Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

Bijkomende agenda  gemeenteraad

do 23/01/2025 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

  • Openbaar

    • Bestuur en beleid

      • Eedaflegging als gemeenteraadslid van dhr. Branco François

        Branco François was afwezig op de installatievergadering, waardoor hij de eed niet kon afleggen en werd opgeroepen om op de eerstvolgende gemeenteraadszitting de eed af te leggen.

        De gemeenteraad onderzocht de geloofsbrieven van de verkozene reeds tijdens de installatievergadering.

        Het verkozen gemeenteraadslid van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.

      • Kennisgeving - benoeming en eedaflegging burgemeester

        De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van het ministerieel besluit houdende de benoeming en de eedaflegging van de burgemeester.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • Vivendo - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de raad van bestuur en de algemene vergadering van Vivendo voorgelegd.

      • Vervoerregio Brugge - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de Vervoerregio Brugge voorgelegd.

      • Werkkracht10 - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van Werkkracht10 voorgelegd.

      • De Woonwinkel - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

         Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van De Woonwinkel voorgelegd.

      • VVOG - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van VVOG voorgelegd.

      • Vivendo - Bijzondere algemene vergadering 29 januari 2025

        Met een aangetekende brief van 19 december 2024 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de bijzondere algemene vergadering der vennoten van Vivendo van woensdag 29 januari 2025 om 19u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.

        De agenda van de bijzondere algemene vergadering werd als volgt samengesteld:

        1. Kennisname van het aangetekend schrijven van de lokale besturen, de provincie West-Vlaanderen en het Vlaams gewest waarin zij hun (nieuwe) vertegenwoordiging aanduiden in de algemene vergadering van Vivendo.
        2. Notulering van deze (nieuwe) vertegenwoordiging, zoals bedoeld in agendapunt 1.
        3. Ontslag van de bestuurders van de 'andere aandeelhouders dan de lokale besturen van het werkingsgebied'
        4. Uitnodiging van de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' om te bepalen of zij hun voordrachtrecht willen uitoefenen.
        5. Uitnodiging van de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' om in dusdanig geval alsdan gezamenlijk minstens twee kandidaten aan te duiden, die worden voorgedragen aan de algemene vergadering, diewelke één ervan als bestuurder namens de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' zal benoemen.
        6. Benoeming van één bestuurder namens de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied'.
        7. Kennisname van het aangetekend schrijven van de lokale besturen (gemeente Beernem, stad Brugge, stad Damme, gemeente Jabbeke, gemeente Oostkamp, gemeente Zedelgem) of de provincie West-Vlaanderen met het verzoek tot beëindiging van het mandaat van hun vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Vivendo, en met de voorstelling van hun kandidaat-vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Vivendo.
        8. Ontslag en benoeming van de bestuurders van de lokale besturen (gemeente Beernem, stad Brugge, stad Damme, gemeente Jabbeke, gemeente Oostkamp, gemeente Zedelgem), de provincie West-Vlaanderen.
        9. Varia
        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten dienen voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        In de gemeenteraadszitting van 23 januari 2025 werden schepen Vicky Verstringe aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en raadslid Martine Deloof als plaatsvervanger.

        Er wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        Aansluitend op de bijzondere algemene vergadering is er om 19u30 een eerste raad van bestuur van 2025. Schepen Vicky Reynaert werd aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur.

    • Openbare werken

      • Stationsite Beernem: beheersovereenkomst met NMBS

        In de gemeenteraad van 28 maart 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel - NMBS en gemeente Beernem voor de herinrichting van de stationsomgeving goedgekeurd. Deze overeenkomst legde de rechten en plichten vast van alle partners met betrekking tot de studie, de realisatie, de eigendom en het onderhoud van de wegenis, tunnel en stopplaats.
        Daarnaast wenst de NMBS een beheersovereenkomst af te sluiten voor de gronden van deze site in haar eigendom. Deze zijn weergegeven op bijgevoegd plan - dit zijn de percelen 6, 8 en 13 + de fietsenstalling, de onderdoorgang en de perrons.
        Belangrijkste punten uit de overeenkomst:
        1) Politionele bevoegdheden en veiligheid (artikel 5): Wie is bevoegd voor wat? lokale politie, spoorwegpolitie, veiligheidsagenten, gemeenschapswacht, gemeenteambtenaren in kader van GAS,....
        2) Beheer en onderhoud (artikel 6): hiervoor werd een tabel opgemaakt eveneens gevoegd in bijlage. Wie doet wat? Verder wordt ook het vereiste kwaliteitsniveau vastgelegd en de interventietermijn na een klacht.
        3) Concessies (met inbegrip van organiseren van evenementen) (artikel 7): Wie kan op deze gronden concessies afsluiten/toelatingen geven en wat zijn hiervoor dan de voorwaarden en het procesverloop
        4) Mobiliteit (artikel 9): het inrichten van de gronden door gemeente volgens de mobiliteitsnoden en het parkeren op het stationsplein door (aangestelden van) NMBS bij interventies.
        5) Wijzigingen aan de infrastructuur (artikel 10): Wat zijn de voorwaarden en de te volgen procedure?

        Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Grondbeleid en patrimonium

      • Goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand voor herinrichting kruispunt N368/N370

        Het Vlaamse Gewest, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer zal het kruispunt N368 (H. d'Ydewallestraat) - N370 (Stationsstraat/Wingene Steenweg) herinrichten. Om het verkeer vlot te laten verlopen, wordt buiten de lichten, op de brug een afslagstrook voorzien voor het verkeer dat de H. d'Ydewallestraat wenst in te rijden. Voor de aanleg van deze afslagstrook moet de brughelling en de naastliggende gracht opgeschoven worden. De in te nemen grond is eigendom van de gemeente Beernem.

        Het betreft inneming 1 van het opmetingsplan van 02 oktober 2024 opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt, met een totale oppervlakte van 506 m². Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie G, deel van nummer 59 L2.

        De grond is bestemd voor openbaar nut en wordt kosteloos afgestaan.

        Op basis van het opmetingsplan heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte goed te keuren.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Gemeente voor de toekomst - Actieplan gedeelde mobiliteit

        Gemeente Beernem tekende in op het project 'ABC van autodelen voor startende gemeenten', waarbij de provincie als partner 50% van de studiekosten betaalt en autodelen.net werd aangesteld voor de begeleiding.

        In samenspraak met de 3 actoren werd een actieplan gedeelde mobiliteit opgemaakt. Het actieplan vertrekt vanuit een algemene visie op gedeelde mobiliteit (autodelen én fietsdelen) om daarna stil te staan bij de huidige situatie in Beernem. Het grootste luik van dit plan is gewijd aan de centrale doelen, de operationele doelstellingen en de potentiële acties die daaraan gekoppeld zijn.

        Autodelen kan je grosso modo opdelen in 2 groepen:

        • het delen van privéwagens
        • het autodelen georganiseerd door autodeelaanbieders met een eigen vloot

        De centrale doelen worden naar voor geschoven met horizon 2030:

        • Om het huidig aantal personenwagens per 1.000 inwoners niet verder te laten stijgen, zet Beernem in op de groei van autodelen. Daarnaast onderschrijft de gemeente ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact waarin ze tegen 2030 streeft naar 2 (koolstofvrije) deelwagens per 1.000 inwoners. Voor Beernem betekent dat op basis van het huidige aantal inwoners 32 deelwagens tegen 2030.
        • Vanaf 2025 is in Beernem een systeem van (particuliere) deelfietsen actief.
        • Tegen 2030 kent 80% van de inwoners het concrete aanbod van gedeelde mobiliteit in Beernem.

        Deze centrale doelen worden geconcretiseerd in operationele doelstellingen:

        • Beernem stimuleert de groei van een (inclusief) aanbod van gedeelde mobiliteit in de gemeente
        • Beernem zet in op de installatie van Hoppinpunten
        • Gedeelde mobiliteit wordt geïntegreerd bij woningbouwprojecten
        • Gedeelde mobiliteit wordt opgenomen in het gemeentelijke parkeerbeleid
        • Het gedeeld vervoer is duurzaam
        • Beernem informeert en activeert inwoners en intermediairen m.b.t. gedeelde mobiliteit
        • De gemeente stelt een centrale coördinator aan voor het autodeelbeleid

        Aan elke operationele doelstelling worden concrete acties gekoppeld.

        Dit actieplan wordt ter goedkeuring voorgelegd.

      • Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer: Verplaatsen parkeerplaats voor personen met een handicap - J. Creytensstraat

        Conform de afgeleverde omgevingsvergunning zal de toegang tot de school in de J. Creytensstraat verplaatst worden naar de zone palend aan de vroegere parochiezaal. In deze zone voor de nieuwe schoolpoort bevindt zich een parkeerplaats voor personen met een handicap.
        Aan de overzijde van de straat ligt aan het kruispunt met de Govaertstraat een openbare parking. De eerste parkeerplaats op de hoek is eveneens een parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze parkeerplaats is eigenlijk niet conform de geldende normen. De plaats is slechts 2,5m breed in plaats van de vereiste 3,5m. 
        Daarom wordt voorgesteld om de parkeerplaats van de J. Creytensstraat te verplaatsen naar de hoek met de Govaertstraat, naast de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap. Hierbij zullen de eerste 3 parkeerplaatsen (waaronder de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap) omgevormd worden naar 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap, die dan beide voldoende breed zullen zijn.

        Deze locatie betreft een gemeenteweg.

        De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een wijziging (=schrapping oude locatie en toevoeging nieuwe locatie) van artikel 14.1 in Afdeling I Gemeentewegen van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).

    • Kinderopvang

      • Gebruiksovereenkomst voor gemeentelijk gebouw Lattenklieversstraat 46

        De dienst kinderopvang kreeg een vraag van de VBS Sint-Joris om gebruik te maken van de site van Sint-Joris. Zij zoeken tijdelijk onderdak voor 2 kleuterklassen gedurende de verbouwingswerken van de school tijdens de maanden januari en februari 2025. Er werd hiertoe met gunstig advies van het college een gebruikersovereenkomst voor opgemaakt.

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd t.a.v. de gebruikersovereenkomst.

    • Onderwijs

      • De Notelaar: scholengemeenschap De Oostkant - nieuw convenant voor korte vervangingen 2024-2025

        Jaarlijks wordt een nieuw convenant afgesloten op het niveau van de scholengemeenschap in functie van korte vervangingen. Dit convenant wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • De Notelaar: goedkeuring begroting scholengemeenschap De Oostkant boekjaar 2024-2025

        De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026.    

        In artikel 9, §3 van deze overeenkomst staat vermeld dat het beheerscomité een begroting en een rekening opmaakt, die ter goedkeuring voorgelegd worden aan de betrokken gemeenteraden. Volgens artikel 10, §3 van het reglement van orde van het beheerscomité loopt het boekjaar van 01 september tot 31 augustus. 

        Het budget van scholengemeenschap 'De Oostkant' boekjaar 2024-2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • De Notelaar: goedkeuring jaarverslag met rekening scholengemeenschap De Oostkant schooljaar 2023-2024

        De jaarrekening  en het jaarverslag van het schooljaar 2023-2024 met daarin opgenomen een opsomming van feiten en gebeurtenissen van het voorbije schooljaar met betrekking tot de werking van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan de gemeenteschool De Notelaar deel uitmaakt worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: