Terug
Gepubliceerd op 17/11/2023

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 16/11/2023 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Ter kennis genomen

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 19 oktober 2023

      Goedgekeurd

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 oktober 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Kennisname goedkeuring jaarrekening 2022

        Ter kennis genomen

        De jaarrekening 2022 werd in zitting van 22 juni 2023 door de gemeenteraad vastgesteld en op 27 juni 2023 via digitale rapportering aan de toezichthoudende overheid bezorgd. 

        Het besluit van de gouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2022 werd ontvangen op 24 oktober 2023 en wordt aan het college van burgemeester en schepenen ter kennis gebracht.

        Het nazicht van de jaarrekening 2022 heeft niet geleid tot formele vaststellingen.

    • Veiligheidsdiensten

      • Vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2024

        Goedgekeurd

        De begroting dienstjaar 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt. Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.

        De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2024 zoals blijkt uit de begroting 2024 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt 700.318,00

         Verdeelsleutel 2023  toelage 2023  Verdeelsleutel 2024  toelage 2024  Prognose 2025  Prognose 2026
         2,092%  € 641.728,00  2,1389%  € 700.318,00  € 722.343,00  € 760.356,00

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het door de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen meegedeelde aandeel van de gemeente Beernem in de werkingsbijdrage voor het dienstjaar 2024 vast te stellen.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IMEWO - kennisname halfjaarlijks verslag activiteiten 1ste semester 2023

        Ter kennis genomen

        Met een e-mail van 23 oktober 2023 stuurt het bestuur van Imewo het halfjaarlijks verslag van de activiteiten 1ste semester 2023 over de uitoefening van het mandaat van de bestuurders en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Conform de decretale bepalingen, brengen de bestuurders ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.

        Het verslag wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

      • IMEWO - buitengewone algemene vergadering van 21 december 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 09 oktober 2023 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 21  december 2023 om 18u00 in Thermae Palace Hotel, Koningin Astridlaan 7 te 8400 Oostende.

        De agenda werd door de raad van bestuur op 15 september 2023 als volgt samengesteld:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.
        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

        Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger , en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van IMEWO. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • IVBO - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - standpuntbepaling

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 20 oktober 2023 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 20 december 2023 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.

        De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau
        2. Goedkeuring voorgenomen activiteiten en strategie 2024 (kennisname budget en werkingsbijdragen 2024 - kennisname investeringsprogramma 2024)
        3. Individuele intenties van de vennootgemeenten in het kader van het "Traject optimalisatie werkingsgebieden afvalintercommunales" van OVAM/ABB/Interafval
        4. Varia

        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende buitengewone algemene vergadering bevestigd.

      • Farys ov - buitengewone algemene jaarvergadering der deelnemers van 15 december 2023 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekend schrijven van 15 september 2023 en aangetekende nazending d.d. 05 oktober 2023 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering der deelnemers van Farys ov van vrijdag 15 december 2023 om 14u30 in Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

        De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
        2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
        3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
        5. Statutaire benoemingen;
        6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
          6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.3. Statutenwijziging Farys
          6.3.1. Toelichtende nota bij statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
          6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
          6.3.3. Volmachten
        7. Samenwerking met Azulatis
          7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
          7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        8. Samenwerking met SWDE
          8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.3. Statuten Mainvault NV
        9. Varia

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissingen.

        Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 18 november 2021 werd gemeenteraadslid Piet Derycke als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys ov aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 26 januari 2023 werd gemeenteraadslid Arthur De Brabander aangeduid als plaatsvervanger. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

      • WVI - buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 18u30 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekend schrijven van 26 oktober 2023 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 13 december 2023 om 18u30 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.

        Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

        1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering d.d. 07.06.2023
        2. Begroting 2024
        3. Benoeming commissaris-revisor voor een periode van 3 jaar en vaststelling jaarbezoldiging
        4. Mededelingen

        De uitnodiging voor de BAV van WVI met het agendapunt en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

        Aansluitend op deze vergadering is er om 19u00u een buitengewone algemene vergadering met als enige agendapunt een statutenwijziging (zie 'GR/2023/157').

      • WVI - buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 19u00 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekend schrijven d.d. 31 augustus 2023 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 13 december 2023 om 19u00 in zaal De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.

        Op de vergadering wordt volgend agendapunt behandeld:
        1. Statutenwijziging: artikel 1, artikel 2, artikel 3, artikel 11, artikel 13, artikel 14, artikel 27, artikel 34, artikel 36, artikel 38

        De uitnodiging voor de BAV van WVI met het agendapunt en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

        In de uitnodiging werd tevens vermeld dat er voorafgaand aan de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 een buitengewone algemene vergadering is om 18u30 met als belangrijkste agendapunt de begroting 2024, een afzonderlijke uitnodiging hiervoor volgt op een later tijdstip.

    • Grondbeleid en patrimonium

      • Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - Goedkeuring verkoopbeloften

        Goedgekeurd

        Voor de aanleg van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond en de afstand van gebruik op verschillende percelen noodzakelijk.

        Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars en pachters. In zitting van 23 maart, 22 juni en 14 september 2023 werden verkoopbeloften en beloften van afstand van gebruik goedgekeurd.

        Aquafin heeft ondertussen volgens grondinnemingsplan van 26 oktober 2021 opgemaakt door SB Sweco, een verkoopbelofte afgesloten voor de aankoop van

        • inname 035 met de eigenaars Ruben Wyns en Wendy Danschotter Akkerstraat 37, Beernem. Het betreft de aankoop van een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 1ste afdeling, sectie A, deel van nummer 753 D met een totale oppervlakte van 254 m² en voor een bedrag van € 5.000,00.
        • inname 041 met de eigenaars Hendrika Wille, Jan en Rik Keirsse, p/a Rogierveldstraat 14, Beernem. Het betreft de aankoop van een perceel kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie E, deel van nummer 1059 F met een totale oppervlakte van 275 m² en voor een bedrag van € 4.000,00.

        De vergoeding van € 9.000,00 wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.

        De verkoopbeloften worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen d.d. 27 oktober 2023 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Vastgoedtransacties is aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten.

    • Technische dienst

      • Aankoop watertank met bewateringsarm: goedkeuring bestek, lastvoorwaarden en gunningswijze

        Goedgekeurd

        Beernem is een groene gemeente. Om ons groene patrimonium in stand te houden en op te waarderen vormen de droge zomers een heuse uitdaging. Het welslagen van nieuwe aanplant hangt nauw samen met de hoeveelheid water die deze krijgt.
        De laatste jaren merken we meer droge zomers op, soms al van vroeg in het voorjaar, waardoor de technische dienst veel vaker moet bijspringen met watergift aan beplanting.
        Het materiaal waarmee we op heden water geven heeft zijn beste tijd gehad en is niet meer toereikend voor het aandeel water dat we de laatste jaren moeten aanvoeren.

        Onze huidige watertank is ca. 40 jaar oud.
        Hij heeft zijn diensten bewezen, maar is klaar voor de schroothoop.

        • De inhoud van de tank is 3000 liter, dit is goed voor het bewateren van ca. 60 bomen. Nadien moet er opnieuw bijgetankt worden.
          Wetende dat we aanplantingen doen over het ganse grondgebied zou een capaciteitsverhoging ook een verbetering zijn van de 
          efficiëntie.
        • De banden van de tank zijn niet meer te verkrijgen. Enkele jaren terug werd nog een band gerecupereerd. Intussen is ook de andere band versleten en niet meer te vervangen.
        • Er is geen bewateringssysteem voorhanden. De tank werd ooit aangekocht als landbouwmateriaal. Hierdoor kan enkel een bewateringsslang gebruikt worden die door eigen medewerkers op ingenieuze, maar weinig duurzame manier werd vastgelegd zodoende niet bij elke volgende boom of plantvak telkens in en uit de tractor te moeten gaan.
        • Er gebeurden meerdere herstellingen aan de watertank in het verleden die het weer regelmatig laten afweten, maar waarvoor de wisselstukken niet meer verkrijgbaar zijn
        • De tank is niet meer volledig waterdicht achteraan.
        We wensen een nieuwe watertank aan te kopen met volgende aspecten die een meerwaarde bieden t.a.v. de oude tank:
        • Een inhoud van 6000 liter. Dit is een verdubbeling van de inhoud, althans blijft de tank binnen proportie waardoor deze nog steeds inzetbaar is op smalle stroken, in wegeltjes, en er nog steeds relatief goed kan gemanoeuvreerd worden in woonwijken.
        • Een 12V aangedreven waterpomp met max. 180 liter/min.
        • Een haspel op de watertank voor het manueel bewateren van plantvakken, bloembakken edm.
        • Een bewateringsarm vooraan gemonteerd op de bestaand John Deere 3400 tractor en op de watertank. Deze bewateringsarm wordt bestuurd vanuit de cabine wat het gebruiksgemak en de efficiëntie verhoogt
        • De bewateringsarm wordt gestart en gestopt vanuit de cabine, de joystick is proportioneel bedienbaar.  Hij werkt 90° t.o.v. de aslijn van de tractor.
        • Het debiet is regelbaar. Er wordt een 1 1/2" darm gemonteerd op de bewateringsarm zodat er onder lage druk toch een groot debiet is. 
        • Een afsluitventiel voorzien.
        • Industriële banden en sproeisysteem achteraan de watertank zodat in overmachtssituaties de sportterreinen kunnen worden bewaterd.

        Het bestek, de lastvoorwaarden en gunningswijze voor aankoop van de watertank met bewateringsarm worden met gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Kerkfabrieken

      • Goedkeuring 3e wijziging meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Goedgekeurd

        Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft een derde wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 opgemaakt. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 27 september 2023.

        Deze wijziging is noodzakelijk om de nodige budgetten te voorzien voor het vernieuwen van de dakgoten van de kerk.
        Om extra kosten te vermijden wenst de kerkfabriek deze werken nog dit jaar te laten uitvoeren.

        De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 29 september 2023 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
        De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.

      • Aktename budgetwijziging nr. 1 – dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Goedgekeurd

        De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2023 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 27 september 2023 en ingediend bij het gemeentebestuur op 29 september 2023.
        Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
        De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 19 november 2023) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2023.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

        Raadslid Rolle De Bruyne

        Beverhoutsveld

        Onze vraag betreft het gebruik van landbouwgrond, voor het kweken van groenten voor de industrie, in het Beverhoutsveld.
        Het valt op dat er nog nooit zoveel gewassen voor de voedingsindustrie, in de gemeente Beernem zijn geteeld als dit jaar : aardappelen, wortelen, boontjes, ajuin.
        Er zijn daar allicht verschillende redenen voor: het landbouwinkomen dat onder druk staat, makkelijk te berijden en makkelijk oogstbate zandgrond, onder alle weersomstandigheden enz.
        Maar je kan je wel de vraag stellen hoe dat nu eigenlijk zit met onze landbouw.
        Maar als het gaat over gemeenschapsgrond zoals het Beverhoutsveld, die ten dienste gegeven wordt aan de landbouwers, maar die gewoon van A tot Z door de industrie beteeld wordt, daar mogen we toch eens over nadenken? Of niet?

        Raadslid Kurt Vanneste

        Kerstversiering

        Binnenkort komen de feestdagen van kerstdag en nieuwjaar er terug aan.
        Iedere keer zorgt de gemeente voor wat kerstsfeer door wat decoratieve elementen te plaatsen op centrale plaatsen in de gemeente.
        Regelmatig wordt er gekozen voor andere versieringen zodat er wat variatie komt.
        Ik heb gehoord dat er dit jaar minder of geen kerstbomen zullen worden geplaatst maar dat er gekozen is voor andere versieringen.
        Kan er worden gemeld over wat er aan nieuwigheden zullen te zien zijn dit jaar?

        Raadslid Roos Lambrecht

        Het fietspad langs de Wingene Steenweg
        Het fietspad is al lang in heel slechte staat, de rode slemlaag en het asfalt zijn op vele plaatsen verbrokkeld en de markeringen zijn nauwelijks zichtbaar. Zijn er plannen om dit deel van het fietspad binnenkort aan te pakken, of hangt dit af van de toekomstige goedkeuring van het dubbelrichtingsfietspad vanaf het Aanwijs tot de Blauwhuisstraat in Wingene?  (foto's zie bijlage)

        Fietsoversteek Reigerlostraat

        Ter hoogte van het Sint-Amandusinstituut (zie foto) is er geen fietsoversteek voorzien voor fietsende werknemers van het instituut. Dit is niet zo veilig omdat de Reigerlostraat een brede, drukke weg is. Is het mogelijk om daar een fietsoversteek te voorzien?

        Raadslid Piet De Rycke

        Flankerend kanalenbeleid

        De Provincie keurde onlangs een reglement goed om extra inspanningen te leveren voor ‘flankerend beleid kanalen West-Vlaanderen’. Er wordt een oproep gelanceerd naar de lokale besturen om projecten in te dienen die tot doel hebben de verbinding tussen de inwoners en de waterweg te herstellen en te versterken.

        Het kanaal Gent-Brugge-Oostende doorsnijdt ons dorp en lijkt op sommige plaatsen wat weggestopt als een verborgen parel. Ik ben er van overtuigd (en DNA van het Dorp bewees dit ook) dat het kanaal meer potentie heeft om dichter bij ons dorp opgenomen te worden en als (toeristische) troef moeten versterkt worden.

        In 2019 deed ik al eens het voorstel

        • om degelijke staketsels te bouwen voor onze vissers
        • enkele basisvoorzieningen in te richten voor een camperterrein (vuilbak, enkele banken, parking in grasdallen, elektriciteit, wifi, water, afstortplaats, bijhorend reglement, …)

        Wat is de vordering van dit dossier?
        Dit kan misschien opgenomen worden in bovenvermelde oproep?

        Daarnaast zie ik graag nog volgende suggesties opgenomen in de oproep:

        • optimalisatie omgeving camperterrein boothuis (inrichting, parking, mobiliteit, zicht kanaal)
        • optimalisatie Stationsstraat, zie DNA van het Dorp (omvorming naar een laan, contact kanaal d.m.v. doorsnijden hoge oevers, fietsrustpunt aan fietsersbrug, fietsherstelzuil, …)
        • dynamische verlichting aan de fietssnelweg (tss. boothuis en Sint-Joris)
        • Onderzoek voetgangers-hangbrug naar het kanaaleiland van Sint-Joris

        Raadslid Christine Stroobandt

        Beego

        Nu er in Beernem ook een digibank werd opgericht, is onze suggestie van een tijd geleden verwezenlijkt. Dat stemt ons zeer tevreden. Op elke dag van de week kan men ergens terecht om geholpen te worden. Ook de talrijke cursussen, de uitleendienst, openbaar internet enz. zullen er zeker toe bijdragen de digitale kloof te overbruggen. In de brochure die werd verspreid lees ik dat men digihelpers zoekt. Lukt het om voldoende vrijwilligers te vinden?

        Misschien is het toch interessant om, in samenspraak met de andere gemeenten, te overwegen samen te werken met Beego. Het voordeel is dat, tegen betaling, ook hulp aan huis mogelijk is en dat het probleem van onvoldoende vrijwilligers voor een deel kan worden opgelost. Hoe gaat men te werk om te weten welke de grootste digitale problemen zijn, zodanig dat het cursusaanbod hieraan kan worden aangepast ?

        Raadslid Els Vyncke

        Opbrengst plantjeskoop

        Al vele jaren is Beernem één van de strafste gemeentes met de bloemetjesverkoop voor Kom op tegen kanker. In september werd de plantjesverkoop volledig anders georganiseerd. Vandaar mijn vraag : Hoeveel heeft de verkoop van de azalea’s opgeleverd en hoe verhoudt zich dat tegenover andere jaren? En wat is de conclusie naar volgende jaren toe?

        Raadslid Lien Dewispelaere

        Sterrenregister stilgeboren kindjes.

        Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap hebben nog altijd wettelijk gezien geen mogelijkheid om hun kindje te laten registreren. Dat maakt de lange periode van rouw die volgt op het verlies niet eenvoudiger. Als we dan aan deze ouders de mogelijkheid kunnen bieden hun kindje te laten registreren kan dit hen helpen met het verwerken van dit intens verdriet. We hebben reeds mooie sterretjesweides hier in Beernem waar ouders de mogelijkheid hebben om een herdenkingssteen of koestersteen te plaatsen en dit zou een waarde/liefdevolle aanvulling zijn voor die ouders, dat ze een symbolische aangifte kunnen doen van het kindje dat ze moeten missen. Ik doe graag de suggestie om ook hier in onze gemeente een sterrenregister aan te leggen.

        Ook zag ik op de site van onze gemeente dat de info ivm het hoe, wat en waar van die herdenkingssteen en sterretjesweides eerder wat beperkt is, en het kan misschien ook wat warmer geformuleerd worden?

        Raadslid Arthur Mortier

        Betreft de Sint-Jorisstraat richting Di Coylde

        Als men uit de richting van Di Coylde komt is het wettelijk niet niet toegestaan in de Sint-Jorisstraat te rijden richting het centrum, er is een volle witte lijn op de rijweg. Nochtans gebruiken nogal wat mensen die richting als ze van Di Coylde komen en begaan ze een overtreding. De enige richting die men uit kan is richting Sint-Joris, als men deze zeer scherpe bocht wil nemen kruist men mogelijks de volle witte lijn in het midden van de rijweg, deze optie wordt niet gebruikt. Iedereen die richting Sint-Joris moet, rijdt via Creades.

        Is er een reden dat er geen onderbreking is in de volle witte lijn zodat men toch richting Centrum kan rijden? De zichtbaarheid op de rijweg is goed. Een 50-tal meter verder bij slager De Bokke is er wel een onderbreking gemaakt in de volle witte lijn zodat de mensen richting Sint-Joris kunnen rijden. Is het mogelijk om dit te bekijken? En eventueel een spiegel te plaatsen zodat men makkelijk de fietsers die van Sint-Joris komen kan opmerken.

        Raadslid Branco François

        Inclusieve speelpleintjes.

        Graag de suggestie dat we in Beernem streven naar minstens één toegankelijk speeltoestel per speelplein. Concrete suggesties zijn onder andere een vogelnestschommel, voelwand, zandtafel en rolstoeldraaimolen. Uit eigen ervaring weet ik dat de vogelnestschommel bijzonder positief ervaren wordt.

        Daarnaast stel ik voor dat elk speelplein een toegankelijke route naar het plein heeft. Denk hierbij aan rolstoelen en buggy's. Hierbij ligt de focus vooral op de ondergrond van aan de stoep tot het speeltoestel. Een voorbeeld hiervan vinden we in de gemeente Mol die Tiger Mulch gebruikt, Een zachte val-dempende ondergrond met een natuurlijke uitstraling, die ook toegankelijk is voor rolstoelen.

        Raadslid Lode Vanneste

        Schuilplaats Drogenbrood

        Sinds begin oktober kan er eindelijk weer gespeeld en getraind worden op de velden van Drogenbrood. Jammer genoeg is er nog altijd afdak of schuilplaats voor ouders en/of supporters die naar een training of wedstrijd komen kijken. Heel wat toeschouwers dienden zo de voorbije weken een training of wedstrijd te bekijken in de regen.

        Dit euvel is al langer bekend. Al in de gemeenteraad van oktober 2019 vroeg ik aan de bevoegde schepen van sport welke ingrepen er zouden gebeuren om dit probleem te verhelpen. De schepen antwoordde toen dat er  samen met de betrokken voetbalvereniging gekeken hoe dit kan worden opgelost. Er was op dat moment nog niets beslist.

        Intussen zijn we vier jaar verder. Graag de volgende vragen:

        1. Waarom werd er de voorbije vier geen actie meer ondernomen in dit dossier?
        2. Komt er deze legislatuur nog een oplossing om dit probleem aan te pakken en een schuilplaats te voorzien voor de toeschouwers?

        Fietslease voor gemeentepersoneel:
        Steeds meer mensen verkiezen om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto. De komst van de elektrische fiets en speedpedelecs is daar niet vreemd aan. De coronacrisis heeft die trend bovendien nog versterkt. Mensen werken meer van thuis, genieten van de groene fietswegen, en willen niet terug in de file gaan staan.Steeds meer bedrijven bieden daarom het systeem van fietslease aan hun werknemers. Ook voor lokalke besturen is dit mogelijk sinds de goedkeuring van het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 12 maart 2021.Dit besluit regelt de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden vrijwillig vakantiedagen en/of eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.

        Concreet kunnen de volgende voordelen ingeruild worden voor fietsmobiliteit: eindejaarstoelage, fietsvergoeding, 24+ vakantiedagen (voor OCMW-personeel in specifieke diensten) en 28+ vakantiedagen (voor het overige OCMW-personeel en gemeentepersoneel). Het aanbieden van fietslease gebeurt daarbij op vrijwillige basis. Het lokaal bestuur beslist vrijwillig over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild. Het individueel personeelslid beslist vrijwillig om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden.

        In de gemeenteraad van 16/12/2021 stelde ik via een extra agendapunt voor dat het gemeentebestuur  het systeem van fietslease zou aanbieden aan de medewerkers van de gemeente. Het agendapunt werd toen verworpen door de meerderheidspartijen omdat nog verder onderzocht moest worden of er voldoende draagvlak was binnen het bestuur en het personeel en er nog overlegd moest worden met de vakbonden.

        Op het schepencollege van 25 februari 2022 werd uiteindelijk beslist om het systeem van fietslease niet aan te bieden aan het gemeentepersoneel. De uitrol van het systeem zou voor teveel werk zorgen voor de personeelsdienst. Ook de kostprijs van het systeem zou te duur zijn. Volgens de notulen zou de kost voor de tool die moeten worden aangekocht 4.000 euro bedragen. Daarna blijkt het systeem 6 euro per maand per gebruiker te kosten. Ook de vakbonden bleken een koele minnaar van het systeem.

        Op de gemeenteraad van maart 2022 drong ik opnieuw aan om in te stappen op het systeem van fietslease. De prijzen aan de pomp bereikten toen namelijk ongeziene hoogten. De burgemeester liet toen weten dat de VVSG op dat moment een nieuwe gebruiksvriendelijke tool ontwikkelde ivm fietslease en dat het bestuur daarop zou wachten.

        Op donderdag 9 juni organiseerden Fietsberaad Vlaanderen en VVSG een webinar “fietslease voor lokale besturen”. VVSG en Agentschap Binnenlands Bestuur lichten toen de drie mogelijkheden van fietslease toe en legden uit welke stappen gezet moeten worden. Er werden daarbij ook verschillende praktijkvoorbeelden getoond.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Nam de gemeente Beernem deel aan het webinar van Fietsberaad Vlaanderen en de VVSG?
        2. Welke stappen werden sindsdien genomen in het dossier rond het aanbieden van fietslease voor het gemeentepersoneel?
        3. Zal de gemeente deze legislatuur nog instappen in het systeem van fietslease?

        Overdekte fietsenstalling in de omgeving van het gemeentehuis
        Naast het systeem van fietslease is ook een veilige en overdekte fietsenstalling een extra stimulans voor het gemeentepersoneel om zich met de fiets van en naar het werk te verplaatsen. Het is daarom positief dat in het Meerjarenplan (in actie 6.4.2.) staat dat er zal ingezet worden op kwalitatieve fietsenstallingen in de publieke ruimte aan onder meer het gemeentehuis en de bibliotheek.

        College Roos Lambrecht drong in de gemeenteraad van 28 maart 2019 al aan op een overdekte fietsenstalling aan het gemeentehuis en de nieuwe bib. De burgemeester antwoordde toen dat de gemeentelijke diensten volop bezig waren met de uitwerking van het dossier van de fietsenstalling in de omgeving van het gemeentehuis, de bib, het O.C en (intussen verloederde en gesloten) zwembad. Intussen zijn we ruim vier jaar verder en is er nog steeds geen fietsenstalling in de buurt van het gemeentehuis.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Welke stappen werden de voorbije vier jaar genomen in dit dossier?
        2. Wanneer komt de beloofde overdekte fietsenstalling in de omgeving van het gemeentehuis?
  • Besloten

    • Communicatie

      • Toetreding nieuwe leden en ontslag leden adviesraad Personen met een beperking

        Goedgekeurd

        Twee nieuwe leden wensen toe te treden tot de adviesraad voor Personen met een Beperking. Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 13 oktober 2023 positief advies over het gemotiveerde voorstel van toetreding tot de adviesraad. Het gemotiveerde voorstel van toetreding van de desbetreffende kandidaten wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De adviesraad voor Personen met een Beperking vraagt het ontslag van twee leden op basis van artikel 14 van de statuten (Bij drie opeenvolgende afwezigheden zonder verontschuldiging kan de adviesraad het ontslag van het lid voorstellen aan de gemeenteraad.). 

      • Toetreding nieuwe leden en ontslag lid adviesraad Jeugd

        Goedgekeurd

        Drie nieuwe leden wensen toe te treden tot de adviesraad Jeugd. Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 27 oktober 2023 positief advies over het gemotiveerde voorstel van toetreding van de drie leden tot de adviesraad. Het gemotiveerde voorstel van toetreding van de desbetreffende kandidaten wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad wordt tevens in kennis gesteld van het ontslag van een leden uit de adviesraad Jeugd.