Terug
Gepubliceerd op 16/09/2022

Notulen  OCMW-raad

do 23/06/2022 - 21:30 de raadzaal

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Waerniers, schepenen
Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Dries Dhont, Branco François, Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen zitting d.d. 02 juni 2022

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Patricia Waerniers, schepenen
      Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Dries Dhont, Branco François, Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten en voorgeschiedenis

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 02 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Regelgeving

      Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur

      Verwijzingsdocumenten

      Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welziijn van 02 juni 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, Els Declerck
      Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslist

      De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 02 juni 2022 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Sociale zaken

      • Flavour: deelname aan het sociaal voedseldistributieplatform

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Dries Dhont, Branco François, Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikel 77 van het Decreet over het lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        Nooit eerder deden zoveel mensen een beroep op de voedselbanken. Ook in Beernem kunnen mensen, die het financieel moeilijk hebben, aanspraak maken op gratis materiële hulp in de Beernemse Notenkraker. Dit gebeurt na doorverwijzing vanuit het Sociaal Huis dat vervolgens een onderzoek opstart dat moet leiden naar een structurele oplossing voor de financiële problemen.

        Uit diverse statistieken blijkt inmiddels dat dit aantal nog zal toenemen ingevolge de stijging van de consumptieprijzen, de energiecrisis, alsook door de oorlog in Oekraïne. Op lokaal vlak kan deze forse stijging vooralsnog niet vastgesteld worden. Niettemin wordt ook de Beernemse Notenkraker geconfronteerd met tal van logistieke problemen, voedseloverschotten of -tekorten:

        • 1 x per maand wordt een vrachtwagen gehuurd om voedsel vanuit de centrale voedselbank in Kuurne te transporteren (kostprijs voor de Beernemse Notenkraker: +/- € 2.000,00 per jaar). Daarnaast wordt maandelijks een medewerker van de gemeente een volledige dag ingeschakeld om dit transport op zich te nemen
          (loonkost +/- € 1.642,64 per jaar);
        • Diverse vrijwilligers gaan wekelijks naar diverse lokale handelaars om schenkingen op te halen. Dit vraagt niet alleen veel mankracht, tijd en energie, maar ook planning en verduurzaming;
        • Gemiddeld worden er 80 gerechtigden vanuit het sociaal huis doorverwezen naar de voedselbank. De helft van het aantal gerechtigden haakt af en het is steeds koffiedik kijken hoeveel mensen er wekelijks een beroep zullen doen op deze vorm van steun. Als gevolg hiervan wordt de voedselbank afwisselend geconfronteerd met overschotten of tekorten.
        Argumentatie

        Advies dienst:

        • Een vereenvoudigde logistiek voor de gemeente en de Beernemse Notenkraker: Rudderstove neemt het transport over van/naar de voedselbank in Kuurne, inclusief het transport van FEAD producten;
        • Rudderstove staat in voor de ophaling en verdeling van schenkingen vanuit de voedingsindustrie. Het staat lokale handelaars vrij om voeding te schenken aan de plaatselijke voedselbank;
        • Voedseloverschotten en of –tekorten, worden vermeden door een evenwichtige bevoorrading;
        • Een versterking van bestaande initiatieven;
        • Duurzaamheid en verankering van de reeds bestaande voedselbank;
        • Een stuurgroep wordt samengesteld bestaande uit de leden van het Beheerscomité Werkksracht 10. Bijgevolg wordt de inspraak in de stuurgroep op regionaal niveau met een vertegenwoordiging van alle, participerende lokale besturen, gegarandeerd;
        • CO₂ winst creëren door het ophalen van voedseloverschotten en het gebruik van een elektrische koelwagen en fiets;
        • M.b.v. de werkvloerbegeleiding: mensen met een afstand op de arbeidsmarkt terug aan het werk krijgen + mogelijkheid tot doorstroming binnen Ruddersstove;
        • Een overzicht wordt ter beschikking gesteld van de opgehaalde en geschonken voeding per gemeente.

        Het vast bureau geeft positief advies en gaat akkoord om het principe van samenwerking met FLAVOUR m ter goedkeuring voor aan de raad voor maatschappelijk werk.  De samenwerkingsovereenkomst met als startdatum 01 oktober 2022 wordt in een volgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. 

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor het OCMW en de sociale dienst.

        Financiële impact

        Dienst

        Sociaal Huis

        Omschrijving

        Werking sociale dienst

        Budget

        Vast bedrag: € 2.678,65 ( periode van 01/10/2022 tot 31/12/2025 =

        - Aandeel 2022: € 206,05

        - Aandeel 2023: € 824,20

        - Aandeel 2024: € 824,20

        - Aandeel 2025: € 824,20

        Variabel bedrag:raming

        - Aandeel 2022: € 746,56

        - Aandeel 2023 tot en met 2025: € 2.000,00 per jaar

        Budgetcode

         0909-02/6499000

        Advies fin. directeur:  Er is hiervoor GEEN budget beschikbaar.

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Els Vyncke, beantwoord door schepen Vicky Reynaert.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat principieel akkoord met de deelname aan het sociaal voedseldistributieplatform FLAVOUR. De samenwerkingsovereenkomst met als startdatum 01 oktober 2022 wordt in een volgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. 

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

      • Opvang van vluchtelingen uit Oekraïne: samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en het PC Sint Amandus

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Dries Dhont, Branco François, Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Naar aanleiding van het offensief van de Russische autoriteiten in Oekraïne wordt een toevloed van ontheemden uit Oekraïne op Belgisch grondgebied verwacht. Anticiperend op deze instroom van ontheemden uit Oekraïne werden vanuit de overheid 3 systemen uitgewerkt om de vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen:

        • Crisisopvang bij particulieren thuis;
        • Crisishuisvesting voor minstens 3 maanden, aangeboden door lokale besturen of zorgpartners;
        • Duurzame huisvesting voor meer dan 3 maanden, aangeboden door lokale besturen, eventueel samen met partners.

        De lokale besturen zijn de grote centrale actor in de uitbreiding van huisvestingsplaatsen voor mensen op de vlucht uit Oekraïne. De Vlaamse overheid biedt hiertoe dan ook een financiële ondersteuning aan de lokale besturen.

        Feiten en voorgeschiedenis

        Aangezien het lokaal bestuur van Beernem over geen eigen opvangplaatsen beschikte, wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen voor een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en het PC Sint-Amandus (cfr. bijlage). Het kader hiervoor werd aan het vast bureau voorgelegd ter zitting van 22 april. Momenteel worden reeds 15 vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen op de site van de instelling. Het lokaal bestuur ontvangt hiertoe een eenmalige forfaitaire subsidie van € 1000,00 per publieke slaapplek.

        Intussen drong de noodzaak zich op om vermelde samenwerkingsovereenkomst te evalueren. Vanuit het PC Sint-Amandus wordt een maandelijkse bijdrage gevraagd van € 1.500,00 voor de energiekosten alsook € 65,00 per maand voor het internetverbruik (de opvangplaats zelf, de opvang en ondersteuning worden blijvend gratis aangeboden). Vermelde maandelijkse bijdrage kan variëren indien energie- en andere verbruikskosten zouden stijgen.

        Intussen zijn reeds 61 Oekraïense vluchtelingen officieel geregistreerd binnen de gemeente.

        Regelgeving
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
        • Artikel 77 van het Decreet over het lokaal bestuur
        Argumentatie

        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor het OCMW en de sociale dienst.

        Verwijzingsdocumenten
        • samenwerkingsovereenkomst
        Financiële impact

        Het lokaal bestuur ontvangt een eenmalige forfaitaire subsidie van € 1000,00 per publieke slaapplek. Momenteel worden er 15 vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen op de site van PC Sint-Amandus.

        Vanuit het PC Sint-Amandus wordt een maandelijkse bijdrage gevraagd van € 1.500,00 voor de energiekosten alsook € 65,00 per maand voor het internetverbruik (de opvangplaats zelf, de opvang en ondersteuning worden blijvend gratis aangeboden). Vermelde maandelijkse bijdrage kan variëren indien energie- en andere verbruikskosten zouden stijgen.

        Tussenkomsten

        Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande, beantwoord door schepen Vicky Reynaert.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De OCMW-raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Beernem en het PC Sint-Amandus goed.

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Sociale dienst

      • Invoeren administratieve kost dienstencheques poetsdienst & strijkatelier

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patricia Waerniers, schepenen
        Rolle De Bruyne, Barbara Vandenbrande, Dries Dhont, Branco François, Arthur Mortier, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten en voorgeschiedenis

        Op 01 augustus 2003 ging de eerste poetsvrouw binnen het OCMW van start met dienstencheques. Enkele maanden voordien had het OCMW de mogelijkheid gekregen om een erkenning te krijgen om met het toen nieuwe systeem te werken. OCMW Beernem was bij de tien eerste die deze erkenning verkregen. 

        De 26 poetsvrouwen bedienen samen 208 gezinnen op het grondgebied van Beernem. De poetsdienst verricht het wekelijkse poets- en strijkwerk bij gezinnen met zorg, bejaarden, alleenstaanden, e.a. 

        Gelet op de steeds stijgende loon- en administratieve kosten wensen wij het financiële tekort binnen de poetsdienst te beperken, alsook :

        • een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen blijven aanbieden;
        • te kunnen blijven inzetten op sociale tewerkstelling met huishoudhulpen die een volwaardig statuut krijgen, met een vast inkomen en een extra-bijdrage voor hun pensioen;
        • een betaalbare zorgservice aan te bieden op het grondgebied van de gemeente Beernem;
        • het voortbestaan van de dienstverlening te garanderen.

        Voorstel voor het invoeren met ingang vanaf 1 september 2022 van een administratieve kost van € 1,00 per aangerekende dienstencheque binnen de poetsdienst en het strijkatelier. 

        Voor zij die het financieel moeilijk hebben, kan een vrijstelling via het bijzonder comité voor de sociale dienst aangevraagd worden.

        De aanrekening van een administratieve kost, vereist de aanpassing van de overeenkomst poetsdienst & strijkatelier

        Artikel 4.1: Administratiekost

        De gebruiker verbindt zich ertoe om een bijkomende administratiekost van € 1,00 per afgeleverde dienstencheque te betalen. Deze kost wordt 4 maal per jaar gefactureerd.

        De administratiekost wordt aangerekend op basis van een door het OCMW - Sociaal Huis Beernem (Bloemendalestraat 130, 8730 Beernem met erkenningsnummer 40001) opgestelde factuur. De betaaltermijn voor de administratiekost is 1 maand na de verzending van de factuur. De betaling van de administratiekost dient te geschieden middels een overschrijving of via domiciliëring.

        Eventuele bezwaren met betrekking tot de factuur dienen door de gebruiker binnen dezelfde termijn van één maand ter kennis worden gebracht aan het OCMW Sociaal Huis Beernem. Dergelijk bezwaar dient schriftelijk (per mail of per gewone post) te gebeuren.

        Indien de gebruiker niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, zal de gebruiker schriftelijk worden aangemaand. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, heeft het OCMW- Sociaal Huis Beernem de mogelijkheid om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten.

        Het OCMW Sociaal Huis Beernem behoudt zich het recht voor om de hogervermelde bijkomende administratiekost eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de facturatie eenzijdig te wijzigen. De gebruiker zal hiervan op voorhand in kennis worden gebracht en zal in dat geval over een redelijke termijn beschikken om de overeenkomst kosteloos te beëindigen vooraleer de nieuwe prijs in werking treedt.

        Het vast bureau geeft gunstig advies om de administratieve kost in te voeren en vraagt de goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk werk.

        Argumentatie

        De wetgeving rond dienstencheques vermeldt niks over de facturatie van bijkomende kosten aan de gebruikers van het systeem. Dat betekent dat een erkende onderneming kan vragen om bepaalde kosten te betalen bovenop de dienstencheque. Deze onkosten moeten voldoen aan volgende regels:

        • het kan gaan over administratieve- of verplaatsingskosten. Deze moeten per gepresteerd uur of op jaarbasis gefactureerd worden;
        • de bijkomende kosten mogen niet met dienstencheques betaald worden;
        • het moet gaan over werkelijke en redelijke kosten en de erkende onderneming moet duidelijk uitleggen welke kosten gefactureerd worden en waarvoor;
        • als erkende onderneming bijkomende kosten factureren moet de klant daarmee akkoord gaan. Dat betekent dat die kosten in de overeenkomst met de erkende onderneming moeten staan = nieuwe overeenkomst voor elke klant;
        • er moet een factuur van de kosten gemaakt worden.

        Argumenten om over te gaan tot het aanrekenen van een administratieve kost van € 1,00 per afgeleverde dienstencheque:

        1. een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen blijven aanbieden;
        2. te kunnen blijven inzetten op sociale tewerkstelling met huishoudhulpen die een volwaardig statuut krijgen, met een vast inkomen en een extra-bijdrage voor hun pensioen;
        3. een betaalbare zorgservice aan te bieden op het grondgebied van de gemeente Beernem;
        4. het voortbestaan van de dienstverlening te garanderen.
        Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor het OCMW en de sociale dienst.
        Verwijzingsdocumenten
        • overeenkomst tussen gebruiker en aanbieder sociaal huis Beernem van strijkhulp buiten huis
        • overeenkomst poetsen via dienstencheques
        Tussenkomsten

        Er zijn geen tussenkomsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke, Els Declerck
        Voorstanders: Kris Vincke, Jos Sypré, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, Martine De Roo, Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Vita Van Belleghem, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Els Vyncke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Beslist

        Artikel 1: De OCMW-raad keurt de invoering van een administratieve kost van € 1,00 per afgeleverde dienstencheque goed voor de poetsdienst & strijkatelier dienstencheques.

        Artikel 2: De administratieve kost wordt ingevoerd vanaf 1 september 2022.

        Artikel 3: De OCMW-raad keurt de aanpassing van de overeenkomsten poetsdienst & strijkatelier met de toegevoegde bepaling over de administratieve kost goed.

        Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens OCMW-raad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter