De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Schepen Vicky Reynaert en raadsleden Rolle De Bruyne en Lode Vanneste zijn verontschuldigd.
De notulen van de zittingen van de gemeenteraad van 20 en 21 maart 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zittingen van de gemeenteraad van 20 en 21 maart 2024.
De notulen van de zittingen van de gemeenteraad van 20 en 21 maart 2024 worden goedgekeurd.
Met een aangetekend schrijven van 28 maart 2024 nodigt de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) het gemeentebestuur van Beernem uit voor de algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 12 juni 2024 om 18u30 in OC De kleine beer, C. Marichalstraat 5 te 8730 Beernem.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door voorzitter Kris Vincke.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door raadslid Kurt Vanneste, voorzitter Kris Vincke en burgemeester Jos Sypré.
Er wordt gevraagd aan de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de WVI om de volgende vraag te stellen in de algemene vergadering van 12 juni 2024. Deze vraag wordt vooraf ook reeds aan de WVI bezorgd.
We stellen vast dat de WVI heel wat reserves heeft opgebouwd (120 mio euro - met voorzieningen 78 mio euro erbij = 200 mio euro). Wat is het doel van het opbouwen van die reserves? Reservevorming voor de toekomstige investeringen? In het jaarverslag staat dat WVI de commerciële activiteiten (bedrijventerreinen kopen, verkopen, inrichten, …) zal minderen gezien dit te beperkt geworden is in West-Vlaanderen?
In de statuten staat dat de WVI niet aan winstuitkering doet, maar kan een deel van de opgebouwde reserves niet terugkeren naar de gemeenten onder een of andere vorm?
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 12 juni 2024 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 12 juni 2024 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Met een aangetekende brief van 02 april 2024 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de algemene vergadering tevens jaarvergadering die plaatsvindt op maandag 17 juni 2024 om 18u00 in het Belfius Basecamp (restaurant, 1e verd.), Herenweg 9 te 8300 Knokke-Heist.
De agenda met documentatiestukken werden als volgt opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 20 maart 2024:
Deze uitnodiging met agendapunten en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing wordt voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 01 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 01 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 01 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 08 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Imewo in zijn zitting van 20 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (€ 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de algemene vergadering van 17 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Imewo keurde in voormelde zitting van 20 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Imewo of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Imewo recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd gemeenteraadslid Anja Coens als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger aangeduid in de algemene vergadering van IMEWO. Er wordt voorgesteld om deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Kris Vincke, voorzitter.
Uitnodiging, bijlagen, ontwerpbeslissing AV Imewo
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Agenda
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 17 juni 2024:
1 Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 01 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 01 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024;
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen;
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Nazareth vanaf 01 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Imewo afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Imewo met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en desgevallend 7 en 8 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en desgevallend 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: Partiële splitsing door overneming van Gaselwest naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente Nazareth
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3: Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas:
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Imewo. De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (€ 2.000,00), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 17 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Het water+land+schap project Beverhoutsveld ambieert om in het projectgebied van het Beverhoutsveld onder andere het watersysteem te optimaliseren en de waterkwaliteit te verbeteren.
Uit dit project komt onder andere de vraag naar voor om de waterkwaliteit van de Bergbeek te kunnen verhogen door de woningen die nog niet gezuiverd afvalwater lozen in de Bergbeek van een IBA te voorzien.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De zoneringsplannen tonen dat er nog een 8-tal IBA's moeten geplaatst worden in de omgeving van het stroomgebied van de Bergbeek. Het betreft de woningen Weg naar Sint-Kruis 1, 8, 9, 10, 12, 12A, 13 en Egyptestraat 19.
Net zoals bij de voorgaande projecten IBA's en plaatsing IBA's in het kader van omgevingsvergunningen zal voor de studie en de plaatsing van de IBA's gebruik gemaakt worden van de dienstverleningsovereenkomst met Aquafin.
De werken worden geraamd op € 80.000,00. Per geplaatste IBA kan de gemeente een subsidie van € 1.750,00 bekomen van de VMM.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken en integraal waterbeleid.
Nota vanuit stuurgroep Beverhoutsveld
Dienst |
Technische dienst |
Omschrijving |
plaatsen IBA |
Raming (incl. btw) |
€ 80.000,00 (incl. btw) |
Budgetcode |
0310-00/2270007 |
Beschikbaar krediet |
€ 294.840,20 |
De financieel beheerder verleende op 28 maart 2024 een visum met nummer 2024/032.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het project om IBA's te plaatsen Weg naar Sint-Kruis 1, 8, 9, 10, 12, 12A, 13 en Egyptestraat 19 wordt opgestart.
Artikel 2: Aan Aquafin wordt de opdracht gegeven dit project op te starten.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 0310-00/2270007 plaatsen IBA's.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
In 2023 werd een aanvraag ingediend bij de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij) tot het bekomen van subsidie voor de aanleg van riolering in GUP-31003-003. Dit voor het aansluiten van groepen woningen op 7 verschillende plaatsen in Sint-Joris. Volgens de eerste ruwe kostenraming zouden de werken € 1,4 miljoen kosten met een subsidie van € 675.000,00.
De vastlegging van de subsidie op deze werken werd goedgekeurd door de VMM. Hierdoor moet er ten laatste op 27 juli 2024 een technisch concept van de riolering overgemaakt worden aan de VMM om aanspraak te kunnen maken op de subsidie.
Aquafin stelde studiebureau Sweco aan volgens hun lopende raamcontracten conform de wetgeving overheidsopdrachten.
Het gemeentebestuur dient de aanstelling van studiebureau Sweco te bekrachtigen. Het ereloon werd bepaald volgens de offerte van het raamcontract (=kortingsfactor van 0,7), de betaling van de erelonen gebeurt via Aquafin. Raming studiekosten is hierdoor € 80.000,00.
In de meerjarenplanning is er een budget voorzien voor studiekosten rioleringswerken. Voor de uitvoering van de eigenlijke werken is er nog geen budget voorzien. Zolang er geen uitvoering wordt gegeven aan het ontwerp van het studiebureau kan het studiebureau maximaal tot de helft van de studiekost aanrekenen. Gezien de doorlooptijd van de studie, ontwerp en goedkeuring voor subsidie kan de uitvoering ten vroegste voor volgende legislatuur zijn. Eens voor een uitvoeringsbudget gekeken wordt moet ook het budget voor 'studie deel uitvoering' voorzien worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor riolering.
Dienst |
Infrastructuur |
Omschrijving |
studiekosten rioleringswerken |
Raming (incl. btw) |
€ 80.000,00 (incl. btw) |
Budgetcode |
0310-02/2140007 |
Beschikbaar krediet |
€ 90.000,00 |
Visum financieel directeur wordt verleend op 02 april 2024 met nummer 2024/035.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de aanstelling van studiebureau Sweco voor het gesubsidieerde project 'Sanering Sint-Joris', tegen een kortingsfactor van 0,7 volgens de raamovereenkomst met Aquafin. De raming bedraagt € 80.000,00 (incl btw).
Artikel 2: De betaling zal gebeuren van krediet beschikbaar op budgetcode 0310-02/2140007, studiekosten rioleringswerken. De betaling verloopt via Aquafin
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de aanleg van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en van het fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat is de aankoop van grond op verschillende percelen noodzakelijk.
Aquafin heeft een overeenkomst afgesloten met Pieter Declerck voor de minnelijke verwerving van delen van de percelen kadastraal gekend onder Beernem, 2de afdeling, sectie E, nummers 1058 Z en 1059 E en voor de vestiging van een erfdienstbaarheid op deze percelen. Volgens het opmetingsplan van 01 maart 2021, laatst gewijzigd op 27 januari 2023 betreft het de innames 039 en 040 met een totale oppervlakte van 399 m². Aquafin heeft de vergoeding geraamd op € 4.740,00.
Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 maart 2023. De financieel directeur heeft hiervoor een visum met nummer 2023/015 verleend.
Ondertussen is de eigendomssituatie gewijzigd. Vastgoedtransacties heeft een ontwerpakte opgemaakt t.o.v. de nieuwe eigenaars Chris Baert, Akkerstraat 120 en Pieter Declerck, Akkerstraat 98, Beernem.
De totale vergoeding van € 4.740,00 blijft ongewijzigd en wordt geboekt op artikel 0200-00/2202000.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor openbare werken en riolering.
Dienst |
Ruimte |
Omschrijving |
Aanleg fietspad Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat - verkoopbeloften en belofte tot afstand van gebruik |
Raming (incl. btw) |
€ 4.740,00 |
Budgetcode |
0200-00/2202000 |
Beschikbaar krediet |
€ 90.735,69,00 |
Advies financieel directeur: Akkoord met voorgestelde goedkeuring van ontwerpakte door de gemeenteraad.
Visum financieel directeur werd verleend met nummer 2023/015 bij goedkeuring van de overeenkomst op 23 maart 2023.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De aankoop van innames 039 en 040 volgens het opmetingsplan van 01 maart 2021, laatst gewijzigd op 27 januari 2023, zijnde delen van de percelen kadastraal gekend onder Beernem, 2de afdeling, sectie E, nummers 1058 Z en 1059 E, met een totale oppervlakte van 399 m² en en voor een bedrag van € € 4.740,00 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De vestiging van een erfdienstbaarheid op de percelen kadastraal gekend onder Beernem, 2de afdeling, sectie E, nummers 1058 Z en 1059 E, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De ontwerpakte hiertoe opgemaakt door Vastgoedtransacties wordt goedgekeurd.
Artikel 4: De aankoop en de vestiging van een erfdienstbaarheid zijn bestemd voor openbaar nut.
Artikel 5: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 6: De Vlaams commissaris van de afdeling Vastgoedtransacties wordt ertoe gemachtigd in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Art 40 e.v. DLB
In het college van 09 februari 2024 werd studiebureau D&B Solutions aangesteld om de afbraak van het zwembad Bloemendale te begeleiden. In samenspraak met de technische dienst werden het bestek en de lastvoorwaarden opgemaakt. Er werd gekozen voor het zaaien van (bloemenrijk) grasland.
Als voorbereidende werken zullen een nieuwe elektriciteits- en gasaansluiting voorzien worden voor OC De Kleine Beer.
Er wordt geopteerd voor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De afbraak wordt geraamd op € 287.610,00 (excl. btw) of € 337.118,10 (incl. btw).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor patrimoniumbeheer.
Dienst |
Technische dienst |
Omschrijving |
Afbraak oud zwembad Bloemendale |
Raming |
€ 337.118,10 (incl. btw) |
Budgetcode |
0740-02/2210407 |
Beschikbaar krediet |
€ 400.000,00 |
Advies financiële dienst: Er is budget beschikbaar binnen het meerjarenplan 2020-2025.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Branco François en Gijs Degrande beantwoord door schepenen Ruben Strobbe, Jan Vanassche, Claudio Saelens en burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan het technisch en administratief bestek opgesteld door D&B Solutions en de raming voor de opdracht "Afbraak zwembad Bloemendale". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 337.118,10 (incl. btw).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking met bekendmaking op Nationaal niveau.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetartikel 0740-02/2210407 van de buitengewone dienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De nieuwbouw van de gemeenteschool De Notelaar werd uitgesteld. De school blijft dus langer op zijn huidige locatie.
Door het dalende gebruikscomfort van het gebouw zullen er toch enkele verfraaiingswerken moeten uitgevoerd worden.
Zeker de sanitaire units zijn dringend aan vernieuwing toe.
Er werd via het raamcontract dat afgesloten werd met de firma SIX een offerte ontvangen voor het vernieuwen van de sanitaire toestellen in de gemeenteschool, nl. voor de sanitaire blok van de kleuters, lagere school kinderen (zowel jongens als meisjes) en het sanitair op de eerste verdieping voor de leerkrachten.
De uitgaven worden begroot op € 45.261,26 (incl. btw).
Er werd een raamcontract HVAC - Sanitair - periodiek onderhoud en werken op afroep afgesloten en toegewezen aan de firma SIX (CBS 2022/1917 - 04 november 2022). Hierdoor kan er rechtstreeks gegund worden. Waardoor het mogelijk is om dit project uit te voeren voor de start van het nieuwe schooljaar.
De firma Six zal de werken uitvoeren in de schoolvakantie van juli en augustus.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor patrimoniumbeheer en onderwijs.
Dienst |
Gemeenteschool |
Omschrijving |
Renovatie en nieuwbouw gemeenteschool |
Gunning |
€ 45.261,26 (incl. BTW) |
Budgetcode |
0800-00/2210207 |
Beschikbaar krediet |
€ 206.086,97 |
Datum visum |
30 maart 2024 |
Visumnummer |
2024/034 |
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akkoord gegaan met de voorgestelde sanitaire verfraaiingswerken aan gemeenteschool De Notelaar.
Artikel 2: De opdracht wordt op basis van het bestaande raamcontract HVAC gegund aan de firma SIX (0418.068.020), Schardouwstraat 31 te 8870 Izegem voor een ontvangen offertebedrag van € 37.406 (excl. btw) of € 45.261,26 (incl. btw)
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 0200-00/2430200 van de buitengewone dienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Art 40 e.v. DLB
In het college van 16 februari 2024 werd de aankoop van nieuwe voertuigen en een verreiker voor de technische buitendienst besproken. Er werd beslist om voor de vervanging en aankoop van de voertuigen te werken met een stappenplan. De eerste stap is de opmaak van een bestek voor de aankoop van 3 voertuigen waarvan 2 elektrische voertuigen en een voertuig op diesel.
De opdracht wordt opgedeeld in percelen:
De totale raming voor deze voertuigen komt op € 133.000,00 (incl. btw).
De opdracht zal worden gegund bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor de technische dienst.
Dienst |
Technische dienst |
Omschrijving |
Voertuigen technische buitendiensten |
Raming (incl. btw) |
€ 133.000,00 (incl. btw) |
Budgetcode |
0200-00/2430200 |
Beschikbaar krediet |
€ 137.369,00 |
Advies financiële dienst: Akkoord. Raming van de uitgave valt binnen de beschikbare budgetten.
Visum financieel directeur wordt gegeven bij de toewijzing.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Claudio Saelens en Jan Vanassche.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek met nummer 2023/BD/010 en de raming voor de opdracht "Aankoop nieuwe voertuigen technische buitendienst". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 133.000,00 (inclusief btw).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode 0200-00/2430200 van de buitengewone dienst.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Op basis van een herkomst bestemmingsonderzoek, gevoerd binnen de maas E40-N44-N9-R30 werd vastgesteld dat er heel wat doorgaand zwaar vervoer is van de afrit E40 Beernem via de Sint-Jorisstraat, Hellestraat en Knesselare naar de N44. Dit zwaar vervoer zorgt voor overlast in de kern van Knesselare, maar ook aan de afrit van de E40 te Beernem, de lichten aan de Sint-Andreaslaan e.d. Het verkeer voor de N44 moet in principe het hoger netwerk volgen en dus doorrijden op de E40 richting afrit Aalter.
Er werd gezocht naar een oplossing waarbij doorgaand zwaar verkeer ontraden wordt maar plaatselijk verkeer wel nog een uitweg heeft.
In de Sint-Jorisstraat (N368) vanaf Kauter tot grens met Knesselare wordt een verbod zwaar vervoer ingesteld door middel van een bord C23. Dit bord geldt enkel voor vrachtverkeer. Voor personenvervoer, zoals de bussen van De Lijn, geldt dit verbod dus niet.
Het verbod wordt voorzien voor +7,5t zodat kleinere vrachtwagens en werfwagens van plaatselijke aannemers nog steeds de mogelijkheid blijven hebben deze route te nemen. Dit wordt gesignaleerd met een onderbord +7,5 ton onder het bord C23.
Plaatselijk verkeer vanuit het Industriepark kan nog weg naar Knesselare via de Overleiestraat en de Hoekestraat.
Gelijktijdig met deze beslissing zal ook Aalter een zelfde verbod instellen op hun grondgebied in de Hellestraat (N368) vanaf de gemeentegrens tot het eerstvolgende kruispunt.
Deze maatregel betreft enkel een gewestweg.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Signalisatieplan
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Barbara Vandenbrande en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt een verbod zwaar vervoer +7,5 ton ingevoerd in de Sint-Jorisstraat vanaf de Kauter in de richting van en tot aan de grens met Knesselare, dit in samenspraak met de gemeente Aalter.
Deze verbodsmaatregel wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord 'C23' met onderbord '+7,5 ton'. Er wordt voorsignalisatie geplaatst conform bijgevoegd signalisatieplan.
Artikel 2: Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket voor lokale besturen.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Rapportering van de activiteiten van het werkingsjaar 2023 binnen de subsidieperiode 2020 – 2025 van IGS De Woonwinkel Beernem-Damme-Oostkamp-Torhout-Zedelgem.
De Vlaamse Wooncode geeft de gemeenten de taak om als regisseur van het lokaal woonbeleid het recht op menswaardig wonen in een kwalitatieve woning te vervullen. De intergemeentelijke samenwerking ‘De Woonwinkel’ werkt, als samenwerkingsverband tussen de lokale besturen Beernem, Damme, Oostkamp, Torhout en Zedelgem, constructief mee aan het woonbeleidskader waarbinnen deze resem aan opdrachten wordt uitgevoerd.
Gedurende het werkingsjaar 2023 stonden beleid en medewerkers van IGS De Woonwinkel terug garant voor een integrale aanpak van het woonbeleid.
In het jaarverslag wordt er teruggeblikt op de werkzaamheden van de intergemeentelijke samenwerking in het werkingsjaar 2023. Alsook omvat het jaarverslag een financieel verslag en wordt er gefocust op toekomstige uitdagingen.
Het jaarverslag werd goedgekeurd op de stuurgroep van 01 maart 2024 en het beheerscomité van 26 maart 2024.
Decreet lokaal bestuur dd. 22.12.2017, in het bijzonder het artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van het werkingsjaar 2023 binnen de subsidieperiode 2020 – 2025 van IGS De Woonwinkel Beernem-Damme-Oostkamp-Torhout-Zedelgem zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Hectaar met als contactadres Westlaan 120 te 8800 Roeselare, voor het verkavelen van gronden in 41 loten bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen en 10 loten bestemd voor het oprichten van stapelwoningen gelegen op een terrein te Beernem, Beernemstraat zn. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie E, nrs. 0587 B, 0589 F, 0611 G, 0580 D, 0589 C, 0579 C, 0582 V, 0589 E, 0611 F, ,0578 B 2, 0581 N.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 17 februari 2024 t.e.m. 17 maart 2024. Er werden 2 analoge en 19 digitale bezwaarschriften ingediend. De bezwaren handelen hoofdzakelijk over het groene uitzicht dat zal verdwijnen, de toename van het verkeer, schending van de privacy, geluidsoverlast, vrees voor wateroverlast.
De bezwaren die werden ingediend hebben geen betrekking op het wegenisdossier en kunnen niet in verband worden gebracht met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3, 4 en desgevallend artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet vraag het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraad om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door studiebureau BURO STIEL, Meensesteenweg 441 te 8800 Roeselare, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 1.234.163,57 (excl. btw). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor infrastructuur.
Wegenisdossier
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepenen Claudio Saelens en Jan Vanassche, burgemeester Jos Sypré en raadslid Piet De Rycke.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_ 2023145277 dat op 31 oktober 2023 werd ingediend bij de gemeente Beernem door HECTAAR, met als contactadres Westlaan 120 te 8800 Roeselare, voor het verkavelen van gronden in 41 loten bestemd voor het oprichten van ééngezinswoningen en 10 loten bestemd voor het oprichten van stapelwoningen gelegen op een terrein te Beernem, Beernemstraat z.n. Het betreft hier de kadastrale percelen afdeling 2, sectie E, nrs. 0587 B, 0589 F, 0611 G, 0580 D, 0589 C, 0579 C, 0582 V, 0589 E, 0611 F, ,0578 B 2, 0581.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Beernemstraat z.n. te Beernem, opgemaakt door het studiebureau BURO STIEL, Meensesteenweg 441 te 8800 Roeselare, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 1.234163,57 (excl. btw) worden goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente Beernem door WVI, met als contactadres Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Assebroek, voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, gelegen te Beernem (Sint-Joris) , Industriepark Oost zn.
Het betreft de kadastrale percelen gekend onder 3de afdeling Sint-Joris, sectie D, nummers 96L, 96M, 203S, 95M.
Het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning liep van 26 januari 2024 tot en met 24 februari 2024. Er werd één bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Beernem.
Het bezwaarschrift handelt over de notelaar die wordt geveld in de aanvraag. De bezwaarindiener wenst dat deze behouden blijft en er voorkomen wordt dat deze gerooid wordt. De boom werd onderzocht door een onafhankelijke boomdeskundige (Spectrum Boombeheer) op vitaliteit. Er werd vastgesteld dat de notelaar een goede gezondheid heeft waardoor deze behouden zal blijven. Volgens de plannen is deze boom ingeplant op de plaats waar een wadi wordt voorzien op het openbaar domein. De inplanting van de boom heeft geen invloed op de aanleg van de wegenis maar wel op de aanleg van de wadi. De inplanting van de wadi werd aangepast in de omgevingsaanvraag. Er werd dan ook tegemoet gekomen aan dit bezwaarschrift.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsdecreet roept het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 03 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De toetsing houdt in dat de voorgestelde lasten en voorwaarden t.o.v. het rooilijnplan en de plannen van de wegenis van de aanvraag tot omgevingsvergunning een positieve bijdrage hebben op de volgende doelstellingen en principes:
Door studiebureau STAEL CONSTRUCTION & ENGINEERING SERVICES - S.C.E.S., Canadaring 30 te 8310 Brugge, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor infrastructuur.
Wegenisdossier
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wegenis en het rooilijnplan goed voor de omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_2023121860 die op 28 september 2023 werd ingediend bij de gemeente Beernem door de WVI, met als contactadres Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, gelegen te Beernem (Sint-Joris), Industriepark Oost zn. Het betreft de kadastrale percelen gekend onder 3de afdeling Sint-Joris, sectie D, nummers 96L, 96M, 203S, 95M.
Artikel 2: Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, Industriepark Oost z.n. te Beernem, opgemaakt door het studiebureau STAEL CONSTRUCTION & ENGINEERING SERVICES - S.C.E.S., Canadaring 30 te 8310 Brugge, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: Alle kosten voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken en alle nutsvoorzieningen vallen ten laste van de aanvrager. De aanvrager draagt de wegzate met de daarop uitgevoerde werken naderhand en ten laatste bij de definitieve overname van de wegeniswerken kosteloos over aan het gemeentebestuur.
Artikel 4: Het toezicht op de technische uitvoering wordt uitgeoefend door de technische dienst. De bouwheer en de uitvoerende aannemer dienen zich te schikken naar de voorstellen die door de afgevaardigde van het bestuur worden gemaakt. In geval van betwisting beslist het college.
Artikel 5: De bij deze beslissing opgelegde verplichtingen vormen een integraal onderdeel van de omgevingsvergunning.
Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt samen met de omgevingsvergunning gestuurd naar de aanvrager.
Artikel 7: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 8: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De Vlaamse Overheid ontwikkelde in 2021, vanuit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 met 16 doelstellingen die zorgen voor een beter klimaat. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact is een subsidieproject met cofinanciering van 50%, voor de uitvoering van klimaatacties m.b.t. deze 16 doelstellingen.
In de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 werd beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) te ondertekenen.
Beernem ontving/ontvangt volgende subsidiebedragen:
Tegen 01 mei 2024 dient de rapportering over de vooruitgang voor 2023 ingediend te worden. Deze rapportering (voortgang van het LEKP) dient vooraf besproken te worden op de gemeenteraad. Het betreft een inhoudelijke bespreking. De financiële rapportering verloopt via de BBC en verloopt dus samen met de volledige financiële controle van de gemeente.
Formele vereisten voor de vaststelling van deze inhoudelijke rapportering zijn er niet. Het rapport dient wel opgeladen te zijn uiterlijk op 01 mei 2024. De cijfers worden verzameld via verschillende databronnen. Een deel cijfers wordt bijgevolg automatisch gegenereerd bij de rapportering, een deel moet door de gemeente zelf verzameld worden.
Concreet dient een voortgangsrapportering te gebeuren voor de acties in de 4 werven (water, groen, mobiliteit en wijkrenovatie) en voor de 7 bindende engagementen.
Volgende rapporteringsdocumenten worden voorgelegd:
Indicatief worden ook de aan de doelstellingen gekoppelde budgetten en uitgaven in de tabellen vermeld, om al een eerste idee te kunnen vormen over de totale uitgave per jaar. Voor 2023 zou Beernem minimum € 124.412,84 moeten uitgeven om recht te hebben op de Vlaamse subsidie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de rapportering voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) voor 2023.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor klimaat en energie.
Het betreft een subsidieproject met cofinanciering van 50%, voor de uitvoering van klimaatacties in diverse thema's.
Beernem ontving/ontvangt volgende subsidiebedragen:
Voor 2023 zou Beernem minimum € 124.412,84 moeten uitgeven om recht te hebben op de Vlaamse subsidie.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Artikel 1: De inhoudelijke rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (2021-2030) (LEKP 1.0) voor 2023 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze rapportering wordt tegen 01 mei 2024 ingediend via het Lokaal Klimaatpactportaal.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
In juni 2021 lanceerde de Vlaamse overheid een oproep voor Water+Land+Schap (WLS 2.0), met als deadline 30 juli. Via deze oproep (pad 2) dienden de gemeenten Beernem en Oostkamp een idee in rond het Beverhoutsveld. Gemeente Beernem trad in deze op als trekker van het dossier.
Op 05 januari 2022 volgde de beslissing over welke voorstellen verder uitgewerkt worden tot een volledig dossier, met een engagement van de gebiedscoalitie.
Fase 1 was de opmaak van het effectief inrichtingsdossier met concreet begrote acties en een eigen gebiedscoalitie. Dit werd goedgekeurd door de Vlaamse Overheid in december 2022.
Fase 2 is de uitvoeringsfase die loopt tot en met april 2026.
De provincie West-Vlaanderen neemt in deze de coördinerende trekkersrol op zich, om samen met gemeente Beernem de gebiedscoalitie van onderuit in een gedragen participatief proces uit te rollen en samen met alle partners over te gaan tot de uitvoering van het gebiedsprogramma en bijhorend actieplan volgens de opgemaakte financiering. De provincie West-Vlaanderen en de gemeente Beernem stellen zich garant voor het pre-financieren en correct declareren van de relancemiddelen.
Regionaal Landschap Houtland en Polders vzw engageert zich actief om het gebiedsprogramma met bijhorend actieplan uit te voeren, en treedt op als co-financierder voor sommige onderdelen van het actieplan.
Concreet zijn de rollen van het Regionaal Landschap de volgende:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor groenbeleid.
220228_WLSBeverhoutsveld_SO Beernem_RLHP
De facturatie van werken in regie van het Regionaal Landschap wordt geadresseerd aan de gemeente Beernem. De gemeente Beernem staat in voor de pre-financiering van deze facturen, de recuperatie van de subsidies hieraan verbonden en de schuldvordering aan de geëngageerde partners.
De inzet van medewerkers van het Regionaal Landschap wordt niet verhaald op het project.
De nodige budgetten inzake waterlandschap (zowel uitgaven als ontvangsten) werden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Waterlandschap Beverhoutsveld met het Regionaal Landschap Houtland & Polders goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De dienst kinderopvang werkt de reglementen voor de buitenschoolse kinderopvang uit en legt deze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Op 31 maart 2023 werd de aanpassing van het HHR voorgelegd en goedgekeurd op het CBS (CBS/2023/620).
Op 27 april 2023 werd dit annuleringsbeleid ook goedgekeurd op de gemeenteraad.
Op 22 maart 2024 werd er een aanpassing aan het reglement goedgekeurd door het college (CBS/2024/607)
Huidig reglement
Artikel 5 Inschrijvings- en annuleringsbeleid voor- en naschoolse opvang, vakantieperiodes en schoolvrije dagen:
5.1 In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor – en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot 2 weken voor de opvangdag annuleren.
5.2 Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.
5.3 Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang voor de rest van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.
Voorstel nieuw reglement
5.1 In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor – en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot uiterlijk 2 weken voor de start van de vakantie de gevraagde opvangdagen annuleren.
5.2 Op schoolvrije dagen en vakantiedagen is er een beperking op het aantal plaatsen. De inschrijvingen worden chronologisch behandeld. Het tijdstip van inschrijving is dus bepalend.
5.3 Bij ongerechtvaardigde afwezigheid op een vakantiedag wordt een volle dag opvang aangerekend. Bij misbruik van inschrijving en annulering op vakantiedagen (5 ongerechtvaardigde afwezigheden in de zomervakantie of 5 ongerechtvaardigde afwezigheden tijdens de andere schoolvakanties) wordt het kinddossier stopgezet en kan het kind niet meer terecht in de kinderopvang voor de rest van het schooljaar. De periode waarin de afwezigheden worden bijgehouden lopen per schooljaar, van 01 september tot en met 31 augustus.
Artikel 56 en 40 van het decreet over het lokaal bestuur.
Ouders zullen sneller zicht hebben op hun opvangplaatsen of de reservedagen, nu verandert dit nog te vaak waardoor ze een vertekend beeld hebben. Bijvoorbeeld mensen die begin van de zomervakantie op reserve 42 staan, kunnen naar het einde van een vakantie toch plaats hebben. Dit zorgt voor frustraties.
Er kan nog steeds geannuleerd worden na datum met de volgende attesten:
Een doktersattest ouder of kind
Een bewijs van familiale omstandigheden (vb. overlijdensattest)
Bewijs dat er na inschrijfdatum nog een kampje of reis geboekt werd
Een verklaring van de werkgever
Zelfstandige: verklaring op eer
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er is een tussenkomst door raadslid Lien Dewispelaere beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot wijziging in het annuleringsbeleid voor de buitenschoolse kinderopvang.
Artikel 2: Artikel 5.1 van het huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang wordt als volgt aangepast : "In de buitenschoolse kinderopvang geldt er een inschrijvings- en annuleringsbeleid. Dit betekent dat men kan inschrijven voor elke opvangmoment en de inschrijving vooraf kosteloos kan annuleren. Tot de dag voordien bij de voor – en naschoolse opvang en schoolvrije dagen. Bij vakantieperiodes kan men tot uiterlijk 2 weken voor de start van de vakantie de gevraagde opvangdagen annuleren".
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
De samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Academie voor Muziek, Woord en Dans, goedgekeurd door de gemeenteraad op 05 juli 2011 en aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2012, bepaalt dat het jaarverslag en het budget telkens door de gemeenteraden van elke deelnemende gemeente moeten worden goedgekeurd.
Het jaarverslag 2023 rapporteert over de volgende zaken:
Het voorgelegde budget 2024:
Het voorgelegde budget geeft een overzicht van de te verwachten uitgaven en inkomsten voor personeel en werkingskosten. Deze inkomsten en uitgaven zullen later verdeeld worden tussen de verschillende gemeenten. Dit gebeurt volgens een verdeelsleutel die zal berekend worden op basis van het aantal officiële leerlingen (februari 2024) /uren Deeltijds Kunstonderwijs (rooster 2023-2024).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Dienst |
onderwijs |
Omschrijving |
werkingskosten muziekacademie |
Raming (incl. btw) |
€ 23.414,05 |
Budgetcode |
0820-01/6159999 |
Beschikbaar krediet |
€ 49.451,00 |
Financieel advies: akkoord.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door Ruben Strobbe.
Artikel 1: Het jaarverslag 2023 en het budget 2024 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging van de Academie voor beeldende kunst KUMA Maldegem-Beernem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 april 2018, bepaalt dat het jaarverslag en het budget jaarlijks moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Op de gedeelde kosten onder alle gemeenten van de interlokale vereniging is een verdeelsleutel van toepassing. Deze verdeelsleutel wordt bepaald op basis van het aantal gesubsidieerde uren deeltijds kunstonderwijs dat in de gemeente werd georganiseerd het jaar ervoor. De administratieve verdeelsleutel is voor Beernem 11 % en is van toepassing op het budget 2022-2023.
Het voorgelegde budget is noodzakelijk voor de organisatie van de Academie voor Beeldende Kunst en het voortbestaan voor de verdere uitbouw van de vestigingsplaatsen in Beernem en Oedelem. De kostprijs van deze organisatie is voorzien in het budget 2024 van de gemeente Beernem.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor onderwijs.
Jaarrapport en budget KUMA
Dienst |
onderwijs |
Omschrijving |
werkingskosten academies |
Raming (incl. btw) |
€ 5.276,96 (incl. btw) |
Budgetcode |
0820-01/6159999 |
Beschikbaar krediet |
€ 49.451,00 |
Finacieel advies: Akkoord.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: Het jaarverslag 2022-2023 en het budget 2023-2024 van de Academie voor Beeldende Kunst KUMA Maldegem-Beernem worden goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de collegezitting van 12 april 2019 werd een principebeslissing genomen omtrent het geven van een naam aan trage wegen.
Voor de trage weg in de Danegemstraat werd een oproep gelanceerd naar de bevolking. Er werden een 7-tal verschillende suggesties ingediend.
Voor deze trage weg wordt de naam 'Tichelweg' voorgesteld.
Door de bevolking werden er een 7-tal verschillende suggesties ingediend:
Tichelweg werd aangereikt door twee verschillende personen.
Advies cultuur- en erfgoedraad:
Tichelweg, de raad kiest deze naam omdat deze het dichtst aanleunt bij de lokale kleiwinning en de baksteen- & tegelproductie.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur- en erfgoed.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de trage weg gelegen in de Danegemstraat wordt principieel de straatnaam 'Tichelweg' toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, nl. het voeren van het openbaar onderzoek.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Evaluatie samenwerking met Coopstroom
De zesmaandelijkse rapportering werd niet telkens aan mij doorgestuurd. Graag nu een volledig overzicht van de voorbije 5 jaren
Wat is de evaluatie van het bestuur m.b.t. de samenwerking met Coopstroom?
Raadslid Branco François
Slimme mobiliteit
Onlangs hebben we het debat gevoerd over de snelheidsbeperking en weginrichting in de Sint-Jorisstraat. Zo was er een proefopstelling om er een zone 30 in te richten. Echter vraag ik me af in welke mate Beernem dergelijke vraagstukken data gedreven oplost. Kennen we de V85 van de Sint-Jorisstraat? Welke gegevens hebben we tot onze beschikking, bijvoorbeeld de geregistreerde snelheden in Beernem.
Het voorbeeld van de Sint-Jorisstraat illustreert dat er kansen liggen om de beschikbare data, die niet worden benut, of de data die nog niet worden gecapteerd maar wel relevant zijn, om te zetten in objectieve meetwaarden die ons inzichten kunnen verschaffen. Daarom enkele voorstellen hoe we in Beernem al kunnen inzetten op datagedreven beslissingen nemen:
Enkele concrete voorbeelden:
Intergemeentelijke samenwerking bibliotheek
Op de gemeenteraad van juni 2021 verwees ik naar beleidsdoelstelling 22, actie 22.1.4. De schepen antwoordde dat het doel van deze actie is om intergemeentelijke samenwerkingen op te zetten tussen onze bib en die van de omliggende buurgemeenten. Welke samenwerkingen met andere gemeenten zijn er ondertussen al geweest? Welke zullen er nog komen?
Studeren in Beernem
Studenten kunnen al enige tijd samen studeren in Beernem. Dit blijkt al lange tijd een succesvol initiatief. Daarom de oproep om het aanbod studieplekken in de blokperiode te vergroten. De oplossing hiervoor lijkt mij om in samenspraak met de kerkbesturen studeren in de kerk mogelijk te maken. Studenten weten aan het begin van de blok nog niet waar ze wanneer zullen studeren. Daarom kan dit het best zonder reserveren.
Daarnaast zou de gemeente ook permanente studieplekken kunnen aanbieden buiten de blokperiodes. Zo kunnen studenten die thuis niet in alle rust kunnen studeren ook komen blokken.
Zwerfvuil in het park
De bewoners rond het Bargepark geven aan dat er nog steeds veel afval achtergelaten wordt in het park. Ik stel voor om samen met speelpleinwerking Berejong elke maand een 'Proper Plein Spel' te organiseren waar de kinderen op een leuke manier helpen de buurt op te ruimen. Als we vanuit de gemeente het goede voorbeeld geven, zal dit mogelijks onze jeugdverenigingen inspireren hetzelfde te doen in de buurt van hun lokalen. Opruimen leuk maken lijkt me een goede manier om kinderen van jongs af aan te sensibiliseren.
Raadslid Arthur Mortier
Het subsidiereglement voor het plaatsten van Thermische zonne-installaties en warmtepompsystemen
De Vlaamse regering kent een premie toe aan warmtesystemen die aangestuurd worden door een warmtepomp:
Volgens artikel 7 van het subsidiereglement kent onze gemeente een premie toe als de warmtepomp instaat voor de hoofdverwarming van het gebouw, al dan niet gekoppeld met het sanitair water. De premie is niet van toepassing voor een warmtepomp enkel voor sanitair water.
Indien men een boiler voor het sanitair water moet vervangen, is het niet altijd nodig om de volledige verwarmingsinstallatie te vervangen. Mensen die ervoor kiezen om enkel een warmtepompboiler voor sanitair water te plaatsen, door een erkend installateur betalen al vlug € 3.500,00. Inwoners die dergelijke milieubewuste investering doen verdienen toch een duwtje in de rug.
Is het mogelijk het reglement aan te passen, zodat de mensen die enkel een warmtepompboiler plaatsen voor het sanitair water ook een subsidieaanvraag kunnen indienen?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter