Terug
Gepubliceerd op 29/01/2025

Besluitenlijst  gemeenteraad

do 23/01/2025 - 19:30 de raadzaal
  • Mededelingen

    • Mededelingen bij de opening van de zitting

      Ter kennis genomen

      De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.

      Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:

      • Zijn verontschuldigd schepen Patricia Waerniers en raadslid Gijs Degrande
      • Gebruik van @beernem.be email adres: Er wordt gevraagd om voor alle communicatie met het bestuur te werken vanuit het @beernem.be e -mailadres om alle misverstanden te vermijden.
      • Stemming voor vertegenwoordigers in intercommunales en (inter-) gemeentelijke samenwerkingsvebanden:
        Voor de stemming rond de vertegenwoordigers in de intercommunales en (inter-)gemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt gewerkt met geheime stemming in de openbare zitting.

        Voor een vlotte afhandeling zullen jullie daartoe een (anonieme) enveloppe ontvangen met alle stembiljetten in (per intercommunale/samenwerkingsverband een verschillend papierkleur).

        Het is de bedoeling dat jullie stemmen, dan de stembiljetten allemaal terug in de  (anonieme) enveloppe steken. Die zal worden opgehaald en zal worden geteld door een medewerker van het secretariaat. 
  • Openbaar

    • Bestuur en beleid

      • Eedaflegging als gemeenteraadslid van dhr. Branco François

        Ter kennis genomen

        Branco François was afwezig op de installatievergadering, waardoor hij de eed niet kon afleggen en werd opgeroepen om op de eerstvolgende gemeenteraadszitting de eed af te leggen.

        De gemeenteraad onderzocht de geloofsbrieven van de verkozene reeds tijdens de installatievergadering.

        Het verkozen gemeenteraadslid van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, dhr. Kris Vincke.

      • Kennisgeving - benoeming en eedaflegging burgemeester

        Ter kennis genomen

        De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van het ministerieel besluit houdende de benoeming en de eedaflegging van de burgemeester.

    • Intercommunales en maatschappijen

      • Vivendo - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de raad van bestuur en de algemene vergadering van Vivendo voorgelegd.

      • Vervoerregio Brugge - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de Vervoerregio Brugge voorgelegd.

      • Werkkracht10 - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van Werkkracht10 voorgelegd.

      • De Woonwinkel - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Goedgekeurd

         Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente Beernem in het beheerscomité van De Woonwinkel voorgelegd.

      • VVOG - aanduiden vertegenwoordigers gemeente Beernem in de bestuursorganen

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de bestuursorganen van VVOG voorgelegd.

      • Vivendo - Bijzondere algemene vergadering 29 januari 2025

        Goedgekeurd

        Met een aangetekende brief van 19 december 2024 werd de oproeping met agenda overgemaakt voor de bijzondere algemene vergadering der vennoten van Vivendo van woensdag 29 januari 2025 om 19u00 in de raadzaal van Vivendo, gelegen op de bovenste verdieping van residentie 'De Bloemmolens' in de Nikolaas Gombertstraat 42 te Brugge.

        De agenda van de bijzondere algemene vergadering werd als volgt samengesteld:

        1. Kennisname van het aangetekend schrijven van de lokale besturen, de provincie West-Vlaanderen en het Vlaams gewest waarin zij hun (nieuwe) vertegenwoordiging aanduiden in de algemene vergadering van Vivendo.
        2. Notulering van deze (nieuwe) vertegenwoordiging, zoals bedoeld in agendapunt 1.
        3. Ontslag van de bestuurders van de 'andere aandeelhouders dan de lokale besturen van het werkingsgebied'
        4. Uitnodiging van de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' om te bepalen of zij hun voordrachtrecht willen uitoefenen.
        5. Uitnodiging van de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' om in dusdanig geval alsdan gezamenlijk minstens twee kandidaten aan te duiden, die worden voorgedragen aan de algemene vergadering, diewelke één ervan als bestuurder namens de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied' zal benoemen.
        6. Benoeming van één bestuurder namens de 'andere aandeelhouders dan de lokale bestuurders van het werkingsgebied'.
        7. Kennisname van het aangetekend schrijven van de lokale besturen (gemeente Beernem, stad Brugge, stad Damme, gemeente Jabbeke, gemeente Oostkamp, gemeente Zedelgem) of de provincie West-Vlaanderen met het verzoek tot beëindiging van het mandaat van hun vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Vivendo, en met de voorstelling van hun kandidaat-vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Vivendo.
        8. Ontslag en benoeming van de bestuurders van de lokale besturen (gemeente Beernem, stad Brugge, stad Damme, gemeente Jabbeke, gemeente Oostkamp, gemeente Zedelgem), de provincie West-Vlaanderen.
        9. Varia
        De uitnodiging met agendapunten en de daarbij horende documentatie voor onderzoek van de agendapunten dienen voor standpuntbepaling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        In de gemeenteraadszitting van 23 januari 2025 werden schepen Vicky Verstringe aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en raadslid Martine Deloof als plaatsvervanger.

        Er wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de voorgestelde agenda.

        Aansluitend op de bijzondere algemene vergadering is er om 19u30 een eerste raad van bestuur van 2025. Schepen Vicky Reynaert werd aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur.

    • Openbare werken

      • Stationsite Beernem: beheersovereenkomst met NMBS

        Goedgekeurd

        In de gemeenteraad van 28 maart 2019 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel - NMBS en gemeente Beernem voor de herinrichting van de stationsomgeving goedgekeurd. Deze overeenkomst legde de rechten en plichten vast van alle partners met betrekking tot de studie, de realisatie, de eigendom en het onderhoud van de wegenis, tunnel en stopplaats.
        Daarnaast wenst de NMBS een beheersovereenkomst af te sluiten voor de gronden van deze site in haar eigendom. Deze zijn weergegeven op bijgevoegd plan - dit zijn de percelen 6, 8 en 13 + de fietsenstalling, de onderdoorgang en de perrons.
        Belangrijkste punten uit de overeenkomst:
        1) Politionele bevoegdheden en veiligheid (artikel 5): Wie is bevoegd voor wat? lokale politie, spoorwegpolitie, veiligheidsagenten, gemeenschapswacht, gemeenteambtenaren in kader van GAS,....
        2) Beheer en onderhoud (artikel 6): hiervoor werd een tabel opgemaakt eveneens gevoegd in bijlage. Wie doet wat? Verder wordt ook het vereiste kwaliteitsniveau vastgelegd en de interventietermijn na een klacht.
        3) Concessies (met inbegrip van organiseren van evenementen) (artikel 7): Wie kan op deze gronden concessies afsluiten/toelatingen geven en wat zijn hiervoor dan de voorwaarden en het procesverloop
        4) Mobiliteit (artikel 9): het inrichten van de gronden door gemeente volgens de mobiliteitsnoden en het parkeren op het stationsplein door (aangestelden van) NMBS bij interventies.
        5) Wijzigingen aan de infrastructuur (artikel 10): Wat zijn de voorwaarden en de te volgen procedure?

        Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    • Grondbeleid en patrimonium

      • Goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand voor herinrichting kruispunt N368/N370

        Goedgekeurd

        Het Vlaamse Gewest, Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer zal het kruispunt N368 (H. d'Ydewallestraat) - N370 (Stationsstraat/Wingene Steenweg) herinrichten. Om het verkeer vlot te laten verlopen, wordt buiten de lichten, op de brug een afslagstrook voorzien voor het verkeer dat de H. d'Ydewallestraat wenst in te rijden. Voor de aanleg van deze afslagstrook moet de brughelling en de naastliggende gracht opgeschoven worden. De in te nemen grond is eigendom van de gemeente Beernem.

        Het betreft inneming 1 van het opmetingsplan van 02 oktober 2024 opgemaakt door SB Sweco uit Hasselt, met een totale oppervlakte van 506 m². Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie G, deel van nummer 59 L2.

        De grond is bestemd voor openbaar nut en wordt kosteloos afgestaan.

        Op basis van het opmetingsplan heeft de commissaris van Vastgoedtransacties een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte goed te keuren.

    • Mobiliteit, verkeer en openbaar vervoer

      • Gemeente voor de toekomst - Actieplan gedeelde mobiliteit

        Goedgekeurd

        Gemeente Beernem tekende in op het project 'ABC van autodelen voor startende gemeenten', waarbij de provincie als partner 50% van de studiekosten betaalt en autodelen.net werd aangesteld voor de begeleiding.

        In samenspraak met de 3 actoren werd een actieplan gedeelde mobiliteit opgemaakt. Het actieplan vertrekt vanuit een algemene visie op gedeelde mobiliteit (autodelen én fietsdelen) om daarna stil te staan bij de huidige situatie in Beernem. Het grootste luik van dit plan is gewijd aan de centrale doelen, de operationele doelstellingen en de potentiële acties die daaraan gekoppeld zijn.

        Autodelen kan je grosso modo opdelen in 2 groepen:

        • het delen van privéwagens
        • het autodelen georganiseerd door autodeelaanbieders met een eigen vloot

        De centrale doelen worden naar voor geschoven met horizon 2030:

        • Om het huidig aantal personenwagens per 1.000 inwoners niet verder te laten stijgen, zet Beernem in op de groei van autodelen. Daarnaast onderschrijft de gemeente ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact waarin ze tegen 2030 streeft naar 2 (koolstofvrije) deelwagens per 1.000 inwoners. Voor Beernem betekent dat op basis van het huidige aantal inwoners 32 deelwagens tegen 2030.
        • Vanaf 2025 is in Beernem een systeem van (particuliere) deelfietsen actief.
        • Tegen 2030 kent 80% van de inwoners het concrete aanbod van gedeelde mobiliteit in Beernem.

        Deze centrale doelen worden geconcretiseerd in operationele doelstellingen:

        • Beernem stimuleert de groei van een (inclusief) aanbod van gedeelde mobiliteit in de gemeente
        • Beernem zet in op de installatie van Hoppinpunten
        • Gedeelde mobiliteit wordt geïntegreerd bij woningbouwprojecten
        • Gedeelde mobiliteit wordt opgenomen in het gemeentelijke parkeerbeleid
        • Het gedeeld vervoer is duurzaam
        • Beernem informeert en activeert inwoners en intermediairen m.b.t. gedeelde mobiliteit
        • De gemeente stelt een centrale coördinator aan voor het autodeelbeleid

        Aan elke operationele doelstelling worden concrete acties gekoppeld.

        Dit actieplan wordt ter goedkeuring voorgelegd.

      • Aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer: Verplaatsen parkeerplaats voor personen met een handicap - J. Creytensstraat

        Goedgekeurd

        Conform de afgeleverde omgevingsvergunning zal de toegang tot de school in de J. Creytensstraat verplaatst worden naar de zone palend aan de vroegere parochiezaal. In deze zone voor de nieuwe schoolpoort bevindt zich een parkeerplaats voor personen met een handicap.
        Aan de overzijde van de straat ligt aan het kruispunt met de Govaertstraat een openbare parking. De eerste parkeerplaats op de hoek is eveneens een parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze parkeerplaats is eigenlijk niet conform de geldende normen. De plaats is slechts 2,5m breed in plaats van de vereiste 3,5m. 
        Daarom wordt voorgesteld om de parkeerplaats van de J. Creytensstraat te verplaatsen naar de hoek met de Govaertstraat, naast de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap. Hierbij zullen de eerste 3 parkeerplaatsen (waaronder de huidige parkeerplaats voor personen met een handicap) omgevormd worden naar 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap, die dan beide voldoende breed zullen zijn.

        Deze locatie betreft een gemeenteweg.

        De parkeerplaats wordt gereglementeerd door een wijziging (=schrapping oude locatie en toevoeging nieuwe locatie) van artikel 14.1 in Afdeling I Gemeentewegen van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer (goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 03 juli 2014).

    • Kinderopvang

      • Gebruiksovereenkomst voor gemeentelijk gebouw Lattenklieversstraat 46

        Goedgekeurd

        De dienst kinderopvang kreeg een vraag van de VBS Sint-Joris om gebruik te maken van de site van Sint-Joris. Zij zoeken tijdelijk onderdak voor 2 kleuterklassen gedurende de verbouwingswerken van de school tijdens de maanden januari en februari 2025. Er werd hiertoe met gunstig advies van het college een gebruikersovereenkomst voor opgemaakt.

        Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd t.a.v. de gebruikersovereenkomst.

    • Onderwijs

      • De Notelaar: scholengemeenschap De Oostkant - nieuw convenant voor korte vervangingen 2024-2025

        Goedgekeurd

        Jaarlijks wordt een nieuw convenant afgesloten op het niveau van de scholengemeenschap in functie van korte vervangingen. Dit convenant wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • De Notelaar: goedkeuring begroting scholengemeenschap De Oostkant boekjaar 2024-2025

        Goedgekeurd

        De gemeenteschool 'De Notelaar' maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant'. De overeenkomst voor de intergemeentelijke samenwerking scholengemeenschap 'De Oostkant' werd door de gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2005 goedgekeurd voor de periode van 01 september 2005 tot 31 augustus 2011. Voornoemde intergemeentelijke samenwerking en overeenkomst werden bij gemeenteraadsbeslissing van 24 mei 2011 verlengd tot 31 augustus 2014, bij gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2014 verlengd tot 31 augustus 2020 en bij gemeenteraadsbeslissing van 02 juli 2020 verlengd tot 31 augustus 2026.    

        In artikel 9, §3 van deze overeenkomst staat vermeld dat het beheerscomité een begroting en een rekening opmaakt, die ter goedkeuring voorgelegd worden aan de betrokken gemeenteraden. Volgens artikel 10, §3 van het reglement van orde van het beheerscomité loopt het boekjaar van 01 september tot 31 augustus. 

        Het budget van scholengemeenschap 'De Oostkant' boekjaar 2024-2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • De Notelaar: goedkeuring jaarverslag met rekening scholengemeenschap De Oostkant schooljaar 2023-2024

        Goedgekeurd

        De jaarrekening  en het jaarverslag van het schooljaar 2023-2024 met daarin opgenomen een opsomming van feiten en gebeurtenissen van het voorbije schooljaar met betrekking tot de werking van de scholengemeenschap 'De Oostkant' waarvan de gemeenteschool De Notelaar deel uitmaakt worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Vragen en suggesties

      • Eventuele vragen en suggesties

        Ter kennis genomen

        De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:

        Raadslid Jan Vanassche

        Vraag i.v.m. toekomst HMMG-kerk

        Naar aanleiding van de informatievergadering rond de toekomst van de HMMK volgende vragen:

        • Waarom heerste er rond dit project de grootste geheimhouding, net voor de verkiezingen. Zo’n grote geheimhouding, dat zelfs bepaalde schepenen niet op de hoogte ware?

        Komt er ook een mobiliteitsstudie? O.a. over de impact op de parkeergelegenheid, het verkeer in de omgeving, enz.?

        Raadslid Janne Martelez

        Het nieuwe jeugdhuis

        Als pasverkozen gemeenteraadslid voel ik me hier heel sterk geroepen om bij mijn allereerste vraag in de gemeenteraad te polsen naar het dossier van het nieuwe jeugdhuis. Alle politieke partijen zijn het erover eens dat er een nieuw jeugdhuis moet komen, wat een prachtig signaal is naar ons, de jongeren. Hoe wordt het dossier aangepakt?

        Studeren in Beernem

        Als volgt wil ik mijn waardering uitspreken voor het project "Studeren in Beernem". Het is een initiatief dat duidelijk goed ontvangen wordt en door de studenten als zeer positief wordt ervaren. Het feit dat er 20 plekken in Beernem en 22 in Oedelem beschikbaar zijn, wat in totaal 42 plekken maakt, is een mooie start. Een extra pluspunt is dat in Beernem de mogelijkheid bestaat om het langst te studeren in vergelijking met de omliggende buurgemeenten, wat de studeeromgeving in onze gemeente zeker aantrekkelijker maakt voor studenten.

        Er zijn echter een aantal werkpunten die ik graag wil aandragen, zodat het project nog beter kan verlopen en de studenten er nog meer voordeel uit kunnen halen.

        Zo blijkt dat er tijdens deze blokperiode al 32 verschillende studenten in Beernem (Drogenbrood) hebben gestudeerd, wat aangeeft dat de beschikbare plekken soms niet voldoende zijn. Dit wordt als jammer ervaren, zeker omdat er nog veel ongebruikte ruimtes zijn die mogelijk beter benut kunnen worden. Het blijkt vaak moeilijk om extra plekken te voorzien, wat de toegankelijkheid van het project beperkt.

        Daarnaast was er in de eerste week van de blok maar een beperkte hoeveelheid tafels beschikbaar, en pas later in de week konden er extra tafels worden geleverd. Dit heeft ongetwijfeld voor ongemakken gezorgd. Ook waren er in eerdere blokperiodes extra voorzieningen zoals een koelkast, een microgolfoven en een koffiezetapparaat aanwezig, maar dit keer waren deze voorzieningen niet voorzien, wat door de studenten als een gemis werd ervaren.

        Het voorstel is om voor de volgende blokperiodes vooraf een lijst op te stellen met het aantal beschikbare plekken en de benodigde voorzieningen. Dit zou ervoor zorgen dat alles vanaf het begin goed geregeld is en dat studenten optimaal gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Zo maken we de studeerplekken niet alleen aantrekkelijker, maar zorgen we er ook voor dat het project efficiënter verloopt.

        Raadslid Martine Deloof

        Werken kruispunt H. d'Ydewallestraat -Stationsplein-Wingenesteenweg

        Deze werken zijn reeds lange tijd aangekondigd om de doorstroming van het verkeer vlotter te laten verlopen.

        In de eerste fase werd de beplanting op het talud kant H. d'Ydewallestraat reeds gerooid.

        Er was sprake van het verleggen van het fietspad over de brug ? 

        Wanneer gaan de werken definitief van start en zal de hinder voor het verkeer daarbij beperkt zijn ?

        Wat is de voorziene einddatum van de werken ? 

        Wat is het kostenplaatje ten laste van de gemeente ?

        Zwerfvuil en sluikstorten aan de begraafplaats te Sint-Joris

        Veel mensen ergeren zich aan deze toestand. Ik ben daar ook één van, want het is niet leuk om te zien dat de graven van de nabestaanden door zwerfvuil ontsierd worden.

        Wat is hiervoor reeds gedaan en wat kan het gemeentebestuur in de nabije toekomst nog doen om dit halt te roepen ?

        Raadslid Piet De Rycke

        N370 – Stationskruispunt

        Hierbij een herhaling van een vraag uit de GR van februari 2022.

        Na het vernieuwen van de stationsomgeving zou het kruispunt van de Wingenesteenweg en Hubert 'd Ydewallestraat aangepakt wordt met o.a. verkeerslichten.

        Wat is de stand van zaken van dat dossier?

        • Ligt het definitieve ontwerp al vast?
        • Wanneer volgt het openbaar onderzoek?
        • Wat is de timing van de uitvoering?

        Opvolging Openbare Ledverlichting
        Een bijna jaarlijkse opvolgingsvraag na een eerste vraag in 2019 over de fasering van de verledding.

        • Wat is de huidige stand van zaken betreffende de verledding in Beernem?
        • Hoe wordt verder gefaseerd?
        • Welke energie- en financiële besparing levert dit nu al op?

        Vele particulieren zorgen voor wat extra licht in deze donkere dagen. Ik denk dat we daar als gemeente nog wat extra kunnen aan bijdragen. Ons gemeenteplein was al mooi ingekleed met kerstverlichting!

        Is het mogelijk te investeren in extra kerstverlichting om volgend jaar enkele strategische locaties mooi in te kleden?

        Buurtoppepper
        De buurtoppepper bleek afgelopen winter terug een enorm succes. Het is hartverwarmend dat onze inwoners graag eens buiten komen en tijd maken om elkaar te leren kennen.

        Samen met raadslid Roos Lambrecht vroegen we in september 2023 een uitbreiding van de buurtoppepper voor de zomerse straatfeesten. Te merken aan de talrijke aanvragen voor 2024 alweer een succes!

        • Hoeveel aanvragen werden uiteindelijk gedaan voor de zomer van 2024?
          En hoeveel voor vorige winter en de winter van 2024-25?
        • Wordt deze steun verder voorzien in komende legislatuur?

        Raadslid Justine Van Hoecke

        Aanpak middengeleider Beverhoutsveldstraat 
        De middengeleider in de Beverhoutsveldstraat, ter hoogte van wijk Hof ter Praet en de Praetbalieststraat, is voor de inwoners een doorn in het oog. 

        Is het mogelijk om de middengeleider in de Beverhoutsveldstraat te verbeteren, want de inwoners ervaren hinder bij het overrijden hiervan.

        De doorsteek naar de zijstraten zowel links als rechts, zou op hetzelfde niveau gebracht moeten worden van de straat.

        Zo is er in de Wingenesteenweg, ter hoogte van de Kardinaal Cardijnlaan, ook een middengeleider en daar is deze wel goed uitgevoerd voor de auto’s die eroverheen moeten rijden.

        Raadslid Lode Vanneste

        Aanleg kunstgrasveld op de site van Drogenbrood
        De voetbalvelden in Drogenbrood lagen er de voorbije jaren dramatisch bij. Al te vaak konden de terreinen door de slechte staat niet of amper bespeeld worden. Ook in de eerste week van januari konden de spelers van VVC Beernem niet trainen door de hevige regenval.  Een synthetisch veld zou dus een absolute meerwaarde zijn en er voor zorgen dat er onder alle weersomstandigheden gespeeld of getraind kan worden. De aanleg van een kunstgrasveld was dan ook niet toevallig een van de punten in het verkiezingsprogramma van N-VA Beernem.

        Op 14 november 2024 stond er een artikel in Het Laatste Nieuws met de volgende titel: Schepen van sport, Patricia Waerniers (cd&v) maakt belofte aan voetbalclub: “VVC Beernem heeft een kunstgrasveld dringend nodig en zal er een krijgen”. Intussen circuleert in Beernemse voetbalmiddens het gerucht dat dezelfde schepen beloofde om volgend jaar al een kunstgrasveld aan te leggen op de site van Drogenbrood.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Wanneer besliste de nieuwe bestuursploeg dat de realisatie van een kunstgrasveld deel uitmaakt van haar (toekomstige) bestuursakkoord?
        2. Welke stappen werden al gezet in dit dossier? Welke stappen moeten er nog gezet worden en welke timing zal daarbij gehanteerd worden?

        Kerstverlichting in Beernem

        Heel wat steden en gemeenten zetten tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode stevig in op het plaatsen van kerstverlichting. Niet toevallig want het zorgt voor warmte en een feestelijke sfeer in een periode die vaak synoniem staat voor donkere dagen en koude temperaturen. Bovendien roept het vaak gemeenschappelijke tradities op. Mensen kunnen zich ook meer verbonden voelen met hun stad of gemeente wanneer die in kerstsfeer gehuld is.  Kerstverlichting heeft tenslotte een praktische functie want verlichte straten voelen veiliger aan wanneer het donker is.

        Jammer genoeg leek het wel of Beernem uitgezonderd de gekende kleine lichtpiramides volledig afwezig bleef in het aanbrengen van kerstverlichting. Dat bleek althans uit de vele reacties die onze mandatarissen kregen van verschillende inwoners.

        Heel wat steden en gemeenten organiseren in het begin van het nieuwe jaar ook een kerstboomverbranding. Net als kerstverlichting draagt dat bij tot sociale verbondenheid en een groepsgevoel.  Een kerstboomverbranding sluit ook bij een culturele traditie en symboliek die het einde van de feestdagen inluidt. Jammer genoeg is deze traditie in Beernem ook al even afgeschaft.

        Hierover de volgende vragen:

        1. Hoeveel financiële middelen werden in 2024 ingezet voor het plaatsen van kerstverlichting?
        2. Hoe evalueert het gemeentebestuur de aanwezigheid van kerstverlichting tijdens de voorbije eindejaarperiode?
        3. Hoe staat het bestuur tegenover het voorstel om in 2026 opnieuw een kerstboomverbranding te organiseren op het grondgebied van Beernem?

        Raadslid Jef Vansteenhuyse
        Suggestie tot verbetering van notulering en wijze van verslaginhoud
        Suggestie tot verbetering van kwaliteit van bestuur. Dit van voorbereiding College van Burg. en Schepenen tot de goedkeuring van de notulering. Wie doet wat?

        Suggestie tot kostenbesparing
        Suggestie tot besparing en/of efficiënter gebruik van de financiële middelen. Vb. Hopinpunt in de Parkstraat

        Raadslid Branco François
        Nieuwe telecomoperator Digi
        Sinds 11 december 2024 is Digi actief als nieuwe telecomoperator in Vlaanderen. Een betaalbaar alternatief voor de bestaande aanbieders van telefonie, internet en televisie. Echter kan internet thuis alleen worden afgenomen als er fiber beschikbaar is, dit terwijl de uitrol van fiber in Beernem zeer beperkt is. Wanneer kunnen onze inwoners gebruikmaken van de diensten van deze nieuwe telecomoperator? En welke stappen zet het gemeentebestuur om ervoor te zorgen dat de voordelen van deze nieuwe concurrent ook in Beernem beschikbaar worden?

        Flood4Cast
        Met de toenemende uitdagingen in Beernem rond zware regenval en wateroverlast, stel ik voor proactieve maatregelen te gaan onderzoeken om onze gemeente beter te beschermen.

        Flood4Cast, een technologie ontwikkelt door HydroScan, biedt een oplossing om overstromingsrisico’s tot op straatniveau nauwkeuriger te voorspellen. Gemeenten of provincies die deze technologie gebruiken, kunnen hun interventieteams efficiënter inzetten. Zo kan men met Flood4Cast brandweer en politie tot 30 minuten eerder verwittigen. Daarnaast kunnen preventieve maatregelen sneller worden uitgevoerd, zoals het verdelen van zandzakjes en het tijdig informeren van bewoners.

        Daarom wil ik graag vragen:

        1. Heeft Beernem al gekeken naar de mogelijkheden van systemen zoals Flood4Cast om overstromingsrisico’s beter te beheren?
        2. Is het gemeentebestuur bereid om de implementatie van Flood4Cast te onderzoeken, eventueel in samenwerking met andere gemeenten of de provincie?
        3. Kan er op korte termijn een pilootproject opgestart worden in de meest risicovolle zones van Beernem om de effectiviteit van deze tool te testen?

        Raadslid William Brysse
        Flexhalte Sportpark Drogenbrood
        Sinds 6 januari is de nieuwe flexhalte aan Sportpark Drogenbrood in werking. Het is positief dat de site nu ook via het openbaar vervoer toegankelijk is voor bezoekers. De keuze voor de plaats van de flexhalte impliceert volgens mij echter een parkeerverbod voor particulieren op de parking.

        Artikel 25.1, 1° van de wegcode stelt dat er een parkeerverbod geldt van 15meter voor en na een halte voor busverkeer. Ik vond geen uitzonderingsgrond of alternatieve definitie van “flexhalte” terug waardoor ik ervan uitga dat een flexhalte gelijk dient gesteld te worden aan een “autobushalte” in de zin van artikel 25.1, 1° van de wegcode.

        Dat zou impliceren dat er de facto minstens gedeeltelijk een parkeerverbod geldt op de grindstrook van de parking van Drogenbrood (Bijlage 1). Gelet op het actuele tekort aan parkeerplaatsen lijkt met dat een onwenselijk gevolg van het plaatsen van die flexhalte.

        Uiteraard moet er voldoende plaats zijn voor zo’n flexbusje om gebruikers op een veilige manier te laten in- of uitstappen. Maar gelet op het actuele tekort aan parkeerplaatsen lijkt een parkeerverbod van 15m voor en na de halte niet proportioneel in deze situatie. Temeer omdat het niet gaat over een frequente buslijn, en de halte bediend wordt met een (kleiner) busje.

        Sinds de inwerkingtreding van de halte staan er nog dagelijks auto’s geparkeerd op de betreffende strook (bijlage 2). Door het plaatsen van de flexhalte worden die bezoekers blootgesteld aan het risico op een boete. Verkeersregels en de wegcode dienen nageleefd te worden maar potentiële boetes zouden in deze situatie niet wenselijk zijn.

        Het parkeerverbod zondermeer afschaffen of de wegcode overrulen is juridisch niet mogelijk, maar de gemeente is (binnen het kader van de hogere wetgeving) wel gemachtigd om de verkeerssituatie te regelen op zijn grondgebied. Er zijn dus juridische handvaten om in gesprek te gaan met De Lijn en in samenspraak op zoek te gaan naar een eventuele oplossing.

        Ik denk dat er zeker zaken mogelijk zijn waarbij er een vlotte en veilige doorgang voor het Flexvervoer gegarandeerd kan worden zonder een overmatig parkeerverbod voor bezoekers van het sportpark Drogenbrood.

        1. Klopt het dat een flexhalte gekwalificeerd wordt als “(autobus)halte” in de zin van artikel 25.1, 1° van de wegcode en er aldus een parkeerverbod van 15m voor en na de flexhalte geldt?
        2. Gaat de gemeente daarover in gesprek met De Lijn teneinde tot een oplossing te komen waarbij een vlotte doorgang voor het flexvervoer gegarandeerd wordt zonder dat er een overmatig parkeerverbod geldt?

        Uitbreiding Industriepark Oost
        Graag informeer ik naar de stand van zaken betreffende de ontwikkeling van de nieuwe industriezone.

        1. Hoe is de timing voorzien van de verdere ontwikkeling?
        2. Wanneer kunnen we formeel nieuws verwachten over de uitgifte en toewijzing van de loten?
        3. Ondernemers mogen niet afgeremd worden in de elektrificatie van hun bedrijfsvoering.  Wordt er bij de ontwikkeling rekening gehouden met een zwaardere belasting van het bestaande elektriciteitsnet?
  • Besloten

    • Bestuur en beleid

      • Aanstelling (extra) waarnemend algemeen directeur en waarnemend financieel directeur

        Goedgekeurd

        De algemeen directeur en financieel directeur moeten vervangen worden wanneer zij tijdelijk afwezig of verhinderd is. De continuïteit van het ambt moet verzekerd zijn.

        Algemeen directeur

        Beide beleidscoördinatoren Mens en Ruimte werden door de gemeenteraad aangesteld als vervanger van de algemeen directeur. De beleidscoördinator Ruimte verliet het bestuur op 31 december 2024.

        Er wordt voorgesteld om de aanstelling van de beleidscoördinator Mens, dhr. Piet Vandekerckhove (aangesteld in de gemeenteraad van 04 juni 2020) als vervanger van de algemeen directeur te verlengen tot 30 juni 2031 en ook mevr. Celine Keerman, juriste, aan te stellen als vervanger van de algemeen directeur met ingang van 01 februari 2025 tot en met 30 juni 2031.

        Indien de hiervoor aangestelde vervangers van de algemeen directeur verhinderd zijn om de vervanging te doen, dan komt het aan de algemeen directeur toe om een andere waarnemend algemeen directeur aan te duiden voor een periode van maximum 6 weken.

        Financieel directeur

        De financieel directeur moet vervangen worden wanneer hij tijdelijk afwezig of verhinderd is. De continuïteit van het ambt moet verzekerd zijn. Er wordt voorgesteld om deskundige financiën en overheidsopdrachten, dhr. Sigfried Vervenne, vastbenoemd ambtenaar op B-niveau in dienst sinds 15 december 2008, deskundige financiën en overheidsopdrachten, en aangesteld als vervanger van de financieel directeur door de gemeenteraad ter zitting van 19 september 2019 te verlengen vervanger van de financieel directeur tot en met 30 juni 2031.

        Indien de hiervoor aangestelde vervanger van de financieel directeur verhinderd is om de vervanging te doen, dan komt het aan de financieel directeur toe om een andere waarnemend financieel directeur aan te duiden voor een periode van maximum 6 weken.

        Deze voorstellen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.