De voorzitter opent de vergadering.
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 19 juni 2025
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2025 worden goedgekeurd.
Artikelen 77, 78 e.v. decreet lokaal bestuur
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die aanpassingen van de planningsdocumenten vormden enerzijds een zware administratieve last. De rapporten bevatten anderzijds vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie) in plaats van een echte stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de controlefunctie van raadsleden niet in eerste instantie gericht is op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties (zie Parl.St. Vl. Parl. 2017-18, nr. 1353/1,114).
Deze opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus, maar is geen beleidsrapport.
De opvolgingsrapportering bevat minstens volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Realisatiestatus acties - stand van zaken d.d. 30 juni 2025
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Jef Vansteenhuyse, Jan Vanassche en Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré & schepenen Vicky Reynaert en Patricia Waerniers.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het 'opvolgingsrapport eerste semester 2025, uitvoering meerjarenplan 2020-2025' voor gemeente en OCMW Beernem.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Per 1 januari 2025 werd de prijs van een dienstencheque met € 1,00 verhoogd. De Vlaamse Regering besliste dat deze prijsstijging moet toekomen aan de medewerkers van het dienstenchequebedrijf. Ze krijgen vanaf 1 januari 2025 een brutoloonsverhoging van € 1,00 per uur. Het OCMW van Beernem heeft 2 diensten die werken met dienstencheques nl. poetsdienst aan huis (22 medewerkers) en strijkcentrale (2 medewerkers).
De loonsverhoging geldt voor volgende uren: alle bij de klant gepresteerde uren, voor opleiding en voor alle betaalde afwezigheden (vakantie, feestdagen en ziekteverlof).
De Vlaamse Regering besliste dat deze prijsstijging moet toekomen aan de medewerkers van het dienstenchequebedrijf. Het OCMW van Beernem heeft 2 diensten die werken met dienstencheques nl. poetsdienst aan huis: 22 medewerkers (542 uur per week) + strijkcentrale: 2 medewerkers (56 uur per week).
De loonsverhoging geldt voor volgende uren: alle bij de klant gepresteerde uren, voor opleiding en voor alle betaalde afwezigheden (vakantie, feestdagen en ziekteverlof).
Bruto extra jaarlijkse loonkost = € 45.400,00
Tussenkomst Vlaamse Overheid = € 31.096,00 nl. € 1,00 extra per gepresteerd uur, voor prestaties geleverd met een dienstencheque aangekocht vanaf 1 januari 2025
Netto extra jaarlijkse loonkost € 14.304,00 (= 31,5 % m.a.w. de patronale lasten zijn ten laste van het OCMW).
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociale zaken.
| Dienst |
Personeel |
| Omschrijving |
Invoering nieuwe weddeschalen personeel strijkcentrale en poetsdienst aan huis. |
| Raming (incl. btw) |
€ 45.400,00 (incl. patronale bijdragen) extra loonkost waarvan
Subsidies Vlaamse Overheid: € 31.096,00 |
| Budgetcode |
0948-00/6203000 bezoldiging personeel poetsdienst aan huis |
| Beschikbaar krediet 2025 |
€ 385.569,32 (0948-00/6203000) & € 61.628,11 (0949-01/6203000) |
| Visumnummer |
2025/064 |
Financieel advies:
Akkoord met de (verplichte) aanpassing van de weddeschalen voor het personeel van de strijkcentrale en de poestdienst aan huis, verschil tussen extra kost en subsidie Vlaamse overheid (zijnde de patronale lasten) ten bedrage van ongeveer € 13.000,00 kan ingedekt worden door de beschikbare marge op het budget.
Visum financieel directeur wordt verleend met het nummer 2025/064.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De uitgewerkte weddeschalen voor de dienstenchequemedewerkers worden opgenomen in artikel 159 van de rechtspositieregeling en zijn van toepassing van vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens OCMW-raad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn