Terug
Gepubliceerd op 26/04/2021

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 22/04/2021 - 19:30 digitaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Goedgekeurd

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:

      Schepen Vicky Reynaert is verontschuldigd voor de zitting.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting van 25 maart 2021

      Goedgekeurd

      De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Openbaar

    • Bestuur en beleid

      • Goedkeuring algemeen kader organisatiebeheersingssysteem

        Goedgekeurd

        Overeenkomstig de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, wordt het organisatiebeheerssysteem vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader moet door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente worden goedgekeurd.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        De gemeenteraad keurde op 27 februari 2014 het algemeen kader van intern controlesysteem, zoals opgesteld door de gemeentesecretaris in overleg met het managementteam goed. Dit kader was gebaseerd op het COSO-raamwerk (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission).

        Op 01 januari 2014 werd het Agentschap Audit Vlaanderen opgericht. Dit onafhankelijk agentschap evalueert de organisatiebeheersing bij de lokale besturen door middel van audits. Het agentschap werkte daarvoor de "Leidraad Organisatiebeheersing voor lokale besturen" uit. Deze leidraad fungeert voor Audit Vlaanderen als auditinstrument voor organisatie-audits bij lokale besturen.
        Tegelijk is de leidraad voor organisaties een gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing en met risico’s en beheersmaatregelen, die de organisatie ondersteunt bij het uitwerken van een kader voor organisatiebeheersing en het op punt stellen van haar organisatiebeheersingssysteem, alsook een zelfevaluatie-instrument om een beeld te krijgen over waar ze staat op het vlak van organisatiebeheersing.

        De Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen onderging begin 2018 een actualisatie.

        Aangezien de leidraad van Audit Vlaanderen praktisch is, herkenbare thema's bevat en door Audit Vlaanderen gebruikt wordt als auditinstrument voor het uitvoeren van de organisatie-audits bij lokale besturen werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing herwerkt op basis van deze leidraad.

        Het gewijzigde kader heeft zowel betrekking op de gemeente als op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Omwille van de sterke samenwerking tussen de gemeente en het OCMW, de vergaande eenmaking en centralisatie van de dienstverlening en de eenduidige operationele leiding, wordt geopteerd voor een uniform kader voor beide entiteiten.

        Het nieuwe algemeen kader voor organisatiebeheersing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Besluit tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken

        Goedgekeurd

        De Vlaamse regering heeft op 13 november 2020 de juridische contouren vastgelegd van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek in het kader van de coronacrisis. Ter ondersteuning van de centrale contactopsporing mobiliseert de Vlaamse regering de lokale besturen om bijkomend in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek. De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de centrale contactopsporing en de reeds bestaande initiatieven op het niveau van de eerstelijnszone. De initiatieven worden steeds genomen in overleg en samenwerking met het Agentschap Zorg en Gezondheid, het Consortium Contactopsporing, de lokale eerstelijnszorgraden (ELZ) en opgerichte COVID-19-teams. 

        De keuze die Beernem als lid van de ELZ WE 40 maakte, nl. optie 1, werd bekrachtigd door de gemeenteraad in de zitting van 17 december 2020. Alle lokale besturen van de ELZ WE 40 (Beernem, Jabbeke, Oostkamp en Zedelgem) verenigden zich om optie 1 voor de regio op zich te nemen met Zedelgem als trekkende gemeente. De gemeente Zedelgem treedt in naam en voor rekening op van de lokale besturen Zedelgem, Beernem, Oostkamp en Jabbeke (= 'proeftuin Zedelgem'). Op basis van hun keuze engageren de lokale besturen zich om de verschillende taken op te nemen in hun gemeente en hiervoor zelf de nodige personeelscapaciteit en middelen te voorzien. 

        De keuze voor optie 1 betekent concreet dat we ons als lokaal bestuur engageren tot sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching. 

        De taken moeten ondersteunend of aanvullend zijn op hetgeen in het werkveld reeds wordt gerealiseerd. De uitvoering ervan gebeurt ook steeds in samenwerking en overleg met de betrokken COVID19-team(s) binnen de zorgraden en het centraal contactcenter.
        In beide opties wordt formeel afgestemd met het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG), het Consortium Contactopsporing en Smals door:
        - het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst die concreet de op te nemen engagementen beschrijft;
        - de vereiste toegangen tot de controletoren en/of het script- en formsplatform (voor wat de eigen gemeente of regio betreft) toe te kennen (verwerkersovereenkomsten of indien nodig, protocollen).


        De samenwerkingsovereenkomst tussen de 'proeftuin Zedelgem' en het AZG werd ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad, het afsprakenkader en de verwerkersovereenkomst bronopsporing werden goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 28 januari 2021.
        Het protocol voor verdere maatregelen, het aanvraagformulier voor de interne controletoren en het aanvraagformulier voor het uitbraakvolgsysteem werden ter kennisname voorgelegd tijdens dezelfde zitting. 

        Op 19 maart 2021 werd een nieuw Besluit Vlaamse Regering genomen om de subsidiëring voor de lokale besturen die zich engageerden tot de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te verlengen van 01 april 2021 tot en met 30 juni 2021.

        Met de ELZ WE40 werd afgesproken om de overeenkomst voor optie 1 te verlengen en een addendum ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

        De verlenging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • Zefier cvba - gewone algemene vergadering van 10 juni 2021 - standpuntbepaling en aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Met een e-mailbericht van 16 maart 2021 nodigt Zefier bvba het gemeentebestuur uit tot de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die plaatsvindt op donderdag 10 juni 2021 om 14u00 via videoconferentie.


        Op de vergadering worden de volgende agendapunten behandeld:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2020;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
        5. Statutaire benoemingen.


        De uitnodiging met de agendapunten wordt voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Er wordt voorgesteld akkoord te gaan met de voorgestelde agenda en met de inhoud van de overgemaakte ontwerpbeslissing.


        In de gemeenteraadszitting van 21 februari 2019 werden de financieel directeur als volmachthouder en schepen Patricia Waerniers als plaatsvervangend volmachthouder aangeduid om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en dit tot het einde van de legislatuur. Deze aanstelling wordt voor de komende algemene vergadering bevestigd.

    • Grondbeleid

      • Goedkeuring ontwerpakte tot vestigen van opstal voor een elektriciteitscabine - Stijn Streuvelsstraat

        Goedgekeurd

        De elektriciteitscabine gelegen in Beernem, Stijn Streuvelsstraat, was aan vervanging toe. De cabine dient zo dicht mogelijk tegen de te slopen cabine ingeplant te worden en wordt geplaatst op een perceel iets verder van de bestaande te slopen cabine. Het perceel waar de cabine wordt opgericht sluit via een nieuwe zone van erfdienstbaarheid aan op de Stijn Streuvelsstraat t.h.v. huisnummer 68. Dit is de gunstigste plaats om de installaties optimaal te doen functioneren.

        Hiervoor dient een recht van opstal om reden van openbaar nut gevestigd te worden, met een erfdienstbaarheid van toegang en/of doorgang voor de exploitatie van de cabine. Het recht van opstal wordt toegekend voor een termijn van 50 jaar en is gratis.

        Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie D, nummer 22 K 16.

        Vastgoedtransacties heeft op basis van het opmetingsplan van 04 maart 2019, opgemaakt door landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert uit Evergem, een ontwerpakte opgemaakt.

        Deze ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Technische dienst

      • Aankoop voertuigen technische dienst: goedkeuring aankoopprocedure CNG-voertuig (via Fluvius) voor signalisatieploeg

        Goedgekeurd

        In 2021 worden volgens de beschikbare budgetten de voer- en werktuigen van de technische buitendiensten verder vervangen.

        Het is de bedoeling over te gaan tot aankoop van een CNG-voertuig (lichte vracht, open laadbak, enkele cabine) voor de signalisatieploeg.

        De kostprijs van het voertuig bedraagt € 46.506,35 incl. btw.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop van het voertuig.

    • Omgeving

      • Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Planologische ruil industriegrond' - definitieve vaststelling

        Goedgekeurd

        Het voorontwerp GRUP 'Planologische ruil industriegrond' werd besproken in de plenaire vergadering van 27 augustus 2020 met alle betrokken instanties. Het voorontwerp werd aangepast aan de opmerkingen van de adviesinstanties in het kader van de plenaire vergadering en werd door de gemeenteraad voorlopig vastgesteld in de zitting van 15 oktober 2020.

        Het Departement Leefmilieu, Natuur & Energie heeft op 17 juli 2020 beslist dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is (SCRI20039).

        Van 01 december 2020 tot en met 29 januari 2021 werd een openbaar onderzoek gevoerd. Tijdens dit openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.

        De GECORO heeft de adviezen gebundeld en behandeld in de zitting van 22 februari 2021:

        • Het advies van de deputatie van 21 februari 2021 is gunstig. Voorts is het wenselijk rekening te houden met de geformuleerde opmerkingen en aandachtspunten gesteld door de deputatie.
        • Het advies van het Departement Omgeving van 25 februari 2021 is gunstig.

        De GECORO sluit zich aan bij de adviezen van de deputatie en Departement Omgeving en geeft gunstig advies.


        Het GRUP 'Planologische ruil industriegrond' wordt aan de gemeenteraad voorgelegd voor definitieve vaststelling.

      • Omgevingsvergunningsaanvraag Vaart-Noord 16 - goedkeuring wegenis, rooilijnplan en weg- en rioleringswerken

        Goedgekeurd

        Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij de gemeente door Durabrik Bouwbedrijven nv met als contactadres Landegemstraat 10 te 9031 Drongen, voor het verkavelen van grond in 12 loten voor eengezinswoningen in open, halfopen en gesloten bebouwing met wegenisaanleg, gelegen aan Vaart-Noord 16 te Beernem. Het betreft hier de kadastrale percelen Afdeling 1, sectie C, nrs. 413h, 413k en 413L.
        Aangezien de aanvraag tevens nieuwe wegenis betreft, is een goedkeuring door de gemeenteraad noodzakelijk.

        Door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, werd een ontwerpdossier van de weg- en rioleringswerken opgemaakt.
        De kosten van de uit te voeren werken worden geraamd op € 191.769,08 (incl. btw). De kosten vallen ten laste van de aanvrager.

        Het ontwerp van de weg- en rioleringswerken in deze omgevingsaanvraag voor het verkavelen van grond, Vaart-Noord 16 te Beernem, opgemaakt door V&C Experten bvba, Genthof 24 te 8000 Brugge, en de raming van de kosten van de weg- en rioleringswerken ten bedrage van € 191.769,08 (incl. btw) worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Recyclagepark en afvalverwerking

      • Retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het recyclagepark - tijdelijke herziening wegens hoogdringendheid

        Ter kennis genomen

        In de zitting van 25 maart 2021 keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark goed, zodat er met ingang vanaf 01 april 2021 onder meer nieuwe tarieven gelden voor de verkoop van huisvuilzakken en PMD-zakken en gele huisvuilzakken van 60l en 30l worden verkocht, ter vervanging van bruine van 75l en 40l.

        IVBO meldde op 30 maart 2021 dat de firma Sphere Nederland omwille van defecten in de fabriek vóór 01 april geen afvalzakken kon leveren in de steden en gemeenten binnen het werkingsgebied van IVBO.

        In de interne nota van 30 maart 2021 van IVBO aan de steden en gemeenten stelde IVBO voor om de verkoop van de 'oude' PMD- en bruine huisvuilzakken met ca. 8 à 10 dagen te verlengen, tegen de nog geldende verkoopstarieven. Dit hield voor Beernem in dat de toepassing van het aangepaste retributiereglement van 25 maart 2021 zolang diende te worden uitgesteld.

        Het college besliste in de zitting van 02 april 2021 wegens hoogdringendheid om de toepassing van het aangepaste retributiereglement van 25 maart 2021 'inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark' uit te stellen tot het moment dat de zakken geleverd zouden worden (voorzien: 07, 08 of 09 april), voor wat betreft de tarieven voor de verkoop van de huisvuil- en PMD-zakken. Door deze beslissing konden de 'oude' PMD- en bruine huisvuilzakken (75l en 40l) zolang nog verkocht worden tegen de tarieven die van toepassing waren, nl.

        huisvuilzak 75 l

        1,50 EUR/zak

        huisvuilzak 40 l

        1,00 EUR/zak

        PMD-zak

        0,25 EUR/zak

        De beslissing wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Lokale economie en middenstand

      • Horecacharter Pop-ups - tijdelijke uitbatingen

        Goedgekeurd

        Elk jaar komen er aanvragen binnen om pop-ups of tijdelijke uitbatingen te organiseren op het grondgebied van Beernem.

        Er werd in overleg met de kernraad lokale economie een horecacharter voor tijdelijke uitbatingen opgemaakt. Dit charter wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Extra ingediende agendapunten

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: beeknaamborden

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 april 2021.

        Het agendapunt handelt over het plaatsen van een naambord bij de beken en bescheiden waterlopen in Beernem.

        De Poulagiebeek, de Lijsterbeek, de Moordenaarsbeek, de Groenstraatbeek, de Zoetebeek, de Biezemoerbeek, de Zuiddambeek, de Hellepoelbeek, de Bergbeek of de Biestwatergang. De gemeente Beernem heeft een rijkdom aan beken en bescheiden waterlopen met bovendien opvallende en intrigerende namen.

        Als geen ander bepalen deze waterlopen het uitzicht en de natuur van de gemeente. Voor de waterhuishouding is het netwerk van beken en grachten essentieel. Beken en waterlopen hebben het landschap mee vorm gegeven en doen dat vandaag nog altijd. Het zijn bovendien belangrijke waardemeters voor het milieu. Hun namen en bijhorende verhalen zijn dankbare ankerpunten voor onze geschiedenis en ons verleden.

        Toch wandelen we vaak achteloos voorbij en dreigen hun namen en verhalen jammer genoeg te verdwijnen. Ook het belang van die eeuwenoude structuren en natuurlijke functies lijken we soms vergeten.

        Om de zichtbaarheid en bekendheid van de waterlopen te verhogen, wordt voorgesteld om de beeknamen op te waarderen door het aanbrengen van ‘beeknaamborden’ op plaatsen waar de waterlopen trage wegen, fiets- en wandelpaden kruisen en op die naamborden een QR-code te voorzien die op eenvoudige wijze de geschiedenis, de geografie en de landschappelijke betekenis van de beken ontsluit.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: thesis- en onderzoeksprijs

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 april 2021.

        Het agendapunt handelt over het inrichten van een Beernemse thesis- en onderzoeksprijs.

        Het einde van het academiejaar is in zicht. Dat wil zeggen dat laatstejaarsstudenten bijna klaar zijn met hun onderzoek of thesis. Niet weinig wordt voor een master- of bachelorproef een lokaal onderzoeksthema gekozen of is het onderzoek gericht op een specifieke gemeente of stad. Dat kan op de meest uiteenlopende domeinen: sociaal, economisch, cultureel, architecturaal, milieukundig, politiek of historisch onderzoek.

        Het hoeft geen betoog dat dergelijke onderzoeken een meerwaarde kunnen betekenen voor steden en gemeenten. Al te vaak verdwijnen dergelijke onderzoeken in een kast.

        Er wordt daarom voorgesteld door het opzetten van een thesiswedstrijd studenten aan universiteiten en hogescholen aan te moedigen om een thesis te schrijven rond een thema dat de gemeente aanbelangt en tegelijk ook meer zicht- en kenbaarheid te geven aan deze onderzoeken.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: tuinadvies op maat

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 april 2021.

        Het agendapunt handelt over de deelname aan het Tuinrangersproject.

        De Tuinrangers zijn vrijwilligers met een passie voor de tuin en een hart voor de natuur. Ze helpen hun stad of gemeente om biodiverser en klimaatrobuuster te worden via de tuinen van de inwoners. Deze vrijwilligers sensibiliseren en adviseren burgers rond natuurvriendelijke tuinen. Dat doen ze door mensen advies te geven in en op maat van de eigen tuin.

        Het Tuinrangersproject is een initiatief van het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse overheid ter ondersteuning van lokale overheden. Per deelnemende stad of gemeente zorgt Inverde, als opleidingscentrum van Natuur en Bos, voor de selectie, opleiding, begeleiding en ondersteuning van de vrijwilligers. De gemeentes staan in voor de financiering.

        Er wordt voorgesteld de mogelijkheid om deel te nemen aan het Tuinrangersproject te onderzoeken.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: voorbereiding inrichting zomerscholen

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 april 2021.

        Het agendapunt handelt over het opzetten van een project rond zomerscholen.

        De afgelopen maanden, gespreid over 2 schooljaren, zijn voor heel wat kinderen in een kwetsbare situatie bijzonder zwaar geweest. Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn tijdens de coronacrisis keihard blijven doorwerken om hoogstaand afstandsonderwijs en contactonderwijs te organiseren. Er werden inspanningen gedaan om álle leerlingen te bereiken en te betrekken, maar toch riskeren de meest kwetsbare leerlingen nog altijd een leerachterstand. Niet alle leerlingen zijn thuis bijvoorbeeld even goed omkaderd.

        De leerhiaten van deze leerlingen werden niet voldoende ingevuld zodat ze het huidige schooljaar reeds startten met een achterstand. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering, onder impuls van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, medio mei 2020 een open oproep in het kader van de oprichting van een ‘zomerschool’ naar scholen, lokale besturen en andere initiatiefnemers.

        De oproep wordt nu opnieuw gelanceerd wegens het grote succes. De N-VA-fractie stelt voor dat ook Beernem op deze nieuwe oproep voor 2021 ingaat.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Extra agendapunt ingediend door de N-VA-fractie in toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur: organisatie SportKompas

        Verworpen

        In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 22 april 2021.

        Het agendapunt handelt over de organisatie van SportKompas.

        SportKompas is een oriëntatietool die kinderen van 8 tot 10 jaar helpt bij het kiezen van de juiste sport. Met de tool laten Sportwerk Vlaanderen en SportaMundi vzw kinderen ontdekken welke sport het best bij hem of haar past. Zo kunnen ze sneller aankloppen bij de juiste sportclubs in hun buurt. 

        De N-VA-fractie stelt voor dat de gemeente Beernem SportKompas organiseert voor alle Beernemse scholen in het schooljaar 2021 - 2022.

        Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

        Raadslid Piet De Rycke
        Skatepark
        Enkele maanden terug werd via Open Blad een oproep gelanceerd voor een enquête omtrent een nieuw skatepark. Via mijn skatende zoon kon ik vaststellen dat de bevraging wel leefde.
        Hoofdzakelijk jongeren vulden de enquête in (hoop ik), kan daar een aantal op geplakt worden?

        Een 2-tal jaar geleden had ik al eens contact met onze naburige gemeente om af te checken welk budget nodig is om een waardig skatepark uit te bouwen: € 120.000! Daarbij had ik al eens mijn bezorgdheid geuit dat de voorziene € 30.000 van het meerjarenplan ontoereikend zou zijn. Na een eerste verhoging tot € 65.000 kon ik tevreden vaststellen dat (ook op vraag van de werkgroep) onlangs het voorziene budget nog eens verhoogd werd tot € 80.000, wat me toch een mooi bedrag lijkt om iets moois te realiseren.

        Ik vernam dat er een werkgroepje opgericht werd voor de verdere uitwerking. Wat is de stand van zaken en hoe verloopt het verdere traject?

        Wanneer zal het nieuwe skatepark gerealiseerd zijn?

        Het nieuwe skatepark zal op dezelfde locatie blijven in Oedelem, kunnen Beernemse skaters ook nog op steun rekenen voor enkele toestellen?

        Blijkbaar is er een toestel van Beernem in herstelling, kan dit al teruggeplaatst worden?

        Straatvinken
        Verkeerstellingen zijn onontbeerlijk om een goed beeld te krijgen op verschillende mobiliteitsvraagstukken. Straatvinken.be is een burgerwetenschapsproject in samenwerking met Ringland Academie, de Universiteit Antwerpen en HIVA – KU Leuven.

        Tijdens een jaarlijks telmoment (dit jaar donderdag 20 mei 2021 van 17 tot 18 uur) worden de verschillende verkeersmodi gemeten door burgers. Iedereen kan dus meetellen!
        Kan de gemeente dit project mee in de kijker zetten?

        Digitaal vaardig
        Door corona heeft de digitalisering een hoge vlucht genomen. De oudere generaties proberen bij te benen maar het is niet altijd eenvoudig.
        Grootouders leren skypen of swipen op hun tablet, ze delen grappige TikTok-filmpjes op WhatsApp met de (klein)kinderen,… Maar ook dagelijkse zaken als een treinticket bestellen of onlinebankieren met de smartphone zijn niet meer weg te denken.
        Deze evolutie is onomkeerbaar en de digitale kloof dreigt te vergroten. Onlangs werd ik er zelfs door een bankier op aangesproken of de gemeente daar iets kan aan doen. Voorstellen voor nieuwe initiatieven zijn al op de gemeenteraad de revue gepasseerd. Maar was er eigenlijk al eens grondig onderzocht welk aanbod er nu al is?

        Ik stelde de vraag aan de cultuurdienst en kreeg onlangs een mooi dossiertje om het Paasweekend door te komen, waarvoor dank! De oplijsting bevat een 15-tal cursussen (zowel voor beginners als iets meer ervaren mensen), thematische sessies of zelfs 1-op-1-contactmomenten met een digidokter. Naast de bib (i.s.m. Open School) en Mirte organiseren ook de Gezinsbond, Okra en Pasar af en toe een sessie om de computer- of smartphone-kennis bij te schaven.
        Alle partners spelen in op diverse vragen en hebben ook aandacht om het aanbod te blijven vernieuwen en versterken. Het succes blijkt uit de bezetting, alles is meestal vrij snel ’uitverkocht’.

        Als gemeente hebben we de taak dat niemand uitgesloten geraakt of achterop blijft. E-inclusie blijft een aandachtspunt op verschillende domeinen (werkvloer, vrije tijd, openbaar vervoer,…), zie visienota VVSG.

        Dikke duim dus voor alle partners die zich inzetten voor dit toch wel heel gevarieerd aanbod!

        Is er een inschatting beschikbaar of we de juiste, meer bepaald de kwetsbare doelgroepen bereiken?

        De bib is lid van het lerend netwerk e-inclusie. Kan het sociaal huis hen ondersteunen zaken daaruit te realiseren?

        Hoeveel computers zijn er beschikbaar in de bib, ook in Oedelem? Printen?

        Kunnen populaire en eendaagse cursussen (zoals bv. betalen met de Bancontact-app, 46 deelnemers) meerdere keren per jaar georganiseerd worden?

        Schrijft de gemeente in op subsidies van de provincie West-Vlaanderen i.h.k.v. project digitale geletterdheid?

        Er wordt ondertussen druk aan de nieuwe kalender gewerkt. Kan de gemeente het huidige aanbod verder ondersteunen en voor het najaar (als afsluiting van deze coronanachtmerrie) een welverdiende en uitgebreide campagne uitwerken?

         

        Raadslid Jef Vansteenhuyse
        Suggestie inzet camera’s zwerfvuil
        Voorstel om onze gemeentelijke dienst in contact te brengen met bv. Wingene om efficiënter te kunnen omgaan met de verborgen camera. Blijkt dat Wingene er wel in slaagt om 51 overtreders te vatten in 2020 aan 350 euro boete. Dit is niet alleen een mooie financiële opbrengst - die de inzet van personeel terugbetaalt, het is ook een mooie opbrengst voor het milieu. Ook in andere gemeentes van het MIROM-grondgebied blijkt de inzet van mobiele camera’s zeer succesvol te zijn.

         

        Raadslid Lode Vanneste
        Beregeningsinstallaties voetbalvelden + staat voetbalterreinen – stand van zaken
        Op de gemeenteraadszitting van 23 april 2020 werd zowel aan VVC Beernem als KFC Sint-Joris Sportief een investeringstoelage toegekend voor de installatie van beregeningsvoorzieningen. Voor KFC Sint-Joris Sportief werd een investeringstoelage van maximaal € 20.000 toegekend. Voor VVC Beernem werd een investeringstoelage van maximaal € 50.000 toegekend. 

        Op de gemeenteraadszitting van september 2020 ondervroeg ik de bevoegde schepen naar de stand van zaken. Uit het antwoord op mijn vraag bleek toen dat de sportdienst de voortgang van de twee dossiers opvolgt en ondersteuning biedt waar nodig. Verder bleek het dossier van KFC Sint-Joris op dat moment bijna rond.

        Daarnaast ondervroeg ik de schepen ook naar de slechte staat van verschillende voetbalvelden. Hoewel het voetbalseizoen toen amper twee maanden bezig was, bleken de velden op Drogenbrood en het tweede veld op Den Akker in een dramatische staat.

        In deze context de volgende opvolgingsvragen:

        1. Wat is de huidige stand van zaken in de twee dossiers van de beregeningsinstallaties?
        2. Welke extra initiatieven neemt het gemeentebestuur om de speelvelden speelklaar te krijgen tegen de start van het nieuwe voetbalseizoen?
        3. Voorziet het bestuur in dat verband extra inspanningen om de velden in Drogenbrood en het tweede veld in Den Akker te optimaliseren?


        Raadslid Rolle De Bruyne
        Subsidies knotwilgen
        Bij het bekijken van het huidige subsidiereglement voor het aanleggen en onderhouden van kleine landschapselementen in agrarisch of natuurgebied in Beernem, lezen we dat de subsidies voor het snoeien van knotwilgen naar de pachter of eigenaar gaan. Want zo staat het in het aanvraagformulier:

        “Ondergetekende, wonende te……………………………… (adres) vraagt hiermede aan het Schepencollege van Beernem, een premie voor aanleg/onderhoud van kleine landschapselementen op haar/zijn eigendom gelegen te Beernem.”  

        Toch stellen we vast dat sommige pachters of eigenaars soms niet echt geïnteresseerd zijn in het onderhouden van de bomen of er geen tijd voor kunnen of willen vrijmaken.

        We denken dat het daarom interessant is om het subsidiereglement aan te passen zodat de subsidies ook, in onderlinge overeenkomst met de pachter of eigenaar, naar de knotter kunnen gaan. We vragen om het subsidiereglement in die zin aan te passen.

        De formulering kan dan in die zin aangepast worden:

        “Ondergetekende, wonende te……………………………… (adres) vraagt hiermede aan het Schepencollege van Beernem, een premie voor aanleg/onderhoud van kleine landschapselementen op haar/zijn eigendom*/ op het eigendom van (naam + adres)* gelegen te Beernem * schrappen wat niet past.”  

        https://www.beernem.be/product/205/subsidie-kleine-landschapselementen-kle

         

        Raadslid Roos Lambrecht
        Wachtende automobilisten met draaiende motor aan de schoolpoort. Kan een extra informatiebord helpen?
        Een omwonende van de gemeenteschool klaagt erover dat sommige (groot-)ouders, al een hele tijd voor de school uit is, met hun auto aan de schoolpoort arriveren en daar dan de hele tijd met draaiende motor staan wachten. Dit zorgt niet alleen voor onnodig lawaai, maar ook voor stinkende uitlaatgassen, wat niet erg milieuvriendelijk is en bovendien ook niet gezond, zeker niet voor de kinderen die dan uit de schoolpoort komen. Door hun kleinere gestalte en omwille van hun jonge leeftijd zijn ze gevoeliger voor deze uitwasemingen. We vermoeden dat dit probleem niet alleen aan de gemeenteschool opduikt, maar wellicht ook aan de andere scholen waar dichtbij kan geparkeerd worden.
        Vraag: Kan de gemeente aan de parkeerplaatsen bij de scholen een bord zetten in de trant van: “Zet uw motor af! Denk aan het milieu!” Dit naar analogie van de borden die je soms bij bruggen vindt: “Brug open, motor af!”. Wellicht zal dit niet voor elke school nodig zijn, maar alvast aan de gemeenteschool zou dit nuttig zijn want dat is in het jargon een zogenaamde “street canyon”, een eerder smalle straat waar de luchtvervuiling en dus ook de uitlaatgassen moeilijker weg kunnen.