Terug gemeenteraad

Thu 25/04/2024 - 19:30 de raadzaal

Mededelingen

Goedkeuring notulen vorige zitting

Openbaar

Intercommunales en maatschappijen

  • Met een aangetekend schrijven van 28 maart 2024 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 12 juni 2024 om 18u30 in OC De kleine beer, C. Marichalstraat 5 te 8730 Beernem.

    Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

    1. goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023;
    2. verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023);
    3. verslag van de commissaris;
    4. jaarrekeningen 2023;
    5. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
    6. mededelingen.

    Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
    Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

    In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

  • Met een aangetekende brief van 02 april 2024 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering tevens jaarvergadering die plaatsvindt op maandag 17 juni  2024 om 18u00 in het Belfius Basecamp (restaurant, 1e verd.), Herenweg 9 te 8300 Knokke-Heist.

    De agenda met documentatiestukken werden als volgt opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 20 maart 2024:

    1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
      1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
      2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 01 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
      3. Goedkeuring van:
        i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 01 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
        ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
        iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
      4. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth vanaf 01 januari 2025.
      5. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
        i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
        ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
        iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
        iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
        v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
        vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
    2. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
    3. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
    5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2023.
    6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
    7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    8. Statutaire benoemingen.
    9. Verlenen van machtiging aan de secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en desgevallend 7 en 8 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en desgevallend 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
    10. Statutaire mededelingen.

    De uitnodiging met agendapunten en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing werden ter kennisname aan het college voorgelegd en dient voor standpuntbepaling te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

    In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van IMEWO. Er wordt voorgesteld om deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.

Openbare werken

  • Het water+land+schap project Beverhoutsveld ambieert om in het projectgebied van het Beverhoutsveld onder andere het watersysteem te optimaliseren en de waterkwaliteit te verbeteren.

    Uit dit project komt onder andere de vraag naar voor om de waterkwaliteit van de Bergbeek te kunnen verhogen door de woningen die nog niet gezuiverd afvalwater lozen in de Bergbeek van een IBA te voorzien.

    De zoneringsplannen tonen dat er nog een 8-tal IBA's moeten geplaatst worden in de omgeving van het stroomgebied van de Bergbeek. Het betreft de woningen Weg naar Sint-Kruis 1, 8, 9, 10, 12, 12A, 13 en Egyptestraat 19.

    Net zoals bij de voorgaande projecten IBA's en plaatsing IBA's in het kader van omgevingsvergunningen zal voor de studie en de plaatsing van de IBA's gebruik gemaakt worden van de dienstverleningsovereenkomst met Aquafin.

  • In 2023 werd een aanvraag ingediend bij de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij) tot het bekomen van subsidie voor de aanleg van riolering in GUP-31003-003. Dit voor het aansluiten van groepen woningen op 7 verschillende plaatsen in Sint-Joris. Volgens de eerste ruwe kostenraming zouden de werken € 1,4 miljoen kosten met een subsidie van € 675.000,00.

    De vastlegging van de subsidie op deze werken werd goedgekeurd door de VMM. Hierdoor moet er ten laatste op 27 juli 2024 een technisch concept van de riolering overgemaakt worden aan de VMM om aanspraak te kunnen maken op de subsidie. 

    Aquafin stelde studiebureau Sweco aan volgens hun lopende raamcontracten conform de wetgeving overheidsopdrachten.

    Het gemeentebestuur dient de aanstelling van studiebureau Sweco te bekrachtigen. Het ereloon werd bepaald volgens de offerte van het raamcontract (=kortingsfactor van 0,7), de betaling van de erelonen gebeurt via Aquafin.

    In de meerjarenplanning is er een budget voorzien voor studiekosten rioleringswerken. Voor de uitvoering van de werken is er nog geen budget voorzien. Zolang er geen uitvoering wordt gegeven aan het ontwerp van het studiebureau kan het studiebureau maximaal tot de helft van de kost aanrekenen. Gezien de doorlooptijd van de studie, ontwerp en goedkeuring voor subsidie kan de uitvoering ten vroegste voor volgende legislatuur zijn. Eens voor een uitvoeringsbudget gekeken wordt moet ook het budget voor 'studie deel uitvoering' voorzien worden.

Grondbeleid en patrimonium

  • Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.

    Aquafin heeft een overeenkomst afgesloten met de eigenaar voor de minnelijke verwerving van delen van de percelen kadastraal gekend onder Beernem, 2de afdeling, sectie E, nummers 1058 Z en 1059 E en voor de vestiging van een erfdienstbaarheid op deze percelen. Volgens het opmetingsplan van 01 maart 2021, laatst gewijzigd op 27 januari 2023 betreft het de innames 039 en 040 met een totale oppervlakte van 399 m². Aquafin heeft de vergoeding geraamd op € 4.740,00.

    Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 maart 2023. De financieel directeur heeft hiervoor een visum met nummer 2023/015 verleend.

    Ondertussen is de eigendomssituatie gewijzigd. Vastgoedtransacties heeft een ontwerpakte opgemaakt t.o.v. de nieuwe eigenaars.

    De totale vergoeding van € 4.740,00 blijft ongewijzigd en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.

    De ontwerpakte minnelijke verwerving en vestiging erfdienstbaarheid wordt met gunstig advies van het college ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Beheer patrimonium

  • In het college van 09 februari 2024 werd studiebureau D&B Solutions aangesteld om de afbraak van het zwembad Bloemendale te begeleiden. 

    In samenspraak met de technische dienst werden het bestek en de lastvoorwaarden opgemaakt.  Er werd gekozen voor het zaaien van (bloemenrijk) grasland. 

    Als voorbereidende werken zullen een nieuwe elektriciteits- en gasaansluiting voorzien worden voor OC De Kleine Beer. 

    Er wordt geopteerd voor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    De afbraak wordt geraamd op € 287.610,00 (excl. btw) of € 337.118,10 (incl. btw).

  • De nieuwbouw van de gemeenteschool De Notelaar werd uitgesteld. De school blijft dus langer op zijn huidige locatie. Hierdoor werd er in de meerjarenplanning 2020-2025 een budget voorzien om toch wat verfraaiingswerken uit te voeren aan het gebouw.

    Er werd via het raamcontract dat afgesloten werd met de firma SIX een offerte ontvangen voor het vernieuwen van de sanitaire toestellen in de gemeenteschool, nl. voor de sanitaire blok van de kleuters, lagere school kinderen (zowel jongens als meisjes) en het sanitair op de eerste verdieping voor de leerkrachten.

    De uitgaven worden begroot op € 45.261,26 (incl. btw).
    Er is budget voorzien binnen het meerjarenplan op artikel 0800-00/2210207 van de buitengewone dienst.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de verfraaiingswerken en de ontvangen offerte.

Technische dienst

  • In het college van 16 februari 2024 werd de aankoop van nieuwe voertuigen en een verreiker voor de technische buitendienst besproken. Er werd beslist om voor de vervanging en aankoop van de voertuigen te werken met een stappenplan. De eerste stap is de opmaak van een bestek voor de aankoop van 3 voertuigen waarvan 2 elektrische voertuigen en een voertuig op diesel. De opdracht wordt opgedeeld in percelen:

    • perceel 1: kleine bestelwagen (100% elektrisch), raming: € 39.000,00
    • perceel 2: licht vrachtvoertuig met open laadbak (diesel), raming: € 39.000,00
    • perceel 3: gesloten bestelwagen (100% elektrisch), raming: € 55.000,00

    De totale raming voor deze voertuigen komt neer op € 133.000,00 (incl. btw). De opdracht zal worden gegund bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 0200-00/2430200 van de buitengewone dienst.

    Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd.

Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

  • Op basis van een herkomst bestemmingsonderzoek, gevoerd binnen de maas E40-N44-N9-R30 werd vastgesteld dat er heel wat doorgaand zwaar vervoer is van de afrit E40 Beernem via de Sint-Jorisstraat, Hellestraat en Knesselare naar de N44. Dit zwaar vervoer zorgt voor overlast in de kern van Knesselare, maar ook aan de afrit van de E40 te Beernem, de lichten aan de Sint-Andreaslaan e.d. Het verkeer voor de N44 moet in principe het hoger netwerk volgen en dus doorrijden op de E40 richting afrit Aalter.
    Er werd gezocht naar een oplossing waarbij doorgaand zwaar verkeer ontraden wordt maar plaatselijk verkeer wel nog een uitweg heeft. 

    In de Sint-Jorisstraat (N368) vanaf Kauter tot grens met Knesselare wordt een verbod zwaar vervoer ingesteld door middel van een bord C23. Dit bord geldt enkel voor vrachtverkeer. Voor personenvervoer, zoals de bussen van De Lijn, geldt dit verbod dus niet. 
    Het verbod wordt voorzien voor +7,5t zodat  kleinere vrachtwagens en werfwagens van plaatselijke aannemers nog steeds de mogelijkheid blijven hebben deze route te nemen. Dit wordt gesignaleerd met een onderbord +7,5 ton onder het bord C23.
    Plaatselijk verkeer vanuit het Industriepark kan nog weg naar Knesselare via de Overleiestraat en de Hoekestraat.

    Gelijktijdig met deze beslissing zal ook Aalter een zelfde verbod instellen op hun grondgebied in de Hellestraat (N368) vanaf de gemeentegrens tot het eerstvolgende kruispunt. 

    Deze maatregel betreft enkel een gewestweg.

Ruimtelijke ordening, wonen en huisvesting

  • De Vlaamse Wooncode geeft de gemeenten de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking ‘De Woonwinkel’ werkt, als samenwerkingsverband tussen de lokale besturen Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem, constructief mee aan het woonbeleidskader waarbinnen deze resem aan opdrachten wordt uitgevoerd.
    Gedurende het werkingsjaar 2023 stonden beleid en medewerkers van IGS De Woonwinkel terug garant voor een integrale aanpak van het woonbeleid.
    In het jaarverslag wordt er teruggeblikt op de werkzaamheden van de intergemeentelijke samenwerking in het werkingsjaar 2023. Alsook omvat het jaarverslag een financieel verslag en wordt er gefocust op toekomstige uitdagingen.

    Het jaarverslag werd goedgekeurd op de stuurgroep van 01 maart 2024 en het beheerscomité van 26 maart 2024.

    Dit jaarverslag wordt ter kennis gegeven aan de gemeenteraad.

Omgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Hectaar met als contactadres Westlaan 120 te 8800 Roeselare, voor het verkavelen van gronden in 41 loten bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen en 10 loten bestemd voor het oprichten van stapelwoningen gelegen op een terrein te Beernem, Beernemstraat zn. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie E, nrs. 0587 B, 0589 F, 0611 G, 0580 D, 0589 C, 0579 C, 0582 V, 0589 E, 0611 F, ,0578 B 2, 0581 N.

    Aangezien de aanvraag tevens nieuwe wegenis betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden in 41 loten bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen en 10 loten bestemd voor het oprichten van stapelwoningen, Beernemstraat z.n. te Beernem, opgemaakt door het studiebureau BURO STIEL, Meensesteenweg 441 te 8800 Roeselare, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 1.234.163,57 (excl. btw en proefkosten) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente Beernem door de WVI, met als contactadres Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, gelegen te Beernem (Sint-Joris) , Industriepark Oost zn.

    Het betreft de kadastrale percelen gekend onder 3de afdeling Sint-Joris, sectie D, nummers 96L, 96M, 203S, 95M.

    Aangezien de aanvraag tevens nieuwe wegenis betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

    Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, Industriepark Oost z.n. te Beernem, opgemaakt door het studiebureau STAEL CONSTRUCTION & ENGINEERING SERVICES - S.C.E.S., Canadaring 30 te 8310 Brugge, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Milieu

  • De Vlaamse Overheid ontwikkelde in 2021, vanuit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 met 16 doelstellingen die zorgen voor een beter klimaat. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact is een subsidieproject met cofinanciering van 50%, voor de uitvoering van klimaatacties m.b.t. deze 16 doelstellingen.

    In de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 werd beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) te ondertekenen.

    Beernem ontving/ontvangt volgende subsidiebedragen:

    • LEKP2021: € 53.545,03
    • LEKP2022: € 54.616,52
    • LEKP2023: € 62.206,42 (uitbetaald in april 2024)

    Tegen 01 mei 2024 dient de rapportering over de vooruitgang voor 2023 ingediend te worden. Deze rapportering (voortgang van het LEKP) dient vooraf besproken te worden op de gemeenteraad. Het betreft een inhoudelijke bespreking. De financiële rapportering verloopt via de BBC en verloopt dus samen met de volledige financiële controle van de gemeente.

    Formele vereisten voor de vaststelling van deze inhoudelijke rapportering zijn er niet. Het rapport dient wel opgeladen te zijn uiterlijk op 01 mei 2024. De cijfers worden verzameld via verschillende databronnen. Een deel cijfers wordt bijgevolg automatisch gegenereerd bij de rapportering, een deel moet door de gemeente zelf verzameld worden.

    Concreet dient een voortgangsrapportering te gebeuren voor de acties in de 4 werven (water, groen, mobiliteit en wijkrenovatie) en voor de 7 bindende engagementen.

    Volgende rapporteringsdocumenten worden voorgelegd:

    • Rapport doelstellingen 4 werven 2023
    • Rapport doelstellingen 4 werven voortgang periode 2021-2023
    • Rapport doelstellingen bindende engagementen voortgang periode 2021-2023
    • Rapport VVSG (bron voor enkele bovenlokaal aangereikte data)

    Indicatief worden ook de aan de doelstellingen gekoppelde budgetten en uitgaven in de tabellen vermeld, om al een eerste idee te kunnen vormen over de totale uitgave per jaar. Voor 2023 zou Beernem minimum € 124.412,84 moeten uitgeven om recht te hebben op de Vlaamse subsidie. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de rapportering voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) voor 2023.

Landbouw

  • In december 2022 werd het actieplan voor het Water+Land+Schap 2.0 Beverhoutsveld goedgekeurd door de Vlaamse Overheid. De uitvoeringsfase loopt tot en met april 2026.

    De provincie West-Vlaanderen neemt in deze de coördinerende trekkersrol op zich, om samen met gemeente Beernem de gebiedscoalitie van onderuit in een gedragen participatief proces uit te rollen en samen met alle partners over te gaan tot de uitvoering van het gebiedsprogramma en bijhorend actieplan volgens de opgemaakte financiering. De provincie West-Vlaanderen en de gemeente Beernem stellen zich garant voor het pre-financieren en correct declareren van de relancemiddelen. 

    Regionaal Landschap Houtland en Polders vzw engageert zich actief om het gebiedsprogramma met bijhorend actieplan uit te voeren, en treedt op als co-financierder voor sommige onderdelen van het actieplan. 

    Concreet zijn de rollen van het Regionaal Landschap de volgende:

    • Het Regionaal Landschap neemt deel in de werkgroepen georganiseerd in het kader van dit project.
    • Het Regionaal Landschap adviseert bij de planopmaak van een aantal deelprojecten, vanuit haar expertise inzake landschap en natuur.
    • Het Regionaal Landschap voert, in overleg met de coördinator en de gemeente Beernem, onderdelen van het project in eigen regie uit. Het betreft onder meer kleinschalige graafwerken en beplantingen die in het project zijn (of kunnen worden) voorzien.
    • De uitvoering van werken in regie van het Regionaal Landschap gebeurt door aannemers die door het Regionaal Landschap zijn aangesteld, conform de Wet op de Overheidsopdrachten.
    • Het Regionaal landschap bezorgt de gemeente Beernem de hierbij horende documenten.
    • De facturatie van werken in regie van het Regionaal Landschap wordt geadresseerd aan de gemeente Beernem. De gemeente Beernem staat in voor de pre-financiering van deze facturen, de recuperatie van de subsidies hieraan verbonden en de schuldvordering aan de geëngageerde partners.
    • De inzet van medewerkers van het Regionaal Landschap wordt niet verhaald op het project.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Kinderopvang

  • Sinds 01 juli 2023 geldt er in de buitenschoolse kinderopvang een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Voor de vakanties wil de dienst kinderopvang hieraan een aanpassing doorvoeren.

    In het huidige reglement staat beschreven dat ouders de opvang kosteloos kunnen annuleren tot 2 weken voor de opvangdag. In de voorgestelde wijziging willen we ouders de opvang laten annuleren tot 2 weken voor de start van de vakantie. Nadien annuleren kan enkel mits het voorleggen van een geldig attest.

    Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de voorgestelde aanpassing in het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang.

Onderwijs

  • De samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05 juli 2011 en aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2012, bepaalt dat het jaarverslag en het budget telkens door de gemeenteraden van elke deelnemende gemeente moeten worden goedgekeurd.

    Het jaarverslag 2023 geeft een overzicht van de schoolwerking, schoolbevolking, personeel, instrumentarium, inspectie en het financieel verslag. Alle inkomsten en uitgaven worden verdeeld onder de gemeenten van de interlokale vereniging. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een verdeelsleutel die bepaald wordt op basis van het aantal leerlingen (telling feb. van het jaar voordien)/het aantal uren deeltijds Kunstonderwijs van het lopende schooljaar. De administratieve verdeelsleutel 2023 is voor Beernem 8,81 %, de verdeelsleutel toezicht is 11,67 %. Het budget 2024 geeft een raming van de uitgaven en de inkomsten 2024. 

    Het jaarverslag 2023 en het budget 2024 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor beeldende kunst KUMA Maldegem-Beernem bepaalt dat het jaarverslag en het budget jaarlijks moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

    Op de gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel is voor Beernem 11%.

    Het jaarrapport 2022-2023 en het budget 2023-2024 van de interlokale vereniging van de Academie voor beeldende kunst KUMA Maldegem-Beernem wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Burgerlijke stand en bevolking

  • In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
    Voor de trage weg in de Danegemstraat werd een oproep gelanceerd naar de bevolking. Er werden een 7-tal verschillende suggesties ingediend.

    Voor deze trage weg wordt de naam 'Tichelweg' voorgesteld.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam 'Tichelweg' principieel goed te keuren.

Vragen en suggesties

  • De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

    Raadslid Jef Vansteenhuyse

    Evaluatie samenwerking met Coopstroom

    De zesmaandelijkse rapportering werd niet telkens aan mij doorgestuurd. Graag nu een volledig overzicht van de voorbije 5 jaren

    • kosten voor de gemeente voor zowel de deelwagens als electriciteitsverbruik van de zonnepanelen.
    • Opbrengsten voor de gemeente
    • Huidige restwaardes van de deelwagens, laadpalen, zonnepanelen bij overname.
    • Km-standen van de wagens
    • Externe gebruik van de wagens

    Wat is de evaluatie van het bestuur m.b.t. de samenwerking met Coopstroom?

    Raadslid Branco François

    Slimme mobiliteit

    Onlangs hebben we het debat gevoerd over de snelheidsbeperking en weginrichting in de Sint-Jorisstraat. Zo was er een proefopstelling om er een zone 30 in te richten. Echter vraag ik me af in welke mate Beernem dergelijke vraagstukken data gedreven oplost. Kennen we de V85 van de Sint-Jorisstraat? Welke gegevens hebben we tot onze beschikking,  bijvoorbeeld de geregistreerde snelheden in Beernem.

    Het voorbeeld van de Sint-Jorisstraat illustreert dat er kansen liggen om de beschikbare data, die niet worden benut, of de data die nog niet worden gecapteerd maar wel relevant zijn, om te zetten in objectieve meetwaarden die ons inzichten kunnen verschaffen. Daarom enkele voorstellen hoe we in Beernem al kunnen inzetten op datagedreven beslissingen nemen:

    • Identificeren van vraagstukken die we objectiever kunnen aanpakken met data, zoals de inrichting van wegen.
    • Verkennen welke data al beschikbaar zijn, bijvoorbeeld via smiley-borden.
    • Overwegen hoe we zelf meer data kunnen verzamelen, zoals door het implementeren van telraam-sensoren, Vivacity, Krycer, of Crowdscan.
    • Overwegen om data aan te schaffen, bijvoorbeeld van TomTom, Google Maps of Waze.

    Enkele concrete voorbeelden:

    • Route2School: Met Route2School Map wordt de infrastructuur voor zachte weggebruikers in kaart gebracht binnen een stad of gemeente, met een focus op de verplaatsingen van schoolkinderen van en naar school. Dit resulteert in een overzicht van knelpunten, waarmee lokale overheden kunnen samenwerken met burgers om prioriteiten te stellen en oplossingen te vinden.
    • Conflictmanagement: Het monitoren van potentieel gevaarlijke kruispunten waar nog geen ongevallen zijn gebeurd, maar waar wel vermoedens zijn. Door het meten van het aantal "bijna"-conflicten kunnen we proactief ingrijpen en preventieve maatregelen nemen.
    • Simulaties: Door scenario's te bestuderen zoals dat van de Sint-Jorisstraat, kunnen we de mogelijke effecten van ingrepen analyseren. Wat gebeurt er als er eenrichtingsverkeer wordt toegepast? Welk effect heeft dit op omliggende straten?

    Intergemeentelijke samenwerking bibliotheek

    Op de gemeenteraad van juni 2021 verwees ik naar beleidsdoelstelling 22, actie 22.1.4. De schepen antwoordde dat het doel van deze actie is om intergemeentelijke samenwerkingen op te zetten tussen onze bib en die van de omliggende buurgemeenten. Welke samenwerkingen met andere gemeenten zijn er ondertussen al geweest? Welke zullen er nog komen?

    Studeren in Beernem

    Studenten kunnen al enige tijd samen studeren in Beernem. Dit blijkt al lange tijd een succesvol initiatief. Daarom de oproep om het aanbod studieplekken in de blokperiode te vergroten. De oplossing hiervoor lijkt mij om in samenspraak met de kerkbesturen studeren in de kerk mogelijk te maken. Studenten weten aan het begin van de blok nog niet waar ze wanneer zullen studeren. Daarom kan dit het best zonder reserveren.

    Daarnaast zou de gemeente ook permanente studieplekken kunnen aanbieden buiten de blokperiodes. Zo kunnen studenten die thuis niet in alle rust kunnen studeren ook komen blokken.

    Zwerfvuil in het park

    De bewoners rond het Bargepark geven aan dat er nog steeds veel afval achtergelaten wordt in het park. Ik stel voor om samen met speelpleinwerking Berejong elke maand een 'Proper Plein Spel' te organiseren waar de kinderen op een leuke manier helpen de buurt op te ruimen. Als we vanuit de gemeente het goede voorbeeld geven, zal dit mogelijks onze jeugdverenigingen inspireren hetzelfde te doen in de buurt van hun lokalen. Opruimen leuk maken lijkt me een goede manier om kinderen van jongs af aan te sensibiliseren.

    Raadslid Arthur Mortier

    Het subsidiereglement voor het plaatsten van Thermische zonne-installaties en warmtepompsystemen

    De Vlaamse regering kent een premie toe aan warmtesystemen die aangestuurd worden door een warmtepomp:

    • Voor verwarming
    • Voor sanitair water
    • Gekoppeld verwarming en sanitair water samen

    Volgens artikel 7 van het subsidiereglement kent onze gemeente een premie toe als de warmtepomp instaat voor de hoofdverwarming van het gebouw, al dan niet gekoppeld met het sanitair water. De premie is niet van toepassing voor een warmtepomp enkel voor sanitair water.

    Indien men een boiler voor het sanitair water moet vervangen, is het niet altijd nodig om de volledige verwarmingsinstallatie te vervangen. Mensen die ervoor kiezen om enkel een warmtepompboiler voor sanitair water te plaatsen, door een erkend installateur betalen al vlug € 3.500,00. Inwoners die dergelijke milieubewuste investering doen verdienen toch een duwtje in de rug.

    Is het mogelijk het reglement aan te passen, zodat de mensen die enkel een warmtepompboiler plaatsen voor het sanitair water ook een subsidieaanvraag kunnen indienen?