De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
Artikel 40 e.v. DLB
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2024.
Er zijn geen tussenkomsten.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 40 e.v. DLB
Op 01 juni 2024 staat de opening van de hondenloopweide in de Overleiestraat in Sint-Joris gepland.
De hondenloopweide is momenteel volop in aanleg.
Om het gebruik van de loopweide in goede banen te leiden is een huishoudelijk reglement opgemaakt.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste, beantwoord door schepen Jan Vanassche.
Raadslid Lode Vanneste stelt namens de N-VA fractie volgend amendement voor bij dit agendapunt:
Artikel 5 van het reglement wijzigen als volgt: “Artikel 5: De losloopweide is open van 7 uur tot 22 uur.”
Het amendement wordt verworpen met 8 stemmen voor van de N-VA fractie en 15- neen stemmen van de fracties van CD&V en Groen en 0 onthoudingen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke hondenloopweide op de site Overleiestraat goed.
Artikel 2: Het huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke hondenloopweide treedt in werking met onmiddellijke ingang.
Artikel 3: De gemeenteraad voegt dit huishoudelijk reglement toe als bijlage bij het Algemeen Politiereglement.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
In het kader van infrastructuurwerken in VBS De Regenboog, vestigingsplaats Beukendreef 1, stelt de subsidiërende overheid AGION dat de school dient te beschikken over een zakelijk recht van minstens 30 jaar.
De erfpacht verleend bij akte van 27 december 2012 loopt tot 01 oktober 2052. Karel de Goede vzw vraagt om de erfpacht te verlengen.
Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, nummer G, nummer 97 K.
Op voorstel van het college heeft notaris Verhaeghe uit Ruiselede een ontwerpakte tot verlenging van de erfpacht opgemaakt. De erfpacht wordt verlengd tot en met 05 mei 2074. De erfpachtvergoeding van € 1.200,00, zoals opgenomen in de akte van de overdracht van de rechten erfpachtovereenkomst van 14 juni 2009, blijft behouden. Er wordt echter een indexeringsclausule aan toegevoegd op basis van de gezondheidsindex.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen bevoegd voor onderwijs en patrimonium, Ruben Strobbe.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De verlenging van een erfpacht van het schooldomein, Beukendreef 1, 8730 Beernem, kadastraal gekend onder Beernem, 1e afdeling, sectie G, nummer 97 K, tot en met 05 mei 2074 en voor een bedrag van € 1.200,00 (te indexeren), wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De ontwerpakte tot verlenging erfpacht, die daartoe werd opgemaakt door notaris Verhaeghe uit Ruiselede, wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De erfpacht is bestemd voor openbaar nut.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ervan ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: De voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd om in naam van de gemeente op te treden bij het ondertekenen van de akte.
Artikel 6: Deze beslissing wordt ter kennisgeving en voor gepast gevolg bezorgd aan notaris Verhaeghe, Poekestraat 47, Ruiselede.
Artikel 7: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Overeenkomstig artikel 8 van het reglement inzake klachtenbehandeling rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad over de ingediende klachten van het afgelopen kalenderjaar.
De klachten zijn geëvalueerd door het managementteam.
Het bestuur ziet de evaluatie van de klachten als een opportuniteit tot het bijsturen van de werking van de organisatie.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor communicatie.
Er is een tussenkomst door raadslid Gijs Degrande beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het klachtenrapport 2023.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. DLB
Het nieuwe zwembad Drogenbrood opent op 12 april 2024 officieel zijn deuren.
Voor de exploitatie van het zwembad werd een reglement van inwendige orde opgesteld.
Het reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het reglement van inwendige orde worden de regels vastgelegd die de goede exploitatie van de zwembadinrichting beheerd door Farys verzekeren.
De meeste artikelen die opgenomen zijn, zijn standaard:
Artikel 8 en 10 betreffen eerder een beleidskeuze:
Elke gebruiker draagt bij het betreden van het zwembad gepaste en aansluitende zwemkledij (zwembroek, badpak,….) specifiek hiervoor ontworpen en aangepast aan de goede zeden. Zwemshorts zonder zakken en tot boven de knie zijn toegelaten.
Zwemkledij is alleen toegelaten in de ongeschoeide zone. Zwemmen met niet aangepaste zwemkledij is slechts mogelijk na voorafgaande toestemming van de redder (bijvoorbeeld bij reddend zwemmen).
Er is dus voor gekozen om ook zwemshorts zonder zakken toe te laten en niet uitsluitend aansluitende zwemkledij.
Op vooraf bepaalde momenten worden er banen vrij gehouden voor het geven van zwemlessen (bijv. privé lesgevers). Deze momenten worden uitgehangen in de inkomhal van de inrichting. De beschikbare banen worden gedeeld gebruikt met de andere op dat moment aanwezige lesgevers.
Er is dus voor gekozen om niet met overeenkomsten te werken voor de lesgevers, geen minimumeisen te stellen naar opleiding, diploma of technieken toe voor de lesgevers.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het reglement inwendige orde zwembad Drogenbrood.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Het reglement van inwendige orde Zwembad Drogenbrood, geëxploiteerd door Farys wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur
JONG DOBS is de intergemeentelijke samenwerking tussen Beernem, Damme en Oostkamp. De intergemeentelijke verenging bestaat uit de tienerwerking T-rit en een inclusieve werking Dobbertje Dobs.
Damme heeft via een schrijven laten weten de samenwerking stop te zetten. Dit betekent dat JONG DOBS ten einde komt.
Beernem blijft een tienerwerking organiseren in de zomer in gelijkaardige formule: jeugdhuisactiviteiten op maandag- en woensdagmiddag, uitstappen op vrijdag. Voor de uitstappen op vrijdag willen we graag verder blijven samenwerken met Oostkamp.
Het werkingsverslag 2023 werd unaniem goedgekeurd door het Beheerscomité en wordt nu met gunstig advies van het college voorgelegd aan de gemeenteraad.
De oprichtingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement van de intergemeentelijke vereniging JONG DOBS, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beernem op 17 maart 2003, de gemeenteraad van Damme op 24 april 2003 en de gemeenteraad van Oostkamp op 20 maart 2003.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor jeugd.
Dienst |
Jeugd |
Omschrijving |
uitstappen tienerwerking Beirejong XL |
Raming (incl. btw) |
€ 1.240,00 |
Budgetcode |
0750-00/6499000 samenwerking JONG DOBS |
Beschikbaar krediet |
€ 1.240,00 |
Dienst |
Jeugd |
Omschrijving |
uitstappen tienerwerking Beirejong XL |
Raming (incl. btw) |
€ 1.500,00 |
Budgetcode |
0750-04/6159999 workshops jongeren |
Beschikbaar krediet |
€ 4.000,00 |
Het budget workshops jongeren is toereikend om workshops voor jongeren aan te bieden tijdens het jaar maar ook in de zomer.
Het budget JONG DOBS is ook beschikbaar om de tienerwerking verder te ondersteunen.
Er is een tussenkomst door raadslid Branco François beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: Het werkingsverslag 2023 van JONG DOBS wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Piet De Rycke
Opvolging Openbare Ledverlichting
Het betreft hier een opvolgingsvraag na een eerste vraag in 2019 over de fasering van de verledding en herstel verlichting fietsersbrug 28 januari 2021 en 23 maart 2023.
Doorgang en parking Gaaiveld
Met de nakende opening van het zwembad vroegen enkele buurtbewoners of zij in de toekomst te voet vanaf de Parkstraat via Gaaiveld het zwembad kunnen bereiken?
Nu is dit niet mogelijk omdat de hekkens tussen het voetbalplein en de straat Gaaiveld nu altijd gesloten zijn.
Dit zou een mooie en veilige trage verbinding kunnen zijn om vanaf de Parkstraat en omliggende straten het sportpark te bereiken. Bovendien biedt het een kleine opportuniteit voor enkele parkeerplaatsen om zo de hoofdparking te ontlasten.
Opvolging subsidie ‘Flankerend kanalenbeleid’
I.k.v. de provinciale subsidie ‘flankerend beleid kanalen West-Vlaanderen’ deed ik in de GR van januari 2024 volgende suggesties :
Welke van bovenstaande of nieuwe voorstellen zijn finaal ingediend voor de subsidieaanvraag?
Welke werden weerhouden?
Hoe verloopt de procedure nu verder (timing, financiering,…)?
Raadslid Els Vyncke
Verjaarsdagsbox voor kansarme kinderen
Kinderen in armoede vallen vaak uit de boot op hun verjaardag omdat ze géén uitnodiging voor hun verjaardag kunnen uitdelen en géén cadeautjes krijgen. We zouden deze dag toch speciaal kunnen maken door hen een verjaardagsbox vanuit het sociaal huis aan te bieden. Dit zou in samenwerking met de bib kunnen gebeuren – zo kunnen zij de bib beter leren kennen.
In deze box kunnen allerlei spulletjes komen : kleurplaten, bellenblazers, geschenkjes om uit te delen en zoveel meer. Maar bij het samenstellen van de box zou er ook kunnen geluisterd worden naar de kindergemeenteraad, zij kunnen volwassen mensen adviseren.
Het sociaal huis zal het best geplaatst zijn om te kijken welke kinderen hiervoor in aanmerking komen omdat zij deze gezinnen reeds begeleiden. Op deze manier zouden we de jarige kinderen een leuke dag kunnen bezorgen.
Raadslid Lode Vanneste
Vlaamse projectoproep Houtkanten 2022
Op de gemeenteraad van 24 maart 2023 stelde de N-VA-fractie via een extra agendapunt voor om in te tekenen op de Vlaamse projectoproep Houtkanten 2022. De gemeente kon zo tot € 50.000,00 subsidies krijgen voor het aanplanten van houtkanten op het publiek domein. Houtkanten zijn bomen, struiken en hagen breder dan één bomenrij Deze kleine landschapselementen zijn bijzonder goed voor het klimaat en de diversiteit in onze gemeente.
Het was minister van Omgeving Zuhal Demir die deze projectoproep lanceerde en daarbij 1,26 miljoen euro voorzag voor lokale besturen die houtkanten aanplanten of uitbreiden. Gemeenten dienden ten laatste op 30 april 2023 bij VLM een projectvoorstel in te dienen waarbij ze houtkanten zouden aanplanten of bestaande houtkanten uitbreiden lang wegen, trage wegen, waterlopen of bermen.
De meerderheid keurde het voorstel van de N-VA af. Schepen Vanassche verklaarde dat de gemeente wel zou intekenen in een volgende projectoproep die gepland zou zijn in december 2023.
Hierbij de volgende vragen ter opvolging:
Fietsverbinding langs Apero Chateau
In 2017 werden drie fietstunnels en drie kilometer parallellwegen langs de spoorlijn tussen Beernem en Aalter officieel geopend. Deze fietspaden en -tunnels tussen de beide gemeenten wordt sindsdien intensief gebruikt door fietsers, pendelaars en (groepen) wielertoeristen. Een van de fietstunnels is gesitueerd ter hoogte van Apero Chateau en Di Coylde. Vanaf deze fietstunnel tot aan de Sint-Jorisstraat ligt een weg in bijzonder slechte staat met vele diepe putten. Vooral na hevige regenval levert dit gevaarlijke situaties op voor fietsers. Hierover de volgende vragen:
Evaluatie proefopstelling Sint-Jorisstraat
Op de gemeenteraad van 15 februari 2024 werd beslist om een zone 30 in te voeren langs de Sint-Jorisstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf het kruispunt met de Sint-Andreaslaan tot aan het station), de Stationsstraat (deel gemeenteweg - dus vanaf gewestweg tot aan het station), M. Sabbestraat, Alice Nahonstraat en de Binnenweg. Op diezelfde zitting bleek ook dat de gemeente vanaf 15 februari 2024 een proefopstelling zou uittesten met éénrichtingsverkeer in een deel van de Sint-Jorisstraat en de Maurits Sabbestraat.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Christine Stroobandt
Suggestie terugkoppeling na participatie
Participatie is belangrijk en een prioriteit voor het bestuur. Er werden reeds talrijke projecten georganiseerd: Bargepark, klimaatenquête, DNA van het Dorp, Kapittel (kerken) enz. Veel burgers zijn enthousiast om eraan deel te nemen en brengen veel goede ideeën aan. Maar ik heb de indruk dat in veel gevallen het daar stopt. Het is zeker niet de bedoeling dat alle plannen en voorstellen, die het resultaat zijn van zo’n participatietraject, onmiddellijk worden uitgevoerd, maar ik heb de indruk dat men vindt dat eenmaal het traject achter de rug is, het ophoudt voor wie deelgenomen heeft. Dat zal op de duur nefast zijn voor het aantal deelnemers wanneer een nieuwe oproep gelanceerd wordt om te participeren. Daarom mijn suggestie om, binnen het jaar, na het einde van een traject, de mensen weer uit te nodigen om eventueel verder samen na te denken, of om het verwezenlijkte resultaat voor te stellen of om in het slechtste geval, mede te delen dat er nog niets gebeurd is om een of andere reden. Kortom : de burgers op de hoogte houden.
Raadslid Lien De Wispelaere (deze vraag wordt hernomen in de gemeenteraad van 25 april 2024)
Wachtlijsten in de kinderopvang
Heel wat ouders blijven ongerust i.v.m. de inschrijvingen en vrije plaatsjes voor de BKO. Vooral ook tijdens de schoolvakanties is het aanbod eerder beperkt en de wachtlijsten ellenlang. Op die manier zitten ouders vaak met de handen in het haar. Maar welke acties onderneemt of gaat het bestuur ondernemen om dit probleem op korte en lange termijn aan te pakken?
Raadslid Gijs Degrande
Renovatie dak van het Bargepark
Bij de opmaak van de meerjarenplanning in 2019 was de inrichting van de lokalen van het Bargepark een van de actieplannen (Actieplan 12.2). Vier jaar later werd eindelijk duidelijk wat de totale kostprijs was voor de restauratie van het gebouw na studies van Fluvius en BMC.
Dat bleek tijdens de notulen uit het schepencollege van 02 september 2022 . Fluvius had namelijk een complete raming gemaakt voor het vervangen van de verwarmingsinstallatie, het renoveren van de daken en het vervangen van de enkele beglazing. Fluvius splitste daarna het geheel in verschillende fases op.
Fase 1 omvatte de stookplaats voor heel het gebouw alsook het dak en het schrijnwerk van het politiegebouw voor een totale raming van € 703.726,03 (incl. btw) met als timing 2023.
Fase 2 omvatte het dak en het schrijnwerk van de "Rode Zaal" voor een totale raming van € 261.126,00 (incl. btw) met als timing 2024
Fase 3 omvat het dak en het schrijnwerk van het jeugdlokaal (KLJ) en het lokaal TC Bloemendale voor een totale raming € 297.706,00 geb (incl. btw) met als timing 2025.
De renovatie van het Bargepark kwam daarna op de agenda van de gemeenteraad van 26 januari 2023. Daarbij stelde het gemeentebestuur voor om fase 1 te reduceren tot het renoveren van de gehele stookplaats (stookplaats + toevoerleidingen). Later zou dan herbekeken worden wanneer de andere fases aangepakt worden. Opvallend was ook dat de gemeente op dat moment slechts € 84.855,84 ter beschikking had voor de renovatie van het Bargepark. Er zou daarbij een aanpassing moeten gebeuren op de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Intussen gaat de staat van het dak zienderogen achteruit. Het blijkt strikt verboden om nog op het dak te lopen. In het voormalige verhoorlokaal van de politie zit een gat in het dak, regent het bijgevolg binnen en dient er zelfs een emmer geplaatst te worden om het regenwater op te vangen.
Hierover de volgende vragen:
Raadslid Barbara Vandenbrande
Instap digitaliseringstraject met tool MERKE voor ambulante en kermisactiviteiten.
Vlaanderen wijzigde de regelgeving over ambulante en kermisactiviteiten. Met een raamovereenkomst en een eenmalige financiële tussenkomst wil VLAIO dit moment van verandering aangrijpen om ook het digitale beheer van ambulante en kermisactiviteiten te versnellen.
Een digitale tool zoals Merke kan bijdragen aan de administratieve vereenvoudiging voor de marktkramers en foorreizigers. Die administratieve vereenvoudiging is ook één van de belangrijkste beweegreden voor de hervorming van de regelgeving in deze sector.
Raadslid Roos Lambrecht
Live enrollment-project
De afgelopen jaren heeft de FOD Buitenlandse Zaken zich intensief ingezet om identiteitsfraude te bestrijden, met een specifieke nadruk op het versterken van de beveiliging van paspoorten. Ondanks deze inspanningen blijven fraudegevallen binnen de dienst monitoring van de Federale Overheid Buitenlandse zaken zich voordoen, voornamelijk via de lookalike- en photomorphing-technieken. Als respons hierop hebben de FOD Binnenlandse Zaken en FOD Buitenlandse Zaken samengewerkt aan het live enrollment-project, gericht op het minimaliseren van fraude bij lokale besturen door middel van geavanceerde identificatietechnologie.
Beschrijving van het live enrollment-project
Het live enrollment-project omvat de installatie van fotostudio's aan loketten, voorzien van camera's, flitsers en aangepast zitmeubilair. Op een gebruiksvriendelijke wijze wordt een live foto van de aanvrager genomen, conform de geldende ICAO-normen. Deze foto wordt direct geregistreerd in de programma’s van Burgerzaken: Belpic/Belpas-programma, gevolgd door het nemen van vingerafdrukken. Door zowel de foto als de vingerafdrukken in realtime te verzamelen, wordt fraude tot een minimum herleid. Belangrijk is dat er geen extra kosten verbonden zijn aan de productie van foto's en dat burgers gratis gebruik kunnen maken van deze dienstverlening.
De live enrollment packs kunnen worden geïnstalleerd in het gemeentehuis om een gestroomlijnde dienstverlening te garanderen.
Motivatie
Door deel te nemen aan het live enrollment-project kunnen we verschillende voordelen realiseren voor zowel burgers als de gemeentelijke administratie:
Voor de burgers: geen extra kosten, completere dienstverlening zonder extra verplaatsingen, en geen risico meer op afwijzing van foto's.
Voor de administratie: Zekerheid over de identiteit van aanvragers, efficiënter gebruik van middelen en applicaties, integratie met de werking van de Fraudecel, en gratis beschikbaarheid van de fotopacks zonder extra kosten.
Daarnaast staat Beernem, net zoals alle andere lokale besturen, voor de uitdaging van een eID-hernieuwingsgolf, waarbij een enorme toename van hernieuwingen van identiteitskaarten wordt verwacht. In 2022 waren er in België 593.840 hernieuwingen, terwijl in 2024 een stijging wordt verwacht tot 1.061.624 hernieuwingen en in 2025 zelfs tot 2.001.010 hernieuwingen. Deze hogere werklast omtrent identiteitskaarten, vooral vanwege de biometrische gegevens, zal een grote druk leggen op de balies van steden en gemeenten, met lange wachttijden voor de burgers en een verhoogd risico op ID-fraude als mogelijk gevolg.
Conclusie
Gezien de effectiviteit van live enrollment in de strijd tegen identiteitsfraude en de voordelen die het biedt voor zowel burgers als de gemeentelijke administratie, stel ik voor dat Beernem overweegt om deel te nemen aan het live enrollment-project. Dit zou een belangrijke stap zijn in het waarborgen van veilige en efficiënte dienstverlening aan onze burgers.
Werden er reeds live enrollment-packs besteld voor Beernem?
Wat is het plan van aanpak?
In welk jaar wordt de piek van hernieuwingen van eID-kaarten verwacht? Werden de prognosecijfers al opgevraagd bij het Rijksregister?
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter