De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Artikel 40 e.v. DLB
Op 29 oktober 2020 nam burgemeester Jos Sypré een burgemeestersbesluit om omwille van veiligheids- en gezondheidsredenen n.a.v. de corona-pandemie de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2020 (en eventuele latere zittingen) op digitale manier te laten plaatsvinden.
Aangezien het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en overlijdens n.a.v. Covid-19 aanzienlijk gedaald is en op 25 juni 2021 70% van de volledige Beernemse bevolking reeds minimum 1 keer gevaccineerd is en bijna 40% van de Beernemse bevolking volledig gevaccineerd is, nam burgemeester Jos Sypré op 28 juni 2021 een burgemeestersbesluit tot opheffing van het besluit d.d. 29 oktober 2020.
Dit besluit wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Burgemeestersbesluit d.d. 28 juni 2021
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit d.d. 28 juni 2021 tot opheffing van het burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 rond de digitale zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn n.a.v. de corona-pandemie.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 03 juni 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 03 juni 2021.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 03 juni 2021 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 e.v. DLB
In de gemeenteraadszitting van 19 december 2019 werd het meerjarenplan 2020-2025 van Beernem vastgesteld.
De aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW is vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 17 december 2020.
Het ontwerp van aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Beernem wordt ter vaststelling voorgelegd aan resp. de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 01 juli 2021. Het geïntegreerde aangepast meerjarenplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen:
1. de strategische nota;
2. de financiële nota, die bestaat uit:
a. het financiële doelstellingenplan (schema M1);
b. de staat van het financieel evenwicht (schema M2);
c. het overzicht van de kredieten (schema M3);
3. de toelichting.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad (de aanpassing van) het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het (aangepaste) meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van (de aanpassing van) het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor financiën.
Er is een tussenkomst door de raadsleden Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Piet De Rycke en Lode Vanneste, beantwoord door schepen Patricia Waerniers, burgemeester Jos Sypré en schepen Ruben Strobbe.
De N-VA-fractie keurt de meerjarenplanaanpassing niet goed en geeft hierbij volgende verklaring: “De voorbije maanden deed de N-VA-fractie veel constructieve voorstellen maar die werden in de regel weggestemd. Het is een aangename verrassing dat deze nu – weliswaar verstopt in de tabellen - alsnog in deze MJP-aanpassing zijn terug te vinden. Denken we aan het extra budget 2022 voor renovatie voetbalterreinen, de middelen voor een dossier Mooimakers, voor een Hondenlosloopzone Sint-Joris, voor een Oriënterend bodemonderzoek stortplaats Beverhoutsveld, voor het plaatsen verzinkbare paal Miseriebocht, een budget voor Uitpas of voor de renovatie gebouw Bargepark. Ondanks die goede zaken kunnen we deze aanpassing niet goedkeuren. De opgenomen herstelmaatregelen zijn goed maar komen wat ons betreft zeer laat én zijn bovendien zeer beperkt. We missen een extra impuls voor onze verenigingen en zien ook noden bij andere economische sectoren. We blijven hierop aandringen. Daarnaast missen we een aanpassing op vlak van belastingen. De verhoging moet wat ons betreft worden teruggedraaid. Tot slot stellen we vast dat veel uitgaven niet worden opgenomen of doorgeschoven om de boekhouding rond te krijgen. Met elke begrotingswijziging neemt onze bezorgdheid over het financieel beheer van onze gemeente toe.”
Artikel 1:
De aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld.
Artikel 2:
De aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 1 juli 2021, wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 bestaande uit de wettelijke rapporten en toelichting voor gemeente en OCMW Beernem in zijn geheel is derhalve vastgesteld.
Artikel 4: Deze beslissingen worden gemotiveerd door het principe van goed bestuur waarbij de nodige budgetten voorzien worden om de doelstellingen te realiseren die het bestuur voor ogen heeft.
Artikel 5: Het voorliggende geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 wordt voor goedkeuring aan de toezichthoudende overheid en in een digitaal bestand aan de Vlaamse Regering overgemaakt.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het DLB.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In de gemeenteraad van 2 juli 2020 werd het Corona herstelplan goedgekeurd. Daarin staat het volgende opgenomen voor wat betreft de tegemoetkoming van huurgelden: bij jaarforfaits voor huur accommodaties: éénmalig te betalen bedrag verminderen, volgens verdeelsleutel afhankelijk van het aantal maanden sluiting nl. 1/3 van de jaarforfaits = 1 /3e van de jaarlijkse huurprijs wordt niet aangerekend aan verenigingen
Op het moment dat de beslissing genomen werd om het herstelplan goed te keuren was er nog geen sprake van een tweede lockdown en was er nog geen sprake dat de maatregelen gingen doorlopen tot in 2021.
De diensten hebben de oefening gemaakt om te kijken of de beslissing van 1/3 huurgeld op jaarbasis in mindering te brengen strookt met de realiteit van het volledige jaar 2020. Hiervoor werd op dagbasis gekeken hoe lang de betreffende accommodaties gesloten moesten blijven.
Er werd enkel rekening gehouden met verplichte sluitingen. De werking voor min 12-jarigen kon in vele gevallen wel blijven doorgaan, maar sommige verenigingen opteerden ervoor om ook dat tijdelijk stop te zetten. In de berekening werd de accommodatie van deze verenigingen wel als gebruikt beschouwd.
In totaliteit kwamen we tot de volgende vaststelling:
| gebruik | huur op jaarbasis | te betalen huur na aftrek aantal dagen in lockdown | korting volgens aantal dagen | te betalen huur volgens GR-beslissing (1/3 korting) | korting volgens 1/3 regel | verschil 1/3-regel en berekening op dagbasis | |
| jeugd | 4.788,02 € | 3.272,52 € | 1.515,50 € | 3.192,01 € | 1.596,01 € | 80,51 € | 105% |
| cultuur | 3.616,00 € | 2.266,14 € | 1.349,86 € | 2.410,67 € | 1.205,33 € | - 144,52 € | 89% |
| sport | 14.263,44 € | 8.143,08 € | 6.120,36 € | 9.508,96 € | 4.754,48 € | - 1.365,88 € | 78% |
| 22.667,46 € | 13.681,74 € | 8.985,71 € | 15.111,64 € | 7.555,82 € | - 1.429,90 € | 84% |
In de laatste kolom worden de verschillen weergegeven. Voor wat betreft de accommodaties van de jeugdverenigingen en cultuur zijn de verschillen eerder miniem. Voor de sportverenigingen zijn de verschillen groter (hun aandeel in de totale huur is ook groter en bovendien zijn er ook veel sportverenigingen).
Procentueel gezien doen de jeugdverenigingen 5% winst met de genomen gemeenteraadsbeslissing en cultuur en sportverenigingen respectievelijk 11% en 22% verlies. In totaliteit over alle accommodaties samen spreken we over een negatief verschil van 16%.
Daarom stellen de diensten voor om, naast de eerder genomen gemeenteraadsbeslissing, een extra compensatie te voorzien voor de verenigingen die forfaitair een cafetaria huren en bijgevolg de maatregelen voor horeca als maatstaf te gebruiken als extra tussenkomst. In bijlage de finale berekening hiervan. De horeca was in 2020 159 dagen gesloten. Dit betekent 43,44% tov 366 dagen. De GR-beslissing spreekt van 1/3 korting => 43,44% - 33,33% = 10,11% (afgerond naar 10% extra compensatie).
Voor Chiro Oostveld wordt extra een uitzondering voorzien vermits zij door de verbouwingswerken geen toegang hadden tot hun lokaal.
Voor wat betreft het jaar 2021 stellen de diensten voor om de berekening te maken op dagbasis omdat dit de meeste accurate berekening is en bijgevolg iedereen op gelijke voet behandeld wordt.
Naar aanleiding van de gesprekken omtrent het Nood- en heropstartfonds 2.0 werd een bevraging gedaan bij de erkende verenigingen die Beernem rijk is. Volgende vragen werden gesteld:
1/ Heeft de Covid-pandemie financieel voor uw vereniging een dermate impact dat het voortbestaan van uw vereniging in het gedrang komt? Indien ja, kunt u dat duiden?
2/ Heeft de Covid-pandemie een rem gezet op de verdere ontwikkeling van uw vereniging? Bijvoorbeeld: hadden jullie reserves opgebouwd om een toekomstige investering te doen, maar zijn die reserves nu aangesproken geweest door Covid?
3/ Wat kan het lokaal bestuur voor uw vereniging op niet-financiële wijze betekenen tijdens de heropstart van uw activiteiten? Kunnen wij de heropstart op één of andere manier niet-financieel faciliteren?
Uit de antwoorden op deze bevraging blijkt dat heel wat verenigingen nood hebben aan accommodatie, faciliteiten en praktische zaken om iets (durven) te organiseren. Om de erkende verenigingen hierin tegemoet te komen is het voorstel om vanaf 9 juni 2021 tot en met 31 december 2021 de gemeenschapscentra, de vergaderzalen en het gemeentelijk feestmateriaal gratis ter beschikking te stellen van de erkende verenigingen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers bevoegd voor financiën.
Er is een tussenkomst door raadsleden Gijs Degrande en Branco François, beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Namens N-VA wordt een amendement ingediend.
Aan de beslissing wordt een extra artikel toegevoegd:
“De gemeenteraad keurt goed dat de werkingstoelagen aan de verenigingen uit de socio-culturele, sport en jeugdsector voor 2021 met 50% worden verhoogd.”
Het amendement wordt verworpen met 8 stemmen voor van de raadsleden van N-VA en 13 stemmen tegen van de raadsleden van CD&V en Groen.
N-VA vraagt om expliciet het volgende op te nemen in de notulen: N-VA betreurt dat als er door N-VA een beleidsmatige opmerking gemaakt wordt dat dat steeds wordt geïnterpreteerd als een kritiek op de werking van de diensten. N-VA benadrukt dat dat geenszins de bedoeling is en dat zij respect hebben voor de diensten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt goed dat, voor wat betreft de huurgelden van 2020, naast de eerder genomen Gemeenteraadsbeslissing een extra compensatie van 10% voorzien wordt voor de verenigingen die forfaitair een cafetaria huren en gaat akkoord met de berekening zoals voorgelegd in bijlage.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de berekening op dagbasis voor de tegemoetkoming van de huurgelden van 2021 goed.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt goed dat, ter ondersteuning van de erkende verenigingen, vanaf 9 juni 2021 tot en met 31 december 2021 de gemeenschapscentra, de vergaderzalen en het gemeentelijk feestmateriaal gratis ter beschikking gesteld worden van de erkende verenigingen.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In de gemeenteraadszitting van 07 juni 2018 werd de samenwerkingsovereenkomst met de WVI tot aanstelling van een intergemeentelijke GIS-coördinator via een kostendelende vereniging goedgekeurd. Dit betrof een eenpersoons-KDV. Door langdurige afwezigheid wegens ziekte van de aangestelde persoon zitten de deelnemende gemeenten al geruime tijd zonder GIS-coördinator, wat voor problemen zorgt bij de interne werking.
Er wordt voorgesteld de bestaande eenpersoons-KDV stop te zetten en toe te treden tot de nieuwe KDV GIS.
Hierbij wordt de bestaande KDV GIS-operatoren (bestaande uit 6 operatoren en 12 deelnemende gemeenten) aangevuld met 2 GIS-coördinatoren.
De nieuwe KDV die ontstaat wordt kortweg KDV GIS-WVI genoemd.
De voordelen van toetreding tot de nieuwe KDV GIS-WVI zijn de volgende:
- Men is niet meer afhankelijk van één aangestelde persoon, maar kan een beroep doen op een poule van werknemers. Bij ziekte of langdurige afwezigheid kan de dienstverlening dus toch verdergezet worden.
- Indien een bepaalde taak kan uitgevoerd worden door een operator in plaats van een coördinator, kan dat ook. De verloning van een operator is lager dan die van een coördinator, wat dus kostenefficiënter is.
De leden mandateren de WVI, als lid van de zelfstandige groepering, tot
- hetzij de aanwerving van gemeenschappelijk gespecialiseerd personeel,
- hetzij het ter beschikking stellen van eigen gekwalificeerd personeel als gemeenschappelijk personeel van de zelfstandige groepering.
De overeenkomst wordt aangegaan voor minimaal 2 jaar. Daarna wordt ze automatisch verlengd per jaar tenzij een uittreding of stopzetting wordt ingezet.
Het aandeel van de gemeente blijft 1/10 van een voltijds equivalent. Hiervoor is krediet voorzien op artikel 0600-00/6150006 - Bijdrage WVI Gis-coördinator - € 10.404, jaarlijks geïndexeerd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor personeelszaken.
Samenwerkingsovereenkomst KDV GIS-WVI
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De huidige samenwerkingsovereenkomst GIS-coördinator wordt stopgezet.
Artikel 2: De gemeente treedt toe tot de nieuwe KDV GIS-WVI. De voorgelegde samenwerkingsovereenkomst met de WVI voor dienstverlening op het vlak van GIS wordt goedgekeurd. De duurtijd van de overeenkomst bedraagt minimaal 2 jaar.
Artikel 3: Het aandeel van de gemeente blijft 1/10 van een voltijds equivalent. Hiervoor is krediet voorzien op artikel 0600-00/6150006 - Bijdrage WVI GIS-coördinator - € 10.404, jaarlijks geïndexeerd.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Reeds in 2009 werd een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor de aanleg van riolering in de Sijselestraat tussen de Praatstraat en de Danegemstraat. De bestaande riolering die nu ter hoogte van de perceelsgrens gelegen is, is aan vernieuwing toe. Jaarlijks moet de technische dienst herstellingen uitvoeren aan deze riolering omdat er zich verzakkingen voordoen.
Eind 2020 werd gemeld dat het project op een extra subsidiëringsprogramma kon geplaatst worden. Er zijn echter bijkomende voorwaarden aan deze subsidie verbonden. Zo moeten de werken gegund worden voor oktober 2021.
Studiebureau Jonckheere werd aangesteld voor de opmaak van het ontwerp in dit project. De werken omvatten de aanleg van een gescheiden gravitaire riolering in de kasseistrook naast de rijweg. Het vuilwater van de drie woningen ter hoogte van de Praatstraat wordt met een persleiding aangesloten op deze gravitaire vuilwaterriolering.
De heraanleg voorziet in de aanleg van opritten in betonstraatstenen. De tussenstroken worden in grasdallen aangelegd. Ook de afkoppeling van de private woningen langs de projectzone is in de aanbesteding voorzien.
De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op € 650.486,22 waarvan € 292.603,55 subsidieerbaar is. Het eigen gemeentelijk aandeel wordt dus op € 357.882,67 geraamd. Via budgetwijziging wordt het nodige budget voorzien.
Er wordt voorgesteld de werken te gunnen via een openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de lastvoorwaarden, gunningswijze en raming goed te keuren.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken.
| Dienst |
Technische dienst |
| Omschrijving |
Riolering Sijselstraat |
| Raming (incl. btw) |
€ 650.486,22 waarvan € 292.603,55 subsidieerbaar = € 357.882,67 eigen aandeel (incl. btw) |
| Budgetcode |
310-07/2270007 |
| Beschikbaar krediet |
€ 408.000 eigen middelen bij goedkeuring budgetwijziging |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Aanleg riolering in de Sijselestraat tussen de Praatstraat en Danegemstraat”, opgesteld door studiebureau Jonckheere. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 650.486,22 waarvan € 292.603,55 subsidieerbaar is.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 310-07/2270007.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving van Zuiddamme en de aanleg van het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad Beernemstraat/Scherpestraat is de aankoop van grond en de vestiging van een erfdienstbaarheid op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars. Aquafin heeft ondertussen voor 34 innemingen verkoopbeloften afgesloten met de eigenaars, alsook 1 belofte van afstand van gebruik en 3 overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheid.
De totale vergoeding voor deze aankopen en erfdienstbaarheden bedraagt € 170.672,60 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
De verkoopbeloften, de belofte van afstand van gebruik en de overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheid worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ondertussen is Vastgoedtransacties aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten. De ontwerpakten worden voorafgaandelijk ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
| Dienst |
technische dienst |
| Omschrijving |
"Project Zuiddamme" - verkoopbeloften en overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheden |
| Raming (incl. btw) |
tot op heden € 170.672,60 |
| Budgetcode |
0200-00/2202000 |
| Beschikbaar krediet |
€ 300.000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van grond met bijgaande afstand van gebruik voor de aanleg van het fietspad Beernemstraat/Scherpestraat en de vestiging van 3 erfdienstbaarheden met het oog op de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving Zuiddamme worden goedgekeurd .
Artikel 2: De verkoopbeloften voor 34 innames van grond, 1 belofte van afstand van gebruik en 3 overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheden, die daartoe werden opgemaakt door Aquafin, voor een totale vergoeding van € 170.672,60, worden goedgekeurd.
Artikel 3: De aankopen, afstand van gebruik en erfdienstbaarheden zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De hypotheekbewaarder wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: Dit besluit zal worden overgemaakt aan de Afdeling Vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akten.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Een jaar sinds de start van de COVID-19-pandemie zijn vrijwel alle belangrijke indicatoren voor kinderen achteruitgegaan. Het aantal kinderen dat honger lijdt, geïsoleerd is, misbruikt wordt, angstig is, in armoede leeft of tot een huwelijk gedwongen wordt, is toegenomen. Tegelijkertijd is hun toegang tot onderwijs, sociaal contact en essentiële diensten zoals gezondheidszorg, voeding en bescherming afgenomen. Alles wijst erop dat kinderen nog jarenlang de gevolgen van de pandemie zullen ondervinden.
Enkele feiten op een rij:
Omwille van deze nefaste gevolgen voor kinderen wereldwijd door de coronapandemie, wordt voorgesteld om de wereldwijde vaccinatiecampagne van Unicef te ondersteunen met noodhulp.
De Gros verleende hiertoe gunstig advies, net als het college in de zitting van 21 mei 2021.
De vraag voldoet aan het Beernemse subsidiereglement voor Noodhulpsituaties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld noodhulp ten voordele van Unicef België toe te kennen voor een bedrag van € 1.500,00.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
gevolgen Covid-pandemie |
| Raming (incl. btw) |
€ 1.500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting 2021 |
| Beschikbaar krediet |
€ 4.000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt noodhulp toegekend voor een bedrag van € 1.500,00 ten voordele van Unicef België. Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer BE31 0000 0000 5555 van Unicef België.
Artikel 2: De toelage wordt benomen op artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting 2021.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
De samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05 juli 2011 en aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2012, bepaalt dat het jaarverslag en het budget telkens door de gemeenteraden van elke deelnemende gemeente moeten worden goedgekeurd.
Het jaarverslag 2020 rapporteert over de volgende zaken:
Het voorgelegde budget 2021:
Het voorgelegde budget geeft een overzicht van de te verwachten uitgaven en inkomsten voor personeel en werkingskosten. Deze inkomsten en uitgaven zullen later verdeeld worden tussen de verschillende gemeenten. Dit gebeurt volgens een verdeelsleutel die zal berekend worden op basis van het aantal officiële leerlingen (feb. 2020) gedeeld door de uren Deeltijds Kunstonderwijs (rooster 2020-2021).
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
| Dienst |
onderwijs |
| Omschrijving |
werkingskosten muziekacademie |
| Raming (incl. btw) |
€ 23.414,05 |
| Budgetcode |
0820-01/6159999 |
| Beschikbaar krediet |
€ 42.000,00 - kosten Academie Beeldende Kunst = € 10.0000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het jaarverslag 2020 en het budget 2021 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt de naam Tempelhofwegel voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Tempelhof(wegel) is een heel mooie naam en heeft historische verwijzingen die echter niet zo oud zijn.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt principieel de straatnaam "Tempelhofwegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt de naam Hanegemwegel voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Hanegemwegel is een mooie naam en verwijst naar een oorspronkelijke naam in de omgeving.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt principieel de straatnaam "Hanegemwegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam St.-Janswegel voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: St.-Janswegel is als naam sterk verbonden met de locatie van de trage weg.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt principieel de straatnaam "St.-Janswegel" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt de naam 't Molentje voorgesteld door de Cultuur- en Erfgoedraad.
De motivatie is de volgende: 't Molentje is de naam van het gehucht waar de trage weg loopt.
Het college volgt dit voorstel niet. De buurt/het gehucht 't Molentje is noordelijker gelegen (omgeving Parochieweg-Lindemeers-Oostmeers-Westmeers). Zie onder andere bushalte "Molentje" ter hoogte van de Zandgrachtstraat - Bruggestraat. Vroeger was er daar ook een café 't Molentje.
Het college stelt dan ook voor om de straatnaam Karel de Goede te gebruiken. Dit naar het volkscafé dat op deze locatie stond.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt principieel de straatnaam "Karel de Goede" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.
Voor de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het stationsplein en de Vijverstraat wordt de naam Pensejoagersstroate voorgesteld.
De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: De stropers van Sint-Joris gingen destijds via deze omgeving altijd naar wat nu de Tiengemeten is. De locatie was bekend bij konijnenstropers omdat het er toen krioelde van de konijnen. De dialectnaam "Pensejoagersstroate" is hierdoor op zijn plaats.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg als verbinding tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt principieel de straatnaam "Pensejoagersstroate" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir voert de strijd tegen de verharding van Vlaanderen fors op. Ze kijkt daarvoor ook specifiek naar de lokale besturen. Via een projectoproep maakt minister Demir 15 miljoen euro vrij voor lokale onthardingsprojecten.
Vlaanderen kent een grote graad van verharde oppervlakten. Dat is nefast in tijden van zowel toenemende droogte als ernstige wateroverlast. Te veel verharde oppervlakte zorgt voor een groter risico op overstroming, minder waterinfiltratie, verhitting en verlies aan biodiversiteit. Elke vierkante meter steen die wordt vervangen door groen, helpt. Door het wegnemen van onnodige verharding wordt de bodem weer doorlaatbaar gemaakt.
Twee projectoproepen leverden al 45 interessante proefprojecten op verspreid over gans Vlaanderen. Dat gaat over het wegnemen van overbodig asfalt en beton op parkings, langs te breed ingerichte invalswegen, vergroening, reorganisatie van de mobiliteit en waterbeheersing, het heraanleggen van speelplaatsen of oude fietsenstallingen met maximale ontharding, maximale infiltratie en inheemse planten.
Op 17 juni organiseerde het Departement Omgeving een webinar waarin het meer uitleg gaf over de precieze randvoorwaarden van de projectoproep. Vanaf 01 juli kunnen lokale besturen hun project indienen via www.vlaanderenbreektuit.be.
De N-VA-fractie ziet heel wat mogelijkheden inzake ontharding in Beernem, met aandacht voor vergroening (inclusief onderhoud en beheer), waterhuishouding en strategische (her)ontwikkeling. Zo zijn bijvoorbeeld mooie projecten mogelijk voor de omvorming van het gemeenteplein tot een aantrekkelijk plein, een gezamenlijke projectaanpak voor de heraanleg van de speelplaatsen van de Beernemse scholen, een aanpak van de parking en directe omgeving rond de HMMG en de site Beukendreef, een herinrichtingsproject van de overmaatse wegen zoals de H. d'Ydewallestraat, de Wingene Steenweg of de Wellingstraat vanaf het rond punt. Enzovoort.
Daarom wordt voorgesteld om de mogelijkheden in kaart te brengen en na afweging een projectvoorstel voor de oproep in te dienen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Gijs Degrande.
Er is een tussenkomst door schepen Claudio Saelens, beantwoord door raadslid Gijs Degrande.
De artikelen 1 en 2 worden verworpen:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de mogelijkheden inzake ontharding in Beernem na te gaan, met aandacht voor vergroening (inclusief onderhoud en beheer), waterhuishouding en strategische (her)ontwikkeling.
Artikel 2 : Na afweging van de verschillende mogelijkheden wordt een projectvoorstel voor de projectoproep ‘groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte’ uitgewerkt en ingediend bij het departement Omgeving.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Uit cijfers van Statistiek Vlaanderen blijkt dat er in 2019 23.589 fietsdiefstallen werden geregistreerd bij de politie. Ook Beernem werden er de voorbije jaren verschillende fietsen gestolen. Van 2015 tot en met 09 maart 2021 werden er in totaal 137 fietsen gestolen. Dat blijkt uit cijfers van de politiezone Het Houtsche.
Om meer gestolen en gevonden fietsen terug te bezorgen aan de eigenaar sloegen de provincie Antwerpen en Bikebank de handen in elkaar voor de registratie en verwerking van verloren en gevonden fietsen. Ook de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk gewest ondersteunen de dienstverlening rond de registratie en de verwerking van verloren en gevonden fietsen voor de gemeenten en de politiezones op hun grondgebied.
Verschillende politiezones en gemeenten doen regelmatig labelacties in fietsenstallingen. Fietsen die er verwaarloosd of achtergelaten uitzien, krijgen dan een label. Hangt het label er nog na een bepaalde periode, dan worden deze zogeheten weesfietsen gebracht naar een gemeentelijk depot. Indien mogelijk wordt dan gecontroleerd of de fiets is gestolen. De eigenaar kan dan binnen een bepaalde periode zijn fiets terughalen. In de praktijk gebeurt dit echter zelden.
Ook mensen die een nieuwe fiets kopen kunnen hun fiets gratis en met foto registreren in de Bikebank met een speciaal Bikebanklabel. Dit vergroot de herkenbaarheid en de kans op het terugvinden van hun fiets na diefstal / verwijdering. Het Bikebanklabel is zo een extra hulpmiddel om als fietseigenaar je fiets te registreren en de kans op diefstal te verkleinen.
Bikebank wil bijdragen tot het bestrijden van fietsdiefstal door een informatieplatform aan te bieden tussen de verschillende betrokken personen en diensten, namelijk de fietseigenaars, de fietshandelaars, fietspunten, stads- en gemeentediensten, politiediensten, douane, private veiligheid, verzekeringsmaatschappijen en bedrijven met bedrijfsfietsen/fietsverhuur.
Om meer gevonden en gestolen fietsen terug te bezorgen aan de eigenaar stelt N-VA voor dat ook de gemeente Beernem gebruik maakt van Bikebank. De gemeente registreert daarbij alle teruggevonden fietsen op deze website. Dit vergroot de kans dat deze weesfietsen alsnog worden opgehaald door de rechtmatige eigenaar.
Uiteraard blijft preventie de belangrijkste boodschap. De gemeente blijft daarom ook verder inzetten op preventie in samenwerking met politiezone Het Houtsche waarbij op regelmatige basis fietsgraveringsacties worden georganiseerd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Lode Vanneste.
Er is een tussenkomst door burgemeester Jos Sypré, beantwoord door raadslid Lode Vanneste.
Artikel 1: Alle opgehaalde fietsen worden geregistreerd in de centrale databank van www.bikebank.be via PZ Het Houtsche.
Artikel 2: Het bestaan en de waarde van deze databank worden via de gemeentelijke communicatiekanalen kenbaar gemaakt en daarbij wordt een oproep gedaan bij de bevolking om hun fiets te laten labelen en registreren op de website www.bikebank.be.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De ingediende vragen en suggesties werden als volgt behandeld:
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter