De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24 april 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.
De werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 werd vastgesteld ter zitting van de gemeenteraad van 19 september 2024. Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd vastgesteld op € 700.318,00 op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2025.
Op 31 maart 2025 werd het voorstel tot begrotingswijziging 1 van het dienstjaar 2025 voorgelegd aan het zonecollege en de zoneraad. Deze begrotingswijziging dienstjaar 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd per mail van 8 april 2025 aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Voor de investeringen 2022-2024 is aan de deelnemende gemeenten de keuze gelaten om een investeringstoelage te voorzien of de zone een lening te laten opnemen (waardoor de gewone dotatie uiteraard met de kostprijs van de leningslast verhoogd wordt). Er wordt geopteerd om de keuze te maken voor een investeringstoelage.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gewijzigde werkingsbijdrage en de nieuw te voorzien investeringstoelage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 n.a.v. deze begrotingswijziging vast te leggen.
De exploitatietoelage zal na goedkeuring van de begrotingswijziging 1-2025 verlagen van € 700.318,00 naar € 683.281,00 en de investeringstoelage ten bedrage van € 133.494,95 wordt voorzien.
Voor het beheer van een mogelijke noodsituatie stelde de noodplanningsdienst van politiezone RIHO i.s.m. de gemeentelijke veiligheidscel een actualisering van het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) op.
Het doel van een algemeen nood- en interventieplan is, via multidisciplinaire aanpak, communicatie, procedures en werkafspraken, in eerste instantie het redden van de slachtoffers en het beschermen van de bevolking en daarnaast de dreiging verminderen of wegnemen, de noodsituatie bestrijden, de gevolgen zoveel mogelijk beperken, en de openbare orde handhaven of eventueel herstellen.
Het GANIP werd geactualiseerd volgens de noodplaneditor in Paragon (dit is het nationaal digitaal veiligheidsplatform) en werd goedgekeurd in de gemeentelijke veiligheidscel.
Het GANIP omvat:
1. Algemene inlichtingen: contactgegevens (i.f.v. uit te voeren opdrachten bij noodplanning en/of crisissituaties) en een identificatie van de risico’s
2. Methodologie en frequentie actualisering NIP en oefeningen
3. Organisatie van de operationele en beleidscoördinatie
4. Communicatie
Het geactualiseerde gemeentelijke nood- en interventieplan wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Met een aangetekende brief van 21 maart 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der deelnemers van Creat services dv van dinsdag 17 juni 2025 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen van vermogen;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatverdeling over het boekjaar 2024;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Aanstelling commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met de agendapunten wordt ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Creat Services dv aangeduid en gemeenteraadslid Greet Claeys als plaatsvervanger. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Met een mail van 14 april 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der deelnemers van Farys ov van vrijdag 20 juni 2025 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024;
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
Aanstelling commissaris;
Actualisatie presentievergoeding;
Statutaire benoemingen;
Varia
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Janne Martelez als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Justine Van Hoecke als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van Farys ov. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een aangetekende brief van 07 april 2025 nodigt Fluvius Imewo het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, die plaatsvindt op woensdag 25 juni 2025 om 18u00 in Renard, Dendermondsesteenweg 19 te 9080 Lochristi.
De agenda werd door de raad van bestuur op 17 maart 2025 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Martine De Roo als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Fluvius Imewo aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een aangetekende brief van 17 april 2025 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 18 juni 2025 om 19u30 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 20 februari 2025 werden raadslid Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een aangetekend schrijven van 03 april 2025 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 11 juni 2025 om 18u30 in het Provinciaal hof, Markt 3, 8000 Brugge.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 20 februari 2025 werden gemeenteraadslid Piet De Rycke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Arthur De Brabander als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een mail van 04 april 2025 nodigt Zefier cv het gemeentebestuur uit tot de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die plaatsvindt op donderdag 12 juni 2025 om 14u00 in AuditoRium4 – CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging met de agendapunten wordt voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
In de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 werden raadslid Kurt Vanneste als volmachtdrager en Martine Verstrynge als plaatsvervangend volmachtdrager aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cv Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Met een gewone brief van 09 mei 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de algemene vergadering der vennoten van Vivendo van dinsdag 10 juni 2025 om 17.30 uur in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.
De agenda van de algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
Met een aangetekende brief van 9 mei 2025 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der vennoten van Vivendo van dinsdag 10 juni 2025 om 18 uur in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als volgt samengesteld:
1. Partiële splitsing door overneming
1.1 Kennisname en bespreking van het partieel splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de aan de partiële splitsing deelnemende vennootschappen overeenkomstig de artikelen 12:8, 1° en 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen welk stuk, samen met de stukken vermeld onder agendapunt 1.2 kosteloos verkrijgbaar waren voor de aandeelhouders overeenkomstig artikel 12:64 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
1.2 Bevestiging dat de aandeelhouders uiterlijk één maand voor heden, overeenkomstig artikel 12:64 §2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de zetel van de vennootschap kennis konden nemen van volgende stukken:
1.3 Het voorstel tot kennisname overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van de mededeling van het bestuursorgaan van de vennootschap, alsook van de andere bestuursorganen van de andere bij de partiële splitsing betrokken vennootschappen, van de belangrijke wijzigingen die zich in de activa en de passiva van het vermogen hebben voorgedaan tussen de datum van opstelling van het partieel splitsingsvoorstel en de datum van de laatste algemene vergadering die tot de partiële splitsing besluit.
1.4 De vaststelling overeenkomstig artikel 12:67, §3 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, dat:
1.5 Voorstel tot partiële splitsing door overneming in toepassing van de artikelen 12:8 en 12:67 van het Wetboek van vennootschappen en Verenigingen, door inbreng in de BV WOONSTART van de actief- en passiefbestanddelen die in de partieel te splitsen vennootschap “VIVENDO” werden afgesplitst, zonder dat dit de ontbinding van de partieel te splitsen vennootschap met zich meebrengt en dit alles overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het splitsingsvoorstel.
2. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
Vaststelling van de verwezenlijking van de partiële splitsing en de daarmee gepaard gaande vermogensvermindering.
3. Aanpassing van artikel 5 van de statuten ingevolge de uittreding van aandeelhouders en de daaruit voortvloeiende vernietiging van aandelen
4. Machtiging
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de gemeenteraadszitting van 23 januari 2025 werd schepen Vicky Verstringe aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en raadslid Martine Deloof als plaatsvervanger.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda's.
In het college van 16 februari 2024 werd de aankoop van nieuwe voertuigen voor de technische buitendienst besproken. Er werd beslist om voor de vervanging en aankoop van de voertuigen te werken met een stappenplan. De eerste stap was de opmaak van een bestek voor de aankoop van een gesloten bestelwagen (100% elektrisch), een kleine bestelwagen (100% elektrisch) en een bestelwagen met open laadbak (diesel). De volgende stap was de aankoop van een gesloten bestelwagen op diesel.
In de gemeenteraad van 26 april 2024 werden de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de aankoop van de gesloten bestelwagen (100% elektrisch), de kleine bestelwagen (100% elektrisch) en de bestelwagen met open laadbak (diesel) goedgekeurd.
In het college van 2 augustus 2024 werd de gunning van de gesloten bestelwagen (100% elektrisch) en de bestelwagen met open laadbak (diesel) goedgekeurd. De aankoop van de kleine bestelwagen (100% elektrisch) werd niet gegund wegens het ontbreken van maximale technische afmetingen in het opgestelde bestek waardoor de aangeboden voertuigen te groot waren voor de werkzaamheden waarvoor ze zouden ingezet worden.
In het college van 28 maart 2025 werd beslist om voor de rattenvanger ook een elektrisch voertuig aan te kopen naar aanleiding van de hoge herstellingskosten aan het huidige voertuig.
Ondertussen werd er een nieuw bestek opgemaakt voor de aankoop van twee voertuigen. De opdracht wordt opgedeeld in percelen:
De totale raming voor deze voertuigen komt op € 88.000,00 (incl. btw). De opdracht zal worden gegund bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt de oprichting van de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) voor de periode 2025 - 2030 voorgelegd.
De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in haar zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het beleidsplan 'Ruimte West-Vlaanderen' voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp beleidsplan 'Ruimte West-Vlaanderen' en over het ontwerp plan-MER loopt van 24 februari 2025 tot en met 25 mei 2025. Tijdens het openbaar onderzoek kan de gemeenteraad advies te geven.
Het openbaar onderzoek voor het ontwerp plan-MER is verlengd tot en met 30 juli 2025 omdat niet alle stukken ter inzage werden gelegd.
Het beleidsplan bestaat uit een strategische visie die aangeeft wat de gewenste ruimtelijke ontwikkeling op lange termijn is (tot 2050) en uit beleidskaders die beschrijven hoe op korte termijn uitvoering gegeven wordt aan de strategische visie.
De GECORO heeft op 23 april 2025 een advies uitgebracht.
Het ontwerp van het beleidsplan 'Ruimte West-Vlaanderen' en plan-MER worden voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werd een nieuwe afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem voor het meerjarenplan 2026-2031 opgemaakt. Deze werd besproken in de overlegvergadering van 5 mei 2025 en ondertussen ondertekend door het centraal kerkbestuur.
De afsprakennota wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring door de gemeenteraad licht het centraal kerkbestuur alle betrokken kerkbesturen officieel in over de nieuwe afspraken.
In toepassing van het decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, en de omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, wordt door de gemeenteraad advies gegeven op de rekeningen van de kerkbesturen binnen de vijftig dagen na ontvangst. Vervolgens worden de geadviseerde rekeningen onderworpen aan de goedkeuring van de gouverneur.
De rekeningen werden via Religiopoint gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur op 15 april 2025.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de Groen-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 mei 2025.
Het agendapunt handelt over: 'Aansluiting bij Family ProEf – Automatische toekenning van sociale voordelen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan om aan te sluiten bij het Family ProEf-Project van de Vlaamse overheid en een stappenplan op te stellen en bijhorend budget te voorzien.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 mei 2025.
Het agendapunt handelt over: 'Afschaffing retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor kermisactiviteiten of de openbare kermissen en voor circussen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het afschaffen van het retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor kermisactiviteiten of de openbare kermissen en voor circussen tegen uiterlijk 1 september 2025.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 mei 2025.
Het agendapunt handelt over: 'Acties in kader van water- en droogteproblematiek'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan tot onmiddellijke actie tot uitvoering van de acties met de hoogste prioriteit.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: