De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
I. Digitale vergadering gemeenteraad
Omwille van de snel stijgende coronacijfers en in navolging van de verstrengde maatregelen, die op 17 november 2021 door het Overlegcomité werden genomen, werd beslist de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn digitaal te organiseren.
De digitale zitting vindt plaats overeenkomstig de voorwaarden, vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen van 10 september 2021, meer bepaald:
Artikel 1.
Als de gemeenteraad, de gemeenteraadscommissie, de raad voor maatschappelijk welzijn of de districtsraad op digitale wijze vergadert conform artikel 20, 74 of 126 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wordt onder openbaar als vermeld in artikel 28 van het voormelde decreet, een vergadering in een digitale omgeving verstaan die de bevolking op afstand via een audiovisuele liveverbinding kan volgen.
Een vergadering als vermeld in het eerste lid, kan doorgaan als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:
1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend.
Artikel 5.
Bij de openbare vergaderingen van de gemeenteraad, de gemeenteraadscommissie, de raad voor maatschappelijk welzijn en de districtsraad, die op digitale wijze worden georganiseerd, vindt het publiek via de webtoepassing van de gemeente de dag en het tijdstip van de vergadering en de link naar de livestream.
Zie ook burgemeestersbesluit dd 18 november 2021.
II. Verontschuldigingen
III. Mededelingen
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2021.
Er is een tussenkomst van raadslid Jef Vansteenhuyse die wijst op een fout in de vragen en suggesties - die zal worden rechtgezet. Daarnaast vraagt raadslid Jef Vansteenhuyse namens de N-VA-fractie om in de notulen bij vragen en suggesties hetzij alle tussenkomsten van de raadsleden te notuleren, hetzij niets. De vraag van de N-VA-fractie wordt verder onderzocht en beantwoord aan de N-VA-fractie.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2021 worden goedgekeurd.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
De jaarrekening 2020 werd in de gemeenteraadszitting van 03 juni 2021 vastgesteld en nadien ter goedkeuring overgemaakt aan de provinciegouverneur en het digitaal loket van de Vlaamse regering.
Op 24 september 2021 werd het besluit van de gouverneur d.d. 22 september 2021 houdende de goedkeuring van de gemeenterekening over het dienstjaar 2020 ontvangen. Dit besluit wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Brief en besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2020.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het besluit van de gouverneur d.d. 22 september 2021 houdende goedkeuring van de gemeenterekening over het dienstjaar 2020, vastgesteld door de gemeenteraad van Beernem in de zitting van 03 juni 2021.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Vanuit IGS De Woonwinkel is er het voorstel om een politiereglement op te stellen m.b.t. het afficheren van de huurprijzen en de kosten en lasten. Dit is ter opvolging van een verplichting vanuit het Vlaams Woninghuurdecreet.
Het reglement bevat de verplichting voor alle verhuurders of gevolmachtigden om bij elke verhuur van een goed dat bestemd is voor bewoning (met uitzondering van toeristische verblijven), bij elke officiële of publieke mededeling het bedrag van de gevraagde huurprijs en de kosten en lasten op te nemen (behalve als deze info online terug te vinden is).
Het is de bedoeling om dit reglement als bijlage toe te voegen bij het Algemeen Politiereglement. Als de verhuurder de huurprijs en de kosten en lasten niet vermeldt, riskeert hij een GAS boete.
Artikel 4 van het Vlaams Woninghuurdecreet
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Jan Vanassche, bevoegd voor woonbeleid.
Ontwerp-politiereglement rond verplichte affichering van huurprijs
Er zijn tussenkomsten door de raadsleden Lode Vanneste en Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Jan Vanassche.
De N-VA-fractie wenst volgend amendement te laten goedkeuren:
Amendement: Artikel 1, 2de alinea wordt geschrapt uit volgende beslissing:
"Artikel 1- Het reglement regelt conform artikel 4 van het Vlaamse woninghuurdecreet voor woninghuurovereenkomsten de verplichting voor alle verhuurders om bij elke verhuur van een goed dat bestemd is voor bewoning, bij elke officiële of publieke mededeling de volgende elementen op te nemen: het bedrag van de gevraagde huurprijs en de kosten en lasten.
De huurprijs en de kosten en lasten moeten niet verplicht worden vermeld op een bord te huur, wanneer er een digitaal zoekertje is waarop die informatie terug te vinden is. Is dergelijk zoekertje er niet of ontbreekt daarop de huurprijs en/of de kosten en lasten, dan moet deze informatie wél op het bord vermeld worden."
Het amendement wordt verworpen met 14 nee-stemmen van de fracties van CD&V, Groen en Vooruit en 8 ja-stemmen van de N-VA fractie.
Artikel 1: Het politiereglement "verplichte affichering huurprijzen" wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het politiereglement wordt als bijlage toegevoegd aan het Algemeen politiereglement.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 23 september 2021 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 16 december 2021 om 18u00 in Hotel Brugge-Oostkamp, Kapellestraat 146 te 8020 Oostkamp.
De agenda werd door de raad van bestuur op 10 september 2021 als volgt samengesteld:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
De gemeente Beernem neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de vereniging Imewo, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen.
Met een aangetekend schrijven van 23 september 2021 wordt het gemeentebestuur uitgenodigd tot de buitengewone algemene vergadering van Imewo d.d. 16 december 2021. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Aangezien we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat nog niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen, de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid. In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door waarnemend gemeenteraadsvoorzitter Martine De Roo.
Uitnodiging en bijlagen BAV IMEWO
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 16 december 2021:
Artikel 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 16 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraadszitting van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast voormelde beslissingen uit te voeren en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 13 oktober 2021 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVW ov van vrijdag 17 december 2021 om 14u30. De vergadering vindt volledig digitaal plaats via interactieve video-conferencing.
De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB);
Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB);
Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing;
Statutaire benoemingen;
Varia.
De uitnodiging met de agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Beernem is aangesloten bij TMVW ov. De gemeente wil haar rol van aandeelhouder in TMVW ov ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door waarnemend gemeenteraadsvoorzitter Martine De Roo.
Oproepingsbrief BAV en bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Er wordt goedkeuring verleend aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB);
Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB);
Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing;
Statutaire benoemingen;
Varia.
Artikel 2: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVW op 17 december 2021 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt aan TMVW ov bezorgd, hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post aan 20211217BAVTMVW@farys.be.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een aangetekende brief van 20 oktober 2021 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 22 december 2021 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:
Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Het gemeentebestuur van Beernem is voor de inzameling en verwerking van het afval op zijn grondgebied aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO.
Het gemeentebestuur wil zijn rol als aandeelhouder in het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO ten volle uitoefenen en het is dan ook nodig dat het zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van 22 december e.k.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door waarnemend gemeenteraadsvoorzitter Martine De Roo.
Uitnodiging BAV van IVBO en bijlagen
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van IVBO die plaatsvindt op 22 december 2021, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en zoals hiervoor vermeld, worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van I.V.B.O. op 22 december 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen in de gemeenteraadszitting van heden.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVBO, Pathoekeweg 41, 8000 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Met een e-mailbericht van 27 oktober 2021 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 15 december 2021 om 18u30 in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke. In functie van de coronamaatregelen kan deze buitengewone algemene vergadering mogelijks digitaal georganiseerd worden.
Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:
De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur
Op 20 september 1999 heeft de gemeenteraad goedkeuring verleend aan de fusieoperatie van de West-Vlaamse Intercommunales WIH, WITAB en WIER naar WVI. Beernem was voorheen aangesloten bij deze 3 onafhankelijke intercommunales respectievelijk voor huisvesting, technisch advies en bijstand en economische conversie.
De gemeente wil ten volle haar rol van aandeelhouder in de WVI uitoefenen en het is dan ook nodig dat zij zich uitspreekt t.a.v. de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering.
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Er dienen vertegenwoordigers te worden aangeduid. In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Er wordt voorgesteld deze aanstelling voor de komende algemene vergadering te bevestigen.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de waarnemend gemeenteraadsvoorzitter Martine De Roo.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI die plaatsvindt op 15 december 2021 worden goedgekeurd:
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. gemeenteraadslid Kurt Vanneste werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op 15 december 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan de WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het gemeentedecreet.
Artikel 40 en 41 e.v. decreet lokaal bestuur
Het Vlaams Regeerakkoord voorziet de samenvoeging van sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren tot één woonactor per gemeente tegen 01 januari 2023.
In het kader van het beleid van de Vlaamse Regering om te komen tot efficiënter werkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de daarmee gepaard gaande schaalvergroting werd door de cvba VIVENDO en de cvba Brugse Maatschappij voor Huisvesting de intentie geuit om te komen tot een fusie tussen beide vennootschappen. Op 29 september 2021 werd een fusievoorstel ondertekend, dat reeds neergelegd werd op de griffie van de rechtbank van koophandel. De aangepaste statuten werden ondertussen ter goedkeuring voorgelegd aan de betrokken minister.
Op woensdag 15 december 2021, om 18u00, wordt in de raadzaal van provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41 te 8200 Sint-Andries, een buitengewone algemene vergadering tot fusie georganiseerd, waarna beide sociale huisvestingsmaatschappijen - na goedkeuring - onder de naam Vivendo bv zullen verder werken.
De uitnodiging tot deze buitengewone algemene vergadering werd op 15 november 2021 ontvangen.
De buitengewone algemene vergadering van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en de Buitengewone Algemene Vergadering van de
overnemende vennootschap "VIVENDO" worden gehouden om te beraadslagen en te besluiten over de volgende agendapunten:
(1) Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken, waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen:
- het fusievoorstel, opgesteld in gezamenlijk overleg door de bestuursorganen van alle bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen op 29 september 2021, neergelegd als volgt:
* voor de overnemende vennootschap "VIVENDO": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121725, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WW en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.
* voor de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121727, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WVV en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.
- de jaarrekeningen en in de mate deze opgemaakt werden de verslagen van de bestuursorganen en van de commissarissen over de laatste drie boekjaren van de bij de fusie betrokken vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:28 §2 WVV.
- de verslagen van de commissaris en van de bestuursorganen van elk der bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:25 en 12:26 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
(2) Na kennisname van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en Verenigingen, beslissing tot afschaffing van het huidige onderscheid tussen de aandelen van de klasse A, B en C binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO".
(3) Beslissing binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO" waarbij de achtduizend driehonderd en tien (8.310) huidige aandelen met een nominale waarde van twaalf euro vijftig cent (€ 12,50) elk worden vervangen door eenenveertigduizend vijfhonderd vijftig (41.550) aandelen met een nominale waarde van twee euro vijftig cent (€ 2,50) elk.
(4) Fusiebesluit waarbij de coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", voornoemd, bij wijze van fusie door overneming wordt overgenomen door de coöperatieve vennootschap "VIVENDO", voornoemd, volgens de modaliteiten en tegen de voorwaarden zoals bepaald in het fusievoorstel, en goedkeuring van de hiermee gepaard gaande verrichtingen, met name:
a) ontbinding zonder vereffening van de over te nemen coöoperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", met het oog op de fusie door overneming.
b) Vermogensverhoging in de overnemende vennootschap "VIVENDO" om het te verhogen met zevenenveertigduizend zeshonderd vierennegentig euro tweeëntachtig cent (€ 47.694,82), door creatie en uitgifte van vierendertigduizend vierhonderd vierentachtig (34.484) nieuwe aandelen zonder aanduiding van nominale waarde en toekenning aan de aandeelhouders van de over te nemen vennootschap van deze nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap met invoering van drie nieuwe categorieën van aandelen (A: openbare besturen, B: organisaties en C: particuliere aandeelhouders); bepaling van de rechten van deze nieuwe aandelen;
c) Wijziging voorwerp - kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van de omschrijving van het voorwerp.
d) vaststelling van de eigendomsoverdracht en bijhorende verwezenlijking van de inbreng in natura van het vermogen van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" op de overnemende vennootschap "VIVENDO".
e) boekhoudkundige verwerking.
(5) Ontslag van en kwijting aan de bestuurders van de over te nemen coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en van de bestuurders van de overnemende vennootschap "VIVENDO".
(6) Benoeming bestuursorgaan van de nieuwe gefuseerde vennootschap.
(7) Machtiging aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap "VIVENDO" tot uitvoering van de genomen besluiten, opdracht en volmacht aan de notaris tot neerlegging en coördinatie van de statuten van de overnemende vennootschap en benoeming tot een bijzondere gevolmachtigde, om alle formaliteiten inzake inschrijving, wijziging of stopzetting bij het ondernemingsloket en de Kruispuntbank van Ondernemingen alsmede bij de administratie voor de B.T.W. te vervullen en te dien einde ook alle hoe genaamde stukken en akten te tekenen.
De buitengewone algemene vergadering van de gefuseerde vennootschap "VIVENDO" wordt gehouden om te beraadslagen en te besluiten over de volgende agendapunten:
(1) Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
(2) Aanpassing van de rechtsvorm en het kapitaal van de vennootschap aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en beslissing om de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening te schrappen uit de statuten.
(3) Verplaatsing van de zetel.
(4) Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap.
(5) Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen.
Decreet Lokaal Bestuur
Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.
Vivendo richtte op 14 oktober 2021 een schrijven aan het bestuur m.b.t. de mandatering van een afgevaardigde voor de gemeente Beernem in deze buitengewone algemene vergadering.
In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vivendo cvba en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.
Het college verleent gunstig advies m.b.t. de samenvoeging en vaardigt schepen Jan Vanassche af voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021.
Dit wordt aan de gemeenteraad ter kennisname en goedkeuring voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door waarnemend gemeenteraadsvoorzitter Martine De Roo.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op 15 december 2021 worden goedgekeurd, meer bepaald:
***van de buitengewone algemene vergadering van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en de Buitengewone Algemene Vergadering van de overnemende vennootschap "VIVENDO":
(1) Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken, waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen:
- het fusievoorstel, opgesteld in gezamenlijk overleg door de bestuursorganen van alle bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen op 29 september 2021, neergelegd als volgt:
* voor de overnemende vennootschap "VIVENDO": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121725, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WW en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.
* voor de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121727, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WVV en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.
- de jaarrekeningen en in de mate deze opgemaakt werden de verslagen van de bestuursorganen en van de commissarissen over de laatste drie boekjaren van de bij de fusie betrokken vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:28 §2 WVV.
- de verslagen van de commissaris en van de bestuursorganen van elk der bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:25 en 12:26 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
(2) Na kennisname van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en Verenigingen, beslissing tot afschaffing van het huidige onderscheid tussen de aandelen van de klasse A, B en C binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO".
(3) Beslissing binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO" waarbij de achtduizend driehonderd en tien (8.310) huidige aandelen met een nominale waarde van twaalf euro vijftig cent (€ 12,50) elk worden vervangen door eenenveertigduizend vijfhonderd vijftig (41.550) aandelen met een nominale waarde van twee euro vijftig cent (€ 2,50) elk.
(4) Fusiebesluit waarbij de coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", voornoemd, bij wijze van fusie door overneming wordt overgenomen door de coöperatieve vennootschap "VIVENDO", voornoemd, volgens de modaliteiten en tegen de voorwaarden zoals bepaald in het fusievoorstel, en goedkeuring van de hiermee gepaard gaande verrichtingen, met name:
a) ontbinding zonder vereffening van de over te nemen coöoperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", met het oog op de fusie door overneming.
b) Vermogensverhoging in de overnemende vennootschap "VIVENDO" om het te verhogen met zevenenveertigduizend zeshonderd vierennegentig euro tweeëntachtig cent (€ 47.694,82), door creatie en uitgifte van vierendertigduizend vierhonderd vierentachtig (34.484) nieuwe aandelen zonder aanduiding van nominale waarde en toekenning aan de aandeelhouders van de over te nemen vennootschap van deze nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap met invoering van drie nieuwe categorieën van aandelen (A: openbare besturen, B: organisaties en C: particuliere aandeelhouders); bepaling van de rechten van deze nieuwe aandelen;
c) Wijziging voorwerp - kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van de omschrijving van het voorwerp.
d) vaststelling van de eigendomsoverdracht en bijhorende verwezenlijking van de inbreng in natura van het vermogen van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" op de overnemende vennootschap "VIVENDO".
e) boekhoudkundige verwerking.
(5) Ontslag van en kwijting aan de bestuurders van de over te nemen coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en van de bestuurders van de overnemende vennootschap "VIVENDO".
(6) Benoeming bestuursorgaan van de nieuwe gefuseerde vennootschap.
(7) Machtiging aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap "VIVENDO" tot uitvoering van de genomen besluiten, opdracht en volmacht aan de notaris tot neerlegging en coördinatie van de statuten van de overnemende vennootschap en benoeming tot een bijzondere gevolmachtigde, om alle formaliteiten inzake inschrijving, wijziging of stopzetting bij het ondernemingsloket en de Kruispuntbank van Ondernemingen alsmede bij de administratie voor de B.T.W. te vervullen en te dien einde ook alle hoe genaamde stukken en akten te tekenen.
*** van de buitengewone algemene vergadering van de gefuseerde vennootschap "VIVENDO":
(1) Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
(2) Aanpassing van de rechtsvorm en het kapitaal van de vennootschap aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en beslissing om de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening te schrappen uit de statuten.
(3) Verplaatsing van de zetel.
(4) Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap.
(5) Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen.
Artikel 2: De vertegenwoordigers werden in de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 reeds vastgelegd, nl. schepen Jan Vanassche werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Piet Derycke als plaatsvervanger.
Artikel 3: De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vivendo op 15 december 2021 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing, genomen door de gemeenteraad in de zitting van heden.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing en zal onder meer een afschrift van deze beslissing overmaken aan Vivendo, Magdalenastraat 20 bus 1, 8200 Brugge.
Artikel 5: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
In samenwerking met Aquafin wordt het afvalwater dat nog in de grachten komt in de omgeving van de Zeldonk gesaneerd.
Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur is een bijkomende verwerving van grond noodzakelijk.
Tijdens de werken werd door Aquafin vastgesteld dat ter hoogte van de Blind Ezelstraat 2 een bijkomende verwerving van grond noodzakelijk was. Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie D, deel van nummer 605 K en is eigendom van Oswald De Vrieze, Blind Ezelstraat 2 Oedelem. De in te nemen grond heeft een oppervlakte van 6 m², de aankoopprijs bedraagt € 697,18. Dit bedrag wordt geboekt op artikel 0200-00/6100800.
De commissaris van Afdeling Vastgoedtransacties heeft de ontwerpakte opgemaakt volgens het aangepast opmetingsplan van 16 april 2021, opgemaakt door studiebureau Jonckheere uit Brugge.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor grondbeleid.
Ontwerpakte tot minnelijke verwerving met bijgaand opmetingsplan
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De minnelijke verwerving van een gedeelte van het perceel gelegen in Oedelem, Blind Ezelstraat 2, kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie D, deel van nummer 605 K, en voor een aankoopprijs van € 697,18, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte tot minnelijke verwerving, die daartoe werd opgemaakt door de Vlaamse commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties, volgens het aangepast opmetingsplan van 16 april 2021 dat werd opgemaakt door studiebureau Jonckheere uit Brugge, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De verwerving is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De financieel directeur van de gemeente wordt ertoe gemachtigd de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5: De Vlaamse commissaris van de Afdeling Vastgoedtransacties wordt ertoe gemachtigd in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
Er wordt geparkeerd in de zone rechts van Huis Maes, wat niet de bedoeling is. Dit zorgt voor problemen bij de verkeersafwikkeling daar.
Er werd in het verleden rechts van Huis Maes reeds een bord "verboden te parkeren" geplaatst, en links een bord "woonerf". In een woonerf is het parkeren verboden behalve op de plaatsen die afgebakend zijn met een wegmarkering of door een wegbedekking in een andere kleur waarin de letter P is aangebracht of op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
Door het verbodsbord is parkeren langs de muur rechts verboden maar verderop naar de garages en aan de overzijde is dit niet echt duidelijk.
Politiezone het Houtsche is dan ook vragende partij om het parkeerverbod te vervangen door het invoeren van een woonerf. Dan is de parkeersituatie eenduidig en kan desgewenst verbaliserend opgetreden worden.
De inrichting rond Huis Maes voldoet aan de vormvereisten van een woonerf (er zijn onder andere geen aparte voetpaden). Deze omgeving kan dus als woonerf gereglementeerd worden.
Het invoeren van een woonerf wordt gereglementeerd door toevoeging van een artikel 17: "woonerven" in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014. Het bestaande parkeerverbod wordt geschrapt (artikel 11.1b).
Het bestaande woonerf rechts werd ook nog niet gereglementeerd. Dit zal eveneens worden opgenomen in het reglement.
Deze maatregel betreft een gemeenteweg.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen" het volgende artikel toegevoegd:
Artikel 17.1: Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een woonerf ingevoerd:
Deze maatregel wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door plaatsing van het bord F12a bij het begin van het genoemde wegvak en een bord F12b bij het einde van het genoemde wegvak.
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt onder "Afdeling I - Gemeentewegen" het artikel 11.1b met betrekking tot het parkeerverbod aan Huis Maes geschrapt.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Ten gevolge van de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2021 m.b.t. het afvalbeleid, meer bepaald de inzameling van GFT-afval vanaf 2022, dient de politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.
Meer bepaald dienen de inzamel- en ophaalmodaliteiten voor de GFT-fractie huis-aan-huis (hoofdstuk VIII) toegevoegd te worden.
Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om enkele artikels te actualiseren of te verduidelijken:
De ontwerppolitieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, die zal ingaan vanaf 01 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark: ontwerp en definitieve versie
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De aangepaste politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2021 houdende wijziging politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 01 januari 2022.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:
Ten gevolge van de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2021 m.b.t. het afvalbeleid, meer bepaald de inzameling van GFT-afval vanaf 2022, dient het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.
IVBO legde de volgende tarieven voor de nieuwe GFT-zakken vast:
Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om enkele andere retributies te actualiseren, volgens de nieuwe tarieven van IVBO:
De GFT-zakken worden aan een kostendekkende retributie verkocht.
Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, dat zal ingaan vanaf 01 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor recyclagepark en afvalbeleid.
Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark: ontwerp + definitieve versie
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2021 houdende wijziging van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark wordt opgeheven.
Artikel 3: Deze beslissing is van toepassing vanaf 01 januari 2022.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht aan dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: Eenzelfde afschrift wordt voor gepast gevolg overgemaakt aan:
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
In de loop van 2020 is een landbouwer, wonende in Beernem en gebruiker van een aantal percelen in het Beverhoutsveld, 65 jaar geworden. Volgens het gemeentelijk reglement nam het gebruik bijgevolg van rechtswege een einde op 01 januari 2021.
Betrokkene meldde per brief d.d. 30 oktober 2020 dat hij geen genotsoverdracht kan doen naar bevoorrechte familieleden. Aangezien hij echter nog steeds landbouwer is, vroeg hij om de betreffende gronden nog enige tijd te mogen bewerken.
Op 14 december 2020 werd aan de landbouwer een brief bezorgd waarin vermeld werd dat een verder gebruik in strijd is met het gemeentelijk toewijzingsreglement en er dus niet kon worden ingegaan op zijn vraag.
In afwachting van verdere toewijzing of gebruik, werd een bemiddelingsvoorstel gedaan.
Op 31 januari 2020 stuurde de raadsman van de betrokken landbouwer een antwoordbrief op het voorstel van 14 december. In de brief werd een tegenvoorstel gedaan.
Het college stelde bij beslissing van 12 februari 2021 L&P Advocaten Lust en Partners, Baron Ruzettelaan 27 te 8310 Brugge, aan om in het betreffende dossier juridisch advies en eventueel juridische bijstand te verlenen.
Uit overleg tussen de raadsmannen van beide partijen bleek dat er geen akkoord kon bereikt worden en werd beslist het dossier voor de rechtbank te brengen.
Op 09 september 2021 bevestigde mr. d'Hoest van L&P Advocaten Lust en Partners dat het dossier op de terechtzitting van 28 september 2021 zou worden ingeleid.
Op 20 september 2021 werd via een bemiddelaar van de betrokken landbouwer mondeling een voorstel gedaan om alsnog tot een minnelijke schikking te komen. Dit voorstel werd op 21 september 2021 schriftelijk bevestigd door de bemiddelaar.
Het college besliste in de zitting van 01 oktober 2021 akkoord te gaan met het voorstel tot minnelijke schikking om een lange procedure en hoge kosten te vermijden.
Aan mr. d'Hoest werd gevraagd een overeenkomst tot minnelijke schikking op te maken. Op 11 oktober bezorgde mr. d'Hoest zijn ontwerp van dading.
Het college verleende gunstig advies m.b.t. de ontwerpdading in de zitting van 29 oktober 2021.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de dading aan te gaan.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Claudio Saelens, bevoegd voor landbouw.
Ontwerpdading
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door schepen Claudio Saelens.
Artikel 1: De dading zoals toegevoegd aan deze beslissing wordt goedgekeurd. Deze dading maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan mr. d'Hoest van L&P Advocaten Lust en Partners voor verder gevolg.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Met het "DNA van het dorp" wil de provincie West-Vlaanderen lokale besturen ondersteunen bij de opmaak van een masterplan voor een van hun dorpen en helpen om ontwikkelingen in kleine dorpskernen in goede banen te leiden. Hiertoe keurde de provincie een subsidiereglement goed.
Ruimtelijke instrumenten zoals herzieningen van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS), het opstellen van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor het dorp of de bescherming van een dorpszicht, vragen om een visueel, goed onderbouwd masterplan waar iedereen zich achter kan scharen: zowel bewoners, bestuurders als experten.
In de periode 2021 - 2025 ondersteunt de provincie daarom jaarlijks vier gemeenten. Ze voorziet in de helft van de kosten, met een maximumbedrag van 25.000 euro. De geselecteerde gemeenten worden nauwgezet begeleid met personeel, advies en een engagement om het masterplan nadien om te zetten in de praktijk. Voor de opmaak van de masterplannen heeft de provincie vier bureaus aangeduid om de gemeenten te begeleiden
Voor Beernem kan het interessant zijn om de deelgemeente Beernem uit te werken.
In eerste instantie zal een analyse gemaakt worden van het dorp waarin alle basisinformatie wordt verzameld, zoals een inventaris van de voorzieningen, het verenigingsleven of de uitkomst van eerdere bevolkingsbevragingen. De volgende zaken kunnen er bv. aan bod komen: stationsomgeving, toerisme, handel en ondernemen, woontypologie, ontmoeting, markt op vrijdag/lokale markt, Heilige Maria Moeder Godskerk en omgeving, jeugd/jeugdhuis en omgeving, trage wegen, verkeersleefbaarheid, ...
Tegelijkertijd wordt een ontwerpweek voorbereid waarbij niet alleen lokale ambtenaren, experten, het gemeentebestuur, maar ook de bevolking betrokken wordt. De DNA-analyse en de ontwerpweek moeten uiteindelijk uitmonden in een afgewerkt masterplan waarmee lokale besturen en de provincie aan de slag kunnen.
Het doel is om tegemoet te komen aan de ambities van het lokale bestuur en een breed draagvlak te creëren. De identiteit van een dorp moet verder versterkt en in de kijker gezet worden. Het masterplan zet in op ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid, de uitbouw van een voorzieningsnetwerk en de lokale inpassing in het landschap.
Het reglement trad in werking sedert 01 juni 2020 en loopt tot 31 december 2025. Jaarlijks in juni lanceert de provincie een oproep. De oproeptermijn voor 2021 is verlengd tot eind oktober. Een traject voor het opstellen van een DNA-masterplan heeft een doorsneedoorlooptijd van zes maanden, zodat het hele proces, van aanmelding tot oplevering, beknopt blijft.
Het aanmeldingsformulier moest tegen eind oktober ingediend worden.
Een adviescommissie aangesteld door de deputatie zal binnen de zes weken na het verstrijken van de indieningsdatum een advies voor selectie van dorpen maken. Bij dat advies wordt ook aangegeven welke studiebureaus het meest aangewezen zijn om de masterplannen te begeleiden. Voor elk van de geselecteerde dorpen zal een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt worden met het lokaal bestuur. Daarin treedt de provincie West-Vlaanderen op als opdrachtencentrale.
Dit aanbod vanuit en met financiële steun van de provincie kan een mooie opportuniteit zijn.
Het beantwoordt aan volgende beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan 2020 - 2025:
- beleidsdoelstelling 12 : met een visie op open ruimte - actieplan 12.2.: we ontwikkelen een planologische visie op dorpskernen. In het masterplan dorpskernvernieuwing zullen de dorpskernen ruimer bekeken worden dan enkel de woontypologie, dit om ze leefbaar te maken of te houden. Een ruimtelijke visie wordt bepaald die een kader vormt voor verdichting van de dorpskernen. Hoe wordt in nieuwe projecten omgegaan met openbaar groen, parkeren, fietsenstallingen, stockeren huisafval, afbakening kernwinkelgebieden, ...
- beleidsdoelstelling 28: ten dienste van en met inspraak van de burger: We willen een beleid dat de Beernemnaar betrekt bij het nemen van belangrijk keuzes en beslissingen.
Het college besliste in de zitting van 29 oktober 2021 om deel te nemen aan de projectoproep "DNA van het dorp 2021" en het aanmeldingsformulier in te dienen dat ten laatste tegen eind oktober moest ingediend worden.
Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door de burgemeester, bevoegd voor communicatie.
| Dienst |
omgeving |
| Omschrijving |
deelname aan "DNA van het dorp 2021" |
| Raming (incl. btw) |
€ 50.000 (incl. btw) |
| Budgetcode |
0114-00/6131002 |
| Beschikbaar krediet |
€ 52.000 (voorzien in MJPA4, GR december 2021) |
| Visumnummer |
2021/053 |
Er is een tussenkomst door raadslid Christine Stroobandt, beantwoord door de burgemeester.
Artikel 1: De beslissing om in te gaan op de projectoproep "DNA van het dorp 2021" wordt bekrachtigd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De jeugdverenigingen betalen een gebruikersvergoeding, zoals bepaald in het gebruiksreglement, voor het gebruik van hun gemeentelijk jeugdlokaal. Deze bestaat uit huur en een energievergoeding.
Aan KLJ Beernem kan echter geen energievergoeding worden aangerekend op de manier vastgelegd in het reglement. Daar het onmogelijk is om een tussenteller te plaatsen op de energiemeters, kan er immers geen energievergoeding berekend worden op basis van de energiefacturen.
Er wordt daarom voorgesteld om voor KLJ Beernem een jaarlijks forfait voor energieverbruik aan te rekenen.
Na vergelijking van de energiefacturen van de KLJ toen ze nog hun oude lokaal gebruikten, wordt een jaarlijks forfait van € 135,00 voor energieverbruik voorgesteld.
Omdat het gebruik van een forfait een afwijking is van het gemeentelijk gebruiksreglement, wordt dit voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
"Meer dan een dak boven je hoofd" - gebruiksreglement jeugdlokalen Art 5.2 Energievergoeding
De energievergoeding van de voorbije jaren werd bekeken, een gemiddelde energievergoeding van de vorige jaren werd vastgesteld.
Na vergelijking van de oppervlaktes van de lokalen, komt men tot een jaarlijks forfait van € 135,00:
| huur lokaal | oppervlakte lokaal | energievergoeding | |
| oud lokaal | € 343,57 | € 182,75 | € 200,00 (gemiddeld) |
| nieuw lokaal | € 226,69 | € 120,58 | € 135,00 (forfait) |
Om elke jeugdvereniging gelijk te behandelen is het van belang ook voor KLJ Beernem een energievergoeding te voorzien. Op die manier wordt ook KLJ Beernem nog gesensibiliseerd om voorzichtig om te springen met energieverbruik. Bij het laten branden van lichten of verwarming, kan een boete worden aangerekend zoals opgenomen in het gemeentelijk gebruiksreglement (Art 5.2.3).
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor jeugd.
Gebruiksreglement jeugdlokalen
Er is een tussenkomst door raadslid Branco François, beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: Aan KLJ Beernem wordt een energieforfait van € 135 per jaar aangerekend.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
In het corona-ondersteuningsplan Beernem werd een "fonds voor acties van ondernemers" opgenomen.
Een "subsidiereglement initiatieven voor COVID getroffen ondernemers" werd opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 02 juli 2020 en gewijzigd in de zitting van 17 september 2020.
Een aangepast reglement (artikel 5 uitvoeringstermijn) wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het corona-ondersteuningsplan Beernem werd een fonds ter ondersteuning van ondernemers voorzien, te verspreiden over 2020-2021.
Het subsidiereglement bevat een beschrijving van:
- doel
- doelgroep
- voorwaarden
- subsidiebedrag en niet-toelaatbare kosten
- uitvoeringstermijnen
- procedure
- samenwerking gemeentebestuur Beernem
- controle
- communicatie
- sancties
- non-discriminatie clausule
- inwerkingtreding
Een aanpassing van "Artikel 5. Uitvoeringstermijn" wordt voorgelegd aan de gemeenteraad, nl. de verlenging van de termijn met 1 jaar tot 31 december 2022.
Advies kernraad lokale economie:
Rekening houdend met de tweede lockdown die ervoor gezorgd heeft dat ook de heropleving veel langer op zich heeft laten wachten willen wij het coronafonds verlengen tot 31 december 2022.
Gezien de onzekerheden is het klimaat nog steeds niet optimaal om iets te organiseren. Heel wat ondernemers durven momenteel het risico nog niet te nemen. Daarnaast is er nog een algemeen gevoel om nog niet deel te nemen aan "grotere" organisaties.
Hierdoor is de hulp aan de ondernemers langer nodig dan voorzien en is ons advies om het coronafonds te laten doorlopen tot 31 december 2022.
Voorstel aanpassing artikel 5: De goedgekeurde initiatieven dienen door de aanvrager te worden uitgevoerd binnen de opgelegde termijn na goedkeuring en ten laatste tegen 31 december 2022. Mits grondig argumentatie aan het college kan de opgelegde termijn worden verlengd.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor lokale economie.
Subsidiereglement initiatieven voor COVID getroffen ondernemers
| Dienst |
lokale economie |
| Omschrijving |
subsidie voor initiatieven voor COVID getroffen ondernemers |
| Budget |
€ 68.401,93 (incl. btw) momenteel nog beschikbaar |
| Budgetcode |
0500-02/6492000 |
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het "subsidiereglement initiatieven voor COVID getroffen ondernemers" wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Minister Crevits wenst dat lokale besturen een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met VDAB zodat er regionaal beter wordt samengewerkt om de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te pakken.
Voor de Brugse regio werd beslist één regionale samenwerkingsovereenkomst op te maken en af te sluiten tussen de interlokale vereniging Werkkracht10 en de directie van VDAB West-Vlaanderen.
Werkkracht10 heeft als missie het versterken van lokale besturen in hun activerings- en tewerkstellingsbeleid en lokale besturen te verbinden met regionale actoren om samen een inclusieve arbeidsmarkt te realiseren.
Werkkracht10 treedt hierbij op als organisator van wijkwerken, neemt de regierol werk en sociale economie op, neemt de regie e-inclusie op en engageert zich om regionaal overleg te organiseren en gerichte acties op te zetten rond activering en tewerkstelling, met bijzondere aandacht voor personen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt.
Voor Werkkracht10 hebben Tina Segers (regisseur sociale economie) en Piet Dupan (beleidsmedewerker werk) de gesprekken met VDAB gevoerd en de nodige stappen gezet om de samenwerkingsovereenkomst en bijhorende nieuwe overlegstructuur inhoudelijk vorm te geven.
Inhoudelijk samenwerken
In de samenwerkingsovereenkomst wordt vertrokken van de 10 algemene samenwerkingsprincipes die door VVSG en VDAB zijn vastgelegd.
Daarnaast werden 4 toetsstenen geformuleerd die wij binnen de regiowerking belangrijk vinden:
1. versnippering vermijden, schaalgrootte nastreven
2. streven naar complementariteit met wat reeds bestaat, meerwaarde zoeken
3. compatibiliteit garanderen
4. signaalfunctie opnemen
Uiteindelijk werden ook 4 thema's vastgelegd waarrond we nauw gaan samenwerken en waarvoor jaarlijks een actieplan zal opgemaakt worden:
1. Verhogen van de deelname aan de arbeidsmarkt en het versterken van het opwaarts bewegen op de participatieladder.
2. Wegwerken van drempels en optimaliseren van de randvoorwaarden.
3. Samenwerking met sectoren, werkgevers, sociale partners en bevorderen van inclusieve tewerkstelling.
4. Competentieversterking en ontwikkeling van vaardigheden. De samenwerkingsovereenkomst vindt u als bijlage 1 terug.
Praktisch samenwerken
Werkkracht10 en VDAB hebben samen en in onderling overleg met de regiowerking Noord-West Vlaanderen van de Provincie West-Vlaanderen een structuur uitgetekend om het regionaal overleg rond tewerkstelling en arbeidsmarkt en de regionale samenwerking te coördineren en versterken.
Deze overlegstructuur bestaat uit een Strategisch Comité arbeidsmarkt, een Uitvoerend Comité arbeidsmarkt, het Beheerscomité van Werkkracht10 en diverse ad hoc thematische werkgroepen.
1. Het Strategisch comité arbeidsmarkt is een strategisch orgaan met stemgerechtigde leden; deze leden maken het jaaractieplan op, leggen strategische doelstellingen vast en volgen de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst op.
2. Het Uitvoerend comité arbeidsmarkt is een uitvoerend orgaan; de leden geven uitvoering aan het jaaractieplan en ondernemen de nodige stappen om acties en projecten op te starten en uit te voeren.
3. Het beheerscomité van Werkkracht10 waakt over de missie en visie van Werkkracht10, treedt op als wijk-werkorganisator en neemt de regierol werk en sociale economie op.
4. Diverse werkgroepen werken zeer concreet samen rond één bepaalde nood, thema's of actie. De diverse specifieke rollen en taken alsook de samenstelling van de organen werden vastgelegd in een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst.
Gemandateerden Strategisch Comité arbeidsmarkt
Voor de vertegenwoordiging van de lokale besturen in het Strategisch Comité werden - na subregionaal overleg - de volgende gemandateerden via de colleges voorgedragen als lid:
Drie stemgerechtigde leden:
De voorzitter van Werkkacht10: Dhr. Pablo Annys, voorzitter en schepen van Stad Brugge
De verkozen mandataris uit de subregio Noord: Mevr. Kathleen van der Hooft, schepen van Gemeente Knokke-Heist
De verkozen mandataris uit de subregio West: Mevr. Ellen Goes, schepen van Gemeente Zedelgem
Drie plaatsvervangers
De ondervoorzitter van Werkkracht10: Mevr. Els Roelof, schepen van Gemeente Oostkamp
De aangeduide plaatsvervanger uit de subregio Noord: Mevr. Annie De Pauw, schepen van Stad Blankenberge
De aangeduide plaatsvervanger uit de subregio West: Dhr. Paul Dieryckx, schepen van Stad Torhout
Drie interne adviseurs:
De regionale regisseur sociale economie: Tina Segers
De regionale beleidsmedewerker werk: Piet Dupan
De kabinetsmedewerker van de voorzitter: Steven Wittevrongel Regiocoördinator Noord-West-Vlaanderen van de provincie.
Gezien we complementariteit en compatibiliteit hoog in het vaandel dragen, willen we de brug slaan met de regiowerking van de Provincie West-Vlaanderen van waaruit ook arbeidsmarktgerelateerde acties worden opgezet. Daarom wensen we ook de regiocoördinator Noord-West-Vlaanderen op te nemen als adviseur binnen het Strategisch Comité.
Mandaat ondertekening samenwerkingsovereenkomst
Vanuit het Beheerscomité van Werkkracht10 wordt voorgesteld dat de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst gebeurt door de voorzitter van Werkkracht10, Dhr. Pablo Annys van Stad Brugge, die hierbij alle lokale besturen vertegenwoordigt. De ondertekening zal plaatsvinden (onder voorbehoud van goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door alle 10 lokale besturen) begin januari 2022, idealiter in aanwezigheid van mevrouw de minister Hilde Crevits.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
De samenwerkingsovereenkomst inclusief de samenwerkingsstructuur en voorgedragen leden (addendum) tussen Werkkracht10 en VDAB West-Vlaanderen voor de periode van 01/01/2022 tot en met 31/12/2025 goed te keuren.
Akkoord te gaan met het mandaat aan Dhr. Pablo Annys om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen vanuit zijn hoedanigheid als voorzitter van Werkkracht10.
Kennis te nemen van het feit dat na het afsluiten van de overeenkomst het jaaractieplan 2022 zal opgemaakt worden door het Strategisch Comité arbeidsmarkt. Het Uitvoerend Comité arbeidsmarkt en de specifieke werkgroepen zullen zo snel mogelijk opgestart worden.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociale zaken.
Samenwerkingsovereenkomst
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de regionale samenwerkingsovereenkomst, inclusief de samenwerkingsstructuur en voorgedragen leden van het Strategisch Comité arbeidsmarkt tussen Werkkracht10 ILV en VDAB West-Vlaanderen goed.
Artikel 2: De gemeenteraad is akkoord dat de voorzitter van Werkkracht10, schepen van Brugge dhr. Pablo Annys, de samenwerkingsovereenkomst ondertekent in naam van de 10 lokale besturen uit de Brugse regio.
Artikel 3: De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het jaaractieplan 2022 zo snel mogelijk zal opgemaakt worden en de verschillende overlegorganen zo snel mogelijk zullen opstarten.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 september 2020 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling, aangevraagd door Bouwbedrijf J. Van Hamme nv, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
De culturele raad verleende hiertoe in de vergadering van 30 juni 2021 positief advies voor de naam "Louisabrugstraat".
In de zitting van 16 september 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 27 september 2021 tot en met 27 oktober 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
In de vergadering van 30 juni 2021 verleende de culturele raad positief advies voor de straatnaam "Louisabrugstraat". De motivatie van de culturele raad is de volgende: De naam van deze nieuwe straat is een verwijzing naar de Louisabrug.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Aan de de verkaveling, aangevraagd door Bouwbedrijf J. Van Hamme nv, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat, wordt definitief de straatnaam "Louisabrugstraat" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft zijn meerjarenplan 2020-2025 gewijzigd.
Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 28 september 2021.
Op 12 oktober 2021 diende het centraal kerkbestuur van de federatie Beernem de 1e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus in bij het gemeentebestuur en bij het bisdom. De samenvattende tabel van de voorziene gemeentelijke toelagen wordt voorgelegd.
De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 13 oktober 2021 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.
De voorgestelde buitengewone onderhoudswerken in het inspectieverslag van Monumentenwacht moeten verdere aantasting van de dakconstructie en grotere kosten vermijden. In de gemeenteraadszitting van 01 juli 2021 werd de meerjarenplanaanpassing (nr. 3-2020-2025) van het gemeentebestuur goedgekeurd. Hierin werd een investeringstoelage ingeschreven van 32.000 euro voor het dossier "houtbehandeling aan het dak van de Sint-Amanduskerk".
Gezien het geringe bedrag kan hiervoor geen subsidie bekomen worden van het Vlaamse Gewest.
Ondertussen heeft het kerkbestuur Sint-Amandus wel een subsidie voor instandhouding onroerend erfgoed aangevraagd bij de provincie West-Vlaanderen. Als een provinciale toelage bekomen wordt zal dit opgenomen worden in een latere wijziging.
Volgens de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem gebeurt bij het afsluiten van het investeringsdossier een terugbetaling aan het gemeentebestuur indien er meer ontvangsten dan uitgaven zijn.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door de burgemeester.
Artikel 1: De 1e wijziging van het meerjarenplan 2020 – 2025 van de Kerkfabriek Sint-Amandus wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het bestuur van de Kerkfabriek Sint-Amandus, het centraal kerkbestuur van Beernem, de provinciegouverneur en de bisschop van Brugge, als het representatief orgaan van de eredienst.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2021 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 28 september 2021.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelage blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 04 december 2021) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2021.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door de burgemeester.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van het aangepaste budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel beheerder van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
In de collegezitting van 29 oktober 2021 besliste het college om het dossier van het nieuwe zwembad ongewijzigd door te zetten ondanks de verschillende ernstige waarschuwingen, verontrustende risico-en impactanalyses op korte én lange termijn én ondanks een tekort van twee miljoen euro in de begroting.
Een nieuw zwembad is noodzakelijk maar het huidige dossier hypothekeert de toekomst op verschillende vlakken.
Er wordt gevraagd aan het college om het dossier opnieuw in overweging te nemen, de beslissing van 29 oktober te herzien en alsnog op een ernstige manier te zoeken naar partners voor de financiering, bouw en beheer van het zwembad.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door raadsleden Gijs Degrande en Jef Vansteenhuyse.
Er zijn tussenkomsten door burgemeester Jos Sypré, beantwoord door raadslid Gijs Degrande.
Artikel 1 – Het agendapunt ingediend door de N-VA fractie - waarbij gevraagd wordt dat het college het dossier opnieuw in overweging zou nemen, de beslissing van 29 oktober te herzien en alsnog op een ernstige manier te zoeken naar partners voor de financiering, bouw en beheer van het zwembad - wordt verworpen.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Christine Stroobandt
Inschakelen buurtwerker om digitale uitsluiting te voorkomen
Risico op digitale uitsluiting verkleinen door via begeleiding te zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (bv. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, …) is een van de drie doelstellingen die minister Hilde Crevits vooropstelt bij het oprichten van een Digibank. Dergelijk project lijkt voor Beernem wellicht te grootschalig. Ondanks de vele lovenswaardige initiatieven die reeds bestaan in onze gemeente is er toch nog altijd een groep van mensen die uit de boot valt. Tijdens vorige gemeenteraden heb ik er al dikwijls op gewezen dat niet iedereen een cursus kan volgen en dat niet iedereen naar de digidokter kan. Het inschakelen van de brugfiguur werd toen als oplossing naar voor geschoven. Maar uit artikels in Open Blad meen ik te mogen opmaken dat de brugfiguur wordt ingezet als verbindingspersoon tussen school en gezin. Daarom stellen we voor om de buurtwerker in te schakelen om mensen die een acuut digitaal probleem hebben te helpen. Heel belangrijk is daarbij dat ook duidelijk te communiceren.
Raadslid Els Vyncke
Stand van zaken kledingcontainers
Tot voor een paar maanden kon de Beernemnaar zijn of haar tweedehandskledij kwijt in verschillende containers in de gemeente. Maar nu blijken er in de gemeente haast géén mogelijkheden meer te zijn om deze te deponeren. En dat vinden veel inwoners vervelend. Mijn vragen:
- Waar kan de Beernemnaar zijn tweedehandskledij nog kwijt?
- Wat is de huidige stand van zaken?
- Is er al een contract ondertekend met een nieuwe textielinzamelaar en is daar al een exacte datum op gekleefd?
Raadslid Kurt Vanneste
Kerstsfeer
Wat doet de gemeente om de kerstsfeer te bevorderen in Beernem dit jaar?
Plan van aanpak vuilnisbakken
Beernem wil een nette gemeente zijn, zo staat het in het meerjarenplan.
Hoe zie je de aanpak van vuilnisbakken op openbaar domein bv. de markt van Oedelem?
Raadslid Rolle Debruyne
Openbaar toilet Oedelem
In de gemeenteraadszitting van januari 2020 deed ik al een voorstel over hoe de eigen technische dienst met een kleine ingreep de toiletten van het Schepenhuys openbaar kon maken.
Met bijgaande foto’s toonde ik dat door van het raam een deur te maken, en de toegang tot het Schepenhuys af te sluiten buiten de kantooruren van de toeristische dienst, we een openbaar toilet hebben.
Met een systeem van paspoortherkenning kan men toegang krijgen en is de dader terzelfder tijd ook bekend in geval van vandalisme.
Als het Schepenhuys niet open is en de cafés gesloten zijn, kan je nu nergens terecht.
In afwachting van de realisatie zou er een mobiel toilet geplaatst kunnen worden achter het Schepenhuys. Moerbrugge is maar een gehucht van Oostkamp en daar hebben ze zelfs een openbaar toilet.
Raadslid Piet De Rycke
Verkeersleefbaarheid Stationsstraat
I.h.k.v. het participatietraject verkeersleefbaarheid Stationsstraat – Oude Vaartstraat – Parkstraat – Burgemeester Claeysstraat – K. David-, Guido Gezelle- en Stijn Streuvelsstraat werd op 25 oktober een bevolkingsvergadering georganiseerd door onze burgemeester en de mobiliteitsambtenaar.
De vele ideeën uit de bevraging werden in de verkeerscommissie van augustus 2021 besproken. In oktober werd het ontwerp aan de wijkbewoners voorgesteld. Het was aangenaam vast te stellen dat de vele suggesties heel positief onthaald werden. De bewoners zien zowel eenrichtingsverkeer in de B. Claeysstraat als (een voorstel van mezelf) een knip voor gemotoriseerd verkeer aan het Boothuis de verkeersleefbaarheid van de wijk verhogen.
Graag doe ik nog een bijkomende suggestie. De mix van voetgangers en fietsers op het fietspad tussen de fietsersbrug en het Boothuis zorgt dikwijls voor gevaarlijke situaties. Om deze drukte wat het hoofd te bieden kan de aanleg van een voetpad aan de overzijde of een trap naast de fietsersbrug (naar het Capibarapad) een mogelijke oplossing zijn.
Graag vraag ik ook eens naar de timing van dit project en het aansluitende participatietraject van de Sint-Jorisstraat?
Raadslid Lode Vanneste
Het ontbrekende gedeelte van het fietspad langs de N370 tussen Beernem en Wingene
Midden september werd duidelijk dat het ontbrekend gedeelte van het tweerichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg en de Torenweg aan het Aanwijs langs de oostelijke kant van de N370 er niet meteen zal komen. In 2020 werd de omgevingsvergunning nochtans verleend voor dit Vlaams project. De Vlaamse overheid voorzag bovendien een bedrag van 2,5 miljoen voor dit fietspadendossier. De vzw Bescherm Bomen en Natuur diende echter bezwaar in tegen deze vergunning omdat er een flink stuk natuur zou verdwijnen. Uiteindelijk gaf de Raad voor Vergunningsbetwistingen de vzw twee maanden geleden gelijk.
Uit het antwoord op een schriftelijke vraag (nr. 1678 van 23 september 2021) in het Vlaams Parlement van volksvertegenwoordiger Bert Maertens aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters blijkt nu dat de Vlaamse overheid een volledig nieuw traject zal opstarten met bijbehorend een nieuwe omgevingsvergunning. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte daarbij de afweging tussen een hersteltraject binnen de huidige beroepsprocedure en een nieuw traject. De keuze viel op de tweede optie omdat ze volgens de minister meer rechtszeker lijkt. Dat betekent dat de ontwerpstudie dus opnieuw moet gebeuren met de verschillende actoren in de projectstuurgroep. Zo wil men de argumenten van het vernietigingsattest integreren in het nieuwe ontwerpproces. Daarna wordt overgegaan tot een nieuwe omgevingsaanvraag.
Er bestaat een alternatief en veilig tracé voor het ontbrekende gedeelte van het fietspad tussen Beernem en Wingene via het bestaande knooppuntennetwerk van het Brugse Ommeland. Concreet gaat het over de fietsroute langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39. Het traject loopt vanaf het fietspad ter hoogte van parking Aanwijs langs de Oude Bruggeweg in Wingene tot aan de Blauwhuisstraat. Dit tracé is wel grotendeels onverhard of semiverhard, volledig autovrij en meet ongeveer 2,8 kilometer.
De realisatie van een volwaardig dubbelrichtingsfietspad op dit traject zal ongetwijfeld een pak minder kosten dan het voorziene budget van 2,5 miljoen. Bovendien zullen er geen bomen moeten gerooid worden.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Gijs Degrande
Stand van zaken Beukendreef
In de zitting van 29 oktober 2021 besliste het college om een architect aan te stellen om via een kleine opdracht een voorontwerp te laten maken. Graag had ik toelichting bij de opdracht, timing en uitvoering van dit dossier.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Suggestie m.b.t. openbaar groen
In onze gemeente hebben wij een aantal openbare plaatsen waar bloemen een aantrekkelijkere uitstraling kunnen brengen. De gemeente kan deze plaatsen toekennen aan plaatselijke tuiniers, tuinarchitecten, tuinaannemers, e.d.m. Zij kunnen dan aanplant en onderhoud op zich nemen en de gemeente staat toe dat ze hun naambord of logo erbij plaatsen. Voor beiden een win-winsituatie.
Raadslid Lien De Wispelaere
Project werknemersstatuut kinderbegeleider gezinsopvang
Tot vrijdag 03 december kunnen organisatoren van gezinsopvang een aanvraag doen om een aantal onthaalouders in te schakelen in het “vernieuwd project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang”.
Een van de voorwaarden om een aanvraag te kunnen indienen bij Opgroeien is dat de onthaalouders het sui generis statuut moeten hebben. Hebben wij in Beernem onthaalouders die onder dit statuut vallen? En zou het bestuur dan een aanvraag indienen om een aantal onthaalouders de mogelijkheid te bieden om in dit proefproject in te stappen?
Projectoproep opvanginitiatieven kwaliteitsvolle en inclusieve opvang
Het Fonds Bernard, Gonda en Emily Vergnes, beheerd door de Koning Boudewijnstichting is via een projectoproep op zoek naar opvanginitiatieven die kwaliteitsvolle en inclusieve opvang bieden voor kinderen van 0 tot 3 jaar. De concrete en duurzame opvang van kinderen uit kansarme gezinnen zal het voornaamste criterium zijn voor de jaarlijkse evaluatie. De aangeboden financiële steun bedraagt maximaal 50.000 euro. Deze steun is jaarlijks hernieuwbaar voor een periode van drie jaar, na evaluatie van het project.
Het doel van deze projectoproep is om met deze gezinnen in een veilige omgeving een vertrouwensrelatie tot stand te brengen en hen bewust te maken van het belang van een regelmatige en duurzame aanwezigheid van hun kind in een kinderopvanginitiatief. Het beoogde eindresultaat zou zijn dat de plaatsen die bestemd zijn voor deze kwetsbare gezinnen maar die momenteel onbezet blijven, benut worden, of dat de opvangcapaciteit wordt vergroot.
Ziet het bestuur hier een mogelijkheid om een concreet project te willen opzetten of te versterken om kansarme gezinnen te bereiken (outreaching) die er momenteel geen gebruik van maken? Eventueel in partnerschap met andere initiatieven die het mogelijk maken contact te leggen met kwetsbare gezinnen en de opvang voor hun jonge kinderen te bevorderen zoals sociale diensten, OCMW’s, armoedebestrijdingsorganisaties, sociale tewerkstellingscentra, opleidingscentra, scholen enz. Aanvragen kunnen ingediend worden tot 27 december 2021.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Martine De Roo
voorzitter wnd.