Terug
Gepubliceerd op 24/11/2021

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 18/11/2021 - 19:30 digitaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Ter kennis genomen

      De wnd. voorzitter, Martine De Roo, opent de zitting met een aantal mededelingen:

      I. Digitale vergadering gemeenteraad  


      Omwille van de snel stijgende coronacijfers en in navolging van de verstrengde maatregelen, die op 17 november 2021 door het Overlegcomité werden genomen, werd beslist de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn digitaal te organiseren.

      De digitale zitting vindt plaats overeenkomstig de voorwaarden, vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen van 10 september 2021, meer bepaald:

      Artikel 1.
      Als de gemeenteraad, de gemeenteraadscommissie, de raad voor maatschappelijk welzijn of de districtsraad op digitale wijze vergadert conform artikel 20, 74 of 126 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wordt onder openbaar als vermeld in artikel 28 van het voormelde decreet, een vergadering in een digitale omgeving verstaan die de bevolking op afstand via een audiovisuele liveverbinding kan volgen.

      Een vergadering als vermeld in het eerste lid, kan doorgaan als al de volgende voorwaarden zijn vervuld:
      1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
      2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
      3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
      4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

      Artikel 5.
      Bij de openbare vergaderingen van de gemeenteraad, de gemeenteraadscommissie, de raad voor maatschappelijk welzijn en de districtsraad, die op digitale wijze worden georganiseerd, vindt het publiek via de webtoepassing van de gemeente de dag en het tijdstip van de vergadering en de link naar de livestream. 

      Zie  ook burgemeestersbesluit dd 18 november 2021 in bijlage. 

       

       II. Verontschuldigingen

      • Voorzitter Kris Vincke - duidde Martine Deroo aan als plaatsvervangend voorzitter
      • Raadslid Arthur Mortier is verontschuldigd
      • Schepen Patricia Waerniers

       III. Mededelingen 

      • Onthaal nieuwe inwoners op dinsdagavond 23 november om 19u30 in OC De Kleine Beer - is uitgesteld naar het voorjaar 
      • Informatievergadering rond de nieuwe gemeenteschool voor raadsleden op  woensdag 24 november om 19u30 – vindt digitaal plaats
      • Ontvangst jubilarissen op 11 december om 14u in het OC - gaat niet door – er wordt gezorgd voor een ontbijt in de loop van de maand december 2021.
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 21 oktober 2021

      Goedgekeurd

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Financiën en begroting

      • Kennisname goedkeuring jaarrekening 2020

        Ter kennis genomen

        Aan de gemeenteraad wordt het besluit van de gouverneur d.d. 22 september 2021 houdende de goedkeuring van de gemeenterekening over het dienstjaar 2020 - vastgesteld door de gemeenteraad van Beernem in de zitting van 03 juni 2021 - ter kennisname voorgelegd.

        Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.

    • Juridische zaken

      • Politiereglement affichering huurprijzen

        Goedgekeurd

        Vanuit IGS De Woonwinkel is er het voorstel om een politiereglement op te stellen m.b.t. het afficheren van de huurprijzen en de kosten en lasten. Dit is ter opvolging van een verplichting vanuit het Vlaams Woninghuurdecreet. 

        Het reglement bevat de verplichting voor alle verhuurders of gevolmachtigden om bij elke verhuur van een goed dat bestemd is voor bewoning (met uitzondering van toeristische verblijven), bij elke officiële of publieke mededeling het bedrag van de gevraagde huurprijs en de kosten en lasten op te nemen (behalve als deze info online terug te vinden is).

        Het is de bedoeling om dit reglement als bijlage toe te voegen bij het Algemeen Politiereglement. Als de verhuurder de huurprijs en de kosten en lasten niet vermeldt, riskeert hij een GAS boete.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het politiereglement "verplichte affichering huurprijzen" goed te keuren en akkoord te gaan om het politiereglement als bijlage toe te voegen aan het Algemeen politiereglement.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • IMEWO - buitengewone algemene vergadering van 16 december 2020 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 23 september 2021 nodigt IMEWO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op donderdag 16 december 2021 om 18u00 in Hotel Brugge-Oostkamp, Kapellestraat 146 te 8020 Oostkamp.

        De agenda werd door de raad van bestuur op 10 september 2021 als volgt samengesteld:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.


        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

        In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Marjan Lootens als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Kurt Vanneste als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IMEWO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • TMVW ov - buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 - standpuntbepaling

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 13 oktober 2021 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de buitengewone algemene vergadering voor de deelnemers van TMVW ov van vrijdag 17 december 2021 om 14u30. De vergadering vindt volledig digitaal plaats via interactieve video-conferencing.

        De agenda werd door de raad van bestuur als volgt samengesteld:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;

        3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB);

        4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB);

        5. Samenwerkingsverband De Watergroep - FARYS (cfr. artikel 472 DLB);
        6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing;

        7. Statutaire benoemingen;

        8. Varia.


        De uitnodiging met de agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.

      • IVBO - buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 20 oktober 2021 nodigt IVBO het gemeentebestuur uit tot de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 22 december 2021 om 20u00 in de aula van IVBO, Pathoekeweg 41 te 8000 Brugge. De agendapunten zijn de volgende:

        1. Samenstellen van het bureau;
        2. Goedkeuring voorgenomen activiteiten en strategie 2022 (kennisname budget & werkingsbijdragen 2022 - kennisname investeringsprogramma 2022);
        3. Aanpassing presentiegelden in lijn met de aanbevelingen in art. 448 DLB;
        4. Ontslag en benoeming van een bestuurder;
        5. Varia.


        Deze uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        In de zitting van 21 oktober 2021 werden gemeenteraadslid Kris Vincke als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IVBO aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

      • WVI - buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een e-mailbericht van 27 oktober 2021 nodigt de WVI het gemeentebestuur van Beernem uit voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 15 december 2021 om 18u30 in OC Vondel, Dwarsstraat te 8760 Meulebeke. In functie van de coronamaatregelen kan deze buitengewone algemene vergadering mogelijks digitaal georganiseerd worden.

        Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

        1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering d.d. 16 juni 2021;
        2. Begroting 2022;
        3. Kennisneming ontslag 2 bestuurders: mevrouw Rita Demaré (Hooglede) en de heer Dirk Verwilst (Meulebeke);
        4. Benoeming 2 bestuurders;
        5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde;
        6. Mededelingen.

        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten worden voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.


        In de zitting van 21 februari 2019 werden gemeenteraadslid Kurt Vanneste als effectief vertegenwoordiger en gemeenteraadslid Anja Coens als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van de WVI aangeduid. Deze aanstelling wordt voor de komende buitengewone algemene vergaderingen bevestigd.

      • Vivendo: BAV 15 december 2021 Fusie Vivendo cvba en Brugse Maatschappij voor Huisvesting cvba tot Vivendo bv

        Goedgekeurd

        Het Vlaams Regeerakkoord voorziet de samenvoeging van sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren tot één woonactor per gemeente tegen 01 januari 2023.

        In het kader van het beleid van de Vlaamse Regering om te komen tot efficiënter werkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de daarmee gepaard gaande schaalvergroting werd door de cvba VIVENDO en de cvba Brugse Maatschappij voor Huisvesting de intentie geuit om te komen tot een fusie tussen beide vennootschappen. Op 29 september 2021 werd een fusievoorstel ondertekend, dat reeds neergelegd werd op de griffie van de rechtbank van koophandel. De aangepaste statuten werden ondertussen ter goedkeuring voorgelegd aan de betrokken minister.

        Op woensdag 15 december 2021, om 18u00, wordt in de raadzaal van provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41 te 8200 Sint-Andries, een buitengewone algemene vergadering tot fusie georganiseerd, waarna beide sociale huisvestingsmaatschappijen - na goedkeuring - onder de naam Vivendo bv zullen verder werken.
        De uitnodiging tot deze buitengewone algemene vergadering werd op 15 november 2021 ontvangen.

        De buitengewone algemene vergadering van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en de Buitengewone Algemene Vergadering van de overnemende vennootschap "VIVENDO" worden gehouden om te beraadslagen en te besluiten over de volgende agendapunten:

        (1) Kennisname en bespreking van de hierna gemelde stukken, waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen:
        - het fusievoorstel, opgesteld in gezamenlijk overleg door de bestuursorganen van alle bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen op 29 september 2021, neergelegd als volgt:

        * voor de overnemende vennootschap "VIVENDO": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121725, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WW en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.
        * voor de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting": neergelegd ter griffie van de Ondernemingsrechtbank te Gent, afdeling Brugge, op 5 oktober 2021, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, op 13 oktober 2021 onder nummer 21121727, overeenkomstig artikel 12:24 in fine WVV en waarvan de aandeelhouders de mogelijkheid hebben gekregen deze kosteloos te verkrijgen.

        - de jaarrekeningen en in de mate deze opgemaakt werden de verslagen van de bestuursorganen en van de commissarissen over de laatste drie boekjaren van de bij de fusie betrokken vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:28 §2 WVV.
        - de verslagen van de commissaris en van de bestuursorganen van elk der bij de fusieverrichting betrokken zijnde vennootschappen, overeenkomstig artikel 12:25 en 12:26 Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

        (2) Na kennisname van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en Verenigingen, beslissing tot afschaffing van het huidige onderscheid tussen de aandelen van de klasse A, B en C binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO".

        (3) Beslissing binnen de overnemende vennootschap "VIVENDO" waarbij de achtduizend driehonderd en tien (8.310) huidige aandelen met een nominale waarde van twaalf euro vijftig cent (€ 12,50) elk worden vervangen door eenenveertigduizend vijfhonderd vijftig (41.550) aandelen met een nominale waarde van twee euro vijftig cent (€ 2,50) elk.

        (4) Fusiebesluit waarbij de coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", voornoemd, bij wijze van fusie door overneming wordt overgenomen door de coöperatieve vennootschap "VIVENDO", voornoemd, volgens de modaliteiten en tegen de voorwaarden zoals bepaald in het fusievoorstel, en goedkeuring van de hiermee gepaard gaande verrichtingen, met name:

        a) ontbinding zonder vereffening van de over te nemen coöoperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting", met het oog op de fusie door overneming.

        b) Vermogensverhoging in de overnemende vennootschap "VIVENDO" om het te verhogen met zevenenveertigduizend zeshonderd vierennegentig euro tweeëntachtig cent (€ 47.694,82), door creatie en uitgifte van vierendertigduizend vierhonderd vierentachtig (34.484) nieuwe aandelen zonder aanduiding van nominale waarde en toekenning aan de aandeelhouders van de over te nemen vennootschap van deze nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap met invoering van drie nieuwe categorieën van aandelen (A: openbare besturen, B: organisaties en C: particuliere aandeelhouders); bepaling van de rechten van deze nieuwe aandelen;

        c) Wijziging voorwerp - kennisname van het verslag van het bestuursorgaan met verantwoording nopens de aanpassing van de omschrijving van het voorwerp.

        d) vaststelling van de eigendomsoverdracht en bijhorende verwezenlijking van de inbreng in natura van het vermogen van de over te nemen vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" op de overnemende vennootschap "VIVENDO".

        e) boekhoudkundige verwerking.

        (5) Ontslag van en kwijting aan de bestuurders van de over te nemen coöperatieve vennootschap "Brugse Maatschappij voor Huisvesting" en van de bestuurders van de overnemende vennootschap "VIVENDO".

        (6) Benoeming bestuursorgaan van de nieuwe gefuseerde vennootschap.

        (7) Machtiging aan het bestuursorgaan van de overnemende vennootschap "VIVENDO" tot uitvoering van de genomen besluiten, opdracht en volmacht aan de notaris tot neerlegging en coördinatie van de statuten van de overnemende vennootschap en benoeming tot een bijzondere gevolmachtigde, om alle formaliteiten inzake inschrijving, wijziging of stopzetting bij het ondernemingsloket en de Kruispuntbank van Ondernemingen alsmede bij de administratie voor de B.T.W. te vervullen en te dien einde ook alle hoe genaamde stukken en akten te tekenen.


        De buitengewone algemene vergadering van de gefuseerde vennootschap "VIVENDO" wordt gehouden om te beraadslagen en te besluiten over de volgende agendapunten:
        (1) Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

        (2) Aanpassing van de rechtsvorm en het kapitaal van de vennootschap aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en beslissing om de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening te schrappen uit de statuten.

        (3) Verplaatsing van de zetel.

        (4) Aannemen van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap.

        (5) Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de beslissingen genomen door de algemene vergadering en aan notaris Filip Maertens, te Brugge, om de nodige formaliteiten te vervullen en de statuten te coördineren in overeenstemming met de genomen beslissingen.

         

        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.


        Vivendo richtte op 14 oktober 2021 een schrijven aan het bestuur m.b.t. de mandatering van een afgevaardigde voor de gemeente Beernem in deze buitengewone algemene vergadering.

        In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werd schepen Jan Vanassche aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Vivendo cvba, en raadslid Piet De Rycke als plaatsvervanger.  Het college verleent gunstig advies m.b.t. de samenvoeging en vaardigt schepen Jan Vanassche af voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021.

        Dit wordt aan de gemeenteraad ter kennisname en goedkeuring voorgelegd.

    • Grondbeleid

      • Aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur en aanleg ondergrondse afvalwatercollectoren en toebehoren in Beernem, omgeving Zeldonk, Pluime, Oostveld - goedkeuring akte tot minnelijke verwerving

        Goedgekeurd

        In samenwerking met Aquafin wordt het afvalwater dat nog in de grachten komt in de omgeving van de Zeldonk gesaneerd.

        Voor de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur is een bijkomende verwerving van grond noodzakelijk.

        Tijdens de werken werd door Aquafin vastgesteld dat ter hoogte van de Blind Ezelstraat 2 een bijkomende verwerving van grond noodzakelijk was. Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie D, deel van nummer 605 K en is eigendom van Oswald De Vrieze, Blind Ezelstraat 2 Oedelem. De in te nemen grond heeft een oppervlakte van 6 m², de aankoopprijs bedraagt € 697,18. Dit bedrag wordt geboekt op artikel 0200-00/6100800.

        De commissaris van Afdeling Vastgoedtransacties heeft de ontwerpakte opgemaakt volgens het aangepast opmetingsplan van 16 april 2021, opgemaakt door studiebureau Jonckheere uit Brugge.

        De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Aanvullend reglement - invoeren woonerf omgeving Huis Maes

        Goedgekeurd

        Er wordt geparkeerd in de zone rechts van Huis Maes, wat niet de bedoeling is. Dit zorgt voor problemen bij de verkeersafwikkeling daar.

        Er werd in het verleden rechts van Huis Maes reeds een bord "verboden te parkeren" geplaatst, en links een bord "woonerf". In een woonerf is het parkeren verboden behalve op de plaatsen die afgebakend zijn met een wegmarkering of door een wegbedekking in een andere kleur waarin de letter P is aangebracht of op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
        Door het verbodsbord is parkeren langs de muur rechts verboden maar verderop naar de garages en aan de overzijde is dit niet echt duidelijk.

        Politiezone het Houtsche is dan ook vragende partij om het parkeerverbod te vervangen door het invoeren van een woonerf. Dan is de parkeersituatie eenduidig en kan desgewenst verbaliserend opgetreden worden. 

        De inrichting rond Huis Maes voldoet aan de vormvereisten van een woonerf (er zijn onder andere geen aparte voetpaden). Deze omgeving kan dus als woonerf gereglementeerd worden.
        Het invoeren van een woonerf wordt gereglementeerd door toevoeging van een artikel 17: "woonerven" in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014. Het bestaande parkeerverbod wordt geschrapt (artikel 11.1b).

        Het bestaande woonerf rechts werd ook nog niet gereglementeerd. Dit zal eveneens worden opgenomen in het reglement.

        Deze maatregel betreft een gemeenteweg.

    • Recyclagepark en afvalverwerking

      • Aanpassing politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Goedgekeurd

        Ten gevolge van de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2021 m.b.t. het afvalbeleid, meer bepaald de inzameling van GFT-afval vanaf 2022, dient de politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.

        Meer bepaald dienen de inzamel- en ophaalmodaliteiten voor de GFT-fractie huis-aan-huis (hoofdstuk VIII) toegevoegd te worden.

        Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om enkele artikels te actualiseren of te verduidelijken:

        • artikel 4: actualiseren welke afvalstoffen verboden zijn bij welke inzameling;
        • artikel 11, paragraaf 1: verduidelijking en aanvulling;
        • artikel 16, paragraaf 4: aanpassing maximumaantal huisvuilzakken per week voor particuliere huishoudens;
        • artikel 17, paragraaf 1: aanpassing maximumaantal huisvuilzakken per week voor zelfstandigen;
        • artikel 17, paragraaf 2: aanvulling, volgend uit artikel 16, §5. + schrappen volumes;
        • artikel 49, paragraaf 1: actualiseren sorteerboodschap textiel.

        De ontwerppolitieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, die zal ingaan vanaf 01 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

      • Aanpassing retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark

        Goedgekeurd

        Ten gevolge van de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2021 m.b.t. het afvalbeleid, meer bepaald de inzameling van GFT-afval vanaf 2022, dient het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark aangepast te worden.

        IVBO legde de volgende tarieven voor de nieuwe GFT-zakken vast:

        • GFT-zak 15 l: 0,15 euro/zak;
        • GFT-zak 30 l: 0,30 euro/zak.

        Van deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt om enkele andere retributies te actualiseren, volgens de nieuwe tarieven van IVBO:

        • evenementenzak: 2,90 euro/zak;
        • PMD-zak scholenproject: 0,15 euro/zak (enkel voor scholen en jeugdbewegingen, niet voor bedrijven).

        Het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, dat zal ingaan vanaf 01 januari 2022, wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Landbouw

      • Aangaan dading Beverhoutsveld

        Goedgekeurd

        In de loop van 2020 is een landbouwer, wonende in Beernem en gebruiker van een aantal percelen in het Beverhoutsveld, 65 jaar geworden. Volgens het gemeentelijk reglement nam het gebruik bijgevolg van rechtswege een einde op 01 januari 2021.

        Betrokkene meldde per brief d.d. 30 oktober 2020 dat hij geen genotsoverdracht kan doen naar bevoorrechte familieleden. Aangezien hij echter nog steeds landbouwer is, vroeg hij om de betreffende gronden nog enige tijd te mogen bewerken.

        Op 14 december 2020 werd aan de landbouwer een brief bezorgd waarin vermeld werd dat een verder gebruik in strijd is met het gemeentelijk toewijzingsreglement en er dus niet kon worden ingegaan op zijn vraag.
        In afwachting van verdere toewijzing of gebruik, werd een bemiddelingsvoorstel gedaan.

        Op 31 januari 2020 stuurde de raadsman van de betrokken landbouwer een antwoordbrief op het voorstel van 14 december. In de brief werd een tegenvoorstel gedaan.

        Het college stelde bij beslissing van 12 februari 2021 L&P Advocaten Lust en Partners, Baron Ruzettelaan 27 te 8310 Brugge, aan om in het betreffende dossier juridisch advies en eventueel juridische bijstand te verlenen.

        Uit overleg tussen de raadsmannen van beide partijen bleek dat er geen akkoord kon bereikt worden en werd beslist het dossier voor de rechtbank te brengen.
        Op 09 september 2021 bevestigde mr. d'Hoest van L&P Advocaten Lust en Partners dat het dossier op de terechtzitting van 28 september 2021 zou worden ingeleid.


        Op 20 september 2021 werd via een bemiddelaar van de betrokken landbouwer mondeling een voorstel gedaan om alsnog tot een minnelijke schikking te komen. Dit voorstel werd op 21 september 2021 schriftelijk bevestigd door de bemiddelaar.

        Het college besliste in de zitting van 01 oktober 2021 akkoord te gaan met het voorstel tot minnelijke schikking om een lange procedure en hoge kosten te vermijden.
        Aan mr. d'Hoest werd gevraagd een overeenkomst tot minnelijke schikking op te maken. Op 11 oktober bezorgde mr. d'Hoest zijn ontwerp van dading.

        Het college verleende gunstig advies m.b.t. de ontwerpdading in de zitting van 29 oktober 2021.

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de dading aan te gaan.

    • Communicatie

      • Bekrachtiging deelname aan projectoproep "DNA van het dorp 2021"

        Goedgekeurd

        Met het "DNA van het dorp" wil de provincie West-Vlaanderen lokale besturen ondersteunen bij de opmaak van een masterplan voor een van hun dorpen en helpen om ontwikkelingen in kleine dorpskernen in goede banen te leiden.  Hiertoe keurde de provincie een subsidiereglement goed.

        Ruimtelijke instrumenten zoals herzieningen van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS), het opstellen van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor het dorp of de bescherming van een dorpszicht, vragen om een visueel, goed onderbouwd masterplan waar iedereen zich achter kan scharen: zowel bewoners, bestuurders als experten. 

        In de periode 2021 - 2025 ondersteunt de provincie daarom jaarlijks vier gemeenten.  Ze voorziet in de helft van de kosten, met een maximumbedrag van 25.000 euro.  De  geselecteerde gemeenten worden nauwgezet begeleid met personeel, advies en een engagement om het masterplan nadien om te zetten in de praktijk.  Voor de opmaak van de masterplannen heeft de provincie vier bureaus aangeduid om de gemeenten te begeleiden.


        Voor Beernem kan het interessant zijn om de deelgemeente Beernem uit te werken.

        In eerste instantie zal een analyse gemaakt worden van het dorp waarin alle basisinformatie wordt verzameld, zoals een inventaris van de voorzieningen, het verenigingsleven of de uitkomst van eerdere bevolkingsbevragingen.  De volgende zaken kunnen er bv. aan bod komen: stationsomgeving, toerisme, handel en ondernemen, woontypologie, ontmoeting, markt op vrijdag/lokale markt, Heilige Maria Moeder Godskerk en omgeving, jeugd/jeugdhuis en omgeving, trage wegen, verkeersleefbaarheid, ...

        Tegelijkertijd wordt een ontwerpweek voorbereid waarbij niet alleen lokale ambtenaren, experten, het gemeentebestuur, maar ook de bevolking betrokken wordt.  De DNA-analyse en de ontwerpweek moeten uiteindelijk uitmonden in een afgewerkt masterplan waarmee lokale besturen en de provincie aan de slag kunnen.

        Het doel is om tegemoet te komen aan de ambities van het lokale bestuur en een breed draagvlak te creëren. De identiteit van een dorp moet verder versterkt en in de kijker gezet worden.  Het masterplan zet in op ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid, de uitbouw van een voorzieningsnetwerk en de lokale inpassing in het landschap.

         

        Het reglement trad in werking sedert 01 juni 2020 en loopt tot 31 december 2025.  Jaarlijks in juni lanceert de provincie een oproep.  De oproeptermijn voor 2021 is verlengd tot eind oktober.  Een traject voor het opstellen van een DNA-masterplan heeft een doorsneedoorlooptijd van zes maanden, zodat het hele proces, van aanmelding tot oplevering, beknopt blijft.

        Het aanmeldingsformulier moest tegen eind oktober ingediend worden.

        Een adviescommissie aangesteld door de deputatie zal binnen de zes weken na het verstrijken van de indieningsdatum een advies voor selectie van dorpen maken.  Bij dat advies wordt ook aangegeven welke studiebureaus het meest aangewezen zijn om de masterplannen te begeleiden.  Voor elk van de geselecteerde dorpen zal een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt worden met het lokaal bestuur.  Daarin treedt de provincie West-Vlaanderen op als opdrachtencentrale.


        Het college besliste in de zitting van 29 oktober 2021 om deel te nemen aan de projectoproep "DNA van het dorp 2021" en het aanmeldingsformulier in te dienen dat ten laatste tegen eind oktober moest ingediend worden.

        Deze beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Jeugd

      • Energievergoeding KLJ Beernem

        Goedgekeurd

        De jeugdverenigingen betalen een gebruikersvergoeding, zoals bepaald in het gebruiksreglement, voor het gebruik van hun gemeentelijk jeugdlokaal. Deze bestaat uit huur en een energievergoeding.

        Aan KLJ Beernem kan echter geen energievergoeding worden aangerekend op de manier vastgelegd in het reglement. Daar het onmogelijk is om een tussenteller te plaatsen op de energiemeters, kan er immers geen energievergoeding berekend worden op basis van de energiefacturen.

        Er wordt daarom voorgesteld om voor KLJ Beernem een jaarlijks forfait voor energieverbruik aan te rekenen. 

        Na vergelijking van de energiefacturen van de KLJ toen ze nog hun oude lokaal gebruikten, wordt een jaarlijks forfait van € 135,00 voor energieverbruik voorgesteld.

        Omdat het gebruik van een forfait een afwijking is van het gemeentelijk gebruiksreglement, wordt dit voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Lokale economie en middenstand

      • Aanpassing subsidiereglement: initiatieven voor COVID getroffen ondernemers

        Goedgekeurd

        In het corona-ondersteuningsplan Beernem werd een "fonds voor acties van ondernemers" opgenomen. 

        Een "subsidiereglement initiatieven voor COVID getroffen ondernemers" werd opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 02 juli 2020 en gewijzigd in de zitting van 17 september 2020.

        Een aangepast reglement (artikel 5 uitvoeringstermijn) wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Tewerkstelling

      • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Werkkracht10 ILV en VDAB West-Vlaanderen

        Goedgekeurd

        Minister Crevits wenst dat lokale besturen een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met VDAB zodat er lokaal en/of regionaal beter wordt samengewerkt om de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te pakken. Werkkracht10 en VDAB West-Vlaanderen hebben een samenwerkingsovereenkomst en een overlegstructuur uitgewerkt die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de 10 lokale besturen uit de Brugse regio.

    • Burgerlijke stand en bevolking

      • Definitieve beslissing toekenning straatnaam Louisabrugstraat

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 september 2020 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling, aangevraagd door Bouwbedrijf J. Van Hamme nv, gelegen tussen de Waterstraat en de Fortstraat, waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
        Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
        De culturele raad verleende hiertoe in de vergadering van 30 juni 2021 positief advies voor de naam "Louisabrugstraat".
        In de zitting van 16 september 2021 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed. Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 27 september 2021 tot en met 27 oktober 2021 waarbij geen bezwaren werden ingediend.
        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de straatnaam "Louisabrugstraat" definitief toe te kennen. 

    • Kerkfabrieken

      • Goedkeuring 1e wijziging meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Goedgekeurd

        Het kerkbestuur van Sint-Amandus heeft zijn meerjarenplan 2020-2025 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 28 september 2021.

        Er werd budget voorzien voor het investeringsdossier "Houtbehandeling dak Sint-Amanduskerk".

        De bisschop van Brugge verleende in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan op 13 oktober 2021 gunstig advies aan deze meerjarenplanwijziging.
        De gemeenteraad dient de wijziging goed te keuren binnen de honderd dagen na ontvangst van dit advies.

      • Aktename budgetwijziging nr. 1 – dj. 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus

        Goedgekeurd

        De kerkfabriek Sint-Amandus heeft haar budget 2021 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad op 28 september 2021.
        Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de in de huidige zitting door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanaanpassing.
        De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst (= vóór 04 december 2021) akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2021.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: nieuw zwembad Beernem

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 18 november 2021.

        Het agendapunt handelt over het nieuw zwembad in Beernem waarbij gevraagd wordt aan het college om het dossier opnieuw in overweging te nemen, de beslissing van 29 oktober te herzien en alsnog op een ernstige manier te zoeken naar partners voor de financiering, bouw en beheer van het zwembad.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

        Raadslid Christine Stroobandt

        Inschakelen buurtwerker om digitale uitsluiting te voorkomen

        Risico op digitale uitsluiting verkleinen door via begeleiding te zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (bv. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, …) is een van de drie doelstellingen die minister Hilde Crevits vooropstelt bij het oprichten van een Digibank. Dergelijk project lijkt voor Beernem wellicht te grootschalig. Ondanks de vele lovenswaardige initiatieven die reeds bestaan in onze gemeente is er toch nog altijd een groep van mensen die uit de boot valt. Tijdens vorige gemeenteraden heb ik er al dikwijls op gewezen dat niet iedereen een cursus kan volgen en dat niet iedereen naar de digidokter kan. Het inschakelen van de brugfiguur werd toen als oplossing naar voor geschoven. Maar uit artikels in Open Blad meen ik te mogen opmaken dat de brugfiguur wordt ingezet als verbindingspersoon tussen school en gezin. Daarom stellen we voor om de buurtwerker in te schakelen om mensen die een acuut digitaal probleem hebben te helpen. Heel belangrijk is daarbij dat ook duidelijk te communiceren.

        Raadslid Els Vyncke
        Stand van zaken kledingcontainers

        Tot voor een paar maanden kon de Beernemnaar zijn of haar tweedehandskledij kwijt in verschillende containers in de gemeente. Maar nu blijken er in de gemeente haast géén mogelijkheden meer te zijn om deze te deponeren. En dat vinden veel inwoners vervelend. Mijn vragen:

        - Waar kan  de Beernemnaar zijn tweedehandskledij nog kwijt?

        - Wat is de huidige stand van zaken?

        - Is er al een contract ondertekend met een nieuwe textielinzamelaar en is daar al een exacte datum op gekleefd?

        Raadslid Kurt Vanneste

        Kerstsfeer

        Wat doet de gemeente om de kerstsfeer te bevorderen in Beernem dit jaar?

        Plan van aanpak vuilnisbakken

        Beernem wil een nette gemeente zijn, zo staat het in het meerjarenplan.

        Hoe zie je de aanpak van vuilnisbakken op openbaar domein bv. de markt van Oedelem?

         

        Raadslid Roos Lambrecht
        Openbare boekenkastjes of boekenhuisjes voor ‘weesboeken’
        In verscheidene gemeenten en steden staan er openbare boekenkastjes. In zo’n boekenhuisje kunnen mensen hun boeken stoppen die ze al gelezen hebben of die ze kwijt willen. De weesboeken kunnen een nieuw “leven” krijgen bij een andere geïnteresseerde lezer. Wie een boek meeneemt, stopt dan een ander boek in de plaats in de kast.

        Het zijn een soort mini-uitleenpunten, maar zonder dat de bib zelf hierin moet tussenkomen. Wel is het belangrijk dat er voor elk boekenkastje een peter of meter kan aangeduid worden die zich over zo’n boekenhuisje wil ontfermen zoals: ervoor zorgen dat er geen boeken op de grond rondslingeren, echt kapotte boeken eruit halen, enz. Zo’n peter of meter kan een bibvrijwilliger zijn of iemand die in de buurt van zo’n boekenhuisje woont.

        Bedoeling is dat mensen volgens de kringloopgedachte en op een laagdrempelige manier boeken kunnen nemen en geven.

        Het maken van de kastjes zou uitbesteed kunnen worden aan bv. een Beernemse secundaire school (past wellicht binnen STEM-technieken), Vierveld, enz.

        Raadslid Rolle Debruyne
        Openbaar toilet Oedelem
        In de gemeenteraadszitting van januari 2020 deed ik al een voorstel over hoe de eigen technische dienst met een kleine ingreep de toiletten van het Schepenhuys openbaar kon maken.
        Met bijgaande foto’s toonde ik dat door van het raam een deur te maken, en de toegang tot het Schepenhuys af te sluiten buiten de kantooruren van de toeristische dienst, we een openbaar toilet hebben.
        Met een systeem van paspoortherkenning kan men toegang krijgen en is de dader terzelfder tijd ook bekend in geval van vandalisme.
        Als het Schepenhuys niet open is en de cafés gesloten zijn, kan je nu nergens terecht.
        In afwachting van de realisatie zou er een mobiel toilet geplaatst kunnen worden achter het Schepenhuys. Moerbrugge is maar een gehucht van Oostkamp en daar hebben ze zelfs een openbaar toilet.

        Raadslid Piet De Rycke

        Verkeersleefbaarheid Stationsstraat

        I.h.k.v. het participatietraject verkeersleefbaarheid Stationsstraat – Oude Vaartstraat – Parkstraat – Burgemeester Claeysstraat – K. David-, Guido Gezelle- en Stijn Streuvelsstraat werd op 25 oktober een bevolkingsvergadering georganiseerd door onze burgemeester en de mobiliteitsambtenaar.

        De vele ideeën uit de bevraging werden in de verkeerscommissie van augustus 2021 besproken. In oktober werd het ontwerp aan de wijkbewoners voorgesteld. Het was aangenaam vast te stellen dat de vele suggesties heel positief onthaald werden. De bewoners zien zowel eenrichtingsverkeer in de B. Claeysstraat als (een voorstel van mezelf) een knip voor gemotoriseerd verkeer aan het Boothuis de verkeersleefbaarheid van de wijk verhogen.

        Graag doe ik nog een bijkomende suggestie. De mix van voetgangers en fietsers op het fietspad tussen de fietsersbrug en het Boothuis zorgt dikwijls voor gevaarlijke situaties. Om deze drukte wat het hoofd te bieden kan de aanleg van een voetpad aan de overzijde of een trap naast de fietsersbrug (naar het Capibarapad) een mogelijke oplossing zijn.

        Graag vraag ik ook eens naar de timing van dit project en het aansluitende participatietraject van de Sint-Jorisstraat?

        Raadslid Lode Vanneste

        Renovatie dak – sporthal Den Akker

        Uit de verslagen van het schepencollege van 09 juli 2021 en 21 oktober 2021 blijkt dat het dak van sporthal Den Akker dringend aan renovatie toe is. Zo staat in de notulen van 21 oktober 2021 het volgende te lezen: “Bij de opmaak van de meerjarenplanning werd de totaalrenovatie van het dak van sporthal Den Akker voorgesteld tegen een bedrag van ruim € 500.000,00. Sommige delen van het dak zijn van hoge leeftijd en sterk versleten. Andere delen zijn recenter en vertonen enkel plaatselijke problemen. Het renovatiedossier werd in totaliteit geweerd uit de MJP, hoewel het gekend is dat een renovatie van de oudste dakdelen zich mogelijks op korte termijn zou opdringen. Naar aanleiding van frequent voorkomende waterinsijpeling aan het dak van sporthal Den Akker en de vaststelling dat plaatselijk herstel geen optie meer is, stelden sportdienst en technische dienst in de zitting van 09 juli 2021 voor aan het college om (via gebouwbeheerder Farys) een studie te laten uitvoeren, met de bedoeling zo snel mogelijk een renovatie van de slechtste dakdelen te laten uitvoeren. Het college besliste geen studie te laten uitvoeren, met de bedoeling meteen aannemers aan te spreken en aan die aannemers te vragen om een beperkte studie uit te voeren in het kader van de opmaak van hun offerte”.

        Uit argumentatie van Farys blijkt dat deze optie omwille van verschillende redenen niet realistisch is.  Er werd daarom (net als tijdens de collegezitting van 09 juli 2021) tijdens de collegezitting van 21 oktober 2021 opnieuw voorgesteld om Farys de opdracht te geven deze voorstudie te laten uitvoeren binnen hun raamovereenkomst met studiebureau Robuust tegen het maximale bedrag van 3.000 euro. Gezien de onmogelijkheid om verdere schade aan het gebouw te voorkomen via plaatselijk herstel, werd eveneens voorgesteld om vervolgens zo snel mogelijk de nodige budgetten voor uitvoering te voorzien via budgetwijziging / aanpassing MJP.

        Hierover de volgende vragen:

        1)    Kan het schepencollege meer toelichting geven bij de huidige staat van het dak van Den Akker? Wat is de huidige raming van de kosten die nodig zijn voor de renovatie ervan?

        2)    Waarom werd dit renovatiedossier in zijn totaliteit geweerd uit het meerjarenplan hoewel het duidelijk was dat een renovatie op korte termijn zich zou opdringen?

        3)    Wat zijn de verdere stappen die het college zal nemen in dit dossier? Zal het college de nodige middelen voorzien in de aanpassing van het MJP voor de renovatie van dit dak? 

        Het ontbrekende gedeelte van het fietspad langs de N370 tussen Beernem en Wingene

        Midden september werd duidelijk dat het ontbrekend gedeelte van het tweerichtingsfietspad tussen de Blauwhuisstraat in Wildenburg en de Torenweg aan het Aanwijs langs de oostelijke kant van de N370 er niet meteen zal komen. In 2020 werd de omgevingsvergunning nochtans verleend voor dit Vlaams project. De Vlaamse overheid voorzag bovendien een bedrag van 2,5 miljoen voor dit fietspadendossier. De vzw Bescherm Bomen en Natuur diende echter bezwaar in tegen deze vergunning omdat er een flink stuk natuur zou verdwijnen. Uiteindelijk gaf de Raad voor Vergunningsbetwistingen de vzw twee maanden geleden gelijk.

        Uit het antwoord op een schriftelijke vraag (nr. 1678 van 23 september 2021) in het Vlaams Parlement van volksvertegenwoordiger Bert Maertens aan de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters blijkt nu dat de Vlaamse overheid een volledig nieuw traject zal opstarten met bijbehorend een nieuwe omgevingsvergunning. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte daarbij de afweging tussen een hersteltraject binnen de huidige beroepsprocedure en een nieuw traject. De keuze viel op de tweede optie omdat ze volgens de minister meer rechtszeker lijkt. Dat betekent dat de ontwerpstudie dus opnieuw moet gebeuren met de verschillende actoren in de projectstuurgroep. Zo wil men de argumenten van het vernietigingsattest integreren in het nieuwe ontwerpproces. Daarna wordt overgegaan tot een nieuwe omgevingsaanvraag.

        Er bestaat een alternatief en veilig tracé voor het ontbrekende gedeelte van het fietspad tussen Beernem en Wingene via het bestaande knooppuntennetwerk van het Brugse Ommeland. Concreet gaat het over de fietsroute langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39. Het traject loopt vanaf het fietspad ter hoogte van parking Aanwijs langs de Oude Bruggeweg in Wingene tot aan de Blauwhuisstraat. Dit tracé is wel grotendeels onverhard of semiverhard, volledig autovrij en meet ongeveer 2,8 kilometer.

        De realisatie van een volwaardig dubbelrichtingsfietspad op dit traject zal ongetwijfeld een pak minder kosten dan het voorziene budget van 2,5 miljoen. Bovendien zullen er geen bomen moeten gerooid worden. 

        Hierover de volgende vragen:

        1. Vond er intussen een overleg plaats met het Agentschap Wegen en Verkeer en de betrokken gemeentebesturen van Beernem en Wingene? Zo ja, wanneer vond dit overleg plaats? Welke afspraken werden daarbij gemaakt?
        2. Welke initiatieven zal het gemeentebestuur van Beernem nemen om de effectieve aanleg van een veilige fietsverbinding tussen Beernem en Wingene zo snel mogelijk te realiseren?
        3. Is het gemeentebestuur bereid om het tracé langs de knooppunten 29, 28, 32 en 39 van het Brugse Ommeland verder te onderzoeken als alternatief voor het ontbrekend gedeelte van het fietspad tussen het Aanwijs en de Blauwhuisstraat?

        Raadslid Gijs Degrande

        Stand van zaken Beukendreef

        In de zitting van 29 oktober 2021 besliste het college om een architect aan te stellen om via een kleine opdracht een voorontwerp te laten maken. Graag had ik toelichting bij de opdracht, timing en uitvoering van dit dossier.

        Raadslid Jef Vansteenhuyse

        Suggestie m.b.t. openbaar groen

        In onze gemeente hebben wij een aantal openbare plaatsen waar bloemen een aantrekkelijkere uitstraling kunnen brengen. De gemeente kan deze plaatsen toekennen aan plaatselijke tuiniers, tuinarchitecten, tuinaannemers, e.d.m. Zij kunnen dan aanplant en onderhoud op zich nemen en de gemeente staat toe dat ze hun naambord of logo erbij plaatsen. Voor beiden een win-winsituatie.

        Raadslid Lien De Wispelaere

        Project werknemersstatuut kinderbegeleider gezinsopvang

        Tot vrijdag 03 december kunnen organisatoren van gezinsopvang een aanvraag doen om een aantal onthaalouders in te schakelen in het “vernieuwd project werknemersstatuut van de kinderbegeleider gezinsopvang”.

        Een van de voorwaarden om een aanvraag te kunnen indienen bij Opgroeien is dat de onthaalouders het sui generis statuut moeten hebben. Hebben wij in Beernem onthaalouders die onder dit statuut vallen? En zou het bestuur dan een aanvraag indienen om een aantal onthaalouders de mogelijkheid te bieden om in dit proefproject in te stappen?

        Projectoproep opvanginitiatieven kwaliteitsvolle en inclusieve opvang

        Het Fonds Bernard, Gonda en Emily Vergnes, beheerd door de Koning Boudewijnstichting is via een projectoproep op zoek naar opvanginitiatieven die kwaliteitsvolle en inclusieve opvang bieden voor kinderen van 0 tot 3 jaar. De concrete en duurzame opvang van kinderen uit kansarme gezinnen zal het voornaamste criterium zijn voor de jaarlijkse evaluatie. De aangeboden financiële steun bedraagt maximaal 50.000 euro. Deze steun is jaarlijks hernieuwbaar voor een periode van drie jaar, na evaluatie van het project.

        Het doel van deze projectoproep is om met deze gezinnen in een veilige omgeving een vertrouwensrelatie tot stand te brengen en hen bewust te maken van het belang van een regelmatige en duurzame aanwezigheid van hun kind in een kinderopvanginitiatief. Het beoogde eindresultaat zou zijn dat de plaatsen die bestemd zijn voor deze kwetsbare gezinnen maar die momenteel onbezet blijven, benut worden, of dat de opvangcapaciteit wordt vergroot.

        Ziet het bestuur hier een mogelijkheid om een concreet project te willen opzetten of te versterken om kansarme gezinnen te bereiken (outreaching) die er momenteel geen gebruik van maken? Eventueel in partnerschap met andere initiatieven die het mogelijk maken contact te leggen met kwetsbare gezinnen en de opvang voor hun jonge kinderen te bevorderen zoals sociale diensten, OCMW’s, armoedebestrijdingsorganisaties, sociale tewerkstellingscentra, opleidingscentra, scholen enz. Aanvragen kunnen ingediend worden tot 27 december 2021.