De voorzitter Kris Vincke opent de zitting met een aantal mededelingen:
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Bij kredietcontract d.d. 21.01.2021 heeft KBC Bank nv een (investerings)krediet ad 70.000 euro toegestaan aan Tennisvereniging TC Smash vzw (hierna de “kredietnemer“) voor de financiering van de aanleg van padelterreinen en de vernieuwing van het terras.
Tennisvereniging TC Smash vzw vroeg voor de realisatie van 3 padelterreinen in 2021 een borgstelling van € 70.000 van de gemeente Beernem.
De gemeenteraad heeft in de zitting van 28 januari 2021 deze borgstelling verleend.
KBC Bank nv eist, om de lening toe te kennen, dat de gemeenteraadsbeslissing de inhoud van de borgstelling meer verduidelijkt, onder andere wat de kosten betreft.
Voorgesteld wordt om de borgstelling van de gemeente voor Tennisvereniging TC Smash vzw te verduidelijken en de door KBC Bank nv gevraagde modaliteiten goed te keuren.
Op de vergadering van de zoneraad van de Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen van 15 februari 2021 werd het Jaarlijks Actieplan 2021 voorlopig vastgesteld.
Conform artikel 23 §3 van de Wet betreffende de civiele veiligheid wordt het Jaarlijks Actieplan ter advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op zondag 21 maart 2021 is de naam sp.a officieel veranderd in Vooruit. De sp.a-fractie in Beernem wil voortaan ook verdergaan onder de naam Vooruit.
Vooruit nationaal gaf toestemming aan de fractieleden van sp.a in de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst van Beernem om voortaan de fractienaam Vooruit te gebruiken.
Alle Beernemse raadsleden van de sp.a-fractie verklaarden zich akkoord om als fractie de naam van sp.a te veranderen in Vooruit.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
Op 25 september 2018 werd de akte verleden t.o.v. Curando tot verkoop van grond aan de Bruggestraat 7-9 te Oedelem, met een totale oppervlakte van 447 m² volgens het opmetingsplan van 27 november 2017, en kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie E, nummer 646 K. In de akte werd een erfdienstbaarheid van doorgang naar de achterliggende parking gevestigd zoals aangeduid op het opmetingsplan.
Op 26 november 2019 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend tot het bouwen van een dienstencentrum met 8 appartementen. Het gebouw wordt deels in de zone van de gevestigde erfdienstbaarheid ingeplant. Op 03 juli 2020 werd de omgevingsvergunning verleend op voorwaarde dat de gevestigde erfdienstbaarheid via notariële akte aangepast zou worden (na goedkeuring door de gemeenteraad).
Notaris Christophe Verhaeghe uit Ruiselede heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt waarbij de grens van de bestaande erfdienstbaarheid aan de straatzijde (Bruggestraat) verlegd wordt naar de bouwlijn, zoals deze werd vergund in voormelde omgevingsvergunning.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 19 maart 2018 werd een verkavelingsvergunning verleend aan Albert Coens en Linda Vermeersch voor een verkaveling bestaande uit 6 loten bestemd voor eengezinswoningen in halfopen bebouwing. Deze verkaveling bevat nieuwe wegenis.
Het stratentracé werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 januari 2018.
In de verkavelingsvergunning van 19 maart 2018 werd een kosteloze afstand van de wegzate en van de infrastructuurwerken bedongen. Op basis van het opmetingsplan van 21 maart 2018, opgemaakt door landmeter-expert Piet Van Parijs uit Oedelem, heeft notaris Philippe Vanlatum een ontwerpakte voor kosteloze grondafstand opgemaakt.
De af te stane grond heeft volgens het opmetingsplan een oppervlakte van 539 m². Het perceel is kadastraal gekend onder Beernem, 2e afdeling, sectie A, deel van nummers 946 K en 947 B.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In 2021 worden volgens de beschikbare budgetten de voer- en werktuigen van de technische buitendiensten verder vervangen.
Het is de bedoeling over te gaan tot aankoop van een licht vrachtvoertuig met open laadbak en dubbele cabine, op diesel met de meest recente euronorm, ter vervanging van het voertuig dat momenteel in gedeeld gebruik is door de trage wegenploeg / onderhoudsploeg zone 1 / jeugddienst.
Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld om:
In de gemeenteraadszitting van 12 september 2005 werd de koepelmodule 31003/13/B goedgekeurd voor de aanleg van fietspaden langs de Wellingstraat (N368). Door omstandigheden heeft dit dossier langer aangesleept dan bedoeld. In 2017 werd het dossier nieuw leven ingeblazen met de aanstelling van studiebureau Lobelle. Het ontwerp is zo goed als klaar, de onteigeningsplannen zijn in opmaak. De looptijd van de module bedraagt 15 jaar vanaf de datum van ondertekening, in dit geval vanaf 21 november 2006. De module loopt ten einde op 20 november 2021. Tegen dan moeten de werken minimaal gegund zijn, en bij voorkeur ook gestart. Dit is niet meer haalbaar. Daarom wordt voorgesteld een addendum goed te keuren waarbij de looptijd met 5 jaar verlengd wordt tot 20 november 2026.
In de gemeenteraadszitting van 28 januari 2021 werd onder meer beslist om:
Sinds 01 januari 2021 is de aanvaardingsplicht van afgedankte matrassen door Valumat in werking getreden, volgens het Vlarema (aanvaardingsplicht (art. 3.4.8.1), selectieve inzamelplicht (art. 4.3.1)). Concreet betekent dit dat burgers hun matrassen gratis moeten kunnen deponeren op het recyclagepark. De selectieve inzamelplicht houdt in dat de matrassen dan ook als aparte afvalstroom worden ingezameld.
De Omzendbrief OMG 2020/O 2020/1 van OVAM van 18 december 2020 stelt dat het verplicht is om asbest voortaan verpakt op het recyclagepark aan te leveren.
IVBO biedt daartoe asbestzakken en beschermingskits (persoonlijke beschermmiddelen bestaande uit een overall XXL met kap, mondmasker FFP3 met ventiel, afspoelbare handschoenen maat 10/XL, kleefband bouwafval 10 m, IVBO-asbestbrochure) aan voor verkoop op het recyclagepark, tegen de volgende aan- en verkoopprijs (retributie):
De kostprijs voor een starterskit voor de gemeente bedraagt € 1.000 (incl. btw). Hiertoe dient € 3.000 budget voorzien te worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Aangezien de maatregel om asbest verpakt aan te leveren op het recyclagepark reeds verplicht is en het van belang is deze veiligheids- en gezondheidsmaatregel zo snel mogelijk te implementeren in de werking van het recyclagepark, besliste het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 26 februari 2021 om de verkoop van de asbestzakken en de beschermingskits reeds op te starten. Deze beslissing wordt ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.
De vraag tot goedkeuring van de voorgestelde retributie en het voorzien van budget voor de aankoop van asbestzakken en beschermingskits voor verkoop op het recyclagepark wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De vereiste aanpassingen van het retributiereglement inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang vanaf 01 april 2021, worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de gemeenteraadszitting van 28 januari 2021 werd onder meer beslist om de P+MD-ophaling op te starten vanaf 01 april 2021.
De Omzendbrief OMG 2020/O 2020/1 van OVAM van 18 december 2020 stelt dat het verplicht is om asbest voortaan verpakt op het recyclagepark aan te leveren.
Daarnaast dient de politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark geactualiseerd te worden, op basis van de diverse nieuwe regelgeving en overige wijzigingen sinds de vaststelling van de politieverordening in 2016.
De vereiste aanpassingen van de politieverordening inzake het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en gebruik van het recyclagepark, met ingang van 01 april 2021, worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In de zitting van 25 april 2019 besliste de gemeenteraad tot het opstarten van de procedure tot het bouwen van een nieuw zwembad aan site Drogenbrood, met Farys als leidend ambtenaar en Abetec Architecten & Ingenieurs als ontwerper, en tot het opnieuw laten indienen van het subsidiedossier door Farys.
Abetec Architecten & Ingenieurs bezorgde de definitieve plannen, meetstaat en raming voor dit project.
De raming, inclusief erelonen, bedraagt € 7.890.669,04 (excl. btw).
Er wordt voorgesteld dat Farys, na goedkeuring van het bestek door haar raad van bestuur, de opdracht gunt via open aanbesteding.
De bestekdocumenten, de raming en de gunningswijze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt gevraagd het benodigde krediet te voorzien bij wijziging van MJP/budget.
In 2018 werd het fuifcharter Beernem goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het fuifcharter bevat alles wat een Beernemse vereniging moet weten om een fuif op Beernems grondgebied te organiseren.
Sinds de goedkeuring van het fuifcharter in 2018 zijn een aantal zaken gewijzigd. Zo is onder andere de procedure voor een aanvraag van een fuif gewijzigd, waren er wijzigingen in de bewakingswet, werden Sabam en de billijke vergoeding samengebracht onder Unisono, is men sinds 2020 verplicht herbruikbare bekers te gebruiken op evenementen, enz.
Het fuifcharter werd geüpdatet door de jeugddienst en werd aan de politie en brandweer voorgelegd. De politie en brandweer gaven hun opmerkingen en aanvullingen door die werden opgenomen in de update van het fuifcharter.
Na positief advies van het college en de jeugdraad wordt het fuifcharter nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 31 maart 2021 lopen de huidige mandaten van de schoolraad ten einde en dient er voor een volgende periode van 4 schooljaren (2021-2025) een nieuwe schoolraad te worden samengesteld.
De schoolraad wordt samengesteld hetzij door verkiezingen, hetzij door aanduiding vanuit de ouderraad, de pedagogische raad en de leerlingenraad.
Aangezien de gemeenteschool over een pedagogische raad / ouderraad / leerlingenraad beschikt, zal de nieuwe schoolraad als volgt door aanduiding worden aangesteld:
- 3 vertegenwoordigers vanuit de geleding ouders,
- 3 vertegenwoordigers vanuit de geleding personeel,
- 3 vertegenwoordigers vanuit de lokale gemeenschap - dit via coöptatie vanuit de geleding ouders en personeel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd machtiging te verlenen om de vertegenwoordiging in de schoolraad in de gemeenteschool te vernieuwen.
In uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Beernem wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen Curando Oost en de gemeente / het Sociaal Huis Beernem. Door het afsluiten van een overeenkomst wensen vermelde partijen een structurele samenwerking te bevorderen met het oog op de werking van 2 lokale dienstencentra binnen de gemeente met name ‘Mirte’ ( Beernem) en ‘Flora’ (Oedelem).
In dit opzicht worden tevens 2 lokale dienstencentra / antennepunten opgericht en uitgebouwd in de deelgemeenten Sint-Joris en Oedelem, meer bepaald in de ‘Sinjo’ en ‘Het Schepenhuys’.
De lokale dienstencentra en antennepunten dragen bij tot het verlenen van een maatschappelijk verantwoorde dienstverlening, in de vorm van thuisondersteunende zorg (cfr. mobiliteit, maaltijd, eenzaamheid, ontmoeting, …).
De projectuitvoering en -overeenkomst voor wat betreft het antennepunt ‘Het Schepenhuys’ gelden enkel tot de effectieve inwerkingtreding van een centraal lokaal dienstencentrum met duidelijk identificeerbaar hoofdgebouw in deze deelgemeente. De werking van het antennepunt ‘Sinjo’ in Sint Joris blijft verder behouden en dit onder dezelfde facilitaire voorwaarden zoals in de overeenkomst vervat.
Het vast bureau verleende gunstig advies m.b.t. het beoogde partnerschap en de samenwerkingsovereenkomst tussen tussen de gemeente Beernem / het Sociaal Huis en Curando Oost in de zitting van 19 februari 2021.
De samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 25 maart 2021.
Het agendapunt handelt over het bebossen van stortplaatsen.
Minister van Omgeving Zuhal Demir doet alle Vlaamse gemeentes het aanbod om aanwezige stortplaatsen te bebossen of te ondersteunen bij natuurontwikkeling. OVAM voorziet in dat kader de nodige middelen voor een bodemonderzoek. Ook voor het aanplanten van de bomen of spontane verbossing voorziet de Vlaamse overheid financiële en inhoudelijke ondersteuning. Naast de subsidies voor het aanplanten van bomen en het financieren van het bodemonderzoek, dat in principe ten laste valt van de gemeente, worden deelnemende gemeenten immers begeleid door specialisten van OVAM en van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).
In opdracht van minister Zuhal Demir is OVAM de voorbije maanden samen met het Agentschap voor Natuur en Bos nagegaan welke voormalige stortplaatsen potentieel in aanmerking komen voor een nieuwe groene bestemming. In Beernem zouden er verschillende voormalige stortplaatsen met afval in de bodem in aanmerking kunnen komen voor bebossing of natuurontwikkeling. Het gaat om verschillende percelen verspreid over de gemeente. De locaties omvatten samen zo’n 8 hectare. Als de voormalige stortplaats nog geen gemeentelijke eigendom is, dan is er eveneens via ANB ook een subsidie van de grondaankoop mogelijk.
Er wordt voorgesteld dat het gemeentebestuur gebruik maakt van de ter beschikking gestelde mogelijkheden om de stortplaatsen op het grondgebied van de gemeente te bebossen of er de nodige natuurontwikkeling te voorzien.
Dit voorstel wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur en artikel 4 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad heeft de N-VA-fractie een extra agendapunt ingediend om te behandelen door de gemeenteraad in de zitting van 25 maart 2021.
Het agendapunt handelt over de vraag om een of meerdere (toekomstige) extra huwlocatie(s) vast te leggen in open lucht.
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om openbare plaatsen met een neutraal karakter aan te duiden waar het huwelijk voltrokken kan worden.
Verschillende steden en gemeentes maakten het mede door COVID-19 het voorbije jaar mogelijk om op een andere plaats te huwen dan op het stad- en gemeentehuis. Deze lokale besturen legden daarom een of meerdere locaties vast in de open lucht. Op die manier wordt de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk gemaakt.
Er wordt voorgesteld om ook in Beernem een of meerdere locaties in open lucht te selecteren die opengesteld worden voor koppels die huwen en voor hun genodigden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd een principeverklaring goed te keuren aangaande de vastlegging van huwlocaties met een neutraal karakter in Beernem.
De vragen en suggesties, ingediend door de gemeenteraadsleden, worden besproken:
Raadslid Marjan Lootens
Erfgoeddag
Vorig jaar kon door de heersende coronacrisis de Erfgoeddag niet doorgaan.
Wat wordt er in Beernem voorzien voor Erfgoeddag 2021?
Raadslid Piet De Rycke
Kopenhagenplan
Vrijdag 28 februari heeft de Vlaamse Regering het zgn. "Kopenhagenplan" goedgekeurd. Dat plan voorziet in een basissubsidie van 33% voor gemeentelijke investeringen in fietsinfrastructuur op of aan gemeentewegen. Hiermee wil Vlaanderen (op gezamenlijk initiatief van de Vlaamse ministers Bart Somers en Lydia Peeters) bijkomend investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19.
Het budget van 150 miljoen euro wordt verdeeld op basis van trekkingsrechten volgens het aantal inwoners per gemeente. De subsidie is ruim opgevat en kan worden gebruikt om fietsinfrastructuur aan te leggen, her aan te leggen, her in te richten, te herstellen,... Projecten die in aanmerking komen moeten voor 30 september 2022 aangemeld worden.
Zijn er al concrete plannen om onze fietsprojecten in te dienen i.h.k.v. het Kopenhagenplan?
Een tijdje geleden al werd het dossier opgestart om enkele knelpunten te bekijken betreffende de mobiliteit in de wijk Turkije (de woonstraten tussen het kanaal en het station van Beernem). Door de coronamaatregelen werd een alternatief participatietraject uitgewerkt waarbij de betrokken straten werden aangeschreven om de knelpunten (en eventuele oplossingen) in kaart te brengen.
Ik hoorde alvast heel wat reacties en voorstellen en vooral tevredenheid omdat inwoners de kans krijgen om mee te denken over de veiligheid in hun eigen buurt. Naast toegenomen sluipverkeer, parkeerproblemen en overdreven snelheid plaatsen ze vooral de veiligheid voor de zwakke weggebruikers voorop.
Ik doe graag de suggestie mogelijke fietsvoorstellen vanuit het mobiliteitsonderzoek in de wijk Turkije mee op te nemen in deze subsidieronde.
Uitbreiding Kasteeldomein Patershof
Onlangs werd bekendgemaakt dat Curando bijkomend 11 ha verwerft aansluitend aan het domein Patershof. We zijn blij dat er na voorstelling van verschillende scenario’s afgelopen jaren nu concrete plannen zullen uitgewerkt worden die kansen bieden voor de aanwezige partners, zoals bv. de Pluktuin van Het Trefhof, alsook voor de vissers die er actief zijn. Het gebied bulkt van mogelijkheden, vermoedelijk zullen er ook kansen zijn voor andere recreatievormen.
Graag doe ik enkele suggesties:
- Naar inspraak en burgerparticipatie toe zou het goed zijn dat de buurt en de aanwezige partners en eventueel ook (jeugd)verenigingen nauw betrokken worden in de uit te werken concepten.
- In het kader van het op te maken trage wegennetwerk ‘Beernem’ (in navolging van Oedelem en Oostveld) zijn er beslist heel wat kansen om dit gebied te ontsluiten en zo ook te verbinden met de buurt en bovendien aan te sluiten op het bestaand wandel- en fietsknooppuntennetwerk.
Raadslid Kurt Vanneste
Hondenpoep en vuilnisbakkenplan
Ik werd meermaals aangesproken door bewoners van de wijk Nieuwendorpe over problemen van hondenpoep en ook wel van niet-aangelijnde honden.
Het is de wandelverbinding van Nieuwendorpe naar Oedelem-berg die voor veel overlast zorgt.
Je moet constant uitkijken voor hondendrollen, die door hondeneigenaars niet in een hondenpoepzakje meegenomen worden en weggegooid worden in een vuilnisbak.
De inwoners van Nieuwendorpe zijn het beu en zien enkel heil in het plaatsen van een hondenpoepafvalbak of gewone vuilnisbak die daar zou moeten worden geplaatst.
Ik weet dat er momenteel werk wordt gemaakt van een vuilnisbakkenplan en had hierbij graag de vraag gesteld om Nieuwendorpe zeker op te nemen.
Graag had ik ook geweten hoe ver het momenteel staat met dit vuilnisbakkenplan?
Ook wil ik de suggestie doen om het aanlijnen van de hond nog eens onder de aandacht te brengen bv. via Open Blad, want dit is door de toegenomen drukte op zulke wandelwegen een groot probleem aan het worden.
Raadslid Rolle De Bruyne
Fietsinfrastructuur
De Vlaamse Regering keurde op vrijdag 26 februari 2021 het plan goed om de lokale besturen te ondersteunen bij hun investeringsprojecten in fietsinfrastructuur. Deze projectsubsidie van 150 miljoen euro maakt deel uit van het relanceplan “Vlaamse Veerkracht”.
De subsidieregeling houdt in dat elke gemeente recht heeft op 1 euro voor elke 2 euro die ze zelf investeert. Het totaalbedrag (150 miljoen euro) wordt verdeeld a rato van het inwonersaantal. Voor elke gemeente is er dus een trekkingsrecht voorzien van ongeveer € 22 per inwoner. Lokale besturen die zelf € 44/inwoner investeren in hun fietsinfrastructuur, kunnen het bedrag dus volledig ontvangen. De uitkering van de subsidie loopt via het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De investeringsprojecten moeten betrekking hebben op nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur én moeten liggen op het lokale wegennet. Voor Beernem bedraagt het voorziene bedrag: € 357.896,94. Heeft de gemeente al een idee naar welke projecten deze subsidies kunnen gaan?
Nieuwe regeling huisvuilzakken
De meeste Beernemnaars kregen onlangs een brief van IVBO in de bus waarin de nieuwe regeling voor de vuilniszakken en de nieuwe tarieven worden uitgelegd. Ook op de website van Beernem wordt de nieuwe regeling uit de doeken gedaan.
Daarin staat o.a. dat de huidige bruine restafvalzak nog tot en met 31 december 2021 mag gebruikt worden: “De reeds eerder aangekochte huisvuilzakken mogen nog tot 31 december 2021 worden aangeboden, op voorwaarde dat het maximumgewicht (zie politiereglement) niet wordt overschreden.”
Ook het magazine Vrije Tijd wijdde een hele bladzijde aan de nieuwe regeling. In de editie van maart 2021 die begin van deze maand verscheen, staat op blz. 12 evenwel iets anders, nl.: “De oude blauwe en bruine zakken die je nog hebt liggen of nu nog in de winkel koopt, blijven geldig.“
Verschillende Beernemnaars zijn nu ongerust over deze onduidelijkheid: eerst vernamen ze begin maart dat ze hun voorraad kunnen opgebruiken, daarna lazen ze even later dat 31 december van dit jaar de laatste dag is waarop de bruine restafvalzak kan gebruikt worden.
Restafvalzakken kosten 1,5 euro per stuk en moeten de meeste Beernemnaars in 1 keer per 20 stuks kopen. Indien de deadline van 31 december overeind blijft, dreigen inwoners die heel goed sorteren en zoveel mogelijk verpakkingsvrije of verpakkingsarme artikelen kopen met een voorraad aan bruine zakken te blijven zitten.
Onze vragen:
1) Hoe is de regeling nu eigenlijk? Geldt de datum van 31 december 2021?
2) Wat als mensen nog een overschot hebben van bruine restafvalzakken? Krijgen die dan hun geld terug?
Raadslid Roos Lambrecht
Voorjaarsplanning jongeren
Voor onze jongeren is dit door corona nu een hele moeilijke periode. Zowel jongens als meisjes zoeken binnen de maatregelen naar plaatsen om in beperkte groepjes buiten samen te komen.
Wordt er vanuit de gemeente in gesprek gegaan met de jeugd rond mogelijkheden om buiten af te spreken met deze strenge maatregelen? We denken bijvoorbeeld aan meer plekken met mobiele banken, shelters, tafeltennis, darts ... op plaatsen waar de jeugd elkaar wil ontmoeten. Kan er een voorjaarsplanning opgemaakt worden in overleg met de jeugddienst en de jeugdraad?
Raadslid Piet De Rycke
Zwerfvuil
Zwerfvuil blijkt afgelopen jaar jammer genoeg mee te pieken met de stijgingen van de coronabesmettingen. Hopelijk vinden we er ook ooit een vaccin voor!
Onlangs zag ik alvast een creatieve manier passeren om de problematiek van zwerfvuil aan te kaarten en de inwoners mee te responsabiliseren. De stad Izegem pakte uit met een ‘schijt-je-rijk’ tegen zwerfvuil. De stad werd op kaart in 100 vakjes opgedeeld en je kon je opgeven als vrijwilliger om een vakje op te ruimen.
Aangezien we al een goeie basis hebben uitgebouwd in onze gemeente (vrijwilligers Mooimakers, organisatie vuilzakken, grijpers, …) doe ik graag deze suggestie om het in een creatief en aantrekkelijk jasje te gieten. Eventueel met een gepaste beloning.
Raadslid Gijs Degrande
Afbakening werkingsgebieden woonmaatschappijen
De Vlaamse Regering heeft de ambitie om tegen 2023 te komen tot één woonactor per gemeente. Bedoeling is om de dienstverlening te verhogen, de werking van de SVK en SHM te integreren en te versterken, te komen tot één duidelijke actor, één organisatie, één toewijssysteem, een centrale klachtenbehandeling, een centraal inschrijvingsregister, enz. In een eerste fase moeten lokale besturen de werkingsgebieden van deze nieuwe woonmaatschappijen bepalen.
Ten laatste op 31 oktober 2021 moeten de lokale besturen deze werkingsgebieden afbakenen en dat uiteraard in onderling overleg met andere lokale besturen en na bespreking op het lokaal woonoverleg. Om de lokale besturen te helpen in hun belangrijke opdracht, biedt Vlaams minister van Wonen ook de nodige ondersteuning.
Graag hoor ik naar een stand van zaken en de stappen die het gemeentebestuur in deze heeft gezet.
Raadslid Lode Vanneste
Projectsubsidies Vlaamse Regering voor projecten die de verkeersveiligheid aan schoolomgevingen verbeteren
Op 08 maart 2019 nam de Vlaamse Regering het Besluit rond de subsidiëring van gemeentes die de veiligheid van hun schoolomgeving verbeterden. In de gemeenteraadszitting van december 2019 deed ik de oproep aan het gemeentebestuur om hierop in te tekenen. Met succes want na enkele aanpassingen aan verschillende schoolomgevingen ontving onze gemeente een subsidiebedrag van 8.000 euro van de Vlaamse Regering.
De subsidies waren voorlopig beperkt tot een straal van 100 meter maar dat zal veranderen. De Ministerraad besliste op 29 januari 2021 in het kader van het plan Vlaamse Veerkracht om ook veilige schoolroutes te subsidiëren. De Vlaamse Regering zal een subsidieregeling invoeren voor projecten die gericht zijn op de beveiliging van schoolroutes door infrastructurele ingrepen langs gemeentewegen. De Vlaamse Regering voorziet voor deze subsidieregeling 15 miljoen euro. Voor dit besluit wordt nog het advies ingewonnen van de Raad van State.
Uit de nota van de minister aan de Vlaamse Regering blijkt dat er verschillende ingrepen in aanmerkingen komen voor subsidiëring? Enerzijds gaat het om allerhande signalisatie om de schoolroute duidelijker te signaleren en om gevaarlijke locaties te beveiligen, zoals verkeersborden, wegmarkeringen, attentiepalen, afschermende constructies of verlichting.
Anderzijds gaat het om infrastructurele maatregelen die de verkeersveiligheid op de schoolroute verhogen, zoals bijvoorbeeld een verbreding van het voetpad, een veiligere oversteekplaats, fietssuggestiestroken, fietspaden, verkeersdrempels of rijbaankussens.
Het benodigde materiaal hiervoor en de plaatsingskosten komen in aanmerking voor de subsidie. Voorbereidende werkzaamheden, zoals de opmaak van het projectdossier en eventuele bijkomende studies, onderzoeken of analyse als ook toezichtkosten komen niet in aanmerking voor de subsidie. Op deze manier wordt een bijkomende garantie geboden dat de subsidie tot zichtbare resultaten op het terrein moet leiden.
Verder blijkt uit de nota dat de subsidie wordt toegekend volgens het principe “een euro voor een euro”: voor elke euro die een gemeente hier investeert wordt er een euro naast gelegd uit het Verkeersveiligheidsfonds, met een beperking van de subsidie tot 100.000 euro per schoolroute, zodat zoveel mogelijk lokale besturen kunnen gebruik maken van deze subsidiemogelijkheid
De gemeente kan een keer per jaar een subsidieaanvraag indienen voor één tot voor maximaal vijf schoolroutes op haar grondgebied. De aanvragen dienen te gebeuren voor 01 november 2022.
Hierover de volgende vragen voor het schepencollege:
a) Hoe staat het gemeentebestuur tegenover de uitbreiding van deze subsidies naar veilige routes van en naar de school?
b) Overweegt het schepencollege om een subsidiedossier in te dienen voor 01 november 2022?
c) Welke schoolroutes komen volgens het schepencollege hiervoor in aanmerking?
d) Op welke manier zullen de lokale scholen betrokken worden bij de opmaak van een project?
Projectsubsidies Vlaamse Regering voor investeringen in fietsinfrastructuur in het kader van het Vlaamse Relanceplan
Sinds de coronacrisis zijn Vlamingen versneld overgestapt naar de fiets. Goed voor het klimaat, voor de gezondheid en ook voor de economie. De Vlaamse Regering wil deze evolutie richting fiets vasthouden en uitdiepen en wil daarom bijkomend investeren in fietsinfrastructuur. Op 26 februari 2021 keurde ze daarom het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij.
De Vlaamse Regering maakt in totaal 150 miljoen euro vrij. Dat bedrag wordt bij wijze van trekkingsrechten verdeeld over de gemeenten op basis van het inwonersaantal. Beernem had op 01 januari 2020 15.817 inwoners waardoor ze in aanmerking komt voor een maximale subsidie van 357.896,94 euro.
Gemeentebesturen kunnen dus subsidieaanvragen indienen tot dat bedrag is bereikt, waarbij ze telkens kunnen rekenen op een subsidie van een derde van het gemeentelijke aandeel in de kostprijs van de investeringsprojecten die voor deze subsidie in aanmerking komen. Het kan daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Ook de aanleg van kunstwerken die een onderdeel vormen van de fietsinfrastructuur komt in aanmerking. Voorwaarde is dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente. Let op: de subsidie kan niet gecombineerd worden met bestaande subsidies voor het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
Steden en gemeenten kunnen vanaf dit voorjaar tot eind september 2022 subsidies aanvragen. Projecten moeten ten laatste op 31 december 2025 uitbetaald zijn en dus uitgevoerd. Bij de aanmelding wordt een kwantitatieve raming van de geplande werken gevoegd. Hierbij wordt onder meer aangegeven hoeveel kilometer nieuwe fietspaden zal worden aangelegd, heraangelegd of heringericht, het aantal geplande fietsoversteekplaatsen, hoeveel kilometer fietspaden een structuuronderhoud zal krijgen; het aantal kruispunten of rotondes die fietsveiliger zullen worden gemaakt, enzovoort.
Verder wordt gevraagd aan lokale besturen om te plannen te visualiseren. Er wordt concreet gevraagd aan steden en gemeenten om foto’s te bezorgen van de huidige situatie en foto’s van het eindresultaat. Dit zal gebundeld worden op een website zodat de burger duidelijk kan opvolgen welke investeringen er zijn gebeurd.
In deze context de volgende vragen voor het gemeentebestuur:
a) Overweegt het gemeentebestuur een subsidiedossier op te stellen en in te dienen bij de Vlaamse Regering?
b) Zo ja, welke projecten zullen opgenomen worden in dit dossier? Is er al een kwantitatieve meeting gebeurd van de geplande werken bij de mogelijk projecten?
c) Zo nee, waarom zal het gemeentebestuur geen gebruik maken van de Vlaamse subsidieregeling?
Proefproject Fietsboxen
In een aantal steden en gemeentes kunnen fietsers gebruik maken van een zogeheten fietsbox. Zo kunnen inwoners hun fiets veilig stallen, beschut tegen slechte weersomstandigheden, diefstal en vandalisme. In een fietsbox is plaats voor een vijftal fietsen. Mensen die een fietsbox gebruiken, betalen dan een (maandelijks of jaarlijks) bedrag aan hun stad of gemeente. Via deze fietsboxen worden fietsenstallingplaatsen aangeboden voor inwoners die zelf geen garage of berging hebben en hun fiets niet binnen kunnen plaatsen.
Hierbij graag de suggestie om ook in onze gemeente een proefproject op te starten. Via een buurtenquête kan de dienst Mobiliteit op voorhand aftoetsen of er interesse is bij de bewoners uit een bepaalde buurt. Indien er voldoende interesse is, kunnen er dan (al dan niet tijdelijk) een of meerdere fietsboxen worden geplaatst.
Raadslid Christine Stroobandt
Reservelijst vaccinatie
Graag stel ik voor om een reservelijst aan te leggen van burgers voor wie het mogelijk is zich op elk moment en binnen een korte tijdspanne naar het vaccinatiecentrum te begeven. De lijst kan gebruikt worden wanneer er vaccins over zijn en er niemand van de reeds aangelegde lijsten beschikbaar is.
Raadslid Jef Vansteenhuyse
Fietspomp en openbaar toilet in Oedelem
Er zijn ontbrekende voorzieningen in het centrum van Oedelem. Waar is de fietspomp die er ooit even was? Voor toeristen toch wel heel interessant. Meer nog zijn toeristen steeds op zoek naar het openbaar toilet? Waar en wanneer?
Raadslid Gijs Degrande
Het reddingsplan voor de stengelloze sleutelbloem
De stengelloze sleutelbloem is een unieke plant. Mooi maar helaas zeldzaam. In Nederland is ze zo goed als verdwenen, in Vlaanderen enkel nog te vinden op slechts enkele plekjes, waaronder ergens in onze gemeente. Te koesteren dus.
In 2017 staken we met enkele bezorgde natuurliefhebbers de koppen bij elkaar om te zien hoe we het bedreigde sleutelbloempje konden behouden voor de toekomst. Samen met het Regionaal Landschap Houtland werd een plan van aanpak uitgetekend om de toekomst van het plantje alvast in Beernem veilig te stellen en op korte termijn levensvatbare populaties op meerdere locaties te realiseren.
De idee was tweeledig. In het voorjaar 2018 en 2019 zouden bedreigde planten worden uitgegraven en verplaatst naar veiligere locaties. Dat lijkt gelukt. Daarnaast zou bij De Kruiderie in Beernem een kweekprogramma worden gestart met het oog op een levering van min. 1.000 jonge planten binnen de 4 jaar. Totale kostprijs was 2.500 euro. Voor de aanplant werd gedacht aan zowel gemeentelijk domein als aan particulieren.
Graag hoor ik hoever het ondertussen staat met het kweekprogramma voor de stengelloze sleutelbloem?
In welke mate zijn bijkomende beschermende maatregelen nodig voor de overblijvende situatie?
Graag doe ik de suggestie om een brede publiekswerking op te starten, een oproep aan de “vrienden van de sleutelbloem” als het ware, om het sleutelbloempje de nodige bekendheid te geven, om mensen bewust te maken van de bedreigde situatie en om van het kweekprogramma een echt succes te maken.
Raadslid Lien De Wispelaere
Buitensporten
Buitensporten is momenteel weer mogelijk, met 10 personen en mits afstand wordt gehouden. Heel wat sportclubs zijn inventief en zoeken naar creatieve oplossingen binnen hun mogelijkheden. Alleen beschikken ze niet altijd over de geschikte accommodatie. Heel specifiek dan bv. de basket. Zij hopen binnenkort ook weer hun trainingen en competitie te kunnen hervatten. Een basketterrein buiten zou een oplossing zijn. Zijn er hier mogelijkheden om zo’n terrein te voorzien? Bv. in een school of op gemeentelijk domein,…? En zijn er gelijkaardige vragen, problemen bij andere sporten?
De UITpas
Eind oktober 2019 deden we met N-VA Beernem het voorstel om in te stappen in het verhaal van de UITpas. Toen zag het bestuur geen mogelijkheid om daarop in te gaan. Ik las in de notulen deze maand dat het bestuur nu wel geïnteresseerd is in het UITpas-systeem en gisteren deelnam aan een informatievergadering. Wat maakt dat het bestuur nu wel de mogelijkheid ziet om de UITpas te voorzien en vroeger niet? Hoe verliep de infovergadering? Wat is de huidige stand van zaken en is er eventueel al een timing beschikbaar?