Artikel 78 e.v. DLB
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen, voor zowel de gemeente- als de OCMW-raad als men dit wenst.
Het is niet de bedoeling om nog op basis van een burgemeestersbesluit digitaal of hybride te vergaderen. Dit soort vergaderingen kunnen in principe enkel nog voor de omstandigheden die vastliggen in het huishoudelijk reglement.
De burgemeester behoudt weliswaar de bevoegdheid, op basis van de nieuwe gemeentewet, om maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn bij onvoorziene gebeurtenissen.
Om verwarring te vermijden is het belangrijk duidelijk het onderscheid te maken tussen digitaal en hybride vergaderen.
Omwille van de dynamiek van het vergaderen en de technisch (beperkte) mogelijkheden die momenteel ter beschikking zijn in ons bestuur, wordt voorgesteld om enkel de mogelijkheid om digitaal te vergaderen te voorzien in het huishoudelijk reglement.
De bepalingen die gevolgd worden staan zowel in het decreet over het lokaal bestuur (art. 20 DLB en art. 54 ) als in het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen. De algemene uitgangspunten:
Mondelinge toelichting wordt gegeven door de voorzitter van de OCMW-raad, Martine De Roo.
Ontwerp-addendum huishoudelijk reglement OCMW-raad
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De OCMW-raad keurt het addendum bij het huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad rond digitaal vergaderen goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in art. 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.