De voorzitter opent de vergadering.
Bij de opening van de zitting worden de volgende mededelingen gedaan:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Artikelen 277 §1 en 278 §1 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2024.
Er is een tussenkomst door raadslid Jef Vansteenhuyse, beantwoord door voorzitter Kris Vincke.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 40 e.v. DLB
In de zitting van 20 juni 2024 heeft de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 besproken en vastgesteld.
Artikel 1: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld. De gewijzigde kredieten voor 2024 worden vastgesteld.
Artikel 2: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 inclusief de gewijzigde kredieten voor 2024, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 20 juni 2024, wordt goedgekeurd.
De gouverneur stelt in een schrijven van 09 juli 2024, ontvangen op de gemeente op 09 juli 2024, dat in het schema M3 (Overzicht van de kredieten) naast de bedragen voor 2024 ten onrechte de bedragen voor 2025 vermeld worden omdat de kredieten voor 2025 niet werden vastgesteld door de gemeenteraad (zie artikel 1 en 2 van de gemeenteraadsbeslissing hierboven).
De gouverneur meldt dat deze vaststelling ter kennisname moet gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 249,§4 en 332,§1.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door de schepen voor financiën, mevr. Patricia Waerniers.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt kennis genomen van het schrijven van de waarnemend gouverneur met de vaststelling dat in het schema M3 (Overzicht van de kredieten) naast de bedragen voor 2024 ten onrechte de bedragen voor 2025 vermeld worden omdat de kredieten voor 2025 niet werden vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
In Titel 3.5 "De gemeentelijke dotatie aan de Politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen politiebegroting en gemeentebegroting van de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002" wordt bepaald dat het ten stelligste aanbevolen is dat de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vastgesteld wordt in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de politiezone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk de gemeentebegroting.
Uitgaande van de autonomie van de gemeente is het aangewezen dat de gemeente zich akkoord verklaart met de gemeentetoelage die in de begroting 2025 van de politiezone Het Houtsche ingeschreven zal worden.
De ontwerp politiebegroting 2025 werd ontvangen op 07 augustus 2024.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2025 van de politiezone Het Houtsche.
De exploitatietoelage bedraagt € 1.574.661,00. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
exploitatietoelage |
€ 1.230.296,00 |
€ 1.258.421,00 |
€ 1.399.066,00 |
€ 1.441.038,00 |
€ 1.484.270,00 |
€ 1.422.077,00 na BW |
€ 1.574.661,00 |
investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ | / |
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door korpschef PZ Het Houtsche, mevr. Veerle Dhondt.
Politiebegroting dienstjaar 2025
Dienst |
financiën - gemeentelijke toelage politiezone Het Houtsche |
Omschrijving |
politiebegroting dienstjaar 2025 - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem |
Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2025 bedraagt € 1.574.661,00. |
Budgetcode |
0400-00/6494000 exploitatietoelage en 0400-00/6640000 investeringstoelage |
Beschikbaar krediet |
€ 1.574.662,00 en € 0,00 |
Financieel advies: Akkoord, budget is voorzien in het meerjarenplan van de gemeente.
Er zijn tussenkomsten door schepen Vicky Reynaert en raadsleden Gijs Degrande, Arthur Mortier, Lode Vanneste, Piet De Rycke, Roos Lambrecht, burgemeester Jos Sypré en voorzitter Kris Vincke beantwoord door korpschef Veerle Dhondt.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de gemeentelijke toelage voor de politiezone Het Houtsche in het gemeentebudget 2025 wordt vastgesteld op artikelnummer 0400-00/6494000 van het exploitatiebudget ten bedrage van € 1.574.661,00 en op artikelnummer 0400-00/6640000 van het investeringsbudget ten bedrage van € 0,00.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de politiezone Het Houtsche en aan de gemeentelijke financiële dienst.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
De begroting dienstjaar 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 zoals blijkt uit de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt € 700.318,00.
Verdeelsleutel 2023 | toelage 2023 | Verdeelsleutel 2024 | toelage 2024 | Verdeelsleutel 2025 | toelage 2025 | Prognose 2026 | Prognose 2027 |
2,092% | € 641.728,00 | 2,1389% | € 700.318,00 | 2,1389% | € 700.318,00 | € 700.318,00 | € 741.635,00 |
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door dhr. Filiep Dekiere, zonecommandant van hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen.
Begroting dienstjaar 2025 Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen
Dienst |
Financiën - gemeentelijke toelage Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen |
Omschrijving |
Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen - vaststellen bijdrage van gemeente Beernem dienstjaar 2025 |
Raming (incl. btw) |
De exploitatietoelage 2025 bedraagt € 700.318,00 |
Budgetcode |
0410-00/6494000 |
Beschikbaar krediet |
€ 722.343,00 |
Advies financieel directeur
Akkoord met de vaststelling van de gemeentelijke dotatie 2025 aan de hulpverleningszone.
Budget is voorzien in het bestaande meerjarenplan van de gemeente.
Er zijn geen tussenkomsten door de raadsleden.
Artikel 1: Het aandeel van de gemeente Beernem in de totale werkingsbijdrage voor de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen wordt vastgesteld op € 700.318,00 op budgetsleutel 0410-00/6494000 van het exploitatiebudget 2025.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen, Siemenslaan 8, 8020 Oostkamp, en aan de gemeentelijke dienst financiën.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De GAS-wet en ons algemeen politiereglement voorzien in een aanbod van bemiddeling in het kader van GAS. Bij slagen van de bemiddeling wordt geen administratieve geldboete opgelegd. Het KB van 28 januari 2014 bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van dergelijke bemiddeling. Zo voert de bemiddelaar de taken onafhankelijk uit en krijgt de gemeente die de bemiddelaar aanwerft hiervoor een subsidie.
Sinds 2015 hebben we voor bemiddeling in het kader van GAS al een samenwerkingsovereenkomst met de stad Oostende die hiervoor een subsidie ontvangt. Alle gemeenten van het arrondissement Brugge kunnen een beroep doen op de door de stad Oostende aangestelde bemiddelingsambtenaar. Sinds recent ontvangt stad Brugge ook een subsidie voor de aanwerving van een bemiddelaar voor het arrondissement Brugge. Om voortaan ook een beroep te kunnen doen op de diensten van de bemiddelingsambtenaar van stad Brugge wordt aan de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst inzake de bemiddelingsprocedure bij GAS met stad Brugge voorgelegd. Deze samenwerkingsovereenkomst is gelijklopend aan die van stad Oostende.
Stad Brugge en stad Oostende werken samen in het kader van bemiddelingsdossiers voor het gerechtelijk arrondissement Brugge en stemmen onderling af.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor veiligheid.
Samenwerkingsovereenkomst inzake de bemiddelingsprocedure bij GAS met stad Brugge
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake de bemiddelingsprocedure bij GAS met stad Brugge goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De enige voordeur van het appartementsgebouw Wellingstraat 29b geeft uit op de toegangsweg naar de parking van sportpark Drogenbrood. Voorbij het gebouw ligt de oprit naar de garages/parkeerplaatsen horende bij het gebouw. Er is echter geen interne verbinding van de garages naar de voordeur. De afstand van de garages naar de voordeur is een 50-tal meter. Door de grote parkeerdruk is zelden plaats op de langsparkeerstrook voor het gebouw. Het laden en lossen en binnen brengen van boodschappen, materiaal,..... is niet evident voor de bewoners.
Op de toegangsweg zelf mag ter hoogte van de voordeur volgens de wegcode niet geparkeerd worden (volle lijn) maar wel stil gestaan. Wie de parking verlaat mag in principe de stilstaande wagen niet voorbij steken omwille van de volle lijn. Dat is ook niet aangewezen gezien dit conflict kan geven met wie indraait vanaf de Wellingstraat.
Tussen het kruispunt met de Wellingstraat en de voordeur is er ruimte voor 1 wagen.
Er wordt voorgesteld deze plaats in te richten als laad- en loszone door de plaatsing van een bord E1 (verboden te parkeren - stilstaan is toegelaten). Ter verduidelijking kan een onderbord 'laad en loszone' voorzien worden.
Deze locatie betreft een gemeenteweg.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 wordt 'Afdeling 1 gemeentewegen - Artikel 11.1a) Op volgende wegen of wegvakken is het parkeren verboden' aangevuld als volgt:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruiker door plaatsing van een verkeersbord E1 aangevuld met een blauw onderbord met opschrift ‘laad- en loszone'.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet over het lokaal bestuur.
Binnen het onderzoek naar de verkeersleefbaarheid in de Sint-Jorisstraat (gedeelte van station tot kruispunt met Sint-Andreaslaan) werden de te smalle fietspaden en daar bovenop de slechte staat ervan meermaals aangekaart, de optie tot invoeren van een fietsstraat ook. Echter een fietsstraat invoeren in een straat waar fietspaden aanwezig zijn kan niet.
De bestaande fietspaden liggen in het gedeelte tussen station en eerste versmalling gelijkgronds. Door de signalisatie van het verplichte fietspad te verwijderen wordt deze zeer smalle strook onderdeel van de weg en kan dienen als buffer tussen geparkeerde wagens en rijweg in asfalt. In het resterend gedeelte van de straat zijn de fietspaden verhoogd aangelegd. Door de borden verplicht fietspad te verwijderen krijgt deze strook volgens de wegcode het statuut van verhoogde berm / voetpad.
Fietsers moeten dan in beide gevallen op de rijweg rijden wat hen meer comfort biedt. Door de invoering van een fietsstraat mogen wagens hen niet voorbijsteken wat de snelheid en mogelijks ook de hoeveelheid sluipverkeer zal verlagen. Dat komt dan weer de veiligheid ten goede.
Bedoeling is om de fietsstraat verder ook door te laten lopen van station tot de N368 Stationsstraat.
Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.
Het afschaffen van het fietspad wordt geregeld door een schrapping van de betreffende locatie in artikel 7.1 betreffende verplicht fietspad in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
De fietsstraat kan gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor mobiliteit.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Piet De Rycke beantwoord door burgemeester Jos Sypré.
Artikel 1: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 7.1) Op volgende wegen wordt een verplicht fietspad ingericht" de volgende locatie geschrapt:
Artikel 2: In het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014 worden onder "Afdeling I - Gemeentewegen - Artikel 16.1) Langsheen de hierna genoemde wegen of wegvakken wordt een fietsstraat ingevoerd" de volgende locaties toegevoegd:
Deze maatregel wordt de weggebruiker ter kennis gebracht door de plaatsing van het verkeersbord F111.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Sinds 01 juni 2024 is het zwembad van Oostkamp definitief gesloten. Hierdoor is gemeente Oostkamp op zoek naar zwemwater voor zijn inwoners, scholen en verenigingen.
Gezien zwembad Drogenbrood intussen geopend en opgestart is, richt de gemeente Oostkamp zich tot de gemeente Beernem.
Volgende zaken worden in de samenwerkingsovereenkomst vastgelegd:
Artikel 1: Inwoners van Oostkamp genieten van hetzelfde tarief als de Beernemse zwemmers voor wat betreft de individuele tickets en de beurtenkaarten.
Artikel 2: Voor het inplannen van zwemwater aan scholen geldt volgende voorrangsregel:
Artikel 3: De scholen van Oostkamp genieten van hetzelfde tarief als de Beernemse scholen.
Artikel 4: Voor het inplannen van zwemwater aan verenigingen geldt volgende voorrangsregel:
Artikel 5: De verenigingen van Oostkamp genieten van hetzelfde tarief als de Beernemse verenigingen.
Artikel 6: In ruil voor de hierboven vermelde:
betaalt de gemeente Oostkamp een maandelijkse forfaitaire tegemoetkoming aan de gemeente Beernem ten bedrage van € 10.000,00 per maand.
Artikel 7: Voor niet-structurele of eenmalige aanvragen bekijkt gemeente Beernem per aanvraag of er ruimte is binnen de bestaande capaciteit. Als dit het geval is, dan kan de aanvraag goedgekeurd worden.
Artikel 8: Deze samenwerkingsovereenkomst gaat in met terugwerkende kracht vanaf 01 juni 2024, met uitzondering van artikel 6 dat in voege treedt op 01 september 2024, en eindigt op 31 december 2025. Deze overeenkomst kan op gemotiveerd verzoek van 1 van beide partijen herbekeken worden.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Er zijn tussenkomsten door raadslid Gijs Degrande beantwoord door schepen Patricia Waerniers en burgemeester Jos Sypré.
De N-VA fractie wenst volgende verklaring toe te voegen bij hun stemgedrag:
Voor de N-VA is zwemwater een uitdaging die een bovenlokale aanpak vergt. Onze fractie is altijd voorstander geweest van samenwerking tussen gemeenten, spelers enz. Vandaag zijn we in een situatie terecht gekomen waarbij gedwongen wordt tot samenwerking. Het is natuurlijk te betreuren dat dit niet van meet af aan de weg is die werd gekozen. Door alle betrokken partners. Vandaag ligt een aanzet tot samenwerking voor, op zich een goede zaak. De voorliggende samenwerkingsovereenkomst omvat echter geen diepgaande benadering van zwemwaterproblematiek in beide gemeenten en bevat geen perspectief om de noden in de regio samen aan te pakken. Een gemiste kans wat ons betreft om de problematiek grondig uit te benen en een kader voor samenwerking op langere termijn uit te werken. De overeenkomst is hiervoor een te smalle basis. Wij blijven alvast pleiten voor volwaardige samenwerking met gemeenten als evenwaardige partners en met een duidelijke verdeling overeenkomen van kosten en van de gemaakte investeringen.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Beernem en Oostkamp m.b.t. het gebruik van het zwembad sportpark Drogenbrood wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2: De tijdelijke aanpassing van de prijslijst voor zwembad Drogenbrood, van toepassing tot 31 december 2025, wordt goedgekeurd door gemeenteraad.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
MOEV (motiveert en ondersteunt scholen bij de uitwerking van een bewegings- en sportbeleid) en Sport Vlaanderen zorgen voor een Sport na school (SNS) aanbod. Leerlingen uit het secundair onderwijs kunnen een SNS-pas aankopen. Met deze sportpas kan men gedurende een bepaalde periode na de schooluren goedkoop deelnemen aan verschillende sportactiviteiten. De pas wordt aangekocht via de website van SNS, via school, of via de regioverantwoordelijke. De aankoopprijs van een SNS-pas bedraagt voor de leerlingen € 55,00 voor 30 weken en € 35,00 voor 15 weken.
Vorig schooljaar kochten 75 Beernemse leerlingen uit het secundair onderwijs een SNS-pas.
Vanaf schooljaar 2024-2025 kunnen kansarme jongeren in Beernem voor € 11,00 30 weken sporten met SNS, door een samenwerking met Uitpas. SNS tracht hiermee deze doelgroep te bereiken.
Momenteel doen volgende Beernemse sportinstanties mee met SNS:
Er wordt voorgesteld om zwembad Drogenbrood toe te voegen aan de SNS-activiteiten voor Beernem:
Er wordt voorgesteld het SNS-tarief die door Farys gefactureerd wordt aan MOEV vast te leggen op € 3,50 per leerling (ongeacht de woonplaats) per deelname.
Zwemmen met een SNS-pas is opnieuw een niet-geautomatiseerde handeling waarvoor tussenkomst van een redder nodig is. Farys geeft mee dat de integratie in hun huidige werking niet ideaal is en dit ook zal moeten evalueren.
Advies jeugddienst
Gunstig advies om het zwembad Drogenbrood op te nemen in het SNS aanbod. Dit aanbod zet jongeren aan tot bewegen. Zwemmen is een vaardigheid die in school amper nog onderhouden wordt, op deze manier kunnen jongeren na school het zwemmen blijven oefenen.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor sport.
Er zijn tussenkomsten door raadsleden Lode Vanneste en Piet De Rycke beantwoord door schepen Patricia Waerniers.
Artikel 1: De prijslijst voor zwembad Drogenbrood wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De huidige handelshuurovereenkomst tussen het gemeentebestuur en brouwerij Haacht voor het pand waarin het jeugdhuis The Nooddle gehuisvest is, loopt af op 31 oktober 2025. Haacht liet weten geen huurhernieuwing te willen afsluiten. We hebben ons rechtstreeks tot de eigenaars gewend die ons een huurovereenkomst van 3 jaar voorstellen, met start op 01 november 2025 en einde op 31 oktober 2028 (dus aansluitend op de huidige overeenkomst). Deze periode van 3 jaar is ideaal voor het gemeentebestuur om in die periode de nieuwe locatie van het jeugdhuis concreet te bekijken.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Ruben Strobbe, bevoegd voor jeugd.
Huurovereenkomst jeugdhuis The Nooddle
Er zijn tussenkomsten door raadslid Branco François beantwoord door schepen Ruben Strobbe.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de huurovereenkomst voor het pand van het jeugdhuis.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Naar aanleiding van het reglement 'subsidie voor belllend/hellend vlak voor handels- en horecazaken' wordt een samenwerkingsovereenkomst met Dito vzw opgemaakt.
Dito vzw is een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk. Zij installeren in opdracht van gemeente Beernem hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken of horeca uitbaters. Deze ondernemers krijgen bijkomende tips om hun zaak toegankelijk te maken. Zo werken we samen met onze handelaars en horeca uitbaters aan een gastvrije en klantvriendelijke gemeente voor iedereen.
Het voorstel samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente Beernem en Dito vzw wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
In de gemeenteraad van 22 februari 2024 werd een gelijkaardig voorstel gedaan vanuit de oppositie, maar dat werd toen verworpen omdat dit project niet voorzien was in de meerjarenplanning. Bij het afsluiten van de rekening werd er vanuit het college van burgemeester en schepenen voor gekozen om met het saldo o.a. voor dit project alsnog budget vrij te maken. Dit werd verder onderzocht en besproken met de betrokken adviesraden en de vzw Dito.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
De volledige samenwerkingsovereenkomst vind je terug in bijlage.
SAMENGEVAT
Partijen
Gemeente Beernem en Dito VZW
Opdracht
De opdracht van Dito vzw bestaat in het toegankelijker maken van handels- en horecazaken van Beernem voor personen met een beperkte mobiliteit door de aankoop of installatie van permanente of wegneembare hellende of bellende vlakken met subsidies van de gemeente.
Doelstelling
De partners willen met deze samenwerking bijdragen aan de toegankelijkheid van de gemeente Beernem voor mensen met een verminderde mobiliteit.
Tijdens de projectmatige samenwerking tot eind 2025 geven beide partners de toegankelijkheid van lokale handelszaken een boost. Het project dient ook als kiem om na de projectperiode duurzaam te blijven inzetten op toegankelijkheid in de gemeente.
Voorwerp van de overeenkomst
Dito vzw verbindt zich ertoe
Gemeente Beernem verbindt zich ertoe
Afspraken
Dito vzw doet een voorstel per installatie van een permanent of wegneembaar hellend of bellend vlak per handelszaak binnen de looptijd van dit convenant. Hiervan wordt 80% gesubsidieerd door de gemeente Beernem met een max. van € 500,00 (inclusief BTW) en min. 20% door de ondernemer. De meerkost boven de € 500,00 (inclusief BTW) is integraal voor rekening van de ondernemer.
De dossiers worden chronologisch behandeld binnen de mogelijkheden van het voorziene budget.
De subsidie kan toegekend worden voor:
Dito vzw kan in zijn overeenkomst met de klant volgende bepalingen opnemen:
Weigering of terugvordering
Dito vzw kan onder meer de toekenning weigeren of terugvordering van de subsidie eisen in volgende gevallen (niet limitatief):
Duur van de overeenkomst
Deze overeenkomst wordt afgesloten voor volgende periode van 19 september 2024 tot en met 31 december 2025.
Mondelinge toelichting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociaal beleid.
Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Beernem en Dito vzw
Dienst |
Lokale economie |
Omschrijving |
reglement bellend/hellend vlak |
Raming (incl. btw) |
€ 5.000,00 |
Budgetcode |
0520-01/6492000 |
Beschikbaar krediet |
€ 5.000,00 |
Financieel advies: budget werd voorzien binnen het meerjarenplan 2020-2025
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Vicky Reynaert.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Beernem en Dito vzw goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Met dit subsidiereglement wil het gemeentebestuur de handels- en horecazaken fysiek toegankelijker maken. Gemeente Beernem ondersteunt handelaars en horeca uitbaters door hen een hellend/bellend vlak aan te bieden en zo hun zaak toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers, mensen met een rollator of een kinderwagen.
Dit initiatief is een samenwerking met Dito vzw. Dito vzw is een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk. Zij installeren in opdracht van gemeente Beernem hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken of horeca uitbaters. Deze ondernemers krijgen bijkomende tips om hun zaak toegankelijk te maken. Zo werken we samen met onze handelaars en horeca uitbaters aan een gastvrije en klantvriendelijke gemeente voor iedereen.
Het reglement 'subsidie bellend/hellend vlak voor handels- en horecazaken' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
In de gemeenteraad van 22 februari 2024 werd een gelijkaardig voorstel gedaan vanuit de oppositie, maar dat werd toen verworpen omdat dit project niet voorzien was in de meerjarenplanning. Bij het afsluiten van de rekening werd er vanuit het college van burgemeester en schepenen voor gekozen om met het saldo o.a. voor dit project alsnog budget vrij te maken. Dit werd verder onderzocht en besproken met de betrokken adviesraden en de vzw Dito.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Het volledig voorstel van reglement subsidie bellend/hellend vlak voor handels- en horecazaken vind je in bijlage.
SAMENGEVAT
Doelstelling
Dit initiatief is een samenwerking met Dito vzw. Dito vzw is een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk. Zij installeren in opdracht van gemeente Beernem hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken of horeca uitbaters.
Definities
Voorwaarden
De subsidie voorziet in een rechtstreekse tussenkomst aan Dito vzw van 80% met een max. van € 500,00 (incl. BTW) voor het plaatsen van het hellend of bellend vlak. De ondernemer doet zelf een min. bijdrage van 20%. De meerkost boven de € 500,00 (incl. BTW) is integraal voor rekening van de ondernemer.
Elke handels- of horecazaak kan maximaal 1 aanvraag doen.Er is een oproep voor subsidie bellen/hellend vlak voor handels- en horecazaken via:
De aanvraag gebeurt via het hiertoe bestemde (digitale) aanvraagformulier. De aanvraag bevat volgende gegevens:
Wij maken deze gegevens over aan Dito vzw. Dito vzw bezoekt de handels- of horecazaak en geeft tips om hun zaak zo toegankelijk mogelijk te maken. Het voorstel wordt overgemaakt aan de ondernemer en het college van burgemeester en schepenen.
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen beslist over het toekennen van een subsidie binnen het kader van dit reglement.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Vicky Reynaert, bevoegd voor sociaal beleid.
Reglement subsidie bellend/hellend vlak voor handels- en horecazaken
Dienst |
Lokale economie |
Omschrijving |
reglement bellend/hellend vlak |
Raming (incl. btw) |
€ 5.000,00 |
Budgetcode |
0520-01/6492000 |
Beschikbaar krediet |
€ 5.000,00 |
Advies financiële dienst: budget werd voorzien binnen het meerjarenplan 2020-2025
Er zijn tussenkomsten door raadslid Lode Vanneste beantwoord door schepen Vicky Reynaert.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het 'reglement subsidie bellend/hellend vlak voor handels- en horecazaken' goed.
Artikel 2: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft als doel om de samenwerking en medefinanciering van het project ‘Studie, aanleg en herstelling van hengelsteigers in de dode kanaalarmen (Gevaertsarm en Miseriebocht) op het Kanaal Gent-Oostende in Beernem’ op structurele manier te kaderen en vast te leggen.
Een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en de andere partners wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 40 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur
Projectomschrijving per partner
- Het uitbesteden van een studieopdracht met het oog op de opmaak van technische plannen, alsook eventuele andere zaken (bijv. topografische opmetingen, stabiliteit bodem,…) voor het aanleggen van hengelsteigers in de dode kanaalarm (de Gevaertsarm) van het Kanaal-Gent-Oostende ter hoogte van de keersluis in Beernem en de herstelling van hengelsteigers in de dode kanaalarm (Miseriebocht). In de Miseriebocht wordt eveneens een toegangstrap aangelegd naar de hengelsteigers. Het studieontwerp met de exacte locaties van de hengelsteigers en de technische ontwerpen voor de aanleg en de hengelsteigers ter goedkeuring voorleggen aan De Vlaamse Waterweg.
- Het aanvragen van de omgevingsvergunning voor de aanleg en herstelling van de hengelsteigers.
- Het uitbesteden van de werken voor de aanleg en herstelling van de hengelsteigers met inbegrip van het coördineren van de veiligheid tijdens de werken.
- De volledige financiering van de studiekosten met het oog op de aanleg en herstelling van de hengelsteigers.
- Het periodiek onderhoud van de hengelsteigers en de nabije beplanting vanaf oplevering van de werken
- Het ter beschikking stellen van technische plannen van andere hengelsteigers.
- De volledige financiering van de werken voor de herstelling en de aanleg van de hengelsteigers.
- De financiering van de kosten voor het ontwerp, de plaatsing van de infoborden aan de hengelsteigers.
- De aanvraag van de vergunning voor de inname van het openbaar domein bij De Vlaamse Waterweg.
- De financiering van structurele herstellingen aan de hengelsteigers na oplevering van de werken
- Aanleveren van terreinkennis en expertise voor de exacte locatie en de aanleg van de hengelsteigers.
- Mede opvolgen van de uitvoering van de studieopdracht en de werken op het terrein.
- Opvolgen van het studietraject.
- Goedkeuring van de technische ontwerpplannen van de hengelsteigers.
- Toelating verlenen voor het gebruik van het openbaar domein middels een vergunning overeenkomstig het Retributiebesluit.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Jan Vanassche bevoegd voor leefmilieu.
Overeenkomst tussen de gemeente Beernem, het Agentschap voor Natuur en Bos, de Provinciale Visserijcommissie van West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg inzake de samenwerking en medefinanciering voor de studie, aanleg en herstelling van hengelsteigers in de dode kanaalarmen (Gevaertsarm en Miseriebocht) op het Kanaal Gent-Oostende in Beernem.
De gemeente Beernem staat in voor de volledige financiering van de studiekosten met het oog op de aanleg en herstelling van de hengelsteigers.
Het ANB staat in voor de volledige financiering van kosten der werken voor de aanleg en herstelling van de hengelsteigers voor een maximum bedrag van € 121.000,00 (incl. btw).
Dit bedrag wordt door ANB uitbetaald aan de gemeente Beernem in 2 schijven:
Dienst |
Toerisme |
Omschrijving |
Aanleg vispontons |
Raming (incl. btw) |
€ 15.000,00 (2024) & 121.000 (2025) - (incl. btw) |
Budgetcode |
0520-00/2300000 |
Beschikbaar krediet |
€ 136.000,00 |
Advies financiële dienst: in de meest recente meerjarenplanaanpassing (nr. 7) werden de nodige budgetten voorzien.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem, het Agentschap voor Natuur en Bos, de provinciale Visserijcommissie van West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg inzake de samenwerking en medefinanciering voor de studie 'aanleg en herstelling van hengelsteigers in de dode kanaalarmen (Gevaertsarm en Miseriebocht)' op het kanaal Gent-Oostende in Beernem wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap voor Natuur en Bos, de Provinciale Visserijcommissie van West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 27 april 2023 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen in Diksmuidse Boterweg 23 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de collegezitting van 23 februari 2024 besliste het college om een oproep te lanceren in Open Blad om suggesties voor een nieuwe straatnaam in te dienen.
Er werden door de bevolking heel wat verschillende suggesties ingediend.
Veel suggesties hebben te maken met boter, melk of afgeleiden ervan. Zo is het passend bij Diksmuidse Boterweg en Smoutweg.
De cultuur- en erfgoedraad stelt in hun advies "Reuzelweg" voor.
De motivatie van de raad is de volgende:
Diksmuidse Boterweg en Smoutweg zijn twee huidige namen voor de dichtstbijzijnde straten van de nieuwe verkaveling. Beide namen betreffen eenzelfde noemer: boter en smout. Het is voor de cultuur- en erfgoedraad dan ook best om een naam te kiezen in diezelfde sfeer. Reuzel wordt verkregen door spek te smelten. De raad stelt daarom Reuzelweg voor. Wat blijkt ook: nergens in Vlaanderen is al een straat zo genoemd. We kiezen voor -weg omdat de beide andere straten ook -weg kregen.
In de collegezitting van 31 mei 2024 is er beslist om een ander voorstel dat werd ingediend te verkiezen nl. Kaantjes.
Kaantjes zijn het residu van het smelten va reuzel, ook wel bekend als varkensniervet of smout. De oudere generatie is er ongetwijfeld mee bekend.
In de zitting van 20 juni 2024 keurde de gemeenteraad deze nieuwe straatnaam principieel goed.
Er werd een openbaar onderzoek uitgevoerd dat liep van 01 augustus 2024 tot en met 01 september waarbij geen bezwaren werden ingediend.
Mondelinge toelichting ter zitting wordt gegeven door schepen Patricia Waerniers, bevoegd voor cultuur en erfgoed.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Aan de nieuwe straat gelegen in de Diksmuidse Boterweg 23 wordt principieel de straatnaam "Kaantjes" toegekend.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van dhr. provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus en H.M.M. Gods hebben hun budget 2024 gewijzigd.
Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad respectievelijk op 08 april en 03 juni 2024 en ingediend bij het gemeentebestuur op 28 augustus 2024.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de goedgekeurde meerjarenplanwijzigingen.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht.
De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2024.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van de aangepaste budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Amandus en H.M.M. Gods.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via Religiopoint ter kennisgeving overgemaakt aan het betrokken kerkbestuur, het centraal kerkbestuur van Beernem en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel directeur van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
Artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2024 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 08 april 2024 (Sint-Amandus), 03 juni 2024 (H.M.M.Gods), 13 mei 2024 (Sint-Lambertus), 26 juni 2024 (Sint-Petrus) en 27 juni 2024 (Sint-Georgius).
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2024 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 28 augustus 2024. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd om akte te nemen van de budgetten 2025.
De budgetten van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 van de betrokken kerkfabrieken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
Over de opmaak van de budgetten 2025 was er overleg tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem.
Op 25 april 2019 keurde de gemeenteraad de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem goed.
De voorgelegde budgetten van de kerkbesturen van Sint-Amandus, Heilige Maria Moeder Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 van de betrokken kerkfabrieken en zijn opgemaakt in overeenstemming met de afsprakennota 2020-2025 tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem.
Mondelinge toelichting wordt ter zitting gegeven door burgemeester Jos Sypré, bevoegd voor kerkbesturen.
Er zijn geen tussenkomsten.
Artikel 1: Er wordt akte genomen van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt via ReligioPoint ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het centraal kerkbestuur en het representatief orgaan van de eredienst (= de bisschop van Brugge).
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financieel directeur van de gemeente voor verder gevolg.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de heer provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 en volgende van het decreet lokaal bestuur.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken.
Raadslid Kurt Vanneste
Openbare toiletten
Ik heb de voorbije jaren steeds geijverd voor openbare toiletten in alle deelgemeenten van Beernem. Daarom was ik uitermate tevreden met het openbaar toilet in het fietspunt aan het station van Beernem. Het is een meerwaarde voor de Moeder Godsparochie. Ik zal echter blijven ijveren voor oplossingen in de andere deelgemeenten. Ik hoop in de komende legislatuur op bijkomende openbare toiletten in Sint-Joris, Oostveld, Oedelem en Beernem. Ik suggereer bijv. om er te integreren in bestaande gebouwen in de omgeving van de kerken en de dorpscentra. Bijv. in Flora, waar je nu in de omgeving van Oedelem dorp terecht kunt. Hierbij de suggestie om te blijven zoeken tot er voor iedere deelgemeente een openbaar toilet is.
Raadslid Roos Lambrecht
Geveltuin
Gevelgroen beschermt de gevel tegen directe zonnestralen. Hierdoor warmt de gevel minder snel op, absorbeert hij minder warmte en straalt hij 's nachts minder warmte uit. Daarnaast verdampen de planten water. Dit heeft een verkoelend effect op de omgeving.
Een demotuin op een gemeentelijk gebouw kan informatie geven over de bloeiperiode, de groeisnelheid en de eventuele klimhulp die nodig is.
Het is een toontuin van mogelijke gevelplanten die Beernemnaars aan hun gevel kunnen planten. Inwoners willen aan hun huis graag een eigen geveltuin aanleggen, omdat die voor een gezellige straat zorgt én een gezonde leefomgeving, maar ze weten niet altijd goed hoe daaraan te beginnen.
Beernemnaars aanmoedigen om geveltuinen aan te leggen, helpt om de gemeente klimaatrobuust te maken. Op deze manier ontharden we en geven de natuur zo meer kansen.
Raadslid Rolle De Bruyne
Openbare fietspomp
Het Fietspunt aan het station is sinds mei van dit jaar geopend. Het ecologische gebouw is een realisatie om trots op te zijn. Fietsers kunnen er tijdens de openingsuren terecht voor kleine herstellingen, om een fiets te huren, enz. en er is ook een openbaar toilet.
Wat nog ontbreekt volgens ons is een openbare fietspomp dicht bij het gebouw, zodat fietsers ook buiten de openingsuren hun banden kunnen oppompen. Voorbeelden hiervan vind je in Brugge waar er intussen al 48 geïnstalleerd zijn. De nieuwe voorzieningen werden, aldus het Brugse stadsbestuur, strategisch geplaatst langs drukke fietsassen en op Hoppin- punten, waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen, zoals openbaar vervoer, fietsen en deelauto's. Wellicht zijn er nog plaatsen waar zo'n openbare fietspomp nuttig kan zijn, we denken hierbij aan eentje dicht bij de fietsenstalling op de markt van Oedelem, (een Hoppin-punt), aan de fietsenstalling bij de bushalte in het begin van de Tinhoutstraat, enz.
De volgende vragen en suggesties worden behandeld:
Raadslid Kurt Vanneste
Openbare toiletten
Ik heb de voorbije jaren steeds geijverd voor openbare toiletten in alle deelgemeenten van Beernem. Daarom was ik uitermate tevreden met het openbaar toilet in het fietspunt aan het station van Beernem. Het is een meerwaarde voor de Moeder Godsparochie. Ik zal echter blijven ijveren voor oplossingen in de andere deelgemeenten. Ik hoop in de komende legislatuur op bijkomende openbare toiletten in Sint-Joris, Oostveld, Oedelem en Beernem. Ik suggereer bijv. om er te integreren in bestaande gebouwen in de omgeving van de kerken en de dorpscentra. Bijv. in Flora, waar je nu in de omgeving van Oedelem dorp terecht kunt. Hierbij de suggestie om te blijven zoeken tot er voor iedere deelgemeente een openbaar toilet is.
Raadslid Roos Lambrecht
Geveltuin
Gevelgroen beschermt de gevel tegen directe zonnestralen. Hierdoor warmt de gevel minder snel op, absorbeert hij minder warmte en straalt hij 's nachts minder warmte uit. Daarnaast verdampen de planten water. Dit heeft een verkoelend effect op de omgeving.
Een demotuin op een gemeentelijk gebouw kan informatie geven over de bloeiperiode, de groeisnelheid en de eventuele klimhulp die nodig is.
Het is een toontuin van mogelijke gevelplanten die Beernemnaars aan hun gevel kunnen planten. Inwoners willen aan hun huis graag een eigen geveltuin aanleggen, omdat die voor een gezellige straat zorgt én een gezonde leefomgeving, maar ze weten niet altijd goed hoe daaraan te beginnen.
Beernemnaars aanmoedigen om geveltuinen aan te leggen, helpt om de gemeente klimaatrobuust te maken. Op deze manier ontharden we en geven de natuur zo meer kansen.
Raadslid Rolle De Bruyne
Openbare fietspomp
Het Fietspunt aan het station is sinds mei van dit jaar geopend. Het ecologische gebouw is een realisatie om trots op te zijn. Fietsers kunnen er tijdens de openingsuren terecht voor kleine herstellingen, om een fiets te huren, enz. en er is ook een openbaar toilet.
Wat nog ontbreekt volgens ons is een openbare fietspomp dicht bij het gebouw, zodat fietsers ook buiten de openingsuren hun banden kunnen oppompen. Voorbeelden hiervan vind je in Brugge waar er intussen al 48 geïnstalleerd zijn. De nieuwe voorzieningen werden, aldus het Brugse stadsbestuur, strategisch geplaatst langs drukke fietsassen en op Hoppin- punten, waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen, zoals openbaar vervoer, fietsen en deelauto's. Wellicht zijn er nog plaatsen waar zo'n openbare fietspomp nuttig kan zijn, we denken hierbij aan eentje dicht bij de fietsenstalling op de markt van Oedelem, (een Hoppin-punt), aan de fietsenstalling bij de bushalte in het begin van de Tinhoutstraat, enz.
De voorzitter sluit de vergadering.
Namens gemeenteraad,
Els Declerck
algemeen directeur
Kris Vincke
voorzitter