De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Schepen Ruben Strobbe en raadslid Jef Vansteenhuyse zijn verontschuldigd.
Elk raadslid kreeg een vlag met als tekst 'Beernem groet de Ronde' n.a.v. de Ronde van Vlaanderen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 worden goedgekeurd.
Bij het begin van de legislatuur is het wenselijk om de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van de interlokale vereniging IGOS vast te stellen. Burensportdienst IGOS (InterGemeentelijk Overleg voor de Sport) is een intergemeentelijke samenwerking op vlak van sport tussen Beernem, Brugge, Damme, Oostkamp, Jabbeke, Torhout en Zedelgem.
Overeenkomstig artikel 7 van de statuten wordt de IGOS bestuurd door een beheerscomité. Het beheerscomité wordt samengesteld uit het daartoe door de gemeenteraad aangestelde lid van het college van burgemeester en schepenen dat sport tot zijn takenpakket heeft.
Het college stelt aan de gemeenteraad voor om de schepen bevoegd voor sport, Patricia Waerniers, aan te stellen in het beheerscomité van IGOS en dit tot het einde van de legislatuur.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter van de gemeenteraad.
Statuten IGOS
Er zijn geen tussenkomsten.
na geheime stemming:
met 23 stembiljetten: 22 ja-stemmen, 1 nee-stem, 0 onthoudingen:
Artikel 1: De gemeenteraad stelt Patricia Waerniers, schepen bevoegd voor sport, aan als vertegenwoordiger van de gemeente Beernem in het beheerscomité van IGOS en dit tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en dient onder meer de namen van de aangeduide vertegenwoordigers in het beheerscomité door te geven aan IGOS.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Beernem ontving een schrijven van De Woonwinkel, de interlokale vereniging op vlak van wonen, om vertegenwoordigers aan te stellen in het beheerscomité bij het begin van de nieuwe legislatuur.
Overeenkomstig artikel 2.2 van de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van De Woonwinkel wordt het beheer van de interlokale vereniging De Woonwinkel toevertrouwd aan een beheerscomité. De deelnemende gemeenten hebben recht op 2 stemgerechtigde vertegenwoordigers voor de volledige legislatuur. Daarnaast kan elke gemeente nog 1 vertegenwoordiger aanduiden uit een partij van de oppositie en dit voor een termijn van 3 jaar. Er hebben zich geen kandidaten aangediend vanuit de oppositie. De 2 stemgerechtigde vertegenwoordigers en de plaatsvervanger zijn aangeduid in de zitting van 23 januari 2025. Het college stelt voor om, bij ontstentenis van aanduiding van kandidaten vanuit de oppositie en conform artikel 2.2 van de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van De Woonwinkel, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, Vicky Reynaert, aan te duiden als raadgevend lid.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter van de gemeenteraad.
Er zijn geen tussenkomsten.
na geheime stemming:
met 23 stembiljetten: 23 ja-stemmen, 0 nee-stemmen, 0 onthoudingen:
Artikel 1: De gemeenteraad duidt Vicky Reynaert aan als niet-stemgerechtigde vertegenwoordiger voor de gemeente Beernem voor het beheerscomité van De Woonwinkel en dit voor de volledige duur van de legislatuur.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en dient onder meer de namen van de aangeduide vertegenwoordigers in het beheerscomité door te geven aan De Woonwinkel.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40, 41 en 56 van het decreet lokaal bestuur
De algemene vergadering van IVBO heeft op woensdag 26 februari 2025 geen nieuwe raad van bestuur kunnen verkiezen wegens het niet gerespecteerd zijn van het gendercriterium. Het verslag van deze algemene vergadering vindt u in bijlage.
Met een aangetekende brief van 03 maart 2025 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering die plaatsvindt op vrijdag 28 maart 2025 om 17u30 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge.
De agendapunten zijn de volgende:
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
In de zitting van 20 februari 2025 werden Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 28 maart e.k.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.
uitnodiging AV IVBO + bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvond op 26 februari 2025 en waarin genotuleerd werd dat er geen nieuwe raad van bestuur kon verkozen worden wegens het niet respecteren van het gendercriterium.
Artikel 2: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 28 maart 2025, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 3: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 20 februari 2025 reeds vastgelegd, nl. Justine Van Hoecke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.
Artikel 4: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van IVBO op 28 maart 2025 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 5: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Binnen het concept vervoer op maat werd door de vervoerregio Brugge een aanbesteding gehouden voor de uitrol van deelwagens. Aan de gemeente Beernem werden reeds 3 elektrische deelwagens toegekend. Ondertussen werd een bijkomende wagen geleverd voor het hoppinpunt Markt in Oedelem.
De gemeente staat in voor de opmaak van een aanvullend reglement en het plaatsen van de nodige signalisatie.
Naast de reeds gereglementeerde parkeerplaats wordt een tweede parkeerplaats ingericht voor een elektrische deelwagen van Claus2you.
De geselecteerde locatie betreft een gemeenteweg.
Deze maatregel kan worden gereglementeerd door een aanvulling in Afdeling I Gemeentewegen - artikel 14 'Parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën' van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer. De parkeerplaatsen worden ingericht als 'parkeren voorbehouden voor deelwagens Claus2You'.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Jan Vanassche beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Raadslid Lode Vanneste dient namens de N-VA - fractie een amendement in:
Het amendement luidt als volgt:
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt in 'Afdeling I Gemeentewegen'
artikel 14.9b) 'Op de volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen Claus2you' aangepast als volgt:
Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a, aangevuld met de onderborden ‘autodelen' 'voorbehouden Claus2you'
De N-VA fractie beslist het ingediende amendement in te trekken na het antwoord van burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt in 'Afdeling I Gemeentewegen'
artikel 14.9b) 'Op de volgende plaatsen worden parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen Claus2you' aangepast als volgt:
Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met het bord E9a, aangevuld met de onderborden ‘autodelen' 'voorbehouden Claus2you'.
Artikel 2: Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
a) Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst
Het Vlaamse gewest wenst het kruispunt op de N368 met de N370 te Beernem te beveiligen met lichtenregeling en de spoorwegbrug te renoveren tussen kilometerpunt 2.1 en 2.5. Gelijktijdig wenst Aquafin de riolering in deze zone aan te pakken. Het heraanleggen van de voetpaden langs gewestwegen is steeds een last voor de lokale overheden.
Om de samenwerking tussen deze drie betrokken partijen te regelen werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt waarin de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende partijen worden vastgelegd.
Het Vlaamse gewest wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbesteder op te treden.
Afspraken worden vastgelegd in verband met gunning, leiding en toezicht, betaling, communicatie en minder hinder, beheer en onderhoud, ...
b) Goedkeuring ontwerp en gunningsvoorwaarden
Door studiebureau Sweco werd een ontwerp opgemaakt.
Er komt een conflictvrij lichtengeregeld kruispunt. De belangrijkste infrastructurele ingreep hierbij is dat er bijkomende en langere voorsorteerstroken worden aangelegd om het volume van het kruispunt te verhogen en de filevorming te beperken.
Daarnaast wordt ook de spoorwegbrug vernieuwd en heringericht. De parkeerstrook verdwijnt er en maakt plaats voor bredere fietspaden (2m) die verhoogd worden aangelegd en van de rijbaan worden gescheiden door een tussenstrook met aanrijbeveiliging.
Conform de samenwerkingsovereenkomst zijn de voetpaden ten laste van de gemeente Beernem.
Het aandeel van de gemeente Beernem wordt geraamd op € 84.358,50 (excl. btw) (€ 102.073,78 incl btw). Hiervoor is krediet beschikbaar op 0200-02/2240007 - renovatie gemeente- en trage wegen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
| Dienst |
Infrastructuur |
| Omschrijving |
Renovatie gemeente- en trage wegen |
| Raming (incl. btw) |
€ 84.358,50 (excl. btw) (€ 102.073,78 incl. btw) |
| Budgetcode |
0200-02/2240007 |
| Beschikbaar krediet |
€ 408.614,15 |
Financieel advies: Er is voldoende budget voorzien in het meerjarenplan.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaamse gewest, Aquafin en gemeente Beernem met betrekking tot de herinrichting van het kruispunt van de N368 met de N370 te Beernem en het renoveren van de spoorwegbrug tussen kilometerpunt 2.1 en 2.5 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het ontwerp, het bestek en de raming, opgesteld door Studiebureau Sweco. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming voor het aandeel ten laste van de gemeente Beernem bedraagt € 84.358,50 (excl. btw) (€ 102.073,78 (incl btw).
Artikel 3: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Danneels Development met als contactadres Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Brugge, voor het verkavelen van grond in 17 loten voor ééngezinswoningen in open en halfopen ééngezinswoningen met aanleg van nieuwe wegenis gelegen op een terrein te Beernem, Praetbaliestraat 7. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie G, nrs. 0487a, 0475a, 0488, 0474a en 0477t.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 14 november 2024 t.e.m. 13 december 2024. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 4 digitale bezwaarschriften ontvangen. De bezwaarpunten handelen hoofdzakelijk over de toename van het verkeer, tekort aan parkeerplaatsen en groenzone, de waterhuishouding, de inkijk en lawaaihinder.
De bezwaren die werden ingediend hebben geen betrekking op het wegenisdossier en kunnen niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3, 4 en desgevallend artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet vraagt het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door het studiebureau Buro Stiel, Meensesteenweg 411 te 8800 Roeselare, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 415.219,93 (excl. btw ). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor infrastructuur.
Wegenisdossier en rooilijnplan
Er zijn tussenkomsten door raadslid Jan Vanassche beantwoord door schepen Claudio Saelens en raadslid Piet De Rycke.
Raadslid Jan Vanassche wenst volgende verklaring te geven bij zijn stemgedrag 'onthouding':
"Gelet op het feit dat het niet duidelijk is of er een degelijke watertoets is gebeurd en het feit dat de adviezen van VVM, Aquafin, het polderbestuur niet bij het dossier voor de GR zitten is het onmogelijk om een duidelijk oordeel te vellen over deze aanvraag. Het is ook niet duidelijk of een advies is gevraagd.
Dit gebied staat ingekleurd als risicogebied voor overstroming in zijn huidige toestand. De bijkomende verharding van de verkaveling (bestrating en opp. van de woningen) zal een ingrijpend effect hebben op het risicogebied.
In het hemelwaterplan van de gemeente Beernem wordt de retentiegracht langs de praatbaliestraat + infiltratiegracht in verkaveling tussen percelen aangeduid als mitigerend voor het overstromingsrisico. De aangevraagde verkaveling verandert dit aspect. Zo verdwijnt de infiltratiegracht en wordt vervangen door een wadi. Het is onduidelijk of de capaciteit van deze wadi én de bijkomende verharding én het wegvallen van deze gracht compenseert."
Ook de N-VA fractie wenst een verklaring te geven bij hun stemgedrag 'onthouding':
“In het dossier ontbreekt een watertoets. Daar er mogelijke risico’s of op zijn minst onduidelijkheid is over mogelijke waterproblemen, onthoudt onze fractie zich op dit punt.”
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_ 2024092392 dat op 19 september 2024 werd ingediend bij de gemeente Beernem door Danneels Development met als contactadres Sint-Baafskerkstraat 1 te 8200 Brugge, voor het verkavelen van grond in 17 kavels voor ééngezinswoningen met aanleg van nieuwe wegenis gelegen op een terrein te Beernem, Praetbaliestraat 7. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie E, nrs. 1098 A, 0730 A, 0735 D, 0730 B, 0728 C.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Praetbaliestraat 7 te Beernem, opgemaakt door het studiebureau Buro Stiel, Meensesteenweg 411 te 8800 Roeselare, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 415.219,93 (excl. btw) worden goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In het kader van het lokaal klimaatproject 'Coöperatieve groene stroom en elektrische deelmobiliteit te Beernem' keurde de gemeenteraad in de zitting van 07 juni 2018 de contracten tussen de gemeente en CoopStroom betreffende de zonnepanelen en de deelwagens goed. In de zitting van 25 april 2019 werd het verfijnde contract inzake de deelwagens goedgekeurd. Dit contract loopt ten einde op 25 april 2025. Naar aanleiding van de noodzakelijke hernieuwing van het contract, maakt CoopStroom van deze gelegenheid gebruik om het contract te actualiseren volgens de realiteit en af te stemmen op de algemene werkwijze met de andere gemeenten.
De wijzigingen en toevoegingen betreffen concreet het volgende (cfr. contract met wijzigingen in bijlage):
Artikel 1. Omschrijving: De tekst wordt als volgt aangevuld: 'Het project omvat de verdere uitbating van twee elektrische deelwagens met vaste standplaats aan de CoopStroom laadpaal t.h.v. de bibliotheek van Beernem.
Artikel 2. Eigendom en uitbating wagens: 'Na afloop van deze overeenkomst heeft Beernem de mogelijkheid om de voertuigen over te nemen of blijven ze eigendom van CoopStroom indien de partijen dit zo overeenkomen. Indien de wagens worden overgenomen door Beernem zal het bepalen van de restwaarde van de voertuigen gebeuren op basis van een marktconforme prijs en zal de restwaarde in onderling overleg bepaald worden door een aan te stellen externe technisch expert. Wanneer de wagens eigendom worden van Beernem wordt deze laatste ook automatisch verantwoordelijk voor de uitbating en het onderhoud. In dat geval vervallen alle rechten en plichten van CoopStroom m.b.t. de uitbating van de wagens.' wordt vervangen door 'Na afloop van deze overeenkomst blijven de wagens eigendom van CoopStroom.'
Artikel 2. Eigendom en uitbating wagens: De tekst 'De gebruikskost voor de voertuigen door Beernem wordt vastgesteld op basis van een vaste vergoeding van 0,02 euro (incl. btw) per Partago-credit, gelijk voor de twee wagens. In geval van een mogelijke aanpassing van het aantal te betalen Partago-credits per kWh wordt deze vaste vergoeding per Partago-credit omgekeerd evenredig aangepast.' wordt uit dit artikel geknipt, geactualiseerd en toegevoegd in een nieuw artikel 7. (zie verder)
Artikel 3. Eigendom en uitbating laadpalen: 'CoopStroom staat in voor de uitbating van de laadpaal en maakt hiervoor gebruik van een nog te bepalen CPO (charging point operator).' wordt vervangen door 'CoopStroom staat in voor de uitbating van de laadpaal en is zelf CPO (charging point operator), sinds mei 2024.'
Artikel 5. Reinigen wagens: De integrale tekst wordt vervangen door 'De poetsdienst, Groep Intro Brugge, die instaat voor het poetsen van de CoopStroom deelwagens in Brugge en Zuidwest-Vlaanderen zullen de 2 deelwagens in Beernem, i.e. Lien (Renault Zoé, 1VPU040) en Claudio (Nissan eNV200, 1VWV161) poetsen en dit 1x/maand.
Algemene opdracht:
Taakbeschrijving per wagen:
Alvorens het reinigen aan te vatten, zal de opdrachthouder een beperkte schadecheck uitvoeren op de staat van het voertuig. Indien een schade vastgesteld wordt die nog niet door de opdrachtgever geïdentificeerd werd zal de opdrachthouder onmiddellijk een foto van de schade aan de opdrachtgever doorsturen (autodelen@coopstroom.be) met de vermelding van de datum van de vaststelling van de schade en het kenteken en naam van de deelwagen.
CoopStroom betaalt het reinigen van de wagens door Groep Intro Brugge.'
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 januari 2017, in het bijzonder het artikel 56 en volgende betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 2: Deze wijziging is logisch aangezien het voor de gemeente noch zinvol noch praktisch haalbaar zou zijn om deze wagens zelf verder uit te baten.
Artikel 5: De deelwagens worden intensief gebruikt door het gemeentepersoneel. Het wassen van de wagens in eigen beheer is tijdrovend. Bovendien is er op heden onvoldoende continuïteit. Het uitbesteden van het reinigen van de wagens zoals voorgesteld door CoopStroom is dus aangewezen.
Artikel 7: Voorheen werd de vergoeding voor gebruik van de deelwagens door het gemeentepersoneel bepaald in artikel 2. Meer bepaald werd gerekend in credits waarbij 1 credit € 0,02 kostte. Per rit werd een aantal credits aangerekend: een vaste reservatiekost van 30 credits, 2,5 credits per km en 1 credit per minuut. De nieuwe vergoeding (sinds 2022 gewijzigd) maakt geen gebruik meer van credits, maar rekent een verbruikskost van € 0,25/km waarbij geen reservatie- en tijdskost meer worden aangerekend.
De vergoeding volgens de beide rekenmethodes kan vergeleken worden aan de hand van verschillende ritten.
|
|
Oude berekenwijze |
Nieuwe berekenwijze |
| Rit 10 km, 1 uur |
115 credits = € 2,30 |
€ 2,50 |
| Rit 10 km, 4 uur |
295 credits = € 5,90 |
€ 2,50 |
| Rit 20 km, 3 uur |
260 credits = € 5,20 |
€ 5,00 |
| Rit 50 km, 6 uur |
515 credits = € 10,30 |
€ 12,50 |
De gewijzigde vergoeding voor het gebruik van de deelwagens door het gemeentepersoneel zal gemiddeld genomen over alle gereden ritten niet tot een meerkost leiden.
Artikel 9: CoopStroom betaalt op heden jaarlijks € 800,00 huur voor de 2 parkeerplaatsen aan het OC. Dit is in enkel in Beernem zo. Met de andere gemeenten heeft CoopStroom een contract zonder huurkost. Het afstemmen van de werkwijze analoog aan de andere gemeenten lijkt logisch.
Op heden is er een samenwerking met de vervoerregio Brugge inzake het aanbieden van deelwagens op het grondgebied van Beernem. Hiertoe wordt geen huur parkeerplaatsen (= bezettingstarief) aangerekend. Op heden is er nog geen samenwerking met een private firma voor het aanbieden van deelwagens. Mocht een deelwagenfirma vragen om op het openbaar domein een parkeerplaats voor een deelwagen te krijgen dan zou vergoeding voor het privatief gebruik van het openbaar domein wel logisch zijn.
De huidige samenwerking met CoopStroom is evenwel niet vergelijkbaar met een andere deelwagenfirma:
Vanuit deze motivering kan gesteld worden dat de huidige werkwijze via CoopStroom niet gelijk kan gesteld worden met een andere deelwagenfirma. Bijgevolg wordt voorgesteld om geen huur voor het gebruik van de parkeerplaatsen aan te rekenen.
Het college verleende in de zitting van 28 februari 2025 gunstig advies voor het geactualiseerde en te hernieuwen contract tussen de gemeente en CoopStroom betreffende de deelwagens. Dit contract wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Verstringe, bevoegd voor milieu.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het geactualiseerde contract tussen de gemeente en CoopStroom betreffende de deelwagens wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principieel akkoord gegaan om het beheer van het recyclagepark over te dragen aan IVBO. Ook Brugge, Oostkamp en Zedelgem droegen het beheer van het recyclagepark over aan IVBO. In artikel 2, 3de punt van de beslissing van 15 december 2022 werd vermeld:
'Tegen 01 januari 2025 wordt een uniforme prijszetting voor het aanleveren van de fracties op de recyclageparken ingevoerd, zodat de inwoners van het werkingsgebied van IVBO ook naar de andere intercommunaal beheerde recyclageparken buiten de gemeente kunnen gaan.'
In het kader van de intercommunale werking van de recyclageparken is de installatie van eenzelfde DifTar-systeem een must. In Brugge en Oostkamp werken de parken reeds met een weegbrug. In Beernem en Zedelgem dienen nog weegbruggen geplaatst te worden.
IVBO vraagt daartoe om het recyclagepark van Beernem in 2025 her in te richten met 2 weegbruggen, zodat de recyclageparken van Beernem, Brugge, Oostkamp en Zedelgem vanaf 01 januari 2026 gezamenlijk kunnen instapen in de intercommunale tarifering. Daarnaast stelt IVBO voor om bij de herinrichting van het recyclagepark tegelijk een nieuw portierhuis en een uitbreiding van de overkapping voor elektro en KGA te voorzien.
Het college verleende in de zitting van 14 februari 2025 gunstig advies voor de voorgestelde herinrichting van het recyclagepark door de afvalintercommunale IVBO.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring voor deze investeringen en het voorzien van de benodigde budgetten voor 2025 via aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gevraagd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akkoord gegaan met de voorgestelde aanpassingen van het recyclagepark in functie van de intercommunale tarifering vanaf 01 januari 2026, nl.
Artikel 2: Hiertoe wordt het nodige extra krediet, nl. € 388.745,00, voorzien op begrotingspost 0309-01/2210307 'Aanpassing recyclagepark via aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 3: IVBO zal instaan voor het uitvoeren van de overheidsopdracht en zal alle noodzakelijke wetgeving hieromtrent in acht nemen. Het zal ook instaan voor de doorfacturatie naar de gemeente Beernem toe.
Artikel 4: De verdere uitwerking en modaliteiten worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Naar schatting is ongeveer 30% van het landoppervlak in Oekraïne getroffen door mijnvelden, wat een ernstige bedreiging vormt voor de bevolking. Deze landmijnen belemmeren niet alleen de veiligheid van de mensen, maar ook de toegang tot vitale landbouwgrond. Dit heeft op zijn beurt aanzienlijke negatieve gevolgen voor de voedselproductie en de bredere economie van het land, aangezien landbouw een belangrijke pijler is van de Oekraïense economie. De landmijnen vormen een langdurige en complexe uitdaging die het herstel van Oekraïne ernstig vertraagt en de wederopbouw bemoeilijkt.
In Vlaanderen bestaat er een organisatie, APOPO, die over de nodige expertise beschikt om deze uitdaging aan te pakken. APOPO maakt gebruik van innovatieve "Technical Survey Dogs" (TSD) voor mijnopruiming. Deze getrainde honden hebben zich bewezen als een snelle, nauwkeurige en kostenefficiënte methode om mijnen op te sporen.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
TSD-teams zijn in staat om snel grote gebieden te doorzoeken en mijnen te detecteren met een hoge mate van precisie, wat de veiligheid van de lokale bevolking aanzienlijk verhoogt en tegelijkertijd de toegang tot landbouwgrond herstelt. APOPO is momenteel de enige wereldwijde leverancier van TSD-teams en zou deze technologie kunnen inzetten om mijnenvelden in Oekraïne op te ruimen. Het herstel van Oekraïne zal zich de komende jaren blijven concentreren op het veiligstellen van land dat door mijnen is verwoest.
Ontmijning is niet alleen cruciaal voor de veiligheid van de bevolking, maar ook voor het economisch herstel. Door landbouwgrond snel weer beschikbaar te maken, kan Oekraïne zijn voedselproductie herstarten, wat belangrijk is voor zowel de binnenlandse stabiliteit als de exportmogelijkheden van het land. Oekraïne deelde mee dat de aanhoudende oorlogssituatie en zonder de opruiming van de mijnen, de bevolking zich niet meer veilig kan bewegen, niet meer aan landbouw kan doen, waardoor ze ook niet meer kunnen zorgen voor hun basisbehoeften.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking.
noodhulpreglement
| Dienst |
Noord-Zuiddienst |
| Omschrijving |
Noodhulp Oekraïne |
| Raming (incl. btw) |
€ 1.500,00 |
| Budgetcode |
artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van de gewone begroting 2025 |
| Beschikbaar krediet |
€ 4.000,00 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om noodhulp toe te kennen voor een totaalbedrag van € 1.500,00 ten voordele van APOPO.
Het bedrag wordt overgeschreven op het rekeningnummer IBAN BE24 0013 8706 5038 van APOPO met als mededeling "Donation Gemeente Beernem for APOPO Ukraine".
Artikel 2: De toelage wordt benomen op artikel 0160-00/6499999 'toelage noodhulp' van het budget van begrotingsjaar 2025.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Naar aanleiding van het nieuwe themajaar "Rust en deconnectie in het groen" wenst Westtoer, autonoom provinciebedrijf voor toerisme en recreatie van de provincie West-Vlaanderen, een hangmathub van 3 hangmatten te plaatsen bij de zitbank aan 't Fort/Gevaerts-Zuid. Op deze plek worden fiets- en wandelnetwerken met elkaar verbonden, zodat recreanten en toeristen op een speelse manier in aanraking komen met de mooie troeven van de regio.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Westtoer stelt een samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage) op waarin volgende belangrijkste punten worden opgenomen:
Er werd reeds toelating verleend door de Vlaamse Waterweg.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor toerisme.
Er is een tussenkomst door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring t.a.v de samenwerkingsovereenkomst met Westtoer, voor het plaatsen van hangmathubs in kader van de marketingcampagne Brugse Ommeland 2025.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Het gemeentebestuur van Aalter stelt de vraag om de samenwerking in de Interlokale Vereniging voor muziek, woord en dans verder te zetten tussen Aalter, Beernem en Maldegem, na de uitstap van Ruiselede. Door de fusie tussen Ruiselede en Wingene werd beslist om met het filiaal in Ruiselede aan te sluiten bij Tielt.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor onderwijs.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om de Interlokale Vereniging Academie voor muziek, woord en dans verder te zetten met de gemeentebesturen Aalter en Maldegem en dit aan hen te communiceren.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met het overhevelen van het filiaal Ruiselede van de Academie voor muziek, woord en dans Aalter naar de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt en keurt de overeenkomst goed.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het gemeentebestuur van Aalter, beherende gemeente van de Interlokale vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De nutskasten langs onze wegen, in onze centra en in onze wijken, zijn een nogal grijze en inspiratieloze aanwezigheid. Deze kunnen echt wel een opfleuring gebruiken en daar willen wij met deze beslissing een eerste stap in zetten.
In de vorige legislatuur bracht ik dit idee al onder de aandacht van de cultuurdienst en de schepen van cultuur. Toen was er weerstand aangezien er onvoldoende lokale artiesten het project kunnen ondersteunen. Daarom breng ik het voorstel opnieuw in een herwerkt model. Beernem heeft heel wat artistiek talent, en telt ook vele culturele verenigingen die mogelijks kunnen bijdragen, bv. om historische elementen te verwerken in de kunst of om historische foto’s aan te brengen op de nutskasten. Daarnaast is er duidelijk een sterke buurtwerking. Dit uit zich in de vele aanvragen voor de buurtoppepper. Ook de buren van een nutskast kunnen goede ideeën hebben die kaderen in de sfeer van hun buurt.
Daarom lijkt het een goed idee om een systeem uit te werken gelijkaardig aan dat van de buurtoppepper. Waar iedereen met een goed idee dit kan aanbrengen en de juiste omkadering kan krijgen vanuit de gemeente. Het is evident dat we ons ervan weerhouden om politieke of religieuze boodschappen toe te staan in de versiering van de nutskasten.
In andere gemeenten kan dit ondertussen al. Gemeenten zoals Sint-Lievens-Houtem, Lubbeek, Kraainem, Rotselaar, Zonhoven, Stekene, Waregem, en zoveel andere gemeenten. Ook buurgemeente Oostkamp zal binnenkort een project opstarten. Daarnaast kan het een toeristische trekpleister voor street art enthousiastelingen worden of onderdeel zijn van een wandeltocht.
Aangezien er momenteel geen bestuursakkoord is, is het niet evident om dit voorstel te kaderen binnen de beleidsdoelen van het huidige bestuur. Toch sluit dit initiatief aan bij enkele belangrijke aandachtspunten uit de vorige legislatuur, zoals het versterken van de lokale cultuur, het bevorderen van burgerparticipatie en het ondersteunen van buurtinitiatieven.
Door kunstenaars, verenigingen en buurtbewoners actief te betrekken, krijgt de openbare ruimte een creatieve meerwaarde die niet alleen de leefomgeving verfraait, maar ook de sociale samenhang versterkt. Dit project draagt bij aan een meer levendige en aantrekkelijke gemeente, waar cultuur en gemeenschapszin hand in hand gaan.
Voorstel
Het voorstel bestaat erin om een overleg op te starten met de beheerders van de nutskasten (bv. Telenet, Fluvius, Proximus, …) en de lokale culturele verenigingen. We geven de opdracht om via de website een formulier te lanceren, waarbij kunstenaars, verenigingen, of buurtbewoners van de nutskasten zich kunnen aanmelden om hierop in te gaan.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadslid Branco François.
Extra agendapunt N-VA voor GR 20 maart 2024.
Er zijn tussenkomsten door schepen Patricia Waerniers en raadslid Jan Vanassche beantwoord door raadslid Branco François.
De artikelen 1 en 2 worden verworpen met 8 stemmen voor van de N-VA fractie, 14 stemmen tegen van de fracties van CD&V en Vooruit en 1 onthouding van de Groenfractie.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel en beslist om opdracht te geven om de eerste stappen te zetten in de uitwerking van dit participatieve en artistieke project.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om binnen de zes maanden een eerste evaluatie en stand van zaken voor te leggen aan de gemeenteraad, met een overzicht van de genomen stappen en eventuele knelpunten.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Greet Claeys
Kunst in Beernem
Per legislatuur is er een bepaald budget voorzien om een kunstwerk aan te kopen.
Vorige legislatuur werd het beeld van Karel van Roy aan de Kleine Beer geïnstalleerd.
We hebben ook het kunstwerk van Rik Beuselinck op het marktplein in Oedelem en een kunstwerk van Jef Claerhout aan de achterkant van het Schepenhuis.
Nu het kruispunt aan Den Doorn een rotonde wordt, had ik graag geweten of er een mogelijkheid bestaat om hier een kunstwerk te plaatsen?
Ik verwijs hierbij naar de rotonde aan Steenbrugge waar een kunstwerk staat van onze Oedelemse kunstenares Linda Molleman, en de rotonde in Sijsele waar een kunstproject staat gemaakt door een kinderhand.
Mijn vraag is de volgende :
Trooststoelen of -banken voor de begraafplaatsen
Een inwoonster van onze gemeente nam contact met mij op met de vraag of er trooststoelen zouden kunnen komen op de begraafplaatsen in Beernem.
Ze deelde me het volgende mee : ‘Als ik naar de Hogenakker ga, heb ik heel vaak het gevoel dat ik daar maar "wat uitgeschud" sta te staan. Er zijn ook nauwelijks bankjes.’
Trooststoelen zouden echt een meerwaarde zijn, naar haar en ook mijn bescheiden mening.
Vooral ook voor oudere mensen lijkt het fijn als ze even rustig zouden kunnen zitten bij het graf van een geliefde of familielid.
In Leuven staan er al enkele jaren trooststoelen en daar zijn de reacties alvast heel positief. Het zijn stoelen die gemakkelijk verplaatst kunnen worden zodat mensen even rustig kunnen gaan zitten bij een graf. Zie foto.
Meer info : https://leuven.be/trooststoelen.
Vandaar ook mijn vraag : Is er ruimte en budget om enkele trooststoelen te plaatsen op onze begraafplaatsen?
Kerk Oedelem
Nu de kerkdiensten quasi niet meer doorgaan in de kerk van Oedelem wil ik de vraag stellen of deze kerk een bijkomende invulling kan krijgen.
Ik verwijs hierbij ook naar de grote opkomst bij de wereldlichtjesdag van vorig jaar.
Mensen blijven nood hebben om samen naar verdieping, zingeving in het leven te zoeken.
Bestaat de mogelijkheid om hier een gemeenschapshuis te creëren waar er ruimte is om enerzijds kerkelijke diensten te laten doorgaan en dit aan te vullen met andere zaken die hier dicht bij aansluiten, bijvoorbeeld samen zingen, yoga- en zenmomenten, voorleesmomenten, …
Een gebouw waar mindful samenzijn steeds voelbaar is?
Chiro Razzmaker jubileum
Chiro Razzmakker viert in april hun vijfenzestigjarig bestaan. Ik las dat zij van de gemeente Beernem hiervoor een premie van 30 euro krijgen.
Ik vernam dat trouwjubilarissen binnen onze gemeente vanaf hun 50ste huwelijksverjaardag een geschenk krijgen van de gemeente, een Visit Beernem cadeaubon ter waarde van 50 euro en dit om de 5 jaar. Dit bedrag wordt ook telkens verhoogd met 5 euro.
30 euro voor een vereniging lijkt mij heel weinig.
Kan de premie naar jubilerende verenigingen toe eens herzien worden? Dit kan alleen maar hun werking ten goede komen.
Raadslid Jan Vanassche
Lokale energie- en klimaatplannen
Vlaanderen schrapt binnenkort de financiering van lokale energie- en klimaatplannen.
De lokale energie- en klimaatplannen maken deel uit van de Europese burgemeestersconvenanten. In deze plannen bepalen gemeentes en steden hun klimaatdoelstellingen en krijgen ze hiervoor steun van Vlaanderen. Zo goed als alle Vlaamse gemeentes ondertekenden sinds 2021 het eerste Lokaal Energie en Klimaatpact.
Raadslid Anja Coens
Verkeersdoorstroming Beernemstraat n.a.v. de omleiding werken Akkerstraat/ Beverhoutsveldstraat
Naar aanleiding van de werken in de Akkerstraat/ Beverhoutsveldstraat wordt het verkeer richting Brugge omgeleid via de Scherpestraat en de Beernemstraat. Dit brengt een zeer grote verkeersdrukte met zich mee op deze 2 verbindingswegen tussen Beernem en Oedelem en dit vooral tijdens de ochtend- en avondspits. Heel vaak ontstaat dan een lange file in het begin van de Beernemstraat richting Oedelem dorp.
Wanneer de parkeerplaatsen tegenover de school ‘ De Bevertjes’, aan de rechterkant van de Beernemstraat als je richting Oedelem dorp rijdt, ingenomen zijn, zorgen deze ervoor dat er een moeilijke verkeersdoorstroming is richting Oedelem en wordt de file alleen maar langer om het dorp in te kunnen rijden.
Aangezien de werken langs de Akkerstraat/ Beverhoutsveldstraat nog van zeer lange duur zijn, kan het een suggestie zijn om de 3 parkeerplaatsen tegenover de ‘Bevertjes tijdelijk te verwijderen zodat het verkeer richting Oedelem vlotter kan doorstromen. Dit in overleg met de handelszaak die daar gevestigd is.
Kan er op zoek gegaan worden naar een tijdelijk parkeeralternatief voor de klanten van het kapsalon?
Raadslid Martine Deloof
Wie is onze wijkagent ?
Vele mensen spreken mij aan met de vraag ... wie is onze wijkagent ?
Zou het mogelijk zijn om de mensen via Open Blad te informeren wie de wijkagent(e) is en waar hij of zij, zijn of haar ronde heeft ?
Raadslid Martine De Roo
Beverhoutsveld
In het verpachtingsreglement van het Beverhoutsveld staat dat pachters percelen mogen gebruiken tot de leeftijd van 65 jaar. Dan moet de pacht worden opgezegd. 65 jaar was lang de wettige pensioenleeftijd. De nieuwe pensioenleeftijd is nu opgetrokken tot 67 jaar.
Is het mogelijk om het reglement aan te passen en zo de pachters toe te laten tot de leeftijd van 67 jaar percelen in het Beverhoutsveld te laten gebruiken ?
Raadslid Arthur De Brabander
Maximum duur fuiven
Hedendaags zijn fuiven georganiseerd door verenigingen in Beernem gelimiteerd tot 4u in de ochtend. Dit is voor sommige verenigingen vaak te vroeg om op 4u iedereen buiten de betreffende fuifzaal te kunnen krijgen. Meerdere verenigingen binnen Beernem stelden me de vraag als het mogelijk zou zijn als er een vergunning kan worden bekomen met de mogelijkheid om dit te kunnen rekken tot 5u in de ochtend. Uiteraard wordt er ook afgesproken met de verenigingen dat deze regel niet bedoeld is om de muziek te laten doordraaien tot 5u maar tot ongeveer een half uur voor het eindigen van de fuif. Dit met de bedoeling om rond 4u de bar te kunnen sluiten en om dan rond 4u30 de muziek stop te zetten. Hierdoor kunnen drukke periodes omstreeks 4u worden vermeden omdat iedereen tegelijk naar buiten moet. De verandering is bedoeld om het volk dan nog mogelijks langzaam de zaal te kunnen verlaten tot maximum 5u, om zo het afsluiten van dergelijke evenementen kalmer en overzichtelijker te laten plaatsnemen.
Zou het mogelijk zijn deze verandering binnen Beernem uit te voeren?
Raadslid Lien De Wispelaere
Sterrenkindjes
Mijn collega Anne Mie De Wispelaere van het BCSD las dat er in Brugge nu de mogelijkheid is om een vlinder te plaatsen op de begraafplaats. Dit leek ons een waardevolle aanvulling op de bestaande herdenkingsstenen in onze gemeente. Een vlinder kan symbolisch kleur, warmte en troost brengen op onze sterrenweides. Ouders zouden bijvoorbeeld de keuze kunnen krijgen om een koestersteen of een vlinder te plaatsen als blijvende herinnering aan hun sterrenkindje. Dit zou ook een alternatief kunnen zijn voor het planten van een geboorteboom in het geboortebos.
Bij mijn vorige vraag in november 2023 werd aangegeven dat de burgemeester ouders van een stilgeboren kindje persoonlijk bezoekt en hen uitnodigt voor de boomplantactie. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige ouders confronterend of moeilijk kan zijn. Een herdenkingsvlinder zou dan een mooi alternatief kunnen vormen.
Daarnaast wil ik graag terugkomen op mijn eerdere vraag over een sterrenregister voor stilgeboren kindjes. Destijds gaf het bestuur aan dat ze dit een mooi voorstel vonden zonder grote personeels- of financiële impact en dat ze de uitrol hiervan zouden bekijken. Daarom wilde ik even informeren hoe het hiermee staat.
BOA-decreet – Verdere aanpak
Nu er meer duidelijkheid is over de plannen en de verdere subsidiëring rond de buitenschoolse opvang en het nieuwe BOA-decreet van de Vlaamse regering, wil ik graag informeren naar de visie en het plan van aanpak van het bestuur.
a) Heeft het bestuur al beslist wanneer het zal instappen in het BOA-decreet?
b) Zijn er reeds contacten gelegd met andere aanbieders van buitenschoolse activiteiten?
c) Hoe ziet het bestuur zijn rol binnen dit nieuwe decreet?
d) Is er al bepaald welk team de uitvoering van dit plan op zich zal nemen?
e) Kortom, welke concrete plannen zijn er en hoe zal de verdere uitwerking verlopen?
Raadslid Branco François
Talentenpagina lokale kunstenaars
Is het mogelijk om een talentenpagina voor lokale kunstenaars toe te voegen aan de gemeentelijke website? Via een formulier kunnen kunstenaars zichzelf en hun specifieke talenten kenbaar maken. Deze informatie wordt vervolgens op de website gepubliceerd, zodat organisaties, verenigingen en particulieren eenvoudig lokaal talent kunnen vinden.
Raadslid Lode Vanneste
Maria-Aalterse Steenweg – Digitaal snelheidsbord en wegverzakking
Enkele bewoners van de Maria Aaltersesteenweg in Sint-Joris-ten-Distel uiten al geruime tijd hun bezorgdheid over overdreven snelheid in hun straat. Ze stelden daarom voor om een elektronisch snelheidsbord te plaatsen ter hoogte van de Maria Theresiastraat. Op die manier krijgen automobilisten de melding om zich te houden aan de toegelaten schelheid. Een terechte bekommernis aangezien er op verschillende momenten van de dag vaak ouders met kindjes fietsen richting de basisschool.
Tegelijk zijn er al geruime klachten over een wegverzakking ter hoogte van de verhoogde verkeersdrempel naar het voetpad richting het Galgeveld. Het zorgt bij regenweer voor plassen en bijgevolg voor natte voeten voor de kinderen en ouders die via deze straat van en naar school wandelen.
Hierover de volgende vragen:
a) Hoeveel meldingen zijn er (via mail) binnengekomen over de beide aangekaarte problemen in 2024 en in 2025?
b) Werden deze meldingen als een officiële klacht geregistreerd? Indien dat niet het geval, waarom is dat niet gebeurd?
c) Hoeveel keer werd het elektronisch snelheidsbord ingezet sinds 1 januari 2024?
d) Werd de verzakking ter hoogte van het voetpad richting Galgeveld al aangepakt? Indien niet, wanneer staat dit op de planning?
De Smoutweg
De Smoutweg in Beernem is bij veel inwoners een beruchte straat. In het verleden maakten enkele hangjongeren meermaals het leven zuur van verschillende buurtbewoners. In een artikel in Het Nieuwsblad van 6 augustus 2020 stond het volgende te lezen:
“Met waterballonnen gooien, dreigen om een handtas te stelen, met stokken op de omheining slaan, eigendommen betreden, verbale agressie… Enkele jongeren uit de buurt van de Diksmuide Boterweg en de Smoutweg in Beernem maken de bewoners van de wijk het leven al een tijdje zuur. De politie kreeg al verschillende klachten binnen en ook burgemeester Jos Sypré werd er al over aangesproken. “Er klopten al drie inwoners rechtstreeks bij mij aan”, zegt hij. “En ook op sociale media neemt het probleem behoorlijke proporties aan…. “Ik wil dit probleem grondig aanpakken, want het sluimert al jaren”, zegt burgemeester Jos Sypré (CD&V).
De voorbije maanden werden we zelf aangesproken door mensen uit de buurt. Zo zouden er opnieuw enkele eigendommen betreden zijn en zou er naar verluidt ook drugs gedeald worden door een of meerdere bewoners uit de wijk.
Hierover de volgende vragen:
a) Is de burgemeester zich bewust van de aanhoudende problemen in de wijk?
b) Hoeveel officiële meldingen en klachten zijn er sinds 2021 tot en met heden ingediend bij politiezone Het Houtsche? Over welke klachten ging het daarbij?
c) Op welke basis wordt er door de agenten van het Houtsche gepatrouilleerd in deze straat?
d) Welke initiatieven nam de burgemeester recent via de politiezone Het Houtsche en via andere instanties om de leefbaarheid in deze wijk te garanderen?
Nieuwe manier van oplichting – Preventieve aanpak
Politiezone Minos (= Mortsel, Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek en Boechout ) werd begin vorig jaar geconfronteerd met een nieuwe vorm van oplichting. Zo deden criminelen zich voor als een medewerker van onder andere Argenta, Card Stop, Belfius of de federale politie. Ze belden slachtoffers op om te melden dat er geld werd afgehaald van hun rekening of dat er mensen zouden inbreken. Tijdens dat gesprek meldden ze dat een koerier waardevolle spullen zou ophalen. Het ging dan om bankkaarten, gsm's, juwelen en cash die de dieven zogezegd veilig willen stellen. De criminelen hebben het vooral gemunt op oudere mensen. Ze passen de methode ook toe in woonzorgcentra.
Hierover de volgende vragen:
a) Hoeveel meldingen over deze manier van oplichting op het grondgebied van Beernem werden er gedaan sinds 2023?
b) Welke goederen en welke geldsom zouden daarbij in totaal ontvreemd zijn bij de Beernemse slachtoffers?
c) Welke initiatieven nam de politiezone Het Houtsche tot op heden om deze manier van oplichting bekend te maken bij de Beernemnaars?
d) Hoe staat de burgemeester tegenover ons voorstel om hierover een of meerdere info-avonden te organiseren voor geïnteresseerde Beernemnaars en/of Beernemse verenigingen?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter