Terug
Gepubliceerd op 06/07/2021

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 01/07/2021 - 19:30 OC De Kleine Beer
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Ter kennis genomen

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

      • Schepenen Jan Vanassche en Vicky Reynaert en raadslid Arthur Coucke zijn verontschuldigd;
      • Raadsleden Vita Van Belleghem en Dries Dhont zullen zich later bij de zitting voegen;
      • Warme oproep naar vrijwilligers voor de huis-aan-huis-plantjesverkoop voor Kom op tegen Kanker.
    • Kennisname burgemeestersbesluit d.d. 28 juni 2021 tot opheffing van het burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 rond de digitale zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn n.a.v. de corona-pandemie

      Ter kennis genomen

      Op 29 oktober 2020 nam burgemeester Jos Sypré een burgemeestersbesluit om omwille van veiligheids- en gezondheidsredenen n.a.v. de corona-pandemie de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2020 (en eventuele latere zittingen) op digitale manier te laten plaatsvinden.

      Aangezien het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en overlijdens n.a.v. Covid-19 aanzienlijk gedaald is en op 25 juni 2021 70% van de volledige Beernemse bevolking reeds minimum 1 keer gevaccineerd is en bijna 40% van de Beernemse bevolking volledig gevaccineerd is, nam burgemeester Jos Sypré op 28 juni 2021 een burgemeestersbesluit tot opheffing van het besluit d.d. 29 oktober 2020.

      Dit besluit wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 03 juni 2021

      Goedgekeurd

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 03 juni 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Vaststelling aanpassing 3 meerjarenplan 2020-2025 gemeente Beernem en goedkeuring aangepast geïntegreerd meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW Beernem

        Goedgekeurd

        Het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Beernem is vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 19 december 2019.
        De aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW is vastgesteld en goedgekeurd in de zitting van 17 december 2020.

        De aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        De belangrijkste aanpassingen in dit meerjarenplan zijn:
        - nieuwe ramingen opbrengst gemeentefonds;
        - een aantal niet-gerealiseerde exploitatie-budgetten worden opnieuw voorzien;
        - een aantal nieuwe initiatieven en aanpassing van bestaande initiatieven worden voorzien.

    • Bestuur en beleid

      • Coronamaatregelen: Tegemoetkoming huurgelden voor verenigingen en ondersteuning heropstart

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van maatregelen ten gevolge van de Corona-pandemie hebben veel verenigingen lang geen gebruik kunnen maken van de gemeentelijke infrastructuur die ze huren. Omdat veel verenigingen het momenteel reeds moeilijk hebben, werd gevraagd een tegemoetkoming uit te werken voor de verenigingen.

        Daarnaast werd naar aanleiding van het Nood- en heropstartfonds 2.0 ook een bevraging gedaan bij de erkende verenigingen. Hieruit bleek dat heel wat verenigingen vragende partij zijn om praktische ondersteuning te verkrijgen.

    • Personeelszaken

      • Stopzetting huidige KDV (kostendelende vereniging) GIS-coördinator en toetreding tot de nieuwe KDV GIS

        Goedgekeurd

        In de gemeenteraadszitting van 07 juni 2018 werd de samenwerkingsovereenkomst met de WVI tot aanstelling van een intergemeentelijke GIS-coördinator via een kostendelende vereniging goedgekeurd. Dit betrof een eenpersoons-KDV. Door langdurige afwezigheid wegens ziekte van de aangestelde persoon zitten de deelnemende gemeenten al geruime tijd zonder GIS-coördinator, wat voor problemen zorgt bij de interne werking. 

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de bestaande eenpersoons-KDV stop te zetten en toe te treden tot de nieuwe KDV GIS-WVI, waarbij de bestaande KDV GIS-operatoren (bestaande uit 6 operatoren en 12 deelnemende gemeenten) aangevuld wordt met 2 GIS-coördinatoren.

        De overeenkomst wordt aangegaan voor minimaal 2 jaar. Daarna wordt ze automatisch verlengd per jaar tenzij een uittreding of stopzetting wordt ingezet.

        Het aandeel van de gemeente blijft 1/10 van een voltijds equivalent.

    • Openbare werken

      • Aanleg riolering Sijselestraat tussen Praatstraat en Danegemstraat - goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en raming

        Goedgekeurd

        Reeds in 2009 werd een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor de aanleg van riolering in de Sijselestraat tussen de Praatstraat en de Danegemstraat. De bestaande riolering die nu ter hoogte van de perceelsgrens gelegen is, is aan vernieuwing toe.
        Eind 2020 werd gemeld dat het project op een extra subsidiëringsprogramma kon geplaatst worden. Er zijn echter bijkomende voorwaarden aan deze subsidie verbonden. Zo moeten de werken gegund worden voor oktober 2021.

        Studiebureau Jonckheere werd aangesteld voor de opmaak van het ontwerp in dit project. De werken omvatten de aanleg van een gescheiden gravitaire riolering in de kasseistrook naast de rijweg. Het vuilwater van de drie woningen ter hoogte van de Praatstraat wordt met een persleiding aangesloten op deze gravitaire vuilwaterriolering.
        De heraanleg voorziet in de aanleg van opritten in betonstraatstenen. De tussenstroken worden in grasdallen aangelegd. Ook de afkoppeling van de private woningen langs de projectzone is in de aanbesteding voorzien.

        De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op € 650.486,22 waarvan € 292.603,55 subsidieerbaar is. Het eigen gemeentelijk aandeel wordt dus op € 357.882,67 geraamd. Via budgetwijziging wordt het nodige budget voorzien.

        Er wordt voorgesteld de werken te gunnen via een openbare procedure.

        Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de lastvoorwaarden, gunningswijze en raming goed te keuren.

    • Grondbeleid

      • Aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur "Project Zuiddamme" en aanleg fietspad Beernemstraat/Scherpestraat - goedkeuring verkoopbeloften en overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheden

        Goedgekeurd

        Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de omgeving van Zuiddamme en de aanleg van het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad Beernemstraat/Scherpestraat is de aankoop van grond en de vestiging van een erfdienstbaarheid op verschillende percelen noodzakelijk.

        Aquafin werd aangesteld om de onderhandelingen te voeren met de betrokken eigenaars. Aquafin heeft ondertussen voor 34 innemingen verkoopbeloften afgesloten met de eigenaars, alsook 1 belofte van afstand van gebruik en 3 overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheid.

        De totale vergoeding voor deze aankopen en erfdienstbaarheden bedraagt € 170.672,60 en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.

        De verkoopbeloften, de belofte van afstand van gebruik en de overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheid worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Ondertussen is Vastgoedtransacties aangesteld voor het opmaken en verlijden van de akten. De ontwerpakten worden voorafgaandelijk ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Ontwikkelingssamenwerking

      • Noodhulp Unicef vaccinatiecampagne Covid

        Goedgekeurd

        Een jaar na de start van de COVID-19-pandemie zijn vrijwel alle belangrijke indicatoren voor kinderen achteruitgegaan. Het aantal kinderen dat honger lijdt, geïsoleerd is, misbruikt wordt, angstig is, in armoede leeft of tot een huwelijk gedwongen wordt, is toegenomen. Tegelijkertijd is hun toegang tot onderwijs, sociaal contact en essentiële diensten zoals gezondheidszorg, voeding en bescherming afgenomen. Alles wijst erop dat kinderen nog jarenlang de gevolgen van de pandemie zullen ondervinden.

        Omwille van deze nefaste gevolgen voor kinderen wereldwijd door de coronapandemie, werd er, met advies van de Gros, gunstig advies gevraagd aan en gekregen van het college in de zitting van 21 mei 2021 om de vaccinatiecampagne van Unicef te ondersteunen met noodhulp.

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld noodhulp toe te kennen voor een bedrag van € 1.500,00 ten voordele van Unicef België.

    • Onderwijs

      • Interlokale vereniging Academie Muziek, Woord en Dans: jaarverslag 2020 - budget 2021

        Goedgekeurd

        De samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05 juli 2011 en aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2012, bepaalt dat het jaarverslag en het budget telkens door de gemeenteraden van elke deelnemende gemeente moeten worden goedgekeurd.

        Het jaarverslag 2020 geeft een overzicht van de schoolwerking, schoolbevolking, personeel, instrumentarium, inspectie en het financieel verslag. Alle inkomsten en uitgaven worden verdeeld onder de gemeenten van de interlokale vereniging. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een verdeelsleutel die bepaald wordt op basis van het aantal leerlingen (telling feb. van het jaar voordien) gedeeld door het aantal uren deeltijds Kunstonderwijs van het lopende schooljaar. De administratieve verdeelsleutel 2020 is voor Beernem 10,39 %, de verdeelsleutel toezicht is 11,48. Het budget 2021 geeft een raming van de uitgaven en de inkomsten 2021. 

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het jaarverslag 2020 en het budget 2021 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed te keuren.

    • Burgerlijke stand en bevolking

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Tempelhofwegel

        Goedgekeurd

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.

        Voor de trage weg als verbinding tussen de Mexicostraat en de Veldstraat wordt de naam Tempelhofwegel voorgesteld.
        De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Tempelhof(wegel) is een heel mooie naam en heeft historische verwijzingen die echter niet zo oud zijn.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam Tempelhofwegel principieel goed te keuren.

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Hanegemwegel

        Goedgekeurd

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.

        Voor de trage weg als verbinding tussen de Melkweg en Nieuwendorpe wordt de naam Hanegemwegel voorgesteld.

        De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: Hanegemwegel is een mooie naam en verwijst naar een oorspronkelijke naam in de omgeving.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam Hanegemwegel principieel goed te keuren. 

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam St.-Janswegel

        Goedgekeurd

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.

        Voor de trage weg als verbinding tussen de Kerselaerstraat en de Rogierveldstraat wordt de naam St.-Janswegel voorgesteld.
        De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: St.-Janswegel is als naam sterk verbonden met de locatie van de trage weg.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam St.-Janswegel principieel goed te keuren.

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Karel de Goede

        Goedgekeurd

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.

        Voor de trage weg als verbinding tussen de Sportstraat en de Bruggestraat wordt de naam 't Molentje voorgesteld door de Cultuur- en Erfgoedraad.
        De motivatie is de volgende: 't Molentje is de naam van het gehucht waar de trage weg loopt.

        Het college volgt dit voorstel niet. De buurt/het gehucht 't Molentje is noordelijker gelegen (omgeving Parochieweg-Lindemeers-Oostmeers-Westmeers). Zie onder andere bushalte "Molentje" ter hoogte van de Zandgrachtstraat - Bruggestraat. Vroeger was er daar ook een café 't Molentje.
        Het college stelt dan ook voor om de straatnaam Karel de Goede te gebruiken. Dit naar het volkscafé dat op deze locatie stond.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam Karel de Goede principieel goed te keuren.

      • Principiële beslissing toekenning van de straatnaam Pensejoagersstroate

        Goedgekeurd

        In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
        Met medewerking van de bevolking, via een oproep in Open Blad, en na keuzes gemaakt door de kernraad heeft de Cultuur- en Erfgoedraad een advies genoteerd voor de naamgeving van 5 trage wegen.

        Voor de trage weg die nieuw is aangelegd in het kader van de vernieuwing van het spoor en die loopt tussen het Stationsplein en de Vijverstraat wordt de naam Pensejoagersstroate voorgesteld.
        De motivatie van de Cultuur- en Erfgoedraad is de volgende: De stropers van Sint-Joris gingen destijds via deze omgeving altijd naar wat nu de Tiengemeten is. De locatie was bekend bij konijnenstropers omdat het er toen krioelde van de konijnen. De dialectnaam "Pensejoagersstroate" is hierdoor op zijn plaats.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam Pensejoagersstroate principieel goed te keuren.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: deelname oproep onthardingsprojecten

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 01 juli 2021.

        Het agendapunt handelt over het voorstel om de mogelijkheden inzake ontharding in Beernem na te gaan, met aandacht voor vergroening (inclusief onderhoud en beheer), waterhuishouding en strategische (her)ontwikkeling.  Na afweging van de verschillende mogelijkheden kan een projectvoorstel voor de projectoproep ‘groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte’ worden uitgewerkt en ingediend bij het departement Omgeving.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: registratie verloren fietsen in de Bikebank

        Goedgekeurd

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 01 juli 2021.

        Het agendapunt handelt over het voorstel om voortaan alle opgehaalde fietsen te registreren in de centrale databank www.bikebank.be.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

         

        Raadslid Piet De Rycke
        Geluidsschermen E40
        De stationswijk in Beernem onderging de laatste jaren een hele transformatie. De verdichting van het bestaand bebouwd weefsel zorgt alvast voor een nieuwe dynamiek met bijhorende functies. Binnenkort wordt zelfs nog een laatste uitbreiding van het woongebied (tussen Den Duine en de Schooldreef) afgewerkt.

        Om de wijk rond de Moeder Godskerk maximaal leefbaar te houden vraag ik nog eens te onderzoeken of er geluidsdemping langs de E40 kan voorzien worden. Enkele jaren geleden werd dit al eens bekeken maar gezien de blijvende toename van het verkeer lijkt een nieuw onderzoek aangewezen.

        In Oostkamp en Aalter staan trouwens al jaren geluidsschermen langs de E40. In Oostkamp werd dit vorig jaar zelfs nog uitgebreid met een geluidsberm. Als ik de geluidskaarten op geopunt.be bekijk komen we in Beernem zeker ook in aanmerking.

         

        Raadslid Kurt Vanneste
        Kermissen
        Mijn vraag gaat over de kermis van Oedelem specifiek en de kermissen in onze gemeente in het algemeen.
        Mogen deze nu al doorgaan en welke maatregelen moeten er worden genomen?
        Zijn alle kermiscomités nog actief en ondernemen ze ook nu kermisactiviteiten?
        Is er een maximum aan bezoekers die mogen worden toegelaten?
        Graag had ik enige toelichting hieromtrent vernomen.

         

        Raadslid Roos Lambrecht
        Milieuverontreiniging met PFOS
        Milieuverontreiniging met PFOS is niet enkel een Antwerps probleem.
        Ook in Beernem stellen we ons vragen over de mogelijke bodemvervuiling met PFOS in het militair domein Ryckevelde. Daar bevindt zich een site waar al tientallen jaren blusoefeningen plaatsvinden.
        Zal er onderzocht worden of dit gevaarlijk is voor de mensen die daar nu werken?
        Kan het dat zo schadelijke stoffen als PFOS in de bodem aanwezig zijn?
        Kwamen het bluswater en poeder via de grachten in het natuurgebied en woongebied in de buurt?
        Zijn er nog plaatsen in Beernem waarover we ons zorgen moeten maken?
        Zijn er plannen om dit te onderzoeken?
        Heeft het gemeentebestuur al stappen gezet om dit probleem aan te pakken?
        Werd de concentratie PFOS in het kanaal, waar nu zwemmen toegelaten is, gecontroleerd?

        Aanplakzuil
        Leuk dat jonge kunstenaars hun street art mogen tonen op de aanplakzuilen in Beernem. We mogen trots zijn op deze talentvolle jongeren. Alleen is het jammer dat de aanplakzuilen er door het weer niet echt netjes uitzien, de affiches hangen soms in flarden te wapperen aan de borden. Uit respect voor hun werk en voor een mooi straatbeeld, zou het goed zijn om de aanplakzuilen geregeld te controleren en weer wat lijm aan te brengen aan de affiches. Ofwel moet er rechtstreeks op de zuilen zelf geschilderd worden? Is het mogelijk om dit wat op te volgen?

         

        Raadslid Christine Stroobandt
        Foodwin
        Tijdens de gemeenteraadszitting van november heb ik de suggestie gedaan in te schrijven voor een begeleidingstraject, met subsidies van de provincie, door FoodWIN. FoodWIN heeft als doel voedselverspilling tegen te gaan. Op mijn voorstel werd toen, om diverse redenen, niet ingegaan.  Maar uit de resultaten van de onlangs gehouden klimaatenquête blijkt dat 83 % procent van de deelnemers vindt dat er te weinig wordt ingezet op projecten die vermijden dat voedsel verspild wordt. Dat is op een na het hoogste percentage. Zal men rekening houden met het resultaat van de enquête en actie ondernemen?


        Kerkenbeleidsplan
        In het kerkenbeleidsplan werden al beslissingen genomen voor wat de toekomst van de kerken betreft. Voor de Moeder Godskerk kiest men voor herbestemming, liefst een project. In het verslag van de collegezitting staat te lezen dat men stappen heeft ondernomen om het participatietraject op te starten en dat de Moeder Godskerk en de Sint-Petruskerk te Oostveld als eerste aan de beurt komen om aan de eredienst te worden onttrokken. Mijn vraag is of er met het centraal kerkbestuur reeds afgesproken is wat er gebeurt indien zich een projectontwikkelaar aanbiedt voor deze kerken nog voor het participatietraject gestart wordt. Wordt de piste “nevenbestemming” op voorhand uitgesloten?


        Raadslid Lode Vanneste

        Trajectcontrole Aalter – Sint-Jorisstraat
        Op 18 oktober 2018 besliste de gemeenteraad van Beernem om een intergemeentelijke trajectcontrole te voorzien tussen Beernem en Knesselare langs de Sint-Jorisstraat en de Hellestraat. Op dit traject langs de N368 stellen zich al jaren enkele problemen. Er is de problematiek van zwaar doorgaand verkeer. Verschillende bedrijven in het Beernemse industriepark werden de voorbije jaren geconfronteerd met een of meerdere inbraken. Bovendien wordt er langs de N368 vaak te snel gereden met verschillende ongevallen als gevolg.
        Er zit echter geen schot in het dossier van de geplande trajectcontrole. Eerst bleken er problemen met de homologatie van de camera’s. Vervolgens wilde buurgemeente Aalter geen standpunt innemen. Dat bleek uit het verslag van het Beernemse schepencollege van 21 januari 2021 waarbij het college op 09 december 2020 de volgende reactie kreeg van de gemeente Aalter: “Het college van burgemeester en schepenen van Aalter heeft afgelopen maandag beslist om eerst een circulatieplan uit te werken. Er is derhalve over dit punt nog geen concreet standpunt ingenomen.”
        Daarom stelde de N-VA op de gemeenteraadszitting van 25 februari voor om zo snel mogelijk een akkoord te bereiken met buurgemeente Aalter. Indien er uiterlijk op 01 juli 2021 nog geen akkoord zou zijn, dan zou Beernem de trajectcontrole exclusief op het eigen grondgebied realiseren.
        Dit agendapunt werd toen weggestemd. De burgemeester liet weten dat hij geen cadeau wilde geven van 80.000 euro (= de kostprijs van 1 camera) aan onze buurgemeente en maakte zich sterk dat hij een akkoord zou vinden met buurgemeente Aalter.
        In de eerste week van juni raakte bekend dat de gemeente Aalter een trajectcontrole zal plaatsen langs de N368 en dat enkel op het grondgebied van Knesselare. Er komt dus geen samenwerking met onze gemeente. De camera zal de snelheid meten van het toekomend verkeer en controleren op het zware doorgaand verkeer dat via Aalter doorheen het centrum van Knesselare rijdt.
        Intussen deed ik navraag bij de gemeente van Aalter. Daarbij kreeg ik de bevestiging dat zij al op 09 februari 2021 een schrijven hadden gericht aan het gemeentebestuur van Beernem. Daarin liet Aalter weten dat ze afzag van een samenwerking met Beernem voor de plaatsing van ANPR-camera’s. Daaropvolgend zou er een overleg gebeuren eind maart 2021 met de betrokken burgemeesters.

        In deze context de volgende vragen:

        1. Waarom verzweeg de burgemeester op de gemeenteraadszitting van 25 februari 2021 dat de gemeente al op 09 februari 2021 een schrijven ontving van de gemeente Aalter waarbij ze liet weten af te zien van een samenwerking?
        2. Hoe reageert de burgemeester op de beslissing van Aalter om zelf ANPR-camera’s te plaatsen op het grondgebied van Aalter?
        3. Welke initiatieven zal de burgemeester nemen om de verkeersveiligheid te verhogen langs de Sint-Jorisstraat in Beernem?


        Hondenlosloopweide
        Op de gemeenteraadszitting van januari 2021 stelde de N-VA voor om een of meerdere hondenweides in te richten in de verschillende deelgemeenten. Daarbij werd ook als bijlage bij het agendapunt een volledig onderzoeksrapport overhandigd aan het gemeentebestuur. Daarin stonden 19 potentiële locaties en 18 concrete aanbevelingen bij de realisatie van een hondenweide. Het agendapunt werd toen afgekeurd door de meerderheidspartijen. In de media liet schepen Jan Vanassche enkele dagen later weten dat er toch een hondenweide zou gerealiseerd worden in de deelgemeente Sint-Joris. Intussen werd ook via een wijziging aan de meerjarenplanning een bedrag van 7.500 euro voorzien voor de realisatie van een hondenweide.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Wat is de locatie waar de hondenweide zal ingeplant worden?
        2. Wat is de huidige stand van zaken in dit dossier? Welke voorbereidende stappen werden intussen gezet?
        3. Welke timing en fasering zal worden gehanteerd bij de realisatie van de hondenweide?
        4. Zal het voorziene budget van 7.500 euro volstaan voor de aanleg van de losloopzone?


        Vuilnisbakkenplan
        In het meerjarenplan 2020-2025 staat bij actieplan 14.9 dat de gemeente deze legislatuur zal onderzoeken of ze zal instappen in een individueel coaching-traject via Mooimakers. Dit traject duurt drie jaar en introduceert een aantal maatregelen rond zwerfvuil en sluikstorten zoals een vuilnisbakkenplan.
        De opmaak van dit vuilnisbakkenplan is een absolute must, in het bijzonder voor de vele hondenbaasjes in onze gemeente. In mijn enquête rond de mogelijke realisatie van een of meerdere hondenweides in onze gemeente (waarvan de resultaten werden voorgesteld op de gemeenteraadszitting van januari 2021) kwam de vraag naar meer vuilnisbakken in Oedelem duidelijk naar voor. Intussen werd ik ook in Sint-Joris aangesproken door hondeneigenaars of het mogelijk is om meer vuilnisbakken te voorzien in deze deelgemeente. Ook collega Kurt Vanneste signaleerde tijdens de gemeenteraadszittingen van juni 2020 en maart 2021 deze vraag die bij veel hondenbaasjes leeft.
        Op de zitting van het schepencollege van 28 mei 2021 werd daarom beslist om vier hondenpoepbuizen aan te kopen. Daarnaast zouden er ook vier nieuwe vuilnisbakken aangekocht worden voor de markt van Oedelem en vier vuilnisbakken voor de Bargelaan. Hiervoor blijkt een budget nodig van 8.431 euro. Er werd hiervoor een aanpassing in het meerjarenplan voorzien.

        In deze context de volgende vragen:

        1. Waar zullen de vier hondenpoepbuizen geplaatst worden?
        2. Wat is de stand van zaken van het vuilnisbakkenplan? Plant het gemeentebestuur naast de nieuwe vuilnisbakken voor Oedelem en de Bargelaan nog nieuwe initiatieven?


        Raadslid Gijs Degrande
        Bulskampveld als landschapspark
        Vlaanderen heeft de ambitie een handvol Nationale Parken met internationale uitstraling op te richten. Deze gebieden, die op langere termijn een natuurkern van 10.000 hectare groot moeten worden, dienen voldoende robuust te zijn om de uitzonderlijke natuur die ze bevatten op een duurzame manier te beschermen. Bij de Landschapsparken ligt de klemtoon op landschapskwaliteit en de verschillende functies van het gebied. In een Landschapspark gaan landschapsontwikkeling, recreatie, natuur, erfgoed, landbouw, wonen, bedrijvigheid en toerisme hand in hand.
        Beide parkstatuten streven naar een unieke beleving van de natuur, het landschap en de streek voor lokale inwoners én binnen- en buitenlandse bezoekers. Zo wordt een Nationaal Park of landschapspark een motor voor toeristisch-recreatieve streekontwikkeling, voor bijkomende werkgelegenheid en voor zowel publieke als private investeringen.
        Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir lanceerde op 19 april 2021 de oproep voor kandidaat Nationale Parken Vlaanderen en Landschapsparken. De Vlaamse overheid werkte, onder coördinatie van het Agentschap voor Natuur en Bos en de Vlaamse Landmaatschappij, hiervoor een beleidskader uit samen met het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Departement Omgeving en Toerisme Vlaanderen. Geïnteresseerde regio’s kunnen tot 15 september 2021 hun kandidatuur via een conceptnota indienen. Een onafhankelijke jury van experten uit binnen- en buitenland zal deze kandidaturen verder beoordelen. Het indienen van een kandidatuur gebeurt best door een “gebiedscoalitie” waarbij men stimuleert dat alle stakeholders (lokale overheden, private partners, landbouwers, natuurverenigingen, toeristisch-recreatieve organisaties, erfgoedorganisaties binnen een gebied ...) samenwerken om het landschap in deze streek te ontwikkelen.
        Het Bulskampveld is omwille van zijn cultuur-historische rijkdom een uniek landschap dat veel mogelijkheden biedt om verder toeristisch-recreatief te ontwikkelen met respect voor de natuur, de landbouw, en de erfgoedrelicten. Er zijn op heden diverse plannen, overlegstructuren en samenwerkingen om het Bulskampveld verder toeristisch-recreatief te ontsluiten als streekmotor. 

        Daarom de volgende vragen:

        1. Ziet het gemeentebestuur mogelijkheden om een conceptnota in te dienen om het Bulskampveld als landschapspark te ontwikkelen?
        2. Heeft Beernem dit standpunt kenbaar gemaakt bij betrokken overheden en andere organisaties waar de gemeente deel van uitmaakt?
        3. Heeft de gemeente er weet van dat mogelijks een dergelijke conceptnota wordt opgemaakt in het kader van de kandidatuurstelling? Indien ja, wie trekt dit dossier en wie maakt deel uit van de gebiedscoalitie?


        Raadslid Lien De Wispelaere
        Stand van zaken UiTPAS
        Ik had graag even geïnformeerd naar een stand van zaken i.v.m. de UiTPAS.


        Sluiting zwembad
        Nu het zwembad om technische redenen opnieuw gesloten is moeten de zwemmers op zoek naar alternatieven in de buurgemeenten. Maar niet alle zwembaden zijn evenveel dagen of uren geopend. Is er eventueel een mogelijkheid om de buurgemeenten te contacteren en samen te overleggen wat praktisch haalbaar zou zijn naar extra openingsuren toe? Zodat ook de Beernemnaars de kans krijgen om daar te gaan zwemmen. Ons zwembadpersoneel en redders ook in de andere zwembaden inzetten, zou misschien een optie kunnen zijn om extra uren te voorzien?


        Raadslid Branco François
        Streamen van de gemeenteraadszitting
        De voorbije gemeenteraadszittingen gingen online door. Dat heeft enorm veel nadelen, maar had ook 1 voordeel. Mensen konden van thuis uit de gemeenteraadszitting live volgen. Met N-VA zouden we dit ook graag gerealiseerd zien worden bij de fysieke gemeenteraadszittingen. Verschillende gemeentes doen dit al. Mogelijke platformen zijn Sentai, Streamovations of Televic.


        Toegankelijkheid perrons
        De investeringen van Infrabel aan ons station beginnen zijn vruchten af te werpen. Jammer genoeg merk ik op dat in deze overgangsfase het enorm moeilijk, dan niet onmogelijk is voor mensen met een beperking of mensen die slecht te been zijn om nog de trein te nemen vanuit onze gemeente. Welke maatregelen zullen genomen worden?


        Sportkoffers
        Ik zou graag de suggestie doen om een sportkoffer te voorzien voor G-sporten. Dit uitleenpakket kan dan onder andere curlingmatten, bocciamateriaal, bounceballsticks, torbal, goalbal … bevatten. Er kunnen ook opdrachtfiches met de nodige uitleg voorzien worden. Deze sportkoffer kan in de gemeente reizen tussen verschillende instellingen of uitgeleend worden aan verenigingen die een
        G-sportactiviteit willen organiseren.