Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

Notulen  gemeenteraad

wo 09/02/2022 - 19:30 OC de Kleine beer

De voorzitter opent de vergadering.

Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
Jos Sypré, burgemeester
Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
Els Declerck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
Rolle De Bruyne, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, gemeenteraadsleden
  • Mededelingen

    • Kennisname burgemeestersbesluit d.d. 31 januari 2022 tot opheffing van het burgemeestersbesluit van 18 november 2021 rond de digitale zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn n.a.v. de corona-pandemie

      Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
      Jos Sypré, burgemeester
      Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
      Martine De Roo, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
      Els Declerck, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Claudio Saelens, schepenen
      Rolle De Bruyne, Dries Dhont, Vita Van Belleghem, gemeenteraadsleden
      Aanleiding en/of bevoegdheid

      Artikel 40 e.v. DLB

      Feiten en voorgeschiedenis

      Op 18 november 2021 nam burgemeester Jos Sypré een burgemeestersbesluit om omwille van veiligheids- en gezondheidsredenen n.a.v. de corona-pandemie de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 18  november 2021 (en eventuele latere zittingen) op digitale manier te laten plaatsvinden.

      Gezien het overlegcomité een aantal versoepelingen in de strenge coronamaatregelen doorvoert vanaf  28 januari  2022 en dat ook bevestigd werd bij  KB. van  27 januari  2022, nam burgemeester Jos Sypré op  31 januari 2022  een burgemeestersbesluit tot opheffing van het besluit d.d.  18 november 2021.

      Dit besluit wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

      Regelgeving
      • artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet
      • artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
      • ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
      • Koninklijk besluit van 27 januari 2022 houdende wijziging van het koninklijk besluit 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie
      • besluit van de Vlaamse Regering d.d. 10 september 2021 digitaal of hybride vergaderen lokale besturen
      • de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/vergaderingen-van-lokale-bestuursorganen-tijdens-coronacrisis
      Argumentatie

      Mondelinge toelichting wordt gegeven door voorzitter Kris Vincke.

      Verwijzingsdocumenten

      Burgemeestersbesluit d.d. 31 januari  2022

      Tussenkomsten

      Er zijn geen tussenkomsten.

      Beslist

      Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het burgemeestersbesluit d.d. 31 januari 2022  tot opheffing van het burgemeestersbesluit van 18 november  2021 rond de digitale zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn n.a.v. de corona-pandemie.
      Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.

  • Openbaar

    • Bestuur en beleid

      • Syntheserapport bestuurskrachtmeting

        Aanwezig: Kris Vincke, voorzitter
        Jos Sypré, burgemeester
        Patricia Waerniers, Jan Vanassche, Claudio Saelens, Ruben Strobbe, Vicky Reynaert, schepenen
        Martine De Roo, Rolle De Bruyne, Gijs Degrande, Barbara Vandenbrande, Jef Vansteenhuyse, Lode Vanneste, Christine Stroobandt, Roos Lambrecht, Dries Dhont, Anja Coens, Kurt Vanneste, Marjan Lootens, Piet De Rycke, Lien De Wispelaere, Branco François, Arthur Mortier, Els Vyncke, gemeenteraadsleden
        Els Declerck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Vita Van Belleghem, gemeenteraadslid
        Aanleiding en/of bevoegdheid

        Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Feiten en voorgeschiedenis

        In haar zitting van 18 december 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om voor ons lokaal bestuur een bestuurskrachtmeting te laten uitvoeren door IDEA Consult nv uit Brussel die de tool en de indicatoren heeft uitgewerkt voor de bestuurskrachtmonitor voor Vlaanderen.  

        Op 15 maart 2021 maakte Idea Consult ons bestuur hun syntheserapport over.  

        Op de zitting van 09 februari 2022 komt Idea Consult het syntheserapport toelichten in een extra commissievergadering aan de gemeenteraad.

        Argumentatie

        Vanuit de vraag waar we vandaag staan als lokaal bestuur en of we voldoende 'gewapend zijn' voor de toekomst is de idee voor een bestuurskrachtmeting gegroeid.  

        We stellen vast dat vanuit de hogere overheid gewerkt wordt en gevraagd wordt naar intensere vormen van samenwerking tussen besturen in voorbereiding van het hertekenen van het landschap van lokale besturen. De hogere overheid streeft naar sterke en bestuurskrachtige lokale besturen door schaalvergroting, waarbij kritisch nadenken over de eigen schaal en bestuurskracht gezien wordt al een daad van behoorlijk bestuur.   

        Bestuurskracht heeft in essentie steeds te maken met het takenpakket dat een gemeente moet vervullen en de mogelijkheden die daarvoor ter beschikking staan.
        Van een gemeente wordt niet alleen meer verwacht ‘dat ze hun zaken op orde hebben’, maar ook dat ze beoogde prestaties realiseren. Het is dan ook geen luxe om te beschikken over een instrument die een soort gezondheidstoestand van de gemeente weergeeft.  

        Een bestuurskrachtmeting leidt tot een overzicht en inzicht in de prestaties, sterkten en zwakten van een lokaal bestuur. Het is goed om als gemeente het eigen functioneren tegen het licht te houden en zich op basis van die resultaten te bezinnen over de toekomst.

        De conclusies van de bestuurskrachtmeting zijn uiteengezet in het syntheserapport.  

        Mondelinge toelichting wordt gegeven door IDEA Consult.

        Verwijzingsdocumenten
        • Syntheserapport bestuurskrachtmeting 
        Tussenkomsten

        Er zijn tussenkomsten door voorzitter Kris Vincke beantwoord door dhr. Valentijn Vanoeteren van Idea Consult. 

        Er zijn tussenkomsten door de raadsleden Gijs Degrande, Jef Vansteenhuyse,  Lode Vanneste en Barbara Vandenbrande, beantwoord door dhr. Valentijn Vanoeteren.   

        Er is tussenkomst door burgemeester Jos Sypré en voorzitter Kris Vincke.

        Beslist

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheserapport bestuurskrachtmeting via het rapport, uiteenzetting en door middel van vragen en suggesties.  

        Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de vergadering.

Namens gemeenteraad,

Els Declerck
algemeen directeur

Kris Vincke
voorzitter