De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18 september 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de zitting van de gemeenteraad (commissievergadering) van 2 oktober 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Overeenkomstig de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002, "titel 3.5. De gemeentelijke dotatie aan de politieraad, 3.5.1. Overeenstemming tussen de politiebegroting en gemeentebegroting" wordt het de gemeente ten stelligste aanbevolen de gemeentelijke dotatie aan de politiezone vast te stellen in een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing, vooraleer zowel de zone als de gemeente zelf een beslissing treffen over de politiebegroting, respectievelijk het gemeentebudget.
De gemeenteraad dient over te gaan tot het vaststellen van de gemeentelijke toelage aan de politiezone Het Houtsche zoals blijkt uit de begroting 2026 van de politiezone Het Houtsche. De exploitatietoelage bedraagt € 1.653.394,00. De investeringstoelage bedraagt € 0,00.
De jaarlijkse stijging van de dotatie wordt vastgelegd op 5% de komende legislatuur. Dit blijkt noodzakelijk te zijn om het financieel evenwicht bij de politiezone te bewaren.
|
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
| exploitatietoelage |
€ 1.258.421,00 |
€ 1.399.066,00 |
|
|
|
|
|
| investeringstoelage |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ | / |
Er wordt geen investeringstoelage voorzien. De voorziene investeringen worden integraal door een overboeking uit de gewone dienst gefinancierd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke dotatie van de politiezone vast te leggen.
Audit Vlaanderen is in januari 2025 langs geweest bij het lokaal bestuur Beernem om aan te kondigen dat ze een audit zouden uitvoeren in Beernem gezien er recent geen andere audit werd uitgevoerd en er minstens 1 keer per legislatuur een audit moet plaatsvinden in elk lokaal bestuur. Na een verkenningsronde met verschillende gesprekken met de leden van het MAT werd op 11 maart l.l. aangekondigd tijdens een openingsmeeting dat Audit Vlaanderen hiernavolgende processen zou beoordelen nl.
1/ OCMW: beoordeling proces leefloon en aanvullende steun
2/ Organisatie-breed: de aanpak van organisatiebeheersing
Op 24 maart 2025 liet Audit Vlaanderen ons weten dat er een overleg geweest was tussen het management van Audit Vlaanderen en de POD MI, teneinde eenieders werkzaamheden duidelijk te maken en af te stemmen op elkaar waaruit gebleken is dat het proces 'Leefloon' door de POD MI al vrij diepgaand bekeken wordt. Daarom werd tot een heroriëntering van de audit beslist zodat deze complementair kan zijn aan de werkzaamheden van de POD MI.
Op 31 maart 2025 werd de heroriëntering van de Audit toegelicht. De auditvragen die uiteindelijk onderzocht werd is de volgende:
1/ OCMW: Is het sociaal huis van Beernem voldoende wendbaar georganiseerd om een antwoord te bieden op de huidige en toekomstige maatschappelijke uitdagingen?
2/ Organisatie-breed: de aanpak van organisatiebeheersing.
De ontwerprapporten van Audit Vlaanderen die op 1 juli 2025 bezorgd werden, werden ter kennisgeving aan het college voorgelegd en het door het MAT geformuleerde antwoord bij het rapport over de werking van het sociaal huis en de door het MAT en het beleid geformuleerde managementreacties geformuleerd op beide ontwerprapporten werden verstuurd naar Audit Vlaanderen. Op 5 september 2025 vond de exitmeeting plaats waarbij Audit Vlaanderen toelichting is komen geven over de inhoud van de rapporten aan het college en het managementteam.
Na de exitmeeting stelde Audit Vlaanderen zijn definitieve rapporten op waarin de managementreactie vanuit het bestuur integraal is opgenomen. De definitieve auditrapporten worden ook bezorgd aan de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn.
De rapporten worden ter kennisgeving voorgelegd in de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
De auditrapporten vallen onder de actieve openbaarheid van bestuur en dienen na de gemeenteraad ook gepubliceerd te worden op de website van Beernem.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting (BVR), dat het fundament voor de saneringsverplichtingen in Vlaanderen vormt, legt heel wat verantwoordelijkheden en doelstellingen vast. Volgens artikel 5 van het BVR stelt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) een modelovereenkomst ter beschikking voor de overeenkomst die gesloten moet worden tussen enerzijds de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk en anderzijds de gemeente, wanneer deze laatste instaat voor de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting.
De gemeenteraad keurde op 24 april 2008 een overeenkomst goed met TMVW (nu Farys) waarbij gemeente Beernem zich ertoe verbindt het water - in de zin van artikel 6bis, §1, decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending - in te zamelen, te transporteren en te saneren.
Door de inwerkingtreding van het BVR en de verplichting om het bijhorende model van de VMM te volgen, is het noodzakelijk de bestaande overeenkomst te actualiseren. De praktische uitvoering en financiële afspraken blijven daarbij ongewijzigd.
In de gemeenteraadszitting van 15 december 2022 werd principieel akkoord gegaan om het beheer van het recyclagepark over te dragen aan IVBO. Ook Brugge, Oostkamp en Zedelgem droegen het beheer van het recyclagepark over aan IVBO. In artikel 2, 3de punt van de beslissing van 15 december 2022 werd vermeld:
'Tegen 1 januari 2025 wordt een uniforme prijszetting voor het aanleveren van de fracties op de recyclageparken ingevoerd, zodat de inwoners van het werkingsgebied van IVBO ook naar de andere intercommunaal beheerde recyclageparken buiten de gemeente kunnen gaan.'
In het kader van de intercommunale werking van de recyclageparken is de installatie van eenzelfde DifTar-systeem een must. In Brugge en Oostkamp werken de parken reeds met een weegbrug. In Beernem en Zedelgem dienen nog weegbruggen geplaatst te worden.
De totaalkost voor de herinrichting van het recyclagepark werd in maart 2025 geraamd op € 525.745,00 (incl. btw). Er is op heden op begrotingspost 0309-01/2210307 'Aanpassing recyclagepark' nog een krediet van ca. € 137.000,00 beschikbaar.
In de gemeenteraadszitting van 20 maart 2025 werd beslist om akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassingen van het recyclagepark in functie van de intercommunale tarifering vanaf 1 januari 2026, nl.
en hiertoe het nodige extra krediet, nl. € 388.745,00, te voorzien op begrotingspost 0309-01/2210307 'Aanpassing recyclagepark' via aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het door IVBO aangestelde studiebureau hield in de opgemaakte raming nog geen rekening met verlichtingsarmaturen. De plaatsing van verlichtingsarmaturen blijkt echter een vereiste om de veiligheid op het recyclagepark te kunnen waarborgen tijdens de wintermaanden (opening tot 17 uur). Ook worden er in de winter buiten de openingsuren heel wat containers gewisseld. De verlichting zorgt dus dat alle wissels in veiligheid kunnen verlopen. De kostprijs voor de verlichtingsarmaturen wordt geraamd op € 59.800,00 (incl. btw). Hiervoor is nog geen budget voorzien op begrotingspost 0309-01/2210307 'Aanpassing recyclagepark'.
Daarnaast is de timing voor de herinrichting van het recyclagepark ondertussen bijgesteld van najaar 2025 naar januari-februari 2026. Het totale benodigde budget, nl. € 585.545,00, dient bijgevolg in 2026 voorzien te worden.
Voetbalclub Hogerop Oedelem had sinds 2001 een huurovereenkomst met de gemeente Beernem voor het gebruik van sportcomplex Oostveld. In juli 2025 is Hogerop Oedelem gefusioneerd met VVC Beernem, waardoor de bestaande huurovereenkomst vervalt.
VVC Beernem wenst een nieuwe overeenkomst aan te gaan voor het gebruik van sportterrein De Bruinberg. Tijdens het college van 25 juli 2025 werd beslist dat er een nieuwe overeenkomst mag worden opgesteld tussen VVC Beernem en het gemeentebestuur van Beernem voor het gebruik van sportterrein De Bruinberg. Deze overeenkomst dient ter goedkeuring geagendeerd te worden op de gemeenteraad.
De nieuwe overeenkomst treedt met terugwerkende kracht in werking op 27 juli 2025, aangezien het eerste gebruik van de accommodatie op die datum heeft plaatsgevonden.
De gebruiksovereenkomst tussen jeugdhuis The Nooddle en gemeente Beernem dient aangepast te worden aan het nieuwe huurcontract met de eigenaar van het gebouw. Dit nieuwe huurcontract loopt tot 31 oktober 2028.
De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Beernem en jeugdhuis The Nooddle werd aangepast. Dit wordt met gunstig advies door het college voorgelegd op de gemeenteraad.
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus en Sint-Georgius hebben hun meerjarenplannen 2026-2031 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 7 mei 2025 (Sint-Amandus), 17 mei 2025 (H.M.M.Gods), 26 mei 2025 (Sint-Lambertus) en 15 april 2025 (Sint-Georgius).
Deze nieuwe meerjarenplannen zijn in overeenstemming met de afsprakennota tussen het Centraal Kerkbestuur en het gemeentebestuur van Beernem (zie gemeenteraadszitting van 19 juni 2025).
De bisschop van Brugge heeft als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan gunstig advies (mits aanpassing door kerkfabriek Sint-Amandus) uitgebracht.
De gemeenteraad dient de voorgelegde meerjarenplannen 2026-2031 goed te keuren.
Gelet op het advies van de bisschop over het meerjarenplan van de kerkfabriek Sint-Amandus wordt volgende aanpassing aan het meerjarenplan aangebracht:
toevoeging van € 30.000,00 op MAR 3100 in 2026, € 25.000,00 op MAR 3100 in 2027, € 35.000,00 op MAR 3100 in 2028 en € 75.000,00 op MAR 3100 in 2029.
Afhankelijk van de later bekomen investeringstoelagen van andere overheden kunnen deze bedragen gedeeltelijk overgeplaatst worden via aanpassing van het meerjarenplan naar MAR 3101 en/of 3102 (investeringstoelage provincie en andere overheden).
De kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus en Sint-Georgius hebben hun budgetten 2026 opgemaakt. Ze werden goedgekeurd door de kerkraden op 7 april 2025 (Sint-Amandus),17 mei 2025 (H.M.M.Gods), 26 mei 2025 (Sint-Lambertus) en 15 april 2025 (Sint-Georgius).
Het centraal kerkbestuur heeft deze budgetten 2026 samen met het advies van de bisschop van Brugge (de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan), ingediend bij het gemeentebestuur op 09 september 2025. Vanaf deze datum heeft de gemeente 50 dagen de tijd om akte te nemen van de budgetten 2026.
Gelet op het advies van de bisschop over het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Amandus wordt volgende aanpassing aan het budget aangebracht:
toevoeging van € 30.000,00 op MAR 3100.
Afhankelijk van de later bekomen investeringstoelagen van andere overheden kunnen deze bedragen gedeeltelijk overgeplaatst worden via aanpassing van het meerjarenplan en het budget naar MAR 3101 en/of 3102 (investeringstoelage provincie en andere overheden).
De budgetten van de kerkfabrieken Sint-Amandus, H.M.M.Gods, Sint-Lambertus en Sint-Georgius passen binnen de goedgekeurde meerjarenplannen 2026-2031.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van de budgetten 2026 van de kerkfabrieken Sint-Amandus (mits aanpassing), H.M.M.Gods, Sint-Lambertus en Sint-Georgius.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 16 oktober 2025.
Het agendapunt handelt over: 'Site oude steenbakkerij'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het volgende :
1. Dat het gemeentebestuur het engagement opneemt om, in het kader van de verdere ontwikkeling van de site Oude Steenbakkerij, de aankoop van lot 2 van het opmetingsplan (driehoek Meulestede – Kleiputstraat) op te starten.
2. Indien de aankoop van lot 2 niet mogelijk blijkt, dat het gemeentebestuur de mogelijkheid onderzoekt om het betrokken stuk grond te verschuiven of te herpositioneren verderop in de Kleiputstraat zodat een verbinding en visuele doorkijk naar de site gegarandeerd blijft.
3. Dat het gemeentebestuur bij de beoordeling van toekomstige bouwprojecten in de onmiddellijke omgeving van de site vraagt om uiterst omzichtig te handelen en de ruimtelijke en visuele impact van nieuwe bebouwing tot een absoluut minimum wordt beperkt.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 16 oktober 2025.
Het agendapunt handelt over: 'Voorbereiding en oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps in het kader van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het volgende dat:
1. de gemeenteraad van Beernem beslist om werk te maken van de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.
2. de gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
3. het college van burgemeester en schepenen bepaalt wie de hulpvraag in de digitale crisistool kan lanceren.
4. de gemeenteraad zich engageert om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken: