katinnewegel,
        • De Kromme Katinne,
        • Pannebakkerswegel.
        Tichelweg werd aangereikt door twee verschillende personen.
         
        Advies cultuur- en erfgoedraad
        Tichelweg, de raad kiest deze naam omdat deze het dichtst aanleunt bij de lokale kleiwinning en de baksteen- en tegelproductie.

        In de zitting van 25 april 2024 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed.

        Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 15 mei 2024 tot en met 15 juni 2024 waarbij geen bezwaren werden ingediend.

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoed.

        Verwijzingsdocumenten
        • advies Cultuur- en Erfgoedraad
        • suggesties bevolking
        • PV van sluiting
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: Aan de trage weg gelegen in de Danegemstraat wordt definitief de straatnaam 'Tichelweg' toegekend.
        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
        Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christine Stroobandt, Arthur De Brabander, gemeenteraadsleden
        Feiten en voorgeschiedenis

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.

        Beslist

        De volgende vragen en suggesties worden behandeld:

        Raadslid Kurt Vanneste

        Terras aan zwembad Drogenbrood

        Bij de opening van het nieuwe zwembad Drogenbrood kreeg ik van enkele inwoners van Beernem de vraag: “Zou het niet mogelijk zijn om achteraan de cafetaria met zicht op de atletiekpiste of juist naast het zwembad een terrasje aan te leggen?”

        Dit zou een meerwaarde betekenen voor de bezoekers van het zwembad, de cafetaria en de atletiekvereniging in het algemeen.

        Dit hoeft niet zo groot te zijn. In terrastegels aangelegd, ook wat houten planken zouden al kunnen volstaan.

        Zien jullie hier geen kansen of opportuniteiten in voor de bezoekers van dit complex?

        Graag deed ik dus dit voorstel, in naam van de vele bezoekers van deze site.

        Raadslid Rolle De Bruyne

        Alarmerende toestand van de diepste waterlichamen in Vlaanderen en West-Vlaanderen

        Hoe zal het gemeentebeleid hierop anticiperen ?

        De laatste weken kwamen er in de Standaard alarmerende artikels over de diepste drinkwatervoorraden.

        Enkele titels : “SOS Grondwater. Zelfs in het natte Vlaanderen wordt water schaars.”

        “De ongemakkelijke waarheid over de West-Vlaamse diepvriesgroente-industrie” en “Het is alsof de natuur zegt : Stop. Genoeg.”

        Sinds begin dit jaar werkt de Standaard samen met journalisten uit zes eurolanden, mee aan het project “Waternood/Under the surface”. In grote delen van Europa gaat het slecht met de diepste waterlichamen zoals dat heet. De peilen dalen en wat rest, is door concentratie, vaak vervuild met nitraat en pesticiden. Vlaanderen behoort tot de regio’s die het kwetsbaarst zijn voor watertekorten. Het regenwater van de voorbije maanden heeft decennia nodig om druppel per druppel tot bij het diepe grondwater te geraken. Het zuivere grondwater is er in Vlaanderen erg aan toe omdat er jarenlang uit getapt is, alsof het onuitputtelijk was. Dan maar ondiep grondwater oppompen om te beregenen. Maar ook dat staat onder druk door de vele gegadigden. En hoe meer we daarvan wegpompen, hoe minder water er naar het diepe grondwater kan doorsijpelen.

        Het was niet toevallig het Spaanse onderzoeksjournalistenteam van ”Datadista” die het project lanceerden om het Europese grondwater in kaart te brengen. Ze toonden hoe ze informatie over het Spaanse grondwater in kaart hadden gebracht en konden linken aan de intensieve landbouw in hun land. Het Spaanse probleem is in zekere zin ook ons probleem.

        Spanje voorziet de hele EU van citrusvruchten.

        Meer en meer zien we, ook in onze gemeente teelten voor de industriële landbouw : aardappelen, wortelen, boontjes, spinazie.

        Zes familiebedrijven uit de regio Roeselare zijn uitgegroeid tot de grootste exporteurs van diepvriesgroenten ter wereld.

        Ze hebben 30 procent van de Europese markt in handen. De families achter Ardo, Horafrost of Greenyard staan op de lijst van rijkste Belgen en dan hebben we nog de aardappelfabrieken:  Claerebout potatoes, Agristo, Aviko.

        De Belgische productie van diepvriesfrieten ging de voorbije decennia maal tien. We zijn de grootste exporteurs ter wereld.

        Zeven miljoen ton frieten en kroketten worden jaarlijks verkocht in supermarkten en fastfoodrestaurants, van China tot Australië.

        Ook die komen voor een groot deel uit West-Vlaamse grond. Maar er is water nodig om de perfecte friet of bloemkool te produceren en daar wringt het schoentje.

        Wat ik me afvraag is, moeten we een dergelijke landbouw, die werkt voor de export en voor het verrijken van de families achter de diepvriesindustrie, met een lage winstmarge voor de boer, ten koste van het drinkwater van zijn burgers en de toekomstige generaties, moeten we een dergelijke landbouw tolereren, laat staan in stand houden.

        Er moet nu gehandeld worden, niet doen alsof we het niet geweten hadden.

        Ik ben benieuwd wat onze schepen van landbouw daarover te zeggen heeft. Met de natuur kan je niet discussiëren.

        En vooral benieuwd naar wat hij zal doen.

        Raadslid Piet De Rycke

        AED zwembad

        Ik kreeg de vraag van een redder van ons zwembad of er door de gemeente een mobiele AED kan voorzien worden? Gezien de scherpe opmerkzaamheid van onze redders zouden ze op deze manier nog sneller kunnen ingrijpen bij een incident. Even opgezocht en de kost valt in principe wel mee.

        Speeltoestellen Drogenbrood

        Onze huidige speelpleintjes zijn af en toe al eens aan bod gekomen om ofwel uit te breiden, te verbeteren of te vernieuwen. Maar we missen toch nog een belangrijke schakel voor onze spelende jeugd.

        Heel wat kinderen konden zich vroeger uitleven op de berg aarde in Drogenbrood. De IPitup-bank (outdoor fitnesstoestel) en voetbalgoaltjes bieden nog wat soelaas maar enkele deftige speeltoestellen voor onze kinderen missen we nog. Kunnen we hen gelukkig maken?

        Trapje kanaalbrug Sint-Joris

        De paadjes langs het kanaal in onze gemeente worden druk bewandeld en belopen. Zo werd een tijdje geleden een trap gerealiseerd naast de fietsersbrug om vlot het capibara-pad te kunnen bereiken.

        Zou aan de brug in Sint-joris (kant Kauter) ook enkele treden kunnen gemaakt worden? Want bij regenweer is het daar wel een uitdaging recht te blijven door de gladdigheid.

        Raadslid Lode Vanneste

        Eeuwelingentuin
        Op de gemeenteraad van 22 juni 2023 lanceerde de N-VA het voorstel om inwoners die hun honderdste verjaardag vieren in de bloemetjes te zetten met een eigen boom met gepersonaliseerd naamplaatje. Die boom zou dan geplaatst worden in een eeuwelingentuin, een tuin op het openbaar domein die voor iedereen toegankelijk is. De burgemeester beloofde om het voorstel verder te onderzoeken.

        De volgende vragen hierover:

        • Hoeveel 100-jarigen wonen er momenteel in onze gemeente?
        • Hoeveel mensen worden in 2024 100 jaar?
        • Welke stappen werden er het voorbije jaar genomen in dit dossier?
        • Is er al zicht op een mogelijke locatie en verdere timing?

        Kasteeldreef

        Op de gemeenteraad van juni 2023 kaartte Branco Francois de problematische situatie aan in de Kasteeldreef.  Sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Rollebaanstraat blijkt er veel meer verkeer dat zich verplaatst langs deze straat. Er werden tegelijk paaltjes geplaatst vlak naast de weg aan de kant van Patershof. Die zorgen er  voor dat automobilisten uit de beide richtingen moeilijk kunnen kruisen. Schepen Saelens beloofde toen dat er twee uitwijkingsstroken zouden komen in grasdalen. Die stroken werden intussen aangelegd.

        Een aantal buurtbewoners namen opnieuw contact met ons over de situatie in de Kasteeldreef. Ondanks de twee uitrijstroken zijn er voortdurend aanrijdingen tegen die paaltjes. Ook de putten naast de weg die af en toe met zand worden aangevuld én het hoge onkruid zijn voor veel mensen een doorn in het oog. Hierover de volgende vragen:

        1. Kunnen de putten naast de rijweg op een andere manier gevuld worden dan met zand?
        2. Kunnen de paaltjes opgeschoven worden richting de gracht?
        3. Kan er voor gezorgd worden dat het onkruid op regelmatige basis gemaaid wordt?
        4. Denkt het gemeentebestuur er aan om de Kasteeldreef  structureel aan te pakken en te zorgen voor een nieuwe weginrichting?

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter