De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 02 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Voedseloverschotten en -verspilling, steeds meer mensen die aankloppen voor een voedselpakket, gestegen voedingsprijzen en minder overschotten door gestegen energieprijzen en oorlog… het zijn problemen waar alsmaar meer voedselbanken en sociale superettes mee geconfronteerd worden.
Verder bouwend op deze tendensen en voedselstrategie, een onderzoek over voedseloverschotten bij supermarkten in Brugge en de plannen om sociale economie ondernemingen verder uit te bouwen, ging Stad Brugge in 2018 van start met het FLAVOUR-project. Met Europese subsidies van Interreg 2 Seas wilde de Stad vanuit de dienst Leefmilieu en in samenwerking met de dienst Sociale Economie een voedseldistributieplatform in Brugge opzetten met diverse lokale partners.
FLAVOUR staat voor ‘Food surplus and Labour, the Valorisation of Underused Resources’.
De hoofddoelen zijn:
Eind september 2022 loopt het project en daarbij de Europese subsidie ten einde.
Om een regio dekkende werking van het voedseldistributieplatform te realiseren is er een subsidie van € 95.652,00 ter beschikking vanuit het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin voor een periode van 39 maand. Deze subsidie is gebaseerd op het aandeel inwoners binnen het gebied Werkkracht 10.
Aangezien deze subsidie niet de volledige kosten dekt om de operationele werking van dit voedseldistributieplatform verder te zetten, werd de intentie uitgesproken om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de 10 gemeenten van het arrondissement (cfr. regio Brugge: Beernem, Blankenberge, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Torhout, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke).
Bij het instappen van alle 10 de lokale besturen, wordt vanuit Werkkracht 10 een maximumbijdrage voorzien van € 95.652,00 (= zelfde bedrag als bovenvermelde subsidie). Daarnaast wordt per bestuur een gemeentelijke bijdrage gevraagd à rato van het inwonersaantal (= € 47.825,80). Het totaal bedrag van deze financiële middelen zal aangewend worden voor diverse werkings- en personeelskosten.
Voor de gemeente Beernem bedraagt de vaste bijdrage € 0,50 voor € 1,00 subsidie vanuit het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, gespreid over 4 kalenderjaren (39 maand). Tevens wordt er een variabele kost ten bedrage van € 0,50/kilo voedsel dat afgenomen wordt, aangerekend.
Het vast bureau gaf in zitting van 03 juni 2022 positief advies en legt het principe van samenwerking met FLAVOUR ter goedkeuring voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn. De samenwerkingsovereenkomst met als startdatum 01 oktober 2022 wordt in een volgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd.
Naar aanleiding van het offensief van de Russische autoriteiten in Oekraïne wordt een toevloed van ontheemden uit Oekraïne op Belgisch grondgebied verwacht. Anticiperend op deze instroom van ontheemden uit Oekraïne werden vanuit de overheid 3 systemen uitgewerkt om de vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen:
De lokale besturen zijn de grote centrale actor in de uitbreiding van huisvestingsplaatsen voor mensen op de vlucht uit Oekraïne. De Vlaamse overheid biedt hiertoe dan ook een financiële ondersteuning aan de lokale besturen.
Aangezien het lokaal bestuur van Beernem over geen eigen opvangplaatsen beschikte, wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen voor een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en het PC Sint-Amandus (cfr. bijlage). Momenteel worden reeds 15 vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen op de site van de instelling. Het lokaal bestuur ontvangt hiertoe een eenmalige forfaitaire subsidie van € 1000,00 per publieke slaapplek.
Intussen drong de noodzaak zich op om vermelde samenwerkingsovereenkomst te evalueren. Vanuit het PC Sint-Amandus wordt een maandelijkse bijdrage gevraagd van € 1.500,00 voor de energiekosten alsook € 65,00 per maand voor het internetverbruik (de opvangplaats zelf, de opvang en ondersteuning worden blijvend gratis aangeboden). Vermelde maandelijkse bijdrage kan variëren indien energie- en andere verbruikskosten zouden stijgen.
Het vast bureau gaf positief advies op de aangepaste samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Beernem en het PC Sint-Amandus met het oog op de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, en legt deze samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voor aan de OCMW-raad.
Op 01 augustus 2003 ging de eerste poetsvrouw binnen het OCMW van start met dienstencheques. Enkele maanden voordien had het OCMW de mogelijkheid gekregen om een erkenning te krijgen om met het toen nieuwe systeem te werken. OCMW Beernem was bij de tien eerste die deze erkenning verkregen.
De 26 poetsvrouwen bedienen samen 208 gezinnen op het grondgebied van Beernem. De poetsdienst verricht het wekelijkse poets- en strijkwerk bij gezinnen met zorg, bejaarden, alleenstaanden, e.a.
Gelet op de steeds stijgende loon- en administratieve kosten wensen wij het financiële tekort binnen de poetsdienst te beperken, alsook :
Daarom wordt voorgesteld om met ingang vanaf 1 september 2022 een administratieve kost van € 1,00 per aangerekende dienstencheque binnen de poetsdienst en het strijkatelier te vragen.
Voor zij die het financieel moeilijk hebben, kan een vrijstelling via het bijzonder comité voor de sociale dienst aangevraagd worden.
De aanrekening van een administratieve kost, vereist de aanpassing van de overeenkomst poetsdienst & strijkatelier:
Artikel 4.1: Administratiekost
De gebruiker verbindt zich ertoe om een bijkomende administratiekost van € 1,00 per afgeleverde dienstencheque te betalen. Deze kost wordt 4 maal per jaar gefactureerd.
De administratiekost wordt aangerekend op basis van een door het OCMW - Sociaal Huis Beernem (Bloemendalestraat 130, 8730 Beernem met erkenningsnummer 40001) opgestelde factuur. De betaaltermijn voor de administratiekost is 1 maand na de verzending van de factuur. De betaling van de administratiekost dient te geschieden middels een overschrijving of via domiciliëring.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de factuur dienen door de gebruiker binnen dezelfde termijn van één maand ter kennis worden gebracht aan het OCMW Sociaal Huis Beernem. Dergelijk bezwaar dient schriftelijk (per mail of per gewone post) te gebeuren.
Indien de gebruiker niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, zal de gebruiker schriftelijk worden aangemaand. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, heeft het OCMW- Sociaal Huis Beernem de mogelijkheid om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten.
Het OCMW Sociaal Huis Beernem behoudt zich het recht voor om de hogervermelde bijkomende administratiekost eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de facturatie eenzijdig te wijzigen. De gebruiker zal hiervan op voorhand in kennis worden gebracht en zal in dat geval over een redelijke termijn beschikken om de overeenkomst kosteloos te beëindigen vooraleer de nieuwe prijs in werking treedt.
Het vast bureau geeft gunstig advies om de administratieve kost in te voeren en vraagt de goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk werk.