De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2023.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2023 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Artikel 332 §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De jaarrekening 2022 werd in zitting van 22 juni 2023 door de gemeenteraad vastgesteld en op 27 juni 2023 via digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2022 werd ontvangen op 24 oktober 2023 en wordt aan het college van burgemeester en schepenen ter kennis gebracht.
Het nazicht van de jaarrekening 2022 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
De jaarrekening 2022 werd in de gemeenteraadszitting van 22 juni 2023 vastgesteld en nadien ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur en het digitaal loket van de Vlaamse regering.
Op 24 oktober 2023 werd het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2022 ontvangen. Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 27 oktober 2023 kennis van dit besluit. Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Brief en besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2022.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur houdende goedkeuring van de jaarrekening over het dienstjaar 2022, vastgesteld door de gemeenteraad van Beernem in de zitting van 22 juni 2023.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De begroting dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2024 zoals blijkt uit de begroting 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt € 700.318,00.
Verdeelsleutel 2023 | toelage 2023 | Verdeelsleutel 2024 | toelage 2024 | Prognose 2025 | Prognose 2026 |
2,092% | € 641.728,00 | 2,1389% | € 700.318,00 | € 722.343,00 | € 760.356,00 |
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door Majoor ing. Jeroen Bonte.
Begroting dienstjaar 2024 Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen
Dienst |
Financiën - gemeentelijke toelage Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen |
Omschrijving |
Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem dienstjaar 2024 |
Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2024 bedraagt € 700.318,00 |
Budgetcode |
0410-00/6494000 |
Beschikbaar krediet |
€ 666.987,00 |
Advies financieel directeur
Akkoord met voorstel dotatie hulpverleningszone 2024. Een kredietaanpassing is voorzien in het ontwerp van aanpassing meerjarenplan dat zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad van 14 december 2023.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Vita Van Belleghem en Gijs Degrande beantwoord door Maj. ing. Jeroen Bonte en burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen wordt vastgesteld op € 700.318,00 op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2024.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, Siemenslaan 8, 8020 Oostkamp, en aan de gemeentelijke dienst financiën.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Met een e-mail van 23 oktober 2023 stuurt het bestuur van Imewo het halfjaarlijks verslag van de activiteiten 1ste semester 2023 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.
Halfjaarlijks verslag activiteiten 1ste semester 2023 van Imewo
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks verslag van de activiteiten 1ste semester 2023 van Imewo.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40, 41 en 56 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 09 oktober 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 21 december 2023 om 18u00 in Thermae Palace Hotel, Koningin Astridlaan 7 te 8400 Oostende.
De agenda werd door de raad van bestuur op 15 september 2023 als volgt samengesteld:
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger , en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van IMEWO. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 09 oktober 2023 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de buitengewone algemene vergadering van Imewo d.d. 21 december 2023. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter van de gemeenteraad.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 21 december 2023:
Artikel 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 21 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraadszitting van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast voormelde beslissingen uit te voeren en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40, 41 en 56 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 20 oktober 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 20 december 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.
De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende buitengewone algemene vergadering bevestigd.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 december e.k.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door voorzitter Kris Vincke en schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 20 december 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 20 december 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40, 41 en 56 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekend schrijven van 15 september 2023 en aangetekende nazending d.d. 05 oktober 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Farys ov van vrijdag 15 december 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij Farys ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in Farys ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.
In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 26 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door gemeenteraadsvoorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Farys ov die plaatsvindt op 15 december 2023, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: Gemeenteraadslid Piet De Rycke werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter zitting van de gemeenteraad van 18 november 2021 en gemeenteraadslid Arthur De Brabander werd aangeduid als plaatsvervanger ter zitting van de gemeenteraad van 26 januari 2023.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Farys op 15 december 2023 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal aan Farys ov gestuurd worden hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20231215BAVFarys@farys.be
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Met een aangetekend schrijven van 26 oktober 2023 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 13 december 2023 om 18u30 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging voor de BAV van WVI met het agendapunt en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Aansluitend op deze vergadering is er om 19u00u een buitengewone algemene vergadering met als enige agendapunt een statutenwijziging (zie 'GR/2023/157').
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 13 december 2023 om 18u30 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023 om 18u30 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekend schrijven d.d. 31 augustus 2023 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 13 december 2023 om 19u00 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.
Op de vergadering wordt volgend agendapunt behandeld:
1. Statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38
De uitnodiging voor de BAV van WVI met het agendapunt en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
In de uitnodiging werd tevens vermeld dat er voorafgaand aan de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 een buitengewone algemene vergadering is om 18u30 met als belangrijkste agendapunt de begroting 2024, een afzonderlijke uitnodiging hiervoor volgt op een later tijdstip.
Decreet over het lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 13 december 2023 om 19u00 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 13 december 2023 om 19u00 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In zitting van 23 maart, 22 juni en 14 september 2023 werden verkoopbeloften en beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.
Aquafin heeft ondertussen volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, een verkoopbelofte afgesloten voor de aankoop van
De vergoeding van € 9.000,00 wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbelofte |
Raming (incl. btw) |
€ 9.000,00 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 109.035,10 |
Advies financieel directeur: Akkoord, hiervoor zijn de nodige budgetten voorzien in het bestaande meerjarenplan.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van inname 035 en inname 041 volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, zijnde respectievelijk een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie A, deel van nummer 753 D met een totale oppervlakte van 254 m² en een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie E, deel van nummer 1059 F met een totale oppervlakte van 275 m² voor een totaalbedrag van € 9.000,00 worden goedgekeurd .
Artikel 2: De verkoopbeloften hiertoe opgemaakt door Aquafin worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Beernem is een groene gemeente. Om ons groene patrimonium in stand te houden en op te waarderen vormen de droge zomers een heuse uitdaging. Het welslagen van nieuwe aanplant hangt nauw samen met de hoeveelheid water die deze krijgt.
De laatste jaren merken we meer droge zomers op, soms al van vroeg in het voorjaar, waardoor de technische dienst veel vaker moet bijspringen met watergift aan beplanting.
Het materiaal waarmee we op heden water geven heeft zijn beste tijd gehad en is niet meer toereikend voor het aandeel water dat we de laatste jaren moeten aanvoeren.
Onze huidige watertank is ca. 40 jaar oud.
Hij heeft zijn diensten bewezen, maar is klaar voor de schroothoop.
Het bestek, de lastvoorwaarden en gunningswijze voor aankoop van de watertank met bewateringsarm worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
Dienst |
Technische dienst |
Omschrijving |
Voertuigen technische buitendiensten |
Raming (incl. btw) |
€ 60.500 (incl. btw) |
Budgetcode |
0200-00/2430200 |
Beschikbaar krediet |
€ 63.333,29 |
Financieel advies: Er is voldoende krediet beschikbaar binnen het meerjarenplan.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek, de lastvoorwaarden en gunningswijze voor aankoop van de watertank met bewateringsarm.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 0200-00/2430200.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft een derde wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 27 september 2023.
Op 28 september 2023 diende het centraal kerkbestuur van de federatie Beernem deze meerjarenplanaanpassing in via de applicatie ReligioPoint. De samenvattende tabel van de voorziene gemeentelijke toelagen wordt voorgelegd.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 29 september 2023 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
Deze wijziging is noodzakelijk om de nodige budgetten te voorzien voor het vernieuwen van de dakgoten van de kerk.
Om extra kosten te vermijden wenst de kerkfabriek deze werken nog dit jaar te laten uitvoeren.
De kerkfabriek kan rekenen op een provinciale toelage van € 7.500. Ze bekwam ook het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen om bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente € 45.187,95 in te schrijven als investeringstoelage voor deze werken.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie voegt volgende verklaring toe bij hun stemgedrag (onthouden): 'Uiteraard erkent de N-VA-fractie de nood van de werken en steunt de uitvoering daarvan ook. Echter werd nog geen subsidie-aanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid, wat nochtans is voorzien in het afsprakenkader. We wijzen er op dat dit alsnog kan gebeuren.’
Artikel 1: De 3e wijziging van het meerjarenplan 2020 – 2025 van de Kerkfabriek Sint-Amandus wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het bestuur van de Kerkfabriek Sint-Amandus, het centraal kerkbestuur van Beernem, de provinciegouverneur en de bisschop van Brugge, als het representatief orgaan van de eredienst.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2023 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 27 september 2023 en ingediend bij het gemeentebestuur op 29 september 2023.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelage blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 19 november 2023) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2023.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Rolle De Bruyne
Beverhoutsveld
Onze vraag betreft het gebruik van landbouwgrond, voor het kweken van groenten voor de industrie, in het Beverhoutsveld.
Het valt op dat er nog nooit zoveel gewassen voor de voedingsindustrie, in de gemeente Beernem zijn geteeld als dit jaar : aardappelen, wortelen, boontjes, ajuin.
Er zijn daar allicht verschillende redenen voor: het landbouwinkomen dat onder druk staat, makkelijk te berijden en makkelijk oogstbate zandgrond, onder alle weersomstandigheden enz.
Maar je kan je wel de vraag stellen hoe dat nu eigenlijk zit met onze landbouw.
Maar als het gaat over gemeenschapsgrond zoals het Beverhoutsveld, die ten dienste gegeven wordt aan de landbouwers, maar die gewoon van A tot Z door de industrie beteeld wordt, daar mogen we toch eens over nadenken? Of niet?
Raadslid Kurt Vanneste
Kerstversiering
Binnenkort komen de feestdagen van kerstdag en nieuwjaar er terug aan.
Iedere keer zorgt de gemeente voor wat kerstsfeer door wat decoratieve elementen te plaatsen op centrale plaatsen in de gemeente.
Regelmatig wordt er gekozen voor andere versieringen zodat er wat variatie komt.
Ik heb gehoord dat er dit jaar minder of geen kerstbomen zullen worden geplaatst maar dat er gekozen is voor andere versieringen.
Kan er worden gemeld over wat er aan nieuwigheden zullen te zien zijn dit jaar?
Raadslid Roos Lambrecht
Het fietspad langs de Wingene Steenweg
Het fietspad is al lang in heel slechte staat, de rode slemlaag en het asfalt zijn op vele plaatsen verbrokkeld en de markeringen zijn nauwelijks zichtbaar. Zijn er plannen om dit deel van het fietspad binnenkort aan te pakken, of hangt dit af van de toekomstige goedkeuring van het dubbelrichtingsfietspad vanaf het Aanwijs tot de Blauwhuisstraat in Wingene? (foto's zie bijlage)
Fietsoversteek Reigerlostraat
Ter hoogte van het Sint-Amandusinstituut (zie foto) is er geen fietsoversteek voorzien voor fietsende werknemers van het instituut. Dit is niet zo veilig omdat de Reigerlostraat een brede, drukke weg is. Is het mogelijk om daar een fietsoversteek te voorzien?
Raadslid Piet De Rycke
Flankerend kanalenbeleid
De Provincie keurde onlangs een reglement goed om extra inspanningen te leveren voor ‘flankerend beleid kanalen West-Vlaanderen’. Er wordt een oproep gelanceerd naar de lokale besturen om projecten in te dienen die tot doel hebben de verbinding tussen de inwoners en de waterweg te herstellen en te versterken.
Het kanaal Gent-Brugge-Oostende doorsnijdt ons dorp en lijkt op sommige plaatsen wat weggestopt als een verborgen parel. Ik ben er van overtuigd (en DNA van het Dorp bewees dit ook) dat het kanaal meer potentie heeft om dichter bij ons dorp opgenomen te worden en als (toeristische) troef moeten versterkt worden.
In 2019 deed ik al eens het voorstel
Wat is de vordering van dit dossier?
Dit kan misschien opgenomen worden in bovenvermelde oproep?
Daarnaast zie ik graag nog volgende suggesties opgenomen in de oproep:
Raadslid Christine Stroobandt
Beego - deze vraag wordt schriftelijk beantwoord
Nu er in Beernem ook een digibank werd opgericht, is onze suggestie van een tijd geleden verwezenlijkt. Dat stemt ons zeer tevreden. Op elke dag van de week kan men ergens terecht om geholpen te worden. Ook de talrijke cursussen, de uitleendienst, openbaar internet enz. zullen er zeker toe bijdragen de digitale kloof te overbruggen. In de brochure die werd verspreid lees ik dat men digihelpers zoekt. Lukt het om voldoende vrijwilligers te vinden?
Misschien is het toch interessant om, in samenspraak met de andere gemeenten, te overwegen samen te werken met Beego. Het voordeel is dat, tegen betaling, ook hulp aan huis mogelijk is en dat het probleem van onvoldoende vrijwilligers voor een deel kan worden opgelost. Hoe gaat men te werk om te weten welke de grootste digitale problemen zijn, zodanig dat het cursusaanbod hieraan kan worden aangepast ?
Raadslid Els Vyncke
Opbrengst plantjeskoop -deze vraag wordt schriftelijk beantwoord
Al vele jaren is Beernem één van de strafste gemeentes met de bloemetjesverkoop voor Kom op tegen kanker. In september werd de plantjesverkoop volledig anders georganiseerd. Vandaar mijn vraag : Hoeveel heeft de verkoop van de azalea’s opgeleverd en hoe verhoudt zich dat tegenover andere jaren? En wat is de conclusie naar volgende jaren toe?
Raadslid Lien Dewispelaere
Sterrenregister stilgeboren kindjes
Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap hebben nog altijd wettelijk gezien geen mogelijkheid om hun kindje te laten registreren. Dat maakt de lange periode van rouw die volgt op het verlies niet eenvoudiger. Als we dan aan deze ouders de mogelijkheid kunnen bieden hun kindje te laten registreren kan dit hen helpen met het verwerken van dit intens verdriet. We hebben reeds mooie sterretjesweides hier in Beernem waar ouders de mogelijkheid hebben om een herdenkingssteen of koestersteen te plaatsen en dit zou een waarde/liefdevolle aanvulling zijn voor die ouders, dat ze een symbolische aangifte kunnen doen van het kindje dat ze moeten missen. Ik doe graag de suggestie om ook hier in onze gemeente een sterrenregister aan te leggen.
Ook zag ik op de site van onze gemeente dat de info ivm het hoe, wat en waar van die herdenkingssteen en sterretjesweides eerder wat beperkt is, en het kan misschien ook wat warmer geformuleerd worden?
Raadslid Arthur Mortier
Betreft de Sint-Jorisstraat richting Di Coylde
Als men uit de richting van Di Coylde komt is het wettelijk niet niet toegestaan in de Sint-Jorisstraat te rijden richting het centrum, er is een volle witte lijn op de rijweg. Nochtans gebruiken nogal wat mensen die richting als ze van Di Coylde komen en begaan ze een overtreding. De enige richting die men uit kan is richting Sint-Joris, als men deze zeer scherpe bocht wil nemen kruist men mogelijks de volle witte lijn in het midden van de rijweg, deze optie wordt niet gebruikt. Iedereen die richting Sint-Joris moet, rijdt via Creades.
Is er een reden dat er geen onderbreking is in de volle witte lijn zodat men toch richting Centrum kan rijden? De zichtbaarheid op de rijweg is goed. Een 50-tal meter verder bij slager De Bokke is er wel een onderbreking gemaakt in de volle witte lijn zodat de mensen richting Sint-Joris kunnen rijden. Is het mogelijk om dit te bekijken? En eventueel een spiegel te plaatsen zodat men makkelijk de fietsers die van Sint-Joris komen kan opmerken.
Raadslid Branco François
Inclusieve speelpleintjes
Graag de suggestie dat we in Beernem streven naar minstens één toegankelijk speeltoestel per speelplein. Concrete suggesties zijn onder andere een vogelnestschommel, voelwand, zandtafel en rolstoeldraaimolen. Uit eigen ervaring weet ik dat de vogelnestschommel bijzonder positief ervaren wordt.
Daarnaast stel ik voor dat elk speelplein een toegankelijke route naar het plein heeft. Denk hierbij aan rolstoelen en buggy's. Hierbij ligt de focus vooral op de ondergrond van aan de stoep tot het speeltoestel. Een voorbeeld hiervan vinden we in de gemeente Mol die Tiger Mulch gebruikt, Een zachte val-dempende ondergrond met een natuurlijke uitstraling, die ook toegankelijk is voor rolstoelen.
Raadslid Lode Vanneste
Schuilplaats Drogenbrood
Sinds begin oktober kan er eindelijk weer gespeeld en getraind worden op de velden van Drogenbrood. Jammer genoeg is er nog altijd afdak of schuilplaats voor ouders en/of supporters die naar een training of wedstrijd komen kijken. Heel wat toeschouwers dienden zo de voorbije weken een training of wedstrijd te bekijken in de regen.
Dit euvel is al langer bekend. Al in de gemeenteraad van oktober 2019 vroeg ik aan de bevoegde schepen van sport welke ingrepen er zouden gebeuren om dit probleem te verhelpen. De schepen antwoordde toen dat er samen met de betrokken voetbalvereniging gekeken hoe dit kan worden opgelost. Er was op dat moment nog niets beslist.
Intussen zijn we vier jaar verder. Graag de volgende vragen:
Fietslease voor gemeentepersoneel
Steeds meer mensen verkiezen om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. De komst van de elektrische fiets en speedpedelecs is daar niet vreemd aan. De coronacrisis heeft die trend bovendien nog versterkt. Mensen werken meer van thuis, genieten van de groene fietswegen, en willen niet terug in de file gaan staan.Steeds meer bedrijven bieden daarom het systeem van fietslease aan hun werknemers. Ook voor lokalke besturen is dit mogelijk sinds de goedkeuring van het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 12 maart 2021.Dit besluit regelt de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden vrijwillig vakantiedagen en/of eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.
Concreet kunnen de volgende voordelen ingeruild worden voor fietsmobiliteit: eindejaarstoelage, fietsvergoeding, 24+ vakantiedagen (voor OCMW-personeel in specifieke diensten) en 28+ vakantiedagen (voor het overige OCMW-personeel en gemeentepersoneel). Het aanbieden van fietslease gebeurt daarbij op vrijwillige basis. Het lokaal bestuur beslist vrijwillig over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild. Het individueel personeelslid beslist vrijwillig om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden.
In de gemeenteraad van 16/12/2021 stelde ik via een extra agendapunt voor dat het gemeentebestuur het systeem van fietslease zou aanbieden aan de medewerkers van de gemeente. Het agendapunt werd toen verworpen door de meerderheidspartijen omdat nog verder onderzocht moest worden of er voldoende draagvlak was binnen het bestuur en het personeel en er nog overlegd moest worden met de vakbonden.
Op het schepencollege van 25 februari 2022 werd uiteindelijk beslist om het systeem van fietslease niet aan te bieden aan het gemeentepersoneel. De uitrol van het systeem zou voor teveel werk zorgen voor de personeelsdienst. Ook de kostprijs van het systeem zou te duur zijn. Volgens de notulen zou de kost voor de tool die moeten worden aangekocht 4.000 euro bedragen. Daarna blijkt het systeem 6 euro per maand per gebruiker te kosten. Ook de vakbonden bleken een koele minnaar van het systeem.
Op de gemeenteraad van maart 2022 drong ik opnieuw aan om in te stappen op het systeem van fietslease. De prijzen aan de pomp bereikten toen namelijk ongeziene hoogten. De burgemeester liet toen weten dat de VVSG op dat moment een nieuwe gebruiksvriendelijke tool ontwikkelde ivm fietslease en dat het bestuur daarop zou wachten.
Op donderdag 9 juni organiseerden Fietsberaad Vlaanderen en VVSG een webinar “fietslease voor lokale besturen”. VVSG en Agentschap Binnenlands Bestuur lichten toen de drie mogelijkheden van fietslease toe en legden uit welke stappen gezet moeten worden. Er werden daarbij ook verschillende praktijkvoorbeelden getoond.
Hierover de volgende vragen:
Overdekte fietsenstalling in de omgeving van het gemeentehuis
Naast het systeem van fietslease is ook een veilige en overdekte fietsenstalling een extra stimulans voor het gemeentepersoneel om zich met de fiets van en naar het werk te verplaatsen. Het is daarom positief dat in het Meerjarenplan (in actie 6.4.2.) staat dat er zal ingezet worden op kwalitatieve fietsenstallingen in de publieke ruimte aan onder meer het gemeentehuis en de bibliotheek.
College Roos Lambrecht drong in de gemeenteraad van 28 maart 2019 al aan op een overdekte fietsenstalling aan het gemeentehuis en de nieuwe bib. De burgemeester antwoordde toen dat de gemeentelijke diensten volop bezig waren met de uitwerking van het dossier van de fietsenstalling in de omgeving van het gemeentehuis, de bib, het O.C en (intussen verloederde en gesloten) zwembad. Intussen zijn we ruim vier jaar verder en is er nog steeds geen fietsenstalling in de buurt van het gemeentehuis.
Hierover de volgende vragen:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter