De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2025.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2025 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.
De werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 werd vastgesteld ter zitting van de gemeenteraad van 19 september 2024. Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd vastgesteld op € 700.318,00 op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2025.
Op 31 maart 2025 werd het voorstel tot begrotingswijziging 1 van het dienstjaar 2025 voorgelegd aan het zonecollege en de zoneraad. Deze begrotingswijziging dienstjaar 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd per mail van 8 april 2025 aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Voor de investeringen 2022-2024 is aan de deelnemende gemeenten de keuze gelaten om een investeringstoelage te voorzien of de zone een lening te laten opnemen (waardoor de gewone dotatie uiteraard met de kostprijs van de leningslast verhoogd wordt). Er wordt geopteerd om de keuze te maken voor een investeringstoelage.
Besluit Begrotingswijziging 1 - 2025
| Opgenomen leningen 2022-2024 | € 3.660.976,00 |
| kapitaalstoelage investeringen 2022-2024 | € 2.718.077,21 |
| verkoop materiaal-voertuigen | € 40.000,00 |
| op te nemen leningen | € 32.304.781,79 |
| TOTAAL | € 38.723.835,00 |
De gemeenteraad dient over te gaan tot het her vaststellen van de gewijzigde werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 n.a.v. deze begrotingswijziging. De exploitatietoelage voor de gemeente Beernem zal na goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2025 € 683.281,00 bedragen en een investeringstoelage van € 133.494,95.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor veiligheid.
| Dienst |
Financiën - gemeentelijke toelage Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen |
| Omschrijving |
Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem dienstjaar 2025 |
| Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2025 bedraagt € 683.281,00 |
| Budgetcode |
0410-00/6494000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 722.343,00 |
Advies financieel directeur:
De investeringstoelage ten bedrage van € 133.494,95 is momenteel niet voorzien in het bestaande meerjarenplan en zal voorzien moeten worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan (0410-00/6640000).
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen wordt her vastgesteld op € 683.281,00 op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2025.
Artikel 2: Het aandeel van de gemeente Beernem als investeringstoelage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen wordt vastgesteld op € 133.494,95 op budgetsleutel 0410-00/6640000 van het exploitatiebudget 2025, het nodige budget zal ingeschreven worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, Siemenslaan 8, 8020 Oostkamp, en aan de gemeentelijke dienst financiën.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Voor het beheer van een mogelijke noodsituatie stelde de noodplanningsdienst van politiezone RIHO i.s.m. de gemeentelijke veiligheidscel een actualisering van het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) op.
Het doel van een algemeen nood- en interventieplan is, via multidisciplinaire aanpak, communicatie, procedures en werkafspraken, in eerste instantie het redden van de slachtoffers en het beschermen van de bevolking en daarnaast de dreiging verminderen of wegnemen, de noodsituatie bestrijden, de gevolgen zoveel mogelijk beperken, en de openbare orde handhaven of eventueel herstellen.
Het GANIP werd geactualiseerd volgens de noodplaneditor in Paragon (dit is het nationaal digitaal veiligheidsplatform) en werd goedgekeurd in de gemeentelijke veiligheidscel.
Het GANIP omvat:
1. Algemene inlichtingen: contactgegevens (i.f.v. uit te voeren opdrachten bij noodplanning en/of crisissituaties) en een identificatie van de risico’s
2. Methodologie en frequentie actualisering NIP en oefeningen
3. Organisatie van de operationele en beleidscoördinatie
4. Communicatie
KB noodplanning van 22 mei 2019
Het geactualiseerde GANIP werd reeds goedgekeurd in de gemeentelijke veiligheidscel van 6 maart 2018 en op 29 februari 2024 door de provincie werd goedgekeurd.
Intussen was er een omschakeling van ICMS (incident crisis management systeem - het oude digitale nationale veiligheidsplatform) naar Paragon (het nieuwe digitale nationale veiligheidsplatform). In Paragon werd een noodplaneditor geïmplementeerd om een gemeentelijke nood- en interventieplan op te maken. Dit heeft als voordeel dat de contactgegevens makkelijk kunnen geactualiseerd worden en onmiddellijk in het GANIP verwerkt worden.
De pdf. versie die als bijlage ter kennisname werd toegevoegd is deze die opgemaakt werd op basis van de noodplaneditor in Paragon en met de gegevens die geactualiseerd werden tot 30 januari 2025.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor veiligheid.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het geactualiseerde gemeentelijk nood- en interventieplan.
Artikel 2: Deze beslissing wordt schriftelijk bezorgd aan de noodplanningsdienst van politiezone RIHO, Kwadestraat 159, 8800 Roeselare.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 21 maart 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der deelnemers van Creat services dv van dinsdag 17 juni 2025 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen van vermogen;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatverdeling over het boekjaar 2024;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Aanstelling commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met de agendapunten wordt ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij Creat services dv (voorheen TMVS dv). De Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) is een dienstverlenende vereniging binnen Farys met als doel het opzetten en deelnemen aan aankoopcentrales, aankoopactiviteiten, raamovereenkomsten en gezamenlijke overheidsopdrachten. De service wordt als een geïntegreerd concept aangeboden door CREAT.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv aangeduid en gemeenteraadslid Greet Claeys als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene vergadering der deelnemers van Creat services dv die plaatsvindt op 17 juni 2025, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Gemeenteraadslid Justine Van Hoecke werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 en gemeenteraadslid Greet Claeys werd aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering der deelnemers van Creat services dv op 17 juni 2025 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Creat services dv op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Creat services dv, p/a Intercommunaal beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20250617AV@farys.be
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een mail van 14 april 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der deelnemers van Farys ov van vrijdag 20 juni 2025 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Aanstelling commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij Farys ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in Farys ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Janne Martelez als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van Farys ov. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris vincke, burgemeester Jos Sypré en raadslid Janne Martelez.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene vergadering der deelnemers van Farys ov die plaatsvindt op 20 juni 2025, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Gemeenteraadslid Janne Martelez werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering der deelnemers van Farys op 20 juni 2025 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Farys ov gestuurd worden hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20250620AV@farys.be
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 07 april 2025 nodigt Fluvius Imewo het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op woensdag 25 juni 2025 om 18u00 in Renard, Dendermondsesteenweg 19 te 9080 Lochristi.
De agenda werd door de raad van bestuur op 17 maart 2025 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Fluvius Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 07 april 2025 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de algemene vergadering van Fluvius Imewo d.d. 25 juni 2025. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in de zitting van 17 maart 2025 werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Martine De Roo als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Fluvius Imewo aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging en bijlagen AV Fluvius Imewo
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius Imewo d.d. 25 juni 2025:
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 17 april 2025 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 18 juni 2025 om 19u30 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 18 juni e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 20 februari 2025 werden raadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging AV van IVBO en bijlagen
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 18 juni 2025, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 18 juni 2025 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Met een aangetekend schrijven van 03 april 2025 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 11 juni 2025 om 18u30 in het Provinciaal hof, Markt 3, 8000 Brugge.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 20 februari 2025 werden gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Arthur De Brabander als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Jan Vanassche beantwoord door voorzitter Kris Vincke en raadslid Piet De Rycke.
De vraag die raadslid Jef Vansteenhuyse ter zitting stelde werd door vertegenwoordiger/raadslid Piet De Rycke als volgt aan de WVI overgemaakt:
Vanuit ons bestuur werden me 2 vragen overgemaakt die graag worden meegenomen op komende algemene vergadering.
Ik vond de procedure voor vraagstelling (of als apart agendapunt) niet direct terug vandaar dat ik ze graag bij deze aan jullie over maak.
Hieronder het antwoord van de WVI dat per mail aan raadslid Piet De Rycke bezorgd werd:
Maar op de algemene vergadering zelf kunnen er uiteraard ook vragen gesteld worden. Graag geef ik hierbij nog wat mondelinge toelichting.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 11 juni 2025 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Arthur De Brabander als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 11 juni 2025 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Met een mail van 04 april 2025 nodigt cv Zefier het gemeentebestuur uit tot de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die plaatsvindt op donderdag 12 juni 2025 om 14u00 in AuditoRium4 – CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Zefier cv is de in 2018 opgerichte coöperatieve vennootschap die alle hernieuwbare activiteiten van de voormalige financieringsverenigingen (onder meer Finiwo) bundelt.
De gemeente Beernem is vennoot in Zefier cv. Vanuit deze rol dient de gemeente zich uit te spreken over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
De uitnodiging met de agendapunten wordt dan ook voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren. Er wordt daarom voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werden raadslid Kurt Vanneste als volmachtdrager en Martine Verstrynge als plaatsvervangend volmachtdrager aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cv Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Uitnodiging tot de algemene vergadering van Zefier en bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten wordt goedkeuring gehecht aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Terugbetaling van 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal'
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
6. Statutaire benoemingen
Artikel 2: De vertegenwoordiger, raadslid Kurt Vanneste - aangeduid als volmachthouder door de gemeenteraad in de zitting van 20 februari 2025 tot het einde van de legislatuur of de plaatsvervangend volmachthouder, mevr. Martine Verstrynge - die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze zitting van de gemeenteraad.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur en aan Zefier cv, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel (via info@zefier.be).
Artikel 40 en 41 e.v. decreet lokaal bestuur
Met een gewone brief van 09 mei 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der vennoten van Vivendo van dinsdag 10 juni 2025 om 17.30 uur in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.
De agenda van de algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
Met een aangetekende brief van 9 mei 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo van dinsdag 10 juni 2025 om 18 uur in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
1. Partiële splitsing door overneming
1.1 Kennisname en bespreking van het partieel splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de aan de partiële splitsing deelnemende vennootschappen overeenkomstig de artikelen 12:8, 1° en 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen welk stuk, samen met de stukken vermeld onder agendapunt 1.2 kosteloos verkrijgbaar waren voor de aandeelhouders overeenkomstig artikel 12:64 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
1.2 Bevestiging dat de aandeelhouders uiterlijk één maand voor heden, overeenkomstig artikel 12:64 §2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de zetel van de vennootschap kennis konden nemen van volgende stukken:
1.3 Het voorstel tot kennisname overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van de mededeling van het bestuursorgaan van de vennootschap, alsook van de andere bestuursorganen van de andere bij de partiële splitsing betrokken vennootschappen, van de belangrijke wijzigingen die zich in de activa en de passiva van het vermogen hebben voorgedaan tussen de datum van opstelling van het partieel splitsingsvoorstel en de datum van de laatste algemene vergadering die tot de partiële splitsing besluit.
1.4 De vaststelling overeenkomstig artikel 12:67, §3 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, dat:
1.5 Voorstel tot partiële splitsing door overneming in toepassing van de artikelen 12:8 en 12:67 van het Wetboek van vennootschappen en Verenigingen, door inbreng in de BV WOONSTART van de actief- en passiefbestanddelen die in de partieel te splitsen vennootschap “VIVENDO” werden afgesplitst, zonder dat dit de ontbinding van de partieel te splitsen vennootschap met zich meebrengt en dit alles overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het splitsingsvoorstel.
2. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
Vaststelling van de verwezenlijking van de partiële splitsing en de daarmee gepaard gaande vermogensvermindering.
3. Aanpassing van artikel 5 van de statuten ingevolge de uittreding van aandeelhouders en de daaruit voortvloeiende vernietiging van aandelen
4. Machtiging
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur
Met gunstig advies van het college wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's en om overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad ter zitting van 23 januari 2025 schepen Vicky Verstringe aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vivendo af te vaardigen of raadslid Martine Deloof als plaatsvervanger.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter.
Gewone en aangetekende brief van 09 mei 2024
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda's en elk van de afzonderlijke punten van de agenda's en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de algemene vergadering der vennoten van Vivendo die plaatsvindt op 10 juni 2025 om 17.30 uur en de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo die plaatsvindt op 10 juni om 18 uur, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Schepen Vicky Verstringe werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Martine Deloof werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2025.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo op 10 juni 2025 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo vastgesteld op 10 juni 2025, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Vivendo gestuurd worden per post t.a.v. Vivendo, Handboogstraat 2 bus 13, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
In het college van 16 februari 2024 werd de aankoop van nieuwe voertuigen voor de technische buitendienst besproken. Er werd beslist om voor de vervanging en aankoop van de voertuigen te werken met een stappenplan. De eerste stap was de opmaak van een bestek voor de aankoop van een gesloten bestelwagen (100% elektrisch), een kleine bestelwagen (100% elektrisch) en een bestelwagen met open laadbak (diesel). De volgende stap was de aankoop van een gesloten bestelwagen op diesel.
In de gemeenteraad van 26 april 2024 werden de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de aankoop van de gesloten bestelwagen (100% elektrisch), de kleine bestelwagen (100% elektrisch) en de bestelwagen met open laadbak (diesel) goedgekeurd.
In het college van 2 augustus 2024 werd de gunning van de gesloten bestelwagen (100% elektrisch) en de bestelwagen met open laadbak (diesel) goedgekeurd. De aankoop van de kleine bestelwagen (100% elektrisch) werd niet gegund wegens het ontbreken van maximale technische afmetingen in het opgestelde bestek waardoor de aangeboden voertuigen te groot waren voor de werkzaamheden waarvoor ze zouden ingezet worden.
In het college van 28 maart 2025 werd beslist om voor de rattenvanger ook een elektrisch voertuig aan te kopen naar aanleiding van de hoge herstellingskosten aan het huidige voertuig.
Ondertussen werd er een nieuw bestek opgemaakt voor de aankoop van twee voertuigen. De opdracht wordt opgedeeld in percelen:
De totale raming voor deze voertuigen komt op € 88.000,00 (incl. btw). De opdracht zal worden gegund bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor de technische dienst.
Bestek
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving |
Voertuigen technische buitendiensten |
| Raming (incl. btw) |
€ 88.000,00 (incl. btw) |
| Budgetcode |
0200-00/2430200 |
| Beschikbaar krediet |
€ -10.092,71 |
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving |
Exploitatiemateriaal buitendiensten |
| Raming (incl. btw) |
nvt |
| Budgetcode |
0200-00/2300000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 100.940,02 |
Advies financiële dienst: voorstel om bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing budget van € 98.000,00 over te plaatsen van investeringsbudget 'exploitatiemateriaal buitendiensten' (0200-00/2300000) naar investeringsbudget 'voertuigen technische buitendiensten' (0200-00/2430200). Dit werd zo afgesproken met de betrokken diensten.
Er is een tussenkomst door raadslid Jan Vanassche beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek met nummer 2024/BD/008 en de raming voor de opdracht "Aankoop van twee kleine bestelwagens (100% elektrisch) technische buitendienst". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 88.000,00 (incl. btw).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: Bij eerstvolgende meerjarenplanaanpassing wordt een budget van € 98.000 overgeplaatst van investeringsbudget 'exploitatiemateriaal buitendiensten' (0200-00/2300000) naar investeringsbudget 'voertuigen technische buitendiensten' (0200-00/2430200).
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De VCRO voorziet verplicht in de oprichting van een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, met name de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, afgekort GECORO.
Naast de opdrachten die de GECORO heeft ingevolge de VCRO, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De belangrijkste elementen vermeld in artikel 1.3.3 van de VCRO en het uitvoeringsbesluit zijn de volgende:
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) samengesteld voor de periode 2025 - 2030.
De huidige GECORO bestaat uit 13 leden (= het maximum aantal). Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om ook voor de nieuw samen te stellen GECORO te streven naar het decretale maximum van 13 leden, onder volgende samenstelling:
Verenigingen of organisaties die behoren tot 1 van bovenstaande geledingen worden vergezocht een effectieve vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Via een open oproep, bekendgemaakt via de gemeentelijke communicatiekanalen (infoblad, website en sociale media), rekruteren we kandidaten voor de GECORO 2025-2030. Daarnaast wordt aan de huidige leden van de GECORO gevraagd of ze hun kandidatuur wensen te hernieuwen en kunnen de betrokken adviesraden, organisaties of verenigingen aangeschreven worden.
Daarna kan de gemeenteraad de leden en de plaatsvervangers benoemen en een voorzitter en secretaris aanduiden.
De leden van de GECORO ontvangen per zitting een presentiegeld dat overeenkomt met de helft van het presentiegeld dat de gemeenteraadsleden ontvangen. De voorzitter ontvangt een presentiegeld dat overeenkomt met de helft van het presentiegeld van de gemeenteraadsvoorzitter. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om dit te behouden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor omgeving.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met volgende samenstelling van de GECORO:
Artikel 2: De gemeenteraad bevestigt het presentiegeld voor de leden en de voorzitter van de GECORO wat neerkomt op de helft van het presentiegeld van resp. de gemeenteraadsleden en de gemeenteraadsvoorzitter.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het beleidsplan 'Ruimte West-Vlaanderen' voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp beleidsplan 'Ruimte West-Vlaanderen' en over het ontwerp plan-MER loopt van 24 februari 2025 tot en met 25 mei 2025. Tijdens het openbaar onderzoek kan de gemeenteraad advies te geven.
Het openbaar onderzoek voor het ontwerp plan-MER is verlengd tot en met 30 juli 2025 omdat niet alle stukken ter inzage werden gelegd.
Het beleidsplan bestaat uit een strategische visie die aangeeft wat de gewenste ruimtelijke ontwikkeling op lange termijn is (tot 2050) en uit beleidskaders die beschrijven hoe op korte termijn uitvoering gegeven wordt aan de strategische visie.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 2.1.8 e.v.
Advies GECORO
De GECORO heeft op 23 april 2025 volgend advies uitgebracht:
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor ruimtelijke planning.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Gijs Degrande en Jan Vanassche beantwoord door schepen Ruben Strobbe en burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWV) en het ontwerp plan-MER dat in openbaar onderzoek is van 24 februari 2025 tot en met 25 mei 2025 (en verlengd tot en met 30 juli 2025 voor het ontwerp plan-MER).
Artikel 2: De gemeenteraad volgt het advies van de GECORO van 23 april 2025 mits aanpassingen aangebracht onder beleidskader 2 en beleidskader 4 :
Artikel 3: De gemeenteraad wenst bijkomend nog volgende bemerkingen toe te voegen:
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Er werd een nieuwe afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031 opgemaakt. Deze werd besproken in de overlegvergadering van 5 mei 2025 en ondertussen ondertekend door het centraal kerkbestuur.
De nieuwe afsprakennota is een geactualiseerde versie van de vorige. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad licht het centraal kerkbestuur alle betrokken kerkbesturen officieel in over de nieuwe afspraken.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor opvolging kerkenbeleid en toezicht kerkbesturen.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Jan Vanassche beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De behandeling van de afsprakennota 2026-2031 tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem wordt verdaagd naar een volgende gemeenteraadszitting.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving bezorgd aan het centraal kerkbestuur van Beernem.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
In toepassing van het decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, en de omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, wordt door de gemeenteraad advies gegeven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst.
Via Religiopoint heeft het centraal kerkbestuur van Beernem de rekeningen van de 5 Beernemse kerkbesturen gecoördineerd en gelijktijdig ingediend op 15 april 2025.
Deze rekeningen werden goedgekeurd door de kerkraden van:
De gemeenteraad dient advies te geven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst. De geadviseerde rekeningen worden vervolgens onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkfabrieken.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De rekeningen 2024 van de Beernemse kerkbesturen krijgen het volgende advies:
Artikel 2: Dit advies wordt via Religiopoint bekendgemaakt aan de gouverneur, het centraal kerkbestuur, de betrokken kerkbesturen en het representatief orgaan van de eredienst (= bisdom Brugge).
Via het Family ProEf-project biedt de Vlaamse overheid lokale besturen de mogelijkheid om automatisch sociale voordelen toe te kennen op basis van betrouwbare gegevens uit het Groeipakket. Deze gegevens worden gedeeld via het Agentschap Uitbetaling Groeipakket (VUTG) en maken het mogelijk om gezinnen te ondersteunen zonder dat zij zelf een aanvraag of bewijsstukken hoeven in te dienen.
Door gebruik te maken van deze data kan de gemeente Beernem:
●
meer kwetsbare gezinnen bereiken,
●
administratieve lasten verlagen, zowel voor inwoners als voor gemeentelijke diensten,
●
en snel resultaat boeken, zoals blijkt uit de positieve ervaringen in gemeenten als Wingene en Genk, waar automatisch 100% van de doelgroep bereikt wordt.
Vandaag kent Beernem bijvoorbeeld een jaarlijkse tegemoetkoming voor kinderen met een beperking toe van € 375,00, maar alleen na een manuele aanvraag en bewijslevering. Deze aanvraag moet bovendien elk jaar opnieuw gebeuren, wat voor veel gezinnen een drempel vormt. Daardoor dreigen zij dit recht te mislopen.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door raadslid Jan Vanassche.
Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens en beantwoord door raadslid Jan Vanassche en Lien De Wispelaere.
De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen met 10 stemmen voor van de fracties van Groen en N-VA, en 14 stemmen tegen van de fracties CD&V en Vooruit.
Artikel 1: Aan te sluiten bij het Family ProEf-project van de Vlaamse overheid, met als doel:
Artikel 2: Een analyse uit te voeren van andere gemeentelijke voordelen die in aanmerking komen voor automatische toekenning, zoals:
Artikel 3: Tegen eind 2026 een gefaseerd stappenplan én bijhorend budget op te stellen voor de verdere uitbreiding van automatische toekenning van gemeentelijke voordelen.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 6 juli 2017 keurde de gemeenteraad het retributiereglement goed op het gebruik van het openbaar domein voor kermisactiviteiten op de openbare kermissen en voor circussen.
Door dit reglement dienen uitbaters van een kermiskraam of foorkramers sinds ingang van 1 augustus 2017 een retributie te betalen aan het gemeentebestuur voor het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van de openbare kermissen. Circussen dienen op hun beurt een retributie te betalen wanneer ze willen gebruik maken van het openbaar domein. Het retributiebedrag dat daarbij verschuldigd is hangt af van het type van kraam of activiteit. Tegelijk dienen ze een waarborg van € 250,00 te betalen. De vastgestelde retributies dienen opmerkelijk genoeg enkel betaald te worden op de kermissen van Beernem en Sint-Joris.
Foorkramers hebben dikwijls een zwaar en soms zwaar nomadisch leven. Tegelijk zijn de dorpskermissen een prachtig voorbeeld van volkscultuur en bovendien bestaan ze al sinds de middeleeuwen. Eind vorig jaar kreeg de Belgische kermiscultuur dan ook terecht de erkenning door Unesco als immaterieel cultureel erfgoed. Dat was meteen ook een mooie erkenning voor de vele foorkramers in ons land.
Ook met de gemeenteraad willen we een mooi signaal en erkenning geven en tonen dat foorkramers op elke dorpskermis in onze gemeente bijzonder welkom zijn. Dat doen we door het retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor kermisactiviteiten op de openbare kermissen en voor circussen volledig af te schaffen. Zo zorgen we ook voor een administratieve vereenvoudiging voor de gemeentelijke diensten en verdwijnt ook de ongelijkheid tussen de verschillende kermissen in de gemeente wat betreft het betalen van een retributie.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door raadslid Lode Vanneste.
Er zijn tussenkomsten door schepenen Vicky Verstringe en Patricia Waerniers beantwoord door raadsleden Lode Vanneste en Gijs Degrande.
De artikelen 1 t.e.m. 2 worden verworpen met 10 stemmen voor van de fracties van N-VA en Groen en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Vooruit.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor kermisactiviteiten of de openbare kermissen en voor circussen af te schaffen uiterlijk tegen 1 september 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziet een uitgebreide wetgeving m.b.t. de opvang van hemelwater, voorzien van regenwaterput, infiltratievoorzieningen en buffervoorzieningen voor zowel woonuitbreiding als bij nieuwbouw.
Dit zijn vooral algemene maatregelen voor de individuele inwoners maar niet zozeer tot oplossingen voor plaatselijke problematieken. Er waren in de voorbije legislatuur meerdere tussenkomsten in de gemeenteraden om de problematiek van wateroverlast of droogte aan te kaarten en te vragen naar oplossingen, nl. tijdens de zittingen van 20 februari 2020, 4 juni 2020, 2 juli 2020, 3 juni 2021, 24 februari 2022, 15 september 2022, 15 december 2022, 26 januari 2023, 16 februari 2023, 25 januari 2024.
De 8 eerste momenten betreffen telkens vragen tot oplossing van veelal waterproblematiek waarbij telkens het antwoord was dat er moest gewacht worden tot het studiewerk van het hemelwater- en droogteplan.
Dit rapport was klaar en werd gepubliceerd op 28 november 2022 en voorgesteld in de gemeenteraadscommissie op 16 februari 2023.
Alle acties werden gekoppeld aan dit HMW-plan. Het college zou de prioritaire zaken dan uitvoeren zoals besproken in het HMW-plan. Op p. 107 in tabel 2 van dit plan lezen we de voorziene maatregelen of acties met de hoogste prioriteit.
Ongeveer een jaar later nl. op de gemeenteraad van 25 januari 2024 werd opnieuw gevraagd naar oplossing tot één van de bestudeerde problematieken. De problematiek werd in een detailstudie gestopt volgens de bevoegde schepen. Terug een ruim jaar later nog altijd geen info omtrent resultaat van deze studie, laat staan enige aanzet tot effectieve oplossing.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door raadslid Jef Vansteenhuyse.
Er zijn tussenkomsten door schepen Claudio Saelens beantwoord door raadsleden Jef Vansteenhuyse, Jan Vanassche en Gijs Degrande.
De artikelen 1 t.e.m. 3 worden verworpen met 10 stemmen voor van de fracties van N-VA en Groen en 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Vooruit.
Artikel 1: De gemeenteraad vindt de water- en droogteproblematiek een bedreiging van de veiligheid voor haar inwoners en geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht tot onmiddellijke actie tot uitvoering van de acties met de hoogste prioriteit.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen brengt ten laatste binnen 2 maanden een tijdschema en locaties omtrent:
Artikel 3: De bestaande waterpoelen, vijvers en natuurlijke waterbuffers in het landschap worden in eerste instantie behouden en indien nodig uitgebreid.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Branco François
Evaluatie speelplein Beirejong (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
In het CBS-verslag van 4 april staat dat zowel de jeugddienst als de animatoren positief terugblikken op de eerste zomer van Beirejong. Als belangrijkste conclusie wordt opgemerkt dat de verwachtingen die sommige ouders van onze speelpleinwerking hebben, niet altijd overeenkomen met de realiteit van het aanbod. Welke onduidelijkheden blijven bestaan? Wat zijn de andere belangrijke lessen die getrokken werden uit het eerste jaar Beirejong? En welke ambities stelt het bestuur voor de verdere uitbouw van de speelpleinwerking in de komende jaren?
Inclusieve sportdag (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
Vorige maand werd de prijs voor inclusie opnieuw uitgereikt. Een mooi moment om de vele inclusieve initiatieven in onze gemeente in de kijker te zetten. Toch blijft het stil rond een nieuwe editie van de inclusieve sportdag, die al enkele jaren op zich laat wachten. Wanneer kunnen we opnieuw zo’n sportdag verwachten? En is het mogelijk om dit voortaan jaarlijks te organiseren?
Raadslid Lode Vanneste
Voetbalaccomodatie Bruinberg (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
Op de voetbalvelden van De Bruinberg waren dit seizoen drie voetbalverenigingen actief: Hogerop Oedelem, Excelsior Beernem en de Veteranen Oedelem. Op zondag 27 april 2025 speelt Hogerop Oedelem jammer genoeg haar laatste wedstrijd uit haar bestaan. Hogerop fuseert volgend jaar met VVC Beernem. Dat betekent dat de voetbalvelden niet meer zullen bespeeld worden én de kantine niet meer zal uitgebaat worden door deze voetbalclub.
Wat betreft de kantine biedt dit de mogelijkheid om die vanaf volgend jaar te laten uitbaten door verschillende verenigingen zoals dat ook in de cafetaria van Drogenbrood het geval is. Op die manier kunnen bijvoorbeeld Excelsior Beernem en Veteranen Oedelem gebruik maken van een eigen kantine wanneer ze hun thuiswedstrijden afwerken en bijgevolg extra inkomsten genereren.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Lien De Wispelaere
Speeltoestel op site oude zwembad (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
Graag doe ik de suggestie om op de site van het oude zwembad ook enkele speeltoestellen te plaatsen. Nu de bloemenweide daar wordt aangelegd, lijkt het me een ideaal moment om ook iets te voorzien voor jonge kinderen. Ook voor de bezoekers van het OC, de bib en de omliggende horecazaken kan dit een leuke aanvulling zijn.
Cash betalen zwembad (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
Momenteel is betalen in het zwembad enkel mogelijk aan de kiosk met identiteitskaart en betaalkaart, Google Pay of Apple Pay. Of online een ticket reserveren waar je dan eerst een account moet aanmaken. Niet elke jongere beschikt echter al over een eigen betaalkaart en ook voor volwassenen is cash kunnen betalen zeker een meerwaarde, denken wij. Kan er eventueel eens besproken worden met Farys naar de mogelijkheden om ‘cash betalen’ ook te voorzien voor zwembad Drogenbrood?
Raadslid Barbara Vandenbrande
Trap Sint-Joris (uitgestelde vraag GR zitting 24 april 2025)
Langs het kanaal Gent-Brugge loopt het Grote Routepad. Ter hoogte van Kauter staat een rustbank, maar de trap ernaartoe is helaas nog niet afgewerkt en vormt een gevaar voor wandelaars. Deze plek ligt op een druk bewandeld traject, en een veilige, degelijke trap tussen de laagberm en de rustbank zou een grote meerwaarde zijn – zowel voor wandelaars als voor buurtbewoners. Het zou ook het toeristisch aanbod van Beernem versterken. Het Agentschap Waterwegen en Zeekanaal staat alvast positief tegenover dit voorstel. Bij de brug in de buurt is er trouwens een goed voorbeeld van hoe zo’n trap eruit zou kunnen zien (zie bijgevoegde foto).
Zou het gemeentebestuur dit project willen ondersteunen en mee zorgen voor een veilige toegang tot de rustplek?
Knip Kardinaal Cardijnlaan en Sint-Amanduslaan
In de Bloemenwijk, rond het station, doen er heel wat geruchten de ronde over een mogelijk voorstel van het bestuur om een knip te voorzien in beide hoofdbanen – met name de Kardinaal Cardijnlaan en de Sint-Amanduslaan – zodat doorgaand verkeer onmogelijk wordt gemaakt.
Met dit voorstel lijkt het bestuur een volledige wijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer richting het winkelgebied. Hierdoor worden bewoners en bezoekers verplicht om uit te wijken naar de Wingenesteenweg, een verkeersas die vandaag al verzadigd is.
Mijn vraag aan het college luidt dan ook: Op basis van welke concrete verkeersmetingen, mobiliteitsstudies of bewonersbevragingen is dit voorstel tot stand gekomen? Is het correct dat dit voorstel vooral kadert in het creëren van bijkomende ruimte voor parkeerplaatsen in functie van een bouwproject in de buurt? En hoe rijmt dit met een rechtvaardig en gedragen mobiliteitsbeleid voor alle wijkbewoners?”
Raadslid Lode Vanneste
Geluidschermen langs de E40
De voorbije jaren legde onze buurgemeente Aalter samen met de Vlaamse overheid kilometers geluidschermen op en langs de autosnelwegen op haar grondgebied. In 2021 en 2022 kwamen er geluidswerende constructies langs de E40 richting kust, zowel voor als achter het afrittencomplex én langs de nieuwe fly-over (=de afrit Aalter op de 40 richting kust). Vorig jaar investeerde de gemeente in 3,2 kilometer extra geluidschermen langs de N44. Al die ingrepen zorgen voor minder geluidsoverlast en verhogen van de leefkwaliteit in verschillende wijken in Aalter
Ook in Beernem kampen de inwoners van de de zogeheten Bloemenwijk al decennia met geluidsoverlast door het vele verkeer op de autosnelweg. Dat geldt specifiek voor de bewoners in het Hazenpad, de Populierenstraat en de Lindenstraat. In 2008 voerde het Vlaams Geweest zo al een aantal geluidsmetingen in deze zone.
Op vraag van onze N-VA-fractie ondervroeg Vlaams Parlementslid Bert Maertens in 2021 de toenmalige minister van Mobiliteit over deze kwestie via verschillende schriftelijke vragen. In hetzelfde jaar stelde ook raadslid Piet Deycke een aantal vragen over de problematiek op deze gemeenteraad. Dit alles resulteerde in nieuwe metingen in 2021.
De gemeente Beernem startte vervolgens een aantal gesprekken met AWV en in 2023 werd bepaald door AWV dat als er een samenwerkingsovereenkomst zou worden afgesloten dat op basis van de metingen van 2021 55% van de kostprijs (van het plaatsen van geluidschermen) ten laste van de gemeente Beernem zou vallen. Het college van Burgemeester en schepenen ging hier principieel mee akkoord en vroeg vervolgens een akoestische studie aan over wat zou voorzien moeten worden volgens de meest recente metingen.
Op 12 januari 2024 nam het schepencollege kennis van de uitgevoerde akoestische studie en de raming, waarbij de gemeentelijke inbreng 55% van 1.500.000€ zou zijn voor 500 meter geluidsschermen. Het gemeentebestuur communiceerde hierop dat het alles in de volgende bestuursperiode zou onderzoeken.
Midden april 2025 was er een buurtdrink in de Stationswijk waar ik zelf aanwezig was. De geluidsoverlast en de mogelijke plaatsing van geluidschermen was daarbij een van de belangrijkste gespreksonderwerpen. Heel wat buurtbewoners lijden onder het geluid van het verkeer op de E40 en zijn en blijven vragende partij voor het plaatsen van een geluidswerende constructie.
Hierover de volgende vragen:
Aanpak inbraken in jeugd- en sportlokalen
Jeugd- en sportlokalen in Beernem zijn en blijven voor inbrekers een gemakkelijk doelwit. Uit cijfers die ik in 2022 opvroeg bij politiezone Het Houtsche bleek dat er in de periode tussen 2016 en juni 2022 maar liefst 27 inbraken en inbraakpogingen waren bij onze jeugd- en sportverenigingen.
Ook daarna bleef het probleem jammer genoeg actueel. Zo werd er vorig jaar in juni ingebroken in de gebouwen van Oranje Beernem en in de ruimtes van de Scouts van Beernem. Tijdens de maand februari van dit jaar werd er ingebroken in sportcentrum Drogenbrood waar een rolstoel en de EHBO-kamer werden vernield. Tijdens het paasweekend van dit jaar gingen vandalen op hun beurt aan de slag in de lokalen van KLJ Oedelem. De daders braken het sleutelkastje aan de gevel open. Met die sleutel konden ze binnen in het gebouw en brachten ze vernielingen aan en namen ze een muziekbox mee.
Hierover de volgende vragen:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter