Terug
Gepubliceerd op 17/10/2025

Notulen  OCMW-raad

do 18/09/2025 - 21:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jos Sypré, burgemeester
Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Arthur De Brabander, Justine Van Hoecke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 19 juni 2025

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jos Sypré, burgemeester
      Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Arthur De Brabander, Justine Van Hoecke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 19 juni 2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Opvolgingsrapport eerste semester 2025 - uitvoering meerjarenplan 2020-2025

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Jos Sypré, burgemeester
        Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Arthur De Brabander, Justine Van Hoecke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.

        Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.

        Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).

        Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.

        De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

        Regelgeving
        • Artikel 263 tweede lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
        • Artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen.
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.

        Verwijzingsdocumenten

        Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2025

        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse, Jan Vanassche en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré & schepenen Vicky Reynaert en Patricia Waerniers.

        Beslist

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2025, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Personeelszaken

      • Aanpassing rechtspositieregeling - nieuwe weddeschalen personeel strijkcentrale en poetsdienst aan huis

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Jos Sypré, burgemeester
        Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Arthur De Brabander, Justine Van Hoecke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en voorgeschiedenis

        Per 1 januari 2025 werd de prijs van een dienstencheque met € 1,00 verhoogd. De Vlaamse Regering besliste dat deze prijsstijging moet toekomen aan de medewerkers van het dienstenchequebedrijf. Ze krijgen vanaf 1 januari 2025 een brutoloonsverhoging van € 1,00 per uur. Het OCMW van Beernem heeft 2 diensten die werken met dienstencheques nl. poetsdienst aan huis (22 medewerkers) en strijkcentrale (2 medewerkers).

        De loonsverhoging geldt voor volgende uren: alle bij de klant gepresteerde uren, voor opleiding en voor alle betaalde afwezigheden (vakantie, feestdagen en ziekteverlof).

        Regelgeving
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2024 waarbij de aanschafprijs van de dienstencheque vanaf 1 januari 2025 met € 1,00 verhoogd werd, waarbij beslist werd dat de prijsstijging met € 1,00 toekomt aan de huishoudhulpen. 
        • Akkoord van 21 mei 2025 van de sociale partners over de koopkrachtmaatregele voor de dienstenchequemedewerkers van de Vlaamse lokale besturen. 
        • Voorafname sectoraal akkoord 2026-2031. 
        • Rechtspositieregeling van het OCMW personeel laatst aangepast op 14 november 2024.
        Argumentatie

        De Vlaamse Regering besliste dat deze prijsstijging moet toekomen aan de medewerkers van het dienstenchequebedrijf. Het OCMW van Beernem heeft 2 diensten die werken met dienstencheques nl. poetsdienst aan huis: 22 medewerkers (542 uur per week) + strijkcentrale: 2 medewerkers (56 uur per week).
        De loonsverhoging geldt voor volgende uren: alle bij de klant gepresteerde uren, voor opleiding en voor alle betaalde afwezigheden (vakantie, feestdagen en ziekteverlof). 
        Bruto extra jaarlijkse loonkost = € 45.400,00

        • poetsdienst = € 41.200,00
        • strijkcentrale = € 4.200,00

        Tussenkomst Vlaamse Overheid  = € 31.096,00 nl. € 1,00 extra per gepresteerd uur, voor prestaties geleverd met een dienstencheque aangekocht vanaf 1 januari 2025

        • prestaties poetsdienst = 28.184 uren (542 u/week x 52)
        • prestaties strijkcentrale = 2.912 uren (56 u/week x 52)


        Netto extra jaarlijkse loonkost € 14.304,00 (= 31,5 % m.a.w. de patronale lasten zijn ten laste van het OCMW).

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociale zaken.

        Verwijzingsdocumenten
        • Sectoraal akkoord over een koopkrachtmaatregel voor dienstenchequemedewerkers bij de Vlaamse lokale besturen. 
        • Uitgewerkte nieuwe weddeschalen voor dienstenchequemedewerkers per 1 januari 2025.
        Financiële impact

         Dienst

         Personeel 

         Omschrijving

         Invoering nieuwe weddeschalen personeel strijkcentrale en poetsdienst aan huis.

         Raming (incl. btw)

         € 45.400,00 (incl. patronale bijdragen) extra loonkost waarvan

        • € 41.200,00 poetsdienst aan huis
        • € 4.200,00 strijkcentrale. 

         Subsidies Vlaamse Overheid: € 31.096,00

         Budgetcode

         0948-00/6203000 bezoldiging personeel poetsdienst aan huis
         0949-01/6203000 bezoldiging personeel strijkcentrale 

         Beschikbaar krediet 2025

         € 385.569,32 (0948-00/6203000) & € 61.628,11 (0949-01/6203000)

         Visumnummer

         2025/064

        Financieel advies:

        Akkoord met de (verplichte) aanpassing van de weddeschalen voor het personeel van de strijkcentrale en de poestdienst aan huis, verschil tussen extra kost en subsidie Vlaamse overheid (zijnde de patronale lasten) ten bedrage van ongeveer € 13.000,00 kan ingedekt worden door de beschikbare marge op het budget.

        Visum financieel directeur wordt verleend met het nummer 2025/064.

        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Claudio Saelens, Vicky Verstringe, Patricia Waerniers, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Lode Vanneste, Jef Vansteenhuyse, Christine Stroobandt, Jan Vanassche, Anja Coens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, William Brysse, Greet Claeys, Janne Martelez, Elodie Wildemeersch, Martine Deloof
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De uitgewerkte weddeschalen voor de dienstenchequemedewerkers worden opgenomen in artikel 159 van de rechtspositieregeling en zijn van toepassing van vanaf 1 januari 2025.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn