De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
In de zitting van 20 juni 2024 heeft de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 besproken en vastgesteld.
Artikel 1: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Beernem wordt vastgesteld. De gewijzigde kredieten voor 2024 worden vastgesteld.
Artikel 2: De aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 inclusief de gewijzigde kredieten voor 2024, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor het OCMW-Beernem in de zitting van 20 juni 2024, wordt goedgekeurd.
De gouverneur stelt in een schrijven van 09 juli 2024, ontvangen op de gemeente op 09 juli 2024, dat in het schema M3 (Overzicht van de kredieten) naast de bedragen voor 2024 ten onrechte de bedragen voor 2025 vermeld worden omdat de kredieten voor 2025 niet werden vastgesteld door de gemeenteraad (zie artikel 1 en 2 van de gemeenteraadsbeslissing hierboven).
De gouverneur meldt dat deze vaststelling ter kennisname moet gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Overeenkomstig de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002, "titel 3.5. De gemeentelijke dotatie aan de politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen de politiebegroting en gemeentebegroting" wordt het de gemeente ten stelligste aanbevolen de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vast te stellen in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de zone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk het gemeentebudget.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2025 van de politiezone Het Houtsche. De exploitatietoelage bedraagt € 1.574.661,00. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
exploitatietoelage |
€ 1.230.296,00 |
€ |
€ 1.399.066,00 |
€ 1.441.038,00 |
€ 1.484.270,00 |
€ 1.422.077,00 na BW |
€ 1.574.661,00 |
investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ | / |
Er wordt geen investeringstoelage voorzien. De voorziene investeringen worden integraal door een overboeking uit de gewone dienst gefinancierd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke dotatie van de politiezone vast te leggen.
De begroting dienstjaar 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen werd aan het gemeentebestuur overgemaakt. Uitgaande van de autonomie van de gemeenten is het aangewezen dat elke gemeente zich akkoord verklaart met de werkingsbijdrage die in de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen ingeschreven is.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de werkingsbijdrage van de gemeente Beernem in de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen voor het dienstjaar 2025 zoals blijkt uit de begroting 2025 van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen. De exploitatietoelage bedraagt € 700.318,00
Verdeelsleutel 2023 | toelage 2023 | Verdeelsleutel 2024 | toelage 2024 | Verdeelsleutel 2025 | toelage 2025 | Prognose 2026 | Prognose 2027 |
2,092% | € 641.728,00 | 2,1389% | € 700.318,00 | 2,1389% | € 700.318,00 | € 700.317,00 | € 741.635,00 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het door de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen meegedeelde aandeel van de gemeente Beernem in de werkingsbijdrage voor het dienstjaar 2025 vast te stellen.
De GAS-wet en ons algemeen politiereglement voorzien in een aanbod van bemiddeling in het kader van GAS. Aan de gemeenteraad wordt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst inzake de bemiddelingsprocedure bij GAS met stad Brugge ter goedkeuring voorgelegd.
De enige voordeur van het appartementsgebouw Wellingstraat 29b geeft uit op de toegangsweg naar de parking van sportpark Drogenbrood. Voorbij het gebouw ligt de oprit naar de garages/parkeerplaatsen horende bij het gebouw. Er is echter geen interne verbinding van de garages naar de voordeur. De afstand van de garages naar de voordeur is een 50-tal meter. Door de grote parkeerdruk is zelden plaats op de langsparkeerstrook voor het gebouw. Het laden en lossen en binnen brengen van boodschappen, materiaal, ... is niet evident voor de bewoners.
Op de toegangsweg zelf mag ter hoogte van de voordeur volgens de wegcode niet geparkeerd worden (volle lijn) maar wel stil gestaan. Wie de parking verlaat mag in principe de stilstaande wagen niet voorbij steken omwille van de volle lijn. Dat is ook niet aangewezen gezien dit conflict kan geven met wie indraait vanaf de Wellingstraat.
Tussen het kruispunt met de Wellingstraat en de voordeur is er ruimte voor 1 wagen.
Er wordt voorgesteld deze plaats in te richten als laad- en loszone door de plaatsing van een bord E1 (verboden te parkeren - stilstaan is toegelaten). Ter verduidelijking kan een onderbord 'laad en loszone' voorzien worden.
Deze locatie betreft een gemeenteweg.
Dit kan gereglementeerd worden door een aanvulling in Hoofdstuk 6 - Stilstaan en parkeren in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.
Binnen het onderzoek naar de verkeersleefbaarheid in de Sint-Jorisstraat (gedeelte van station tot kruispunt met Sint-Andreaslaan) werden de te smalle fietspaden en daar bovenop de slechte staat ervan meermaals aangekaart, de optie tot invoeren van een fietsstraat ook. Echter een fietsstraat invoeren in een straat waar fietspaden aanwezig zijn kan niet.
De bestaande fietspaden liggen in het gedeelte tussen station en eerste versmalling gelijkgronds. Door de signalisatie van het verplichte fietspad te verwijderen wordt deze zeer smalle strook onderdeel van de weg en kan dienen als buffer tussen geparkeerde wagens en rijweg in asfalt. In het resterend gedeelte van de straat zijn de fietspaden verhoogd aangelegd. Door de borden verplicht fietspad te verwijderen krijgt deze strook volgens de wegcode het statuut van verhoogde berm / voetpad.
Fietsers moeten dan in beide gevallen op de rijweg rijden wat hen meer comfort biedt. Door de invoering van een fietsstraat mogen wagens hen niet voorbijsteken wat de snelheid en mogelijks ook de hoeveelheid sluipverkeer zal verlagen. Dat komt dan weer de veiligheid ten goede.
Bedoeling is om de fietsstraat verder ook door te laten lopen van station tot de N368 Stationsstraat.
Deze maatregelen betreffen enkel gemeentewegen.
Het afschaffen van het fietspad wordt geregeld door een schrapping van de betreffende locatie in artikel 7.1 betreffende verplicht fietspad in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
De fietsstraat kan gereglementeerd worden door een aanvulling van artikel 16 'Fietsstraten' in "Afdeling I Gemeentewegen" van het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer van 03 juli 2014.
Aan de gemeenteraad wordt met gunstig advies van het college voorgesteld om de aanvulling/wijziging in het gecoördineerd gemeentelijk aanvullend reglement op de politie op het wegverkeer goed te keuren.
Sinds 01 juni 2024 is het zwembad van Oostkamp definitief gesloten. Hierdoor is gemeente Oostkamp op zoek naar zwemwater voor zijn inwoners, scholen en verenigingen.
Gezien zwembad Drogenbrood intussen geopend en opgestart is, richt de gemeente Oostkamp zich tot de gemeente Beernem. In dit kader werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Beernem en Oostkamp m.b.t. het gebruik van het zwembad sportpark Drogenbrood wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
MOEV (motiveert en ondersteunt scholen bij de uitwerking van een bewegings- en sportbeleid) en Sport Vlaanderen zorgen voor een Sport na school (SNS) aanbod. Leerlingen uit het secundair onderwijs kunnen een SNS-pas aankopen. Met deze sportpas kan men gedurende een bepaalde periode na de schooluren goedkoop deelnemen aan verschillende sportactiviteiten. De pas wordt aangekocht via de website van SNS, via school, of via de regioverantwoordelijke. De aankoopprijs van een SNS-pas bedraagt voor de leerlingen € 55,00 voor 30 weken en € 35,00 voor 15 weken.
Vorig schooljaar kochten 75 Beernemse leerlingen uit het secundair onderwijs een SNS-pas.
Vanaf schooljaar 2024-2025 kunnen kansarme jongeren in Beernem voor € 11,00 30 weken sporten met SNS, door een samenwerking met Uitpas. SNS tracht hiermee deze doelgroep te bereiken.
Momenteel doen volgende Beernemse sportinstanties mee met SNS:
Er wordt voorgesteld om zwembad Drogenbrood toe te voegen aan de SNS-activiteiten voor Beernem:
Er wordt voorgesteld het SNS-tarief die door Farys gefactureerd wordt aan MOEV vast te leggen op € 3,50 per leerling (ongeacht de woonplaats) per deelname.
Zwemmen met een SNS-pas is opnieuw een niet-geautomatiseerde handeling waarvoor tussenkomst van een redder nodig is. Farys geeft mee dat de integratie in hun huidige werking niet ideaal is en dit ook zal moeten evalueren.
De huidige handelshuurovereenkomst tussen het gemeentebestuur en brouwerij Haacht voor het pand waarin het jeugdhuis The Nooddle gehuisvest is, loopt af op 31 oktober 2025. Haacht liet weten geen huurhernieuwing te willen afsluiten. Aan de gemeenteraad wordt de nieuwe huurovereenkomst die de gemeente wil afsluiten met de eigenaar van het pand voorgelegd.
Naar aanleiding van het reglement 'subsidie voor belllend/hellend vlak voor handels- en horecazaken' wordt een samenwerkingsovereenkomst met Dito vzw opgemaakt.
Dito vzw is een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk. Zij installeren in opdracht van gemeente Beernem hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken of horeca uitbaters. Deze ondernemers krijgen bijkomende tips om hun zaak toegankelijk te maken. Zo werken we samen met onze handelaars en horeca uitbaters aan een gastvrije en klantvriendelijke gemeente voor iedereen.
Het voorstel samenwerkingsovereenkomst tussen Gemeente Beernem en Dito vzw wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Met dit subsidiereglement wil het gemeentebestuur de handels- en horecazaken fysiek toegankelijker maken. Gemeente Beernem ondersteunt handelaars en horeca uitbaters door hen een hellend/bellend vlak aan te bieden en zo hun zaak toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers, mensen met een rollator of een kinderwagen.
Dit initiatief is een samenwerking met Dito vzw. Dito vzw is een vereniging van en voor personen met een beperking of chronische ziekte en hun netwerk. Zij installeren in opdracht van gemeente Beernem hellende of bellende vlakken bij de lokale handelszaken of horeca uitbaters. Deze ondernemers krijgen bijkomende tips om hun zaak toegankelijk te maken. Zo werken we samen met onze handelaars en horeca uitbaters aan een gastvrije en klantvriendelijke gemeente voor iedereen.
Het reglement 'subsidie bellend/hellend vlak voor handels- en horecazaken' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft als doel om de samenwerking en medefinanciering van het project ‘Studie, aanleg en herstelling van hengelsteigers in de dode kanaalarmen (Gevaertsarm en Miseriebocht) op het Kanaal Gent-Oostende in Beernem’ op structurele manier te kaderen en vast te leggen.
Een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Beernem en de andere partners wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 27 april 2023 het stratentracé en het wegenisontwerp goed voor de verkaveling gelegen in Diksmuidse Boterweg 23 waarbij de aanleg van een nieuwe straat noodzakelijk is.
Het is wenselijk dat aan deze nieuwe straat ook een straatnaam wordt toegekend.
In de zitting van 20 juni 2024 keurde de gemeenteraad de nieuwe straatnaam Kaantjes principieel goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze straatnaam definitief toe te kennen.
De kerkfabrieken Sint-Amandus en H.M.M. Gods hebben hun budget 2024 gewijzigd. Deze wijziging werd goedgekeurd door de kerkraad respectievelijk op 08 april en 03 juni 2024 en ingediend bij het gemeentebestuur op 28 augustus 2024.
Deze wijziging en de erin opgenomen gemeentelijke toelagen blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en de goedgekeurde meerjarenplanwijzigingen.
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies uitgebracht. De gemeenteraad moet binnen de vijftig dagen na ontvangst akte nemen van deze voorgelegde budgetwijziging 2024.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2024 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 08 april 2024 (Sint-Amandus), 03 juni 2024 (H.M.M.Gods), 13 mei 2024 (Sint-Lambertus), 26 juni 2024 (Sint-Petrus) en 27 juni 2024 (Sint-Georgius).
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2024 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 28 augustus 2024. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd om akte te nemen van de budgetten 2025.
De budgetten van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2020-2025 van de betrokken kerkfabrieken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus, Sint-Petrus en Sint-Georgius.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: