Artikel 40 e.v. DLB
Op basis van een herkomst bestemmingsonderzoek, gevoerd binnen de maas E40-N44-N9-R30 werd vastgesteld dat er heel wat doorgaand zwaar vervoer is van de afrit E40 Beernem via de Sint-Jorisstraat, Hellestraat en Knesselare naar de N44. Dit zwaar vervoer zorgt voor overlast in de kern van Knesselare, maar ook aan de afrit van de E40 te Beernem, de lichten aan de Sint-Andreaslaan e.d. Het verkeer voor de N44 moet in principe het hoger netwerk volgen en dus doorrijden op de E40 richting afrit Aalter.
Er werd gezocht naar een oplossing waarbij doorgaand zwaar verkeer ontraden wordt maar plaatselijk verkeer wel nog een uitweg heeft.
In de Sint-Jorisstraat (N368) vanaf Kauter tot grens met Knesselare wordt een verbod zwaar vervoer ingesteld door middel van een bord C23. Dit bord geldt enkel voor vrachtverkeer. Voor personenvervoer, zoals de bussen van De Lijn, geldt dit verbod dus niet.
Het verbod wordt voorzien voor +7,5t zodat kleinere vrachtwagens en werfwagens van plaatselijke aannemers nog steeds de mogelijkheid blijven hebben deze route te nemen. Dit wordt gesignaleerd met een onderbord +7,5 ton onder het bord C23.
Plaatselijk verkeer vanuit het Industriepark kan nog weg naar Knesselare via de Overleiestraat en de Hoekestraat.
Gelijktijdig met deze beslissing zal ook Aalter een zelfde verbod instellen op hun grondgebied in de Hellestraat (N368) vanaf de gemeentegrens tot het eerstvolgende kruispunt.
Deze maatregel betreft enkel een gewestweg.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Signalisatieplan
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Barbara Vandenbrande en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt een verbod zwaar vervoer +7,5 ton ingevoerd in de Sint-Jorisstraat vanaf de Kauter in de richting van en tot aan de grens met Knesselare, dit in samenspraak met de gemeente Aalter.
Deze verbodsmaatregel wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord 'C23' met onderbord '+7,5 ton'. Er wordt voorsignalisatie geplaatst conform bijgevoegd signalisatieplan.
Artikel 2: Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket voor lokale besturen.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.